• 1
  • 2
2011-08-19, 23:01
Medlem
OneUps avatar
Jag undrar vad "ting" betyder i Kapten Röd - In Kommer Ting: http://www.youtube.com/watch?v=zC0WhpcPWlE
Aldrig hört det förut, men gissar på polis (alternativ Tingsrätten, men det passar inte riktigt)?
Citera
2020-09-11, 14:27
Medlem
farbror Svens avatar
Bump

Jag har en slangfråga och fann inte någon "Den stora slangtråden".

Kan man använda ordet döda i betydelsen att vara väldigt bra på något? Han/ Hon dödar (när han/ hon spelar tennis överlägset, håller otroliga tal etc).
Citera
2020-09-11, 15:47
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Bump

Kan man använda ordet döda i betydelsen att vara väldigt bra på något? Han/ Hon dödar (när han/ hon spelar tennis överlägset, håller otroliga tal etc).

Anta att det står 2 - 1 i till hemmalaget i en fotbollsmatch och spelet står och väger och matchen närmar sig slutsignalen. Bortalaget pressar på hårt. Då gör hemmalaget 3 - 1 och dödar matchen.

Kanske beror lite på vilken idrott det gäller men fotboll är ju rätt tungt och målfattigt.
I ishockey kan det ju vända snabbare.
Senast redigerad av PeterNoster 2020-09-11 kl. 15:56.
Citera
2020-09-20, 14:04
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Anta att det står 2 - 1 i till hemmalaget i en fotbollsmatch och spelet står och väger och matchen närmar sig slutsignalen. Bortalaget pressar på hårt. Då gör hemmalaget 3 - 1 och dödar matchen.

Kanske beror lite på vilken idrott det gäller men fotboll är ju rätt tungt och målfattigt.
I ishockey kan det ju vända snabbare.

Frågan är om det inte också börjar användas som i engelskan. Men jag saknar skriftliga belägg.
Citera
2020-09-20, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hlaven
Jag förstod Hasa mer som i meningen " jag ligger o hasar " typ chillar :P
kan ni några fler slanguttryck som ni använder då ?

Hasa som verb har används ofta för att gå med släpande steg. Kanske för att man har lösa tofflor på sig...

Detta stämmer så där med "ligga å hasa", men iaf, kanske en glidning av betydelsen till att rent allmänt ta det lugnt. Chilla som du säger.
Citera
2020-09-20, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Bump

Ja. Jag läste häromdagen ett beröm att någon dödade en sång, dvs, sjöng den så bra, att det inte gick att sjunga bättre. Den definitiva versionen.
Det går kanske att sjunga den ungefär lika bra, men det går inte att överträffa.
Citera
2020-09-20, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hlaven
Så vad betydde " HAS " nu då ( med engelskt uttal )

Kan vara lite dialekt, "has det pengar idag, eller skall det vara på krita igen?"
Citera
2021-02-01, 04:28
Medlem
WykkedWitchs avatar
Innebörden av slang ord.

Jag vet många slangord men inte innebörden av tex: Kaklon, pach, miffo, ava, nocha.
Är också ute efter synonymer och bakgrund.
Citera
2021-02-01, 04:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Jag vet många slangord men inte innebörden av tex: Kaklon, pach, miffo, ava, nocha.
Miffo kommer från missfoster.

Kaklon? Var har du hört det?
Citera
2021-02-01, 06:19
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Låter som allt utom miffo kommer direkt från förorten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in