2020-09-11, 08:59
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
Jag är inne på det spåret med. Sitter redan i Bonava men funderar på att köpa Castellum. För feg för Pandox med mycket hotell.

Jag såg en intervju med Pandox VD som Affärsvärlden publicerade. Ingav stort förtroende. Lät som att de inte har lika stora inkomstbortfall som hotellkedjorna har. T.ex. kom de överens med Scandic om att senarelägga hyran, men i slutändan ska katjingen ändå in. Men visst, kånkar Scandic så.... Tror att det är en bra köp nästa gång den står i hundralappen igen.
Citera
2020-09-11, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Med tanke på den värdering vi har just nu, så är det inte alls säkert att vi är högre om 1 år. Det är inte helt osannolikt att vi är lägre om 5-10 år än vi är idag (nu menar jag USA-börsen).

Du kanske skrattar, men det har funnits sådana perioder. Och värderingen nu är den högsta någonsin, efter en sanslös uppgång som pågått i 10 år, eller sedan 1980-talet om man ser till det riktigt långa perspektivet.

Jag kommer från och med nu bortse från dina inlägg.

Du är extremt okunnig.
Citera
2020-09-11, 11:16
Medlem
Självklart kanske det är för tidigt att ropa hej men mitt fyndande har verkligen gett utdelning på sistone, äntligen. Sen köp:

Bonava +57%
Loomis +20%
Millicom +18%
Saab +16%

Samt flera fastighetsaktier +15-20%.

Nu har jag börjat fynda oljeaktier (LUNE och IPC). Tror stenhårt på dessa på några års sikt.

Och ja, jag har helt missat tech-tåget. Man ska inte köpa sånt man inte begriper sig på :-)
Citera
2020-09-11, 11:26
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Jag kommer från och med nu bortse från dina inlägg.

Du är extremt okunnig.

Kan du utveckla? Vad är det jag är okunnig om?

- Är det fel att USA-börsen är historiskt högt värderad? (högsta market cap/GDP-ratio någonsin)
- Är det fel att senaste 10 åren har haft en historiskt stark uppgång?
- Är det fel att det i längre perspektivet (sedan 1980-talet) varit en mycket god börsperiod?
- Är det fel att det har funnits många tillfällen i historien då börsen står lägre än 5-10 år tidigare?

Tvärt om, jag är nog relativt kunnig och har hållit på med detta väldigt länge.
Citera
2020-09-11, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Det är nu man ska köpa techaktier. När det är som mest panik.

Detta skrev du efter en nedgång på ca 4% .... Låt mig säga så här. Jag är inte säker på att jag håller med:

https://imgur.com/a/RFIthZO (Nasdaq)

Notera att det tog ca 15 år innan ATH år 2000 passerades.
Citera
2020-09-11, 11:41
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Självklart kanske det är för tidigt att ropa hej men mitt fyndande har verkligen gett utdelning på sistone, äntligen. Sen köp:

Bonava +57%
Loomis +20%
Millicom +18%
Saab +16%

Samt flera fastighetsaktier +15-20%.

Nu har jag börjat fynda oljeaktier (LUNE och IPC). Tror stenhårt på dessa på några års sikt.

Och ja, jag har helt missat tech-tåget. Man ska inte köpa sånt man inte begriper sig på :-)

Bra jobbat. Jag har också dem, undantaget SAAB. Och jag har också missat techtåget, bortsett från något enstaka spelbolag. Går in sakteliga i dippar.

Tror också på återhämtning för oljebolagen, det är definitivt sektorn med fyndpriser kvar. Inför 2021 ska jag ligga tung i IPC och Maha. Kanske även Lundin.
Citera
2020-09-11, 13:20
Medlem
kilonars avatar
Hela min lista på fastighetsbolag(20+ bolag) ligger på grönt en annars röd dag. Så det bådar gott. 10 bolag upp över 2% idag.
Citera
2020-09-11, 13:29
Medlem
Verkar bli samma mönster idag igen på tech. Pumpas upp i pre-market och i början av dagen för att sedan dumpas mot stängning.
Citera
2020-09-11, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyperbeast
Verkar bli samma mönster idag igen på tech. Pumpas upp i pre-market och i början av dagen för att sedan dumpas mot stängning.

De små intra-dagrörelserna på Nasdaq-futures och SP500-futures (speciellt då de det är låg volym, pre-market) har ofta som enda syfte att lura småsparare att ta fel beslut dvs hamna på fel sida av rörelsen).

För något år sedan studerade jag hur mycket kapital man behöver för att påverka dessa Futures-kontrakt signifikant i pre-market och det är defintivt inom räckhåll för investmentbankerna. Sen under de öppna timmarna är det svårare.
Citera
2020-09-11, 13:48
Medlem
Citat:
De små intra-dagrörelserna på Nasdaq-futures och SP500-futures (speciellt då de det är låg volym, pre-market) har ofta som enda syfte att lura småsparare att ta fel beslut dvs hamna på fel sida av rörelsen).

För något år sedan studerade jag hur mycket kapital man behöver för att påverka dessa Futures-kontrakt signifikant i pre-market och det är defintivt inom räckhåll för investmentbankerna. Sen under de öppna timmarna är det svårare.

Ja det verkar onekligen så! Tur att man håller sig utanför skiten. Kommer nog dumpas en hel del den kommande tiden tror jag...
Citera
2020-09-11, 13:58
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Med tanke på den värdering vi har just nu, så är det inte alls säkert att vi är högre om 1 år. Det är inte helt osannolikt att vi är lägre om 5-10 år än vi är idag (nu menar jag USA-börsen).

Du kanske skrattar, men det har funnits sådana perioder. Och värderingen nu är den högsta någonsin, efter en sanslös uppgång som pågått i 10 år, eller sedan 1980-talet om man ser till det riktigt långa perspektivet.
2020-09-11 12:40
Goldman Sachs överviktar allokeringarna i globala aktier de kommande tre månader. Detta till följd av den senaste nedgången samt ökande vinster jämte lägre kostnader för kapital, rapporterar Reuters.

Goldman Sachs analytiker menar även att cykliska aktier kan komma ikapp efter att ha laggat under sommaren.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/09/11/global-goldman-sachs-hojer-globala-aktier-till-overvikt.html

Goldman Sachs håller tydligen inte med dig.
Citera
2020-09-11, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
2020-09-11 12:40
Goldman Sachs överviktar allokeringarna i globala aktier de kommande tre månader. Detta till följd av den senaste nedgången samt ökande vinster jämte lägre kostnader för kapital, rapporterar Reuters.

Goldman Sachs analytiker menar även att cykliska aktier kan komma ikapp efter att ha laggat under sommaren.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/09/11/global-goldman-sachs-hojer-globala-aktier-till-overvikt.html

Goldman Sachs håller tydligen inte med dig.

Goldman Sachs och andra höjdarinvesterare var ju duktiga på att förutspå it-bubblan och finanskrisen också....not. Säger inte vem som har rätt eller fel, bara att man inte är duktigare att förutspå framtiden bara för att man är ett stort investmentbolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in