Citat:
Ursprungligen postat av
rawjudge
Man får göra precis som man vill, å tycka vad man vill om myndigheter. Det kommer alltid vara felaktiga påståenden av myndigheterna som ändras så fungerar det alltid. Man vet inte allt. Å de fattas ordentligt med studier. Speciellt om folk inte göra studierna helt korrekt.
Men problemet kvarstår fortfarande att överdos av d-vitamin har konsekvenser. C-vitamin är nåt helt annat. Min poäng är att ha de i åtanke. De är slitsamt
med högre doser d-vitamin de är sanningen. men vi har säkert ett behov av tillskott av d-vitamin i rimlig dos.
Sen tycker jag personligen ändå de är rent farligt å hitta på saker hemma hur som helst utan grundläggande förståelse. De blir ofta fel och bara för man tror de är rätt betyder inte att de är rätt. Vi ser de här hela tiden i vården bla. Jag tror inte din dos är särskilt konstig heller men jag är inte expert i ämnet. Själv delar jag andra tabletter till mina patienter som jag har bättre koll på. 🙈
Själv försöker jag fånga solen så fort man kan i lagom dos. Inte alltid lätt, givet.
2500IE D-vitamin är långt ifrån överdos men betydligt mer effektivt än de små mängder L-verket föreskriver. Nu även bra för coronan vad det ser ut som.
Har man möjlighet att vara mycket i solen så är det bra komplement men som de flesta i Sverige med mörkt när man går till jobbet och mörkt när man kommer hem så är det inte mycket sol man får.
Jag har läst om fall där en gubbe fick 25.000 till 50.000 IE av sin son och blev sjuk.
Till och med L-verket skriver om riskerna med att få i sig för lite.
Visst man får i sig det av att äta fet fisk mm men vissa äter inte fisk eller annat nyttigt för att se till att kroppen mår bra. Kanske därför vissa bli sjukare av covid-19 än andra.
Kanske därför jag och frugan så sällan är sjuka. Visst några lättar förkylningar någon gång då och då men som inte sätter ned tempot nämnvärt.
Ja det är som du skriver farligt att hitta på massa saker själv. Därför håller vi oss till att äta mat som man mår bra av och se till att vi får lämpliga vitaminer året runt.
Man blir vad man äter.
Finns de som tror McDonalds går att leva på. Inget jag skulle rekommendera.
Nu är hösten här och mörkret sänker sig och coronan riskerar att blossa upp igen och då är det viktigt att se till att kroppen får den näring och vitaminer man behöver.