2020-09-11, 01:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
En intressant observation angående Australien. Dom bankade ner den första vågen ganska hårt i våras och hade få döda. Nu när den andra vågen kom med inte så många fall egentligen, som mest var det ca 500fall per dag. Det är ju en piss i havet jämfört med i Europa. Trots ganska få fall per dag så kom det en stor våg av döda. I inga andra länder är det speciellt många döda i andra vågen, inte ens i Spanien som nu är riktigt hårt drabbad av andra vågen är det speciellt många döda, en handfull.

Hur kommer det sig att Australien fått så många döda i andra vågen trots ganska få fall? Lite märkligt iaf. Kan det vara den gäckande immuniteten som är så svår att mäta spökar?

De ligger på södra halvklotet så de har precis gått genom sin "vinter". Australien har fler med vitamin d brist under sin "vinter"

I Europa har vi nu högst d vitamin nivåer
Citera
2020-09-11, 01:58
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Eh, va? Sydamerika satte in sina insatser mycket tidigt men det hjälpte inte. Det gick inte att hindra smittan att få fäste i Sydamerika, rejält fäste dessutom. Trots väldigt hårda tidiga åtgärder.

Taiwan , Vietnam , Australien mm tex har lyckats bra och satte in åtgärder tidigt. Sverige hade kunnat vara i den klubben om vi agerat proaktivt istället för att invänta allmän stor spridning.
Citera
2020-09-11, 04:38
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
En intressant observation angående Australien. Dom bankade ner den första vågen ganska hårt i våras och hade få döda. Nu när den andra vågen kom med inte så många fall egentligen, som mest var det ca 500fall per dag. Det är ju en piss i havet jämfört med i Europa. Trots ganska få fall per dag så kom det en stor våg av döda. I inga andra länder är det speciellt många döda i andra vågen, inte ens i Spanien som nu är riktigt hårt drabbad av andra vågen är det speciellt många döda, en handfull.

Hur kommer det sig att Australien fått så många döda i andra vågen trots ganska få fall? Lite märkligt iaf. Kan det vara den gäckande immuniteten som är så svår att mäta spökar?
Mycket intressant. Australiens andra våg kom under deras vinter. Det kan vara en del av förklaringen.

Dvs om det kommer en andra våg i vår vinter kan det bli allvarligt.
Citera
2020-09-11, 05:40
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Man får göra precis som man vill, å tycka vad man vill om myndigheter. Det kommer alltid vara felaktiga påståenden av myndigheterna som ändras så fungerar det alltid. Man vet inte allt. Å de fattas ordentligt med studier. Speciellt om folk inte göra studierna helt korrekt.

Men problemet kvarstår fortfarande att överdos av d-vitamin har konsekvenser. C-vitamin är nåt helt annat. Min poäng är att ha de i åtanke. De är slitsamt
med högre doser d-vitamin de är sanningen. men vi har säkert ett behov av tillskott av d-vitamin i rimlig dos.

Sen tycker jag personligen ändå de är rent farligt å hitta på saker hemma hur som helst utan grundläggande förståelse. De blir ofta fel och bara för man tror de är rätt betyder inte att de är rätt. Vi ser de här hela tiden i vården bla. Jag tror inte din dos är särskilt konstig heller men jag är inte expert i ämnet. Själv delar jag andra tabletter till mina patienter som jag har bättre koll på. 🙈

Själv försöker jag fånga solen så fort man kan i lagom dos. Inte alltid lätt, givet.

2500IE D-vitamin är långt ifrån överdos men betydligt mer effektivt än de små mängder L-verket föreskriver. Nu även bra för coronan vad det ser ut som.
Har man möjlighet att vara mycket i solen så är det bra komplement men som de flesta i Sverige med mörkt när man går till jobbet och mörkt när man kommer hem så är det inte mycket sol man får.
Jag har läst om fall där en gubbe fick 25.000 till 50.000 IE av sin son och blev sjuk.

Till och med L-verket skriver om riskerna med att få i sig för lite.
Visst man får i sig det av att äta fet fisk mm men vissa äter inte fisk eller annat nyttigt för att se till att kroppen mår bra. Kanske därför vissa bli sjukare av covid-19 än andra.
Kanske därför jag och frugan så sällan är sjuka. Visst några lättar förkylningar någon gång då och då men som inte sätter ned tempot nämnvärt.

Ja det är som du skriver farligt att hitta på massa saker själv. Därför håller vi oss till att äta mat som man mår bra av och se till att vi får lämpliga vitaminer året runt.

Man blir vad man äter.
Finns de som tror McDonalds går att leva på. Inget jag skulle rekommendera.

Nu är hösten här och mörkret sänker sig och coronan riskerar att blossa upp igen och då är det viktigt att se till att kroppen får den näring och vitaminer man behöver.
Citera
2020-09-11, 05:51
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Har själv inte hängt med i Coronarapporteringen på et tag men
att se att det nu är 5855 Döda i Sverige känns inget vidare.
https://c19.se/

Inte en större ökning på en månad då?
Citera
2020-09-11, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Man får göra precis som man vill, å tycka vad man vill om myndigheter. Det kommer alltid vara felaktiga påståenden av myndigheterna som ändras så fungerar det alltid. Man vet inte allt. Å de fattas ordentligt med studier. Speciellt om folk inte göra studierna helt korrekt.

Men problemet kvarstår fortfarande att överdos av d-vitamin har konsekvenser. C-vitamin är nåt helt annat. Min poäng är att ha de i åtanke. De är slitsamt
med högre doser d-vitamin de är sanningen. men vi har säkert ett behov av tillskott av d-vitamin i rimlig dos.

Sen tycker jag personligen ändå de är rent farligt å hitta på saker hemma hur som helst utan grundläggande förståelse. De blir ofta fel och bara för man tror de är rätt betyder inte att de är rätt. Vi ser de här hela tiden i vården bla. Jag tror inte din dos är särskilt konstig heller men jag är inte expert i ämnet. Själv delar jag andra tabletter till mina patienter som jag har bättre koll på. 🙈

Själv försöker jag fånga solen så fort man kan i lagom dos. Inte alltid lätt, givet.

Var jobbar du? Har ni många patienter? Eller har ni tid över för att göra mer dans-videos?
Har ni nå patienter alls?
Citera
2020-09-11, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
2500IE D-vitamin är långt ifrån överdos men betydligt mer effektivt än de små mängder L-verket föreskriver. Nu även bra för coronan vad det ser ut som.
Har man möjlighet att vara mycket i solen så är det bra komplement men som de flesta i Sverige med mörkt när man går till jobbet och mörkt när man kommer hem så är det inte mycket sol man får.
Jag har läst om fall där en gubbe fick 25.000 till 50.000 IE av sin son och blev sjuk.

Till och med L-verket skriver om riskerna med att få i sig för lite.
Visst man får i sig det av att äta fet fisk mm men vissa äter inte fisk eller annat nyttigt för att se till att kroppen mår bra. Kanske därför vissa bli sjukare av covid-19 än andra.
Kanske därför jag och frugan så sällan är sjuka. Visst några lättar förkylningar någon gång då och då men som inte sätter ned tempot nämnvärt.

Ja det är som du skriver farligt att hitta på massa saker själv. Därför håller vi oss till att äta mat som man mår bra av och se till att vi får lämpliga vitaminer året runt.

Man blir vad man äter.
Finns de som tror McDonalds går att leva på. Inget jag skulle rekommendera.

Nu är hösten här och mörkret sänker sig och coronan riskerar att blossa upp igen och då är det viktigt att se till att kroppen får den näring och vitaminer man behöver.

Hysterisk much?
Citera
2020-09-11, 06:20
Medlem
Då har US gått förbi Sverige döda/miljon John Hopkins
Citera
2020-09-11, 06:26
Medlem
Norge: +121 nya fall

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/
Citera
2020-09-11, 06:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men det var inte dig hon svarade. Får hon inte svara på andras inlägg? WTF? Nog trams!
Inlägget hon svarade på från användaren Air är kopplat till min och nurse konversation, det var Air som plötsligt lade sig i. Fattar du trögt?

Edit: se inlägger efter detta, mitt svar på ett inlägg som postades av nurseratched.

Det är du som tramsar!
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-11 kl. 07:04.
Citera
2020-09-11, 07:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Du har helt rätt Knackered. Det blev goddag yxskaft. Jag pudlar helt.

Det kan finnas mekanismer som gör att vi i Norden kan ha högre immunitet än vad man har längre söderut men jag håller det för mig själv innan jag ser några studier på det.
Tack för ditt ärliga svar. Det glädjer mig och får mig på nytt att läsa dina inlägg utan att tänka att du är fullständigt borta.🙋🏼‍♀️
Citera
2020-09-11, 07:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Uppenbarligen bättre än dig då jag ansträngt mig för att läsa hela studien. Man har kommit fram till att en stor del av smittspridning sker i hemmen och att även barn smittar om än i mindre grad. Det finns dock andra faktorer som gör att barn kan vara mer inblandade ändå i spridningen av viruset som förklaras av sociala beteendemönster. Vad gör föräldrar med ett sjukt barn t.ex.? Ofta det motsatta mot en sjuk vuxen där föräldrarna ger barnet omsorg med nära kontakt. Man påpekar också att man kanske inte varit tillräckligt uppmärksam kring dessa faktorer tidigare.

Ja, precis. Och vad gör de vuxna i familjen som inte är hemma med barnet? Jo, de/den går till sitt arbete om den inte har symptom och smittar andra vuxna där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in