2020-09-10, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
En värdelös, för att inte säga omöjlig strategi. Totalt verklighetsfrämmande dessutom. En gräns är inte som en kran man bara stänger eller öppnar. Men du kanske skulle kunnat göra en insats vid gränsen? Du verkar ha ganska mycket tid över.

Tiotusen människor åker exempelvis fram och tillbaka dagligen vid den svenskfinska gränsen vid Haparanda. Man bor i ett land - och jobbar i det andra. Hur ska man kunna stänga den gräsen?
Den finska regeringen yrade om att stänga gränsen, men fick snabbt inse att det blir en omöjlighet. Man skulle vara tvungna att betrakta dessa gränsboenden som ett undantag.
Därutöver skulle man betrakta alla sverigefinnar generellt som ett undantag.

Kvarstod endast några få turister som hade irrat sig till gränsen just där.

Som om viruset skulle bry sig om alla dessa undantag ;-)
Citera
2020-09-10, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Hoppas att Folkhälsomyndigheten får en fråga om den saken på dagens presskonferens.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zgLrgr/tegnell-om-norges-svenska-coronastrategi-inte-en-tavling

Här får han frågan efteråt om du missat.
Citera
2020-09-10, 23:28
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Du kan ju gå ut i skolorna och berätta för ungdomar att deras ångest och självmordstankar som de dras med i de samhällen där de inte vet dag från annan hur morgondagen kommer att se ut är "irrelevant trams".

Det är icke irrelevant trams. Tramset var att påstå att "lockdowns" är värdelösa på sikt. Naturligtvis är dom värdelösa på sikt, eftersom "lockdowns" inte har varit avsedda som en långsiktig lösning.

Citat:
Isolering i hemmet? Stänger skolan? Kan de utöva sina sportintressen? Kommer de att kunna umgås med kompisarna?

När dina "kortsiktiga akutåtgärder" närsomhelst kan upprepas igen o igen, sår det just presic på sikt det handlar.

Det är fullt befogat att diskutera vilka långsiktiga skadeverkningar som skapas av akutåtgärder.

Det är mindre befogat att påpeka att dom kortsiktiga akutåtgärderna inte är långsiktiga lösningar. Alla vet redan att akutåtgärderna inte är långsiktiga lösningar.

Citat:
Ditt ständiga dagliga malande om hur Sverige har misskött det och hur förträffligt andra länder hanterar det börjar bli jävligt patetiskt i synnerhet när land efter land blir bevis på att deras "lockdowns" inte hjälpte dem ett piss.

Det är precis såna som du som får unga att må dåligt. Tagga ner för helvete.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7Kn92W/frykter-coronaselvmord-skremt-over-antall-unge-som-snakker-om-selvmord

Intressant artikel.

Artikeln beskriver allvarliga problem i epidemins spår.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Menar du att ungdomar har mer rätt till livet än vad 40+are har? Det är det här som visar hur ruttet samhällskontraktet är. Jag förstår precis varför folk slutar betala skatt när jag hör det här resonemanget.

Jag säger emot dig, på så sätt att jag anser att ungdomarnas välbefinnande är särkillt viktig. Men jag håller med dig, på så sätt att jag tror att ungdomarnas hälsa inte behöver stå i motsättning till andra gruppers hälsa.
Citera
2020-09-10, 23:59
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo:
Israel har nu infört utegångsförbud. Men här är en scen från tidigare i år, när man hade ett utbrott bland ultraortodoxa. (dom ville inte följa rekommendationerna)
https://youtu.be/pKj3lCf17kk?t=116

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Haha, ja de tror säker gud skyddar dem mot Corona

I Korea var det ju en religiös sekt som drog igång smittspridningen o här i Sverige har ju Jönköping legat ganska högt trots mindre kommun.
Ja jag tänkte också på de där i Sydkorea - Shincheonji - och kanske även i Jönköpings län. Det finns en del knepiga sekter..
Citera
2020-09-11, 00:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ser på en time-line att det verkade ske ganska successivt in i april. Smittade hade fortfarande februari och halva mars på sig att komma in i landet. Att det bara var enstaka rapporterade smittade säger inte särskilt mycket i början av pandemin.
Eh, va? Sydamerika satte in sina insatser mycket tidigt men det hjälpte inte. Det gick inte att hindra smittan att få fäste i Sydamerika, rejält fäste dessutom. Trots väldigt hårda tidiga åtgärder.
Citera
2020-09-11, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Trams. En myndighet som tidigare idiotförklarat att äta ägg och som godkänner tillsatser typ "citronsyra" E330 vilken inte kommer från citroner utan från svartmögel tillverkad i Kina och ger kraftiga allergier hos vissa personer. Som tycker genmodifierat vetemjöl är ok och ger magproblem åt väldigt många.

Jag tar varje dag året runt D-vitamin 2500IE och en även C-vitamin. Övrigt får jag i mig med en varierad kost. C-vitamin via brustablett i ett glas vatten vilket ersatt apelsinjuice när jag insåg den var en sockerbomb och inte hörde hemma i en frukost.

Själv har jag inte haft covid-19 ännu och ska inte ha det samt inte en sjukdag på grund av förkylningar eller influensa på över 20 år.

Tänk själv och matas inte av myndigheter som verkar vara köpta av multinationella bolag.

Man får göra precis som man vill, å tycka vad man vill om myndigheter. Det kommer alltid vara felaktiga påståenden av myndigheterna som ändras så fungerar det alltid. Man vet inte allt. Å de fattas ordentligt med studier. Speciellt om folk inte göra studierna helt korrekt.

Men problemet kvarstår fortfarande att överdos av d-vitamin har konsekvenser. C-vitamin är nåt helt annat. Min poäng är att ha de i åtanke. De är slitsamt
med högre doser d-vitamin de är sanningen. men vi har säkert ett behov av tillskott av d-vitamin i rimlig dos.

Sen tycker jag personligen ändå de är rent farligt å hitta på saker hemma hur som helst utan grundläggande förståelse. De blir ofta fel och bara för man tror de är rätt betyder inte att de är rätt. Vi ser de här hela tiden i vården bla. Jag tror inte din dos är särskilt konstig heller men jag är inte expert i ämnet. Själv delar jag andra tabletter till mina patienter som jag har bättre koll på. 🙈

Själv försöker jag fånga solen så fort man kan i lagom dos. Inte alltid lätt, givet.
Senast redigerad av rawjudge 2020-09-11 kl. 00:35.
Citera
2020-09-11, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Läste en jämförelse o Svenskar hade högre nivå än fransmän o spaniorer. D vitaminberikning samt att vi går ut så fort solen tittar fram hjälper nog.

Spanska studien var ju randomiserad dubbelblind men då det var en pilot så var antalet patienter litet.

P värdet var dock imponerande trots få patienter .

Artikeln du länkade är "gammal" då den spanska studien gjordes nyligen.

Säkert helt rätt. Vore väldigt intressant med fler studier!
Citera
2020-09-11, 00:35
Medlem
raskenss avatar
En intressant observation angående Australien. Dom bankade ner den första vågen ganska hårt i våras och hade få döda. Nu när den andra vågen kom med inte så många fall egentligen, som mest var det ca 500fall per dag. Det är ju en piss i havet jämfört med i Europa. Trots ganska få fall per dag så kom det en stor våg av döda. I inga andra länder är det speciellt många döda i andra vågen, inte ens i Spanien som nu är riktigt hårt drabbad av andra vågen är det speciellt många döda, en handfull.

Hur kommer det sig att Australien fått så många döda i andra vågen trots ganska få fall? Lite märkligt iaf. Kan det vara den gäckande immuniteten som är så svår att mäta spökar?
Citera
2020-09-11, 00:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Ett av pandemins offer är ju tyvärr idén om nordisk solidaritet. Nog väldigt många svenskar som gått runt i tron att vi skulle få hjälp och stöd från våra "brodersfolk" i en kris, men nu är ju alla sådana illusioner rätt utdragna. Speciellt Finland som ju på ett mycket kallhamrat sätt krävde IVA platser i norra Sverige under hot om att dra in resetillstånd för sjukvårdspersonal (något i princip inget land i världen har gjort förutom typ Nordkorea), dvs. typ svensk sjukvårdspersonal bosatt på den finska sidan av gränsen.

Nästan patetiskt när finska regeringen de för någon månad sen började försöka reparera relationen med uttalanden som "vi finns här och gör allt för att hjälpa", vilket ju var inte ett skit värt med tanke på att materialbristen var löst sedan månader och smittalen i Sverige var rekordlåga. Hade det funnit ett uns av solidaritet hade man kanske hjälpt till när det behövdes, dvs. i april. Men såg man bara till det egna huset.

Nej det är nog både många svenskar och svenska politiker som på allvar börjat tänka om vilken relation vi har till vårt grannland i öst efter den här pandemin.

Sverige fick Propofol av Norge då vi nästan hade slut på det. Så stöd fick vi, av Norge i alla fall.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/05/12/sverige-far-propofolleveranser-fran-norge/

Däremot nekade Finland oss tillgång till deras beredskapslager. Vad har vi hjälpt våra grannländer med?
Citera
2020-09-11, 00:43
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad har vi hjälpt våra grannländer med?
Vi har väl fått det att se ut som att de klarat pandemin bättre än oss? Lite moralisk hjälp sådär.
Citera
2020-09-11, 00:45
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Du kan ju gå ut i skolorna och berätta för ungdomar att deras ångest och självmordstankar som de dras med i de samhällen där de inte vet dag från annan hur morgondagen kommer att se ut är "irrelevant trams".
Isolering i hemmet? Stänger skolan? Kan de utöva sina sportintressen? Kommer de att kunna umgås med kompisarna?

När dina "kortsiktiga akutåtgärder" närsomhelst kan upprepas igen o igen, sår det just presic på sikt det handlar.

Ditt ständiga dagliga malande om hur Sverige har misskött det och hur förträffligt andra länder hanterar det börjar bli jävligt patetiskt i synnerhet när land efter land blir bevis på att deras "lockdowns" inte hjälpte dem ett piss.

Det är precis såna som du som får unga att må dåligt. Tagga ner för helvete.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7Kn92W/frykter-coronaselvmord-skremt-over-antall-unge-som-snakker-om-selvmord

Undomar har ångest? Whats's new?

Dessutom beror det inte ett dugg på Covid utan på att dom inser hur misslyckade dom är och att dom inte kan skylla på någon annan än sig själva.

Somliga kan helt enkelt inte hantera självinsikt.
Senast redigerad av Testonio 2020-09-11 kl. 00:47.
Citera
2020-09-11, 00:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Vi har väl fått det att se ut som att de klarat pandemin bättre än oss? Lite moralisk hjälp sådär.

Good point! Ja kanske det har ett värde i dagens ytliga samhälle?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in