2020-09-10, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
25106 antal testade... På hur lång tid då?
Det er 25106 testede det sidste døgn.
https://www.ssi.dk/sygdomme-beredskab-og-forskning/sygdomsovervaagning/c/covid19-overvaagning
Senast redigerad av Esrum 2020-09-10 kl. 16:25.
Citera
2020-09-10, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Varför tar han inte bara gårdagens siffror från Norge och jämför med dagens siffror för Sverige (som alltid är för gårdagen)?

För att han inte förstått vad siffrorna står för.
Citera
2020-09-10, 16:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Var kommer tex +3st IVA idag ifrån när de legat på 13st några dagar och de sa 12st på presskonferensen idag ?
Norge anger han halva dagen varje dag.
Andra länder har han angett en dag och jämfört med Sveriges 3 dagar ett antal gånger.
Han trixar oavbrutet samt länkar till idioter på twitter.

Dessutom har han blivit rättad hur många gånger som helst, då svarar han inte utan bara fortsätter med lögnerna.

Hur han har ”trixat” med IVA vet jag inget om. Det citerade handlade om dödsfall totalt sett och var korrekta vad jag kan se!?

Om man nu anser att Sverige mäter annorlunda får man ge belägg på hur våra grannländer mäter då, men nu är det de siffror både Folkhälsomyndigheten och Norges myndighet rapporterar.

Men ni kanske tillhör de som har noll förtroende för Folkhälsomyndigheten? 🤔 Det är likväl de officiella siffror vi har att jämföra med där.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-09-10 kl. 16:26.
Citera
2020-09-10, 16:24
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Varför tar han inte bara gårdagens siffror från Norge och jämför med dagens siffror för Sverige (som alltid är för gårdagen)?
Därför att då ser det inte lika illa ut för Sverige.
Det är hans enda agenda, fakta är ointressant.
Citera
2020-09-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Menar du att dödssiffrorna inte stämmer? På vilken grund vilar isåfall ditt antagande?

Nej, men twittersnubben tar citatet ur sitt sammanhang.
Vi pratar om åtgärderna. Vilka åtgärder är hållbara i längden? Ja, inte Norges iaf. De öppnar och stänger, de ändrar storlek på folksamlingar, de stänger och öppnar skolor.
Tyvärr får de inte folket med sig på detta. Över 50% i norge bröt ju mot karantänreglerna.
Men man kan ju alltid dra upp Sveriges dödstal i våras. Man skall såklart ställa sig kritisk till detta. Men om man diskuterar om ett land har hållbara åtgärder i längden, så blir ju sett löjligt att dra det kortet varje gång.
Citera
2020-09-10, 16:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nej. Du missar order may.

Inget illa menat, men är du en van rapportläsare?
Uppenbarligen bättre än dig då jag ansträngt mig för att läsa hela studien. Man har kommit fram till att en stor del av smittspridning sker i hemmen och att även barn smittar om än i mindre grad. Det finns dock andra faktorer som gör att barn kan vara mer inblandade ändå i spridningen av viruset som förklaras av sociala beteendemönster. Vad gör föräldrar med ett sjukt barn t.ex.? Ofta det motsatta mot en sjuk vuxen där föräldrarna ger barnet omsorg med nära kontakt. Man påpekar också att man kanske inte varit tillräckligt uppmärksam kring dessa faktorer tidigare.
Senast redigerad av arbetet 2020-09-10 kl. 16:33.
Citera
2020-09-10, 16:26
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Hur han har ”trixat” med IVA vet jag inget om. Det citerade handlade om dödsfall och var korrekta vad jag kan se!?

Om man nu anser att Sverige mäter annorlunda får man ge belägg på hur våra grannländer mäter då, men nu är det de siffror både Folkhälsomyndigheten och Norges myndighet rapporterar.

Men ni kanske tillhör de som har noll förtroende för Folkhälsomyndigheten? 🤔 Det är likväl de officiella siffror vi har att jämföra med där.
Du tycker inte det är att trixa att jämföra döda halva dygnet varje dag för Norge med hela dygnet för Sverige?
Citera
2020-09-10, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Något som alla i tråden uppskattar med Norges, Finlands och Danmarks hantering av pandemin är deras ärlighet, en nordisk egenskap. Våra grannar har inte hållt på med desinformation, blålögner, siffertrixande och dåliga bortförklaringar.
Danskarna räknar tydligen in icke bedömningsbara prover i sin statistik. Det gör inte vi. Vem trixar?
Citera
2020-09-10, 16:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
TonyDR brukar presentera dessa siffror mitt på dagen som något jämförbart med de svenska siffrorna.
När sedan dagen är summerad, har denna siffra varje dag ökat med minst 100%
Menar du att Norges döda i covid-19 statistiken skulle vara dubbelt så hög på kvällen?

Det är nog du som dribblar.

Enligt denna https://www.worldometers.info/coronavirus/

Så har Norge just nu 265 döda av / med covid-19
Citera
2020-09-10, 16:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Något som alla i tråden uppskattar med Norges, Finlands och Danmarks hantering av pandemin är deras ärlighet, en nordisk egenskap. Våra grannar har inte hållt på med desinformation, blålögner, siffertrixande och dåliga bortförklaringar.
Glöm inte att man tar detta på allvar också. Jag tror personligen att vi inte har nåtts av den andra vågen riktigt i våra trakter. Den är fortfarande koncentrerad till de södra delarna av Europa. Smittan kommer underifrån s.a.s. och när den når oss kan vi börja prata om utfallet i de olika länderna.

Och då får vi hoppas att framförallt Danmark är berett att ta till kraftiga åtgärder.
Citera
2020-09-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Danskarna räknar tydligen in icke bedömningsbara prover i sin statistik. Det gör inte vi. Vem trixar?

Danmark?
Citera
2020-09-10, 16:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Du tycker inte det är att trixa att jämföra döda halva dygnet varje dag för Norge med hela dygnet för Sverige?

Jo det skulle jag absolut tycka... Men det handlade ju om dödsfallen totalt sett sedan start?

”Sverige 5843 döda
Norge 264 döda”

Men visst, det kan ju komma in något dödsfall under dagen om du menar det. Fast det lär ju inte omkullkasta det där totalt.

Norge har haft 28 dödsfall totalt sedan 1 juni. Majoriteten av dagarna 0 dödsfall, som mest 4 dödsfall under en dag på 100 dagars tid.

Det är rätt osannolikt att det från ingenstans rasar in tiotals dödsfall och även om det mot all förmodan råkar göra det just idag så har vi fortfarande tusentals fler dödsfall.

Men visst, jag har inga problem att vänta till imorgon. Kanske de till och med har hela 266 dödsfall då, vi får se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in