2020-09-10, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vilka länder tänker du på och vilka källor har du?

Jag tänker direkt på Thailand och Spanien dit många åker. Där verkar de ha tagit rejält med åtgärder, smittskyddsinfo och annat. De verkar inte ha skrivit ner några siffror och verkar ta pandemin på större allvar än Sverige.

Nu i sommar har det skrivits om att det mörkats i Grekland, Turkiet vilket inte är förvånande då dessa länder har en historia av att vara rätt flexibla med sanningar. Det är ju väldigt mkt ekonomi och politik inblandat i detta.
Citera
2020-09-10, 20:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Inte en jävla riskgrupp i världen känner sig just nu speciellt motiverad till umgås med stora grupper av människor.
Jag har släkt i Finland varav flertalet är riskgrupp, dvs över 70, och de hade på intet sätt skrivit under på att dem nödvändigtvis känner sig trygga bland större grupper folk. Livet har dessvärre inte återgått till normalläge även i Finland även om restriktionerna lättar. I verkligheten lever rädslan för Covid kvar och kommer så göra tills den dag vi har ett välfungerande vaccin. Tycker nästan din närmast romantiska bild av läget i Finland blir löjlig när man pratar med folk som faktiskt bor och verkar i landet.

Tack för din beskrivning av hur finländarna upplever situationen.

Jag tycker att Finland har hanterat epidemin mycket bättre än Sverige. Men det är värdefullt att även få höra vad finländarna själva anser.

Jag är inte förvånad att riskgrupperna känner sig otrygga i större grupper, även i Finland. Men känner riskgrupperna lika stor otrygghet som i Sverige?

Att restriktionerna hävs, tänkte jag mest är glädjande för den yngre generationen. Ifall den yngre generationen hjälpte till att kväsa smittspridningen under våren, av omtanke till den äldre generationen, så tycker jag att ungdomarna har förtjänat att kunna ha skojigt igen.

Vad anser dom yngre finländarna om åtgärderna mot epidemin? Är dom glada att åtgärderna fungerade? Är dom glada att restriktionerna har kunnat bli mildare? Är dom glada att deras äldre släktingar inte har stupat i samma mängd som i Sverige?
Citera
2020-09-10, 20:06
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Nu i sommar har det skrivits om att det mörkats i Grekland, Turkiet vilket inte är förvånande då dessa länder har en historia av att vara rätt flexibla med sanningar. Det är ju väldigt mkt ekonomi och politik inblandat i detta.

Det låter ju härligt spekulativt och ointressant. Trodde du hade något mer konkret att komma med.
Citera
2020-09-10, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Smittan är inte borta för alltid. Men man kan minimera smittans förekomst såpass mycket att restriktionerna kan bli mildare.

Ett bra exempel är Finland. Finland har hävt gränsen på antal deltagare i en offentlig sammankomst. Det kunde Finland göra efter att smittspridningen i princip hade upphört i stora delar av Finland.

Ifall Sverige hade kopierat Finlands strategi, så hade Sverige också kunnat upphäva många av restriktionerna. Med Finlands strategi, så hade pensionärerna kunnat känna sig trygga. Och ungdomarna kunnat ha kul med gott samvete.

Men i Sverige så gäller doktrinen Covid-19 oundvikligen kommer att infektera en stor del av befolkningen. Därför görs inga insatser för att verkligen minimera smittspridningen. Krisen får fortsätta på obestämd tid. Pensionärernas liv begränsas. Ungdomarna hindras att leva livet på det sätt som hör ungdomen till. Pensionärerna blir missnöjda på ungdomarna, eftersom ungdomarna får skulden för att epidemin fortsätter. Alla är missnöjda, utom Folkhälsomyndigheten, som tycker sig ha gjort ett bra arbete.

Vilken jävla kris? Det mesta är numera normalt igen i Sverige medan andra länder har fullt med hysteriska åtgärder av stängningar och restriktioner.

Allt du gnäller om som rör ungdomar pch pensionärer kan gradvis lättas upp i vårt land medan andra går rakt åt motsatt håll.

Och nej, "alla är inte missnöjda" utan undan för undan så förstår fler att Sveriges strategi (eller brist på om man så vill) börjar ge utdelning.
Citera
2020-09-10, 20:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det hade blivit samma resultat om Sverige kört Finlands strategi. Det handlar om hur många som kom in från början i relation till när åtgärderna gjordes. Inte om strategin. Det är visat i flera studier.

Att Sveriges åtgärder gjordes för sent, ser jag som en komponent av Sveriges misslyckade strategi. Att Sverige fick in många smittbärare i början, var ett medvetet val av svenska myndigheter. Myndigheterna valde att stå passiva, när resenärer flödade in från länder med pågående epidemi.
Citera
2020-09-10, 20:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Dödsfall som är läkarbekräftade men utan laboratoriediagnos tas in av SoS. Går bra att titta på den statistiken också.

Ja det finns olika statistik att kolla på. Det nämns ju i det jag citerar att det finns fler sätt att mäta. Man får väl kolla på flera och göra en helhetsbedömning.

Men det finns väl en anledning till varför man har denna statistik med? Men problemet är ju att folk bara väljer ut det ena eller det andra som ”passar”, och ”glömmer” sedan hyfsat relevanta detaljer. Som att vi alltid mäter likadant och använder exakt samma mätmetoder varje år. Vilken mätmetod man än kollar på så lär man dock inte komma fram till lika många dödstal i en vanlig influensa ändå.

Det här är inget bra sätt att lösa saker på menar jag, om alla bara sitter och väljer och vrakar det som ”passar”. Så ja, det gäller ju oavsett håll som man (medvetet) vinklar, klipper och klistrar siffror på.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-09-10 kl. 20:16.
Citera
2020-09-10, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst men det är ju närmast en anomali att antikroppar är så långlivade.
OK, då tar vi Röda hund istället. Eller vattkoppor.

Efter ytterligare lite efterforskning från min sida så visar det sig att IgG ger livslång immunitet för virus som finns kvar latent, eller virus som man frekvent utsätts för.

Efter att ha läst på lite mer så förstår jag dessutom att detta är orsaken till att vissa vacciner måste ha påfyllning med några års mellanrum. Det har inte nödvändigtvis med mutationer att göra, utan det kan också bero på att man aldrig normalt sett utsätts för viruset eller bakterien och att immunförsvaret därmed tappar funktionen.

I nedanstående artikel så hänvisar man till att det inte finns forskning som har verifierat att T-cellerna ger immunitet utan att de bara ger respons på viruset (därmed en snabbare reaktion):
- https://www.imperial.ac.uk/news/201833/cell-immunity-what-does-help-protect/
Hur som helst, den artikeln pekar på att man inte riktigt vet hur det fungerar ännu.

Jag hoppas naturligtvis att man kan få riktig immunitet av T-celler, men jag är fortfarande inte övertygad. De personer som nu haft Covid två gånger kan här utgöra en viktig kunskapsdatabas rörande hur T-cellerna faktiskt fungerar.
Citera
2020-09-10, 20:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Mjölk med en fetthalt under till 3% är ju D-vitaminberikad. Men å andra sidan har mjölkonsumtionen minskat med 55% sedan 80-talet.

Upp till och med 3 procent...

Sen d vitaminberikas även ersättningspodukter till mjölk som tex havremjölk. Margarin är också berikat.

Så länge livsmedelsverket uppdaterar vilka livsmedel som berikas eftersom våra vanor ändras.
Citera
2020-09-10, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
OK, då tar vi Röda hund istället. Eller vattkoppor.

Efter ytterligare lite efterforskning från min sida så visar det sig att IgG ger livslång immunitet för virus som finns kvar latent, eller virus som man frekvent utsätts för.

Efter att ha läst på lite mer så förstår jag dessutom att detta är orsaken till att vissa vacciner måste ha påfyllning med några års mellanrum. Det har inte nödvändigtvis med mutationer att göra, utan det kan också bero på att man aldrig normalt sett utsätts för viruset eller bakterien och att immunförsvaret därmed tappar funktionen.

I nedanstående artikel så hänvisar man till att det inte finns forskning som har verifierat att T-cellerna ger immunitet utan att de bara ger respons på viruset (därmed en snabbare reaktion):
- https://www.imperial.ac.uk/news/201833/cell-immunity-what-does-help-protect/
Hur som helst, den artikeln pekar på att man inte riktigt vet hur det fungerar ännu.

Jag hoppas naturligtvis att man kan få riktig immunitet av T-celler, men jag är fortfarande inte övertygad. De personer som nu haft Covid två gånger kan här utgöra en viktig kunskapsdatabas rörande hur T-cellerna faktiskt fungerar.
Det finns ytterligt få rapporter om återinfektion. Från vårt land finns det inte några. Därmed inte sagt att det kan komma men det är i nuläget extremt ovanligt med återinfektion.
Citera
2020-09-10, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Att Sveriges åtgärder gjordes för sent, ser jag som en komponent av Sveriges misslyckade strategi. Att Sverige fick in många smittbärare i början, var ett medvetet val av svenska myndigheter. Myndigheterna valde att stå passiva, när resenärer flödade in från länder med pågående epidemi.

Det var flera länder eller mer korrekt "regioner i länder" som gjorde det försent i hela Europa.
Citera
2020-09-10, 20:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
hmm ja de är mycket diskussioner om det där..

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/05/d-vitamin-kan-skydda-mot-svar-infektion-vid-covid-19/

Läs gärna kommenterarena också i artikeln från läkarna. Om du orkar.

"D-vitamin är billigt och ofarligt inom terapeutiska gränser. Trots att det saknas evidens från randomiserade behandlingsstudier för D-vitaminets skyddande effekt mot covid-19 [19, 20] bör man sträva efter att höja D-vitaminstatus hos riskgrupper som inte når upp till adekvata nivåer genom solljus eller kosten."

Tkr alltid man ska tänka på i Sverige å ha en god d-vitamin nivå då den är känd som låg hos oss, ännu mer för mörkhyade med lite sol.

Läste en jämförelse o Svenskar hade högre nivå än fransmän o spaniorer. D vitaminberikning samt att vi går ut så fort solen tittar fram hjälper nog.

Spanska studien var ju randomiserad dubbelblind men då det var en pilot så var antalet patienter litet.

P värdet var dock imponerande trots få patienter .

Artikeln du länkade är "gammal" då den spanska studien gjordes nyligen.
Citera
2020-09-10, 20:21
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Vilken jävla kris? Det mesta är numera normalt igen i Sverige medan andra länder har fullt med hysteriska åtgärder av stängningar och restriktioner.

Allt du gnäller om som rör ungdomar pch pensionärer kan gradvis lättas upp i vårt land medan andra går rakt åt motsatt håll.

Och nej, "alla är inte missnöjda" utan undan för undan så förstår fler att Sveriges strategi (eller brist på om man så vill) börjar ge utdelning.

Jaså? Vilka är det som har förstått att Sveriges strategi ger utdelning? Finns något land som har utryckt önskemål att dom borde ha gjort som Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in