Citat:
Ursprungligen postat av
Baradino
Kör på, vore spännande om någon kunnig skulle lägga fram en faktabaserad argumentation om förväntad längd på ”immunitet”. Min killgissning är att det är en tokhög sannolikhet att påvisade antikroppar ger skydd under lång tid (>1år). Exakt svar är väl svårt att ge med tanke på hur nytt viruset är. Eller har vetenskapen kommit tillräckligt långt för att modellera det på ett hyfsat korrekt sätt?
Det jag först och främst saknar, är upplysningen hur hög halt av antikroppar man måste ha, för att antikroppstesterna ska reagera positivt. För visst är det bara "on" eller "off" - man kan inte få svar på någon graderad skala?
Det jag försöker säga är, att är man i slutet av sin immunitetsperiod när man tar sitt antikroppstest, och det kommer ut positivt - då har man inte sex månader kvar längre (om inte immuniteten är ett år i praktiken, förstås, som du säger). Jag reagerade på formuleringen "sex månader
från testtillfället", som även Aftonbladet citerade i sin blogg idag.
Däremot stämmer det ju om det är ett positivt PCR-test man har fått. För då ÄR man ju sjuk, just då när man tar testet. Då kan man räkna med minst sex månader.