2020-09-10, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaså? Men då måste det vara så, att de vet hur lång tid det tar för antikropparna att minska så mycket, att de inte skyddar längre? (Det tvivlar jag på att de vet.) Och att de har räknat ut att när antikroppstestet blir positivt, så har man minst sex månader kvar på sin immunitet. För annars kan det ju vara så att man går och testar sig tre månader efter att man hade den där konstiga förkylningen, och i så fall har man kanske bara tre månader kvar på sin immunitet, när man erhåller sitt positiva antikroppsresultat.

Det här måste redas ut!

När det gäller PCR-test är det inget konstigt, för när det testet ger utslag så ÄR man ju sjuk. D.v.s. antikroppsproduktionen har inte börjat avta än; den lär vara på topp just då eller under ökning.

Kör på, vore spännande om någon kunnig skulle lägga fram en faktabaserad argumentation om förväntad längd på ”immunitet”. Min killgissning är att det är en tokhög sannolikhet att påvisade antikroppar ger skydd under lång tid (>1år). Exakt svar är väl svårt att ge med tanke på hur nytt viruset är. Eller har vetenskapen kommit tillräckligt långt för att modellera det på ett hyfsat korrekt sätt?
Citera
2020-09-10, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Allt fler länder med hög smittspridning öppnar upp för resenärer från Sverige, här borde FHM kliva in och sätta stopp för resor till länder som har en väldigt negativ utveckling igen. Det sista Sverige behöver är potentiella smittbärare från andra länder.

FHM borde ligga på genom att klappa igen resor från och till länder där smittspridningen tagit fart ordentligt igen. Vi kan börja med Norge och Danmark.

Det kommer inte ske.
Det finns ett visst värde av att vara en av få nationer som inte pissar på andra länders medborgare. Politiskt tror jag detta är guld värt för Sverige i ett framtidsperspektiv.
Såg förövrigt att U.K nu öppnar för Sverige. D.vs vi slipper karantän framöver om vi ska till Storbritannien numera.
Citera
2020-09-10, 19:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Kör på, vore spännande om någon kunnig skulle lägga fram en faktabaserad argumentation om förväntad längd på ”immunitet”. Min killgissning är att det är en tokhög sannolikhet att påvisade antikroppar ger skydd under lång tid (>1år). Exakt svar är väl svårt att ge med tanke på hur nytt viruset är. Eller har vetenskapen kommit tillräckligt långt för att modellera det på ett hyfsat korrekt sätt?

Det jag först och främst saknar, är upplysningen hur hög halt av antikroppar man måste ha, för att antikroppstesterna ska reagera positivt. För visst är det bara "on" eller "off" - man kan inte få svar på någon graderad skala?

Det jag försöker säga är, att är man i slutet av sin immunitetsperiod när man tar sitt antikroppstest, och det kommer ut positivt - då har man inte sex månader kvar längre (om inte immuniteten är ett år i praktiken, förstås, som du säger). Jag reagerade på formuleringen "sex månader från testtillfället", som även Aftonbladet citerade i sin blogg idag.

Däremot stämmer det ju om det är ett positivt PCR-test man har fått. För då ÄR man ju sjuk, just då när man tar testet. Då kan man räkna med minst sex månader.
Citera
2020-09-10, 19:20
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hur hindrar man nya utbrott när man tar bort restriktionerna? Eller menar du att smittan är borta för alltid då?

Smittan är inte borta för alltid. Men man kan minimera smittans förekomst såpass mycket att restriktionerna kan bli mildare.

Ett bra exempel är Finland. Finland har hävt gränsen på antal deltagare i en offentlig sammankomst. Det kunde Finland göra efter att smittspridningen i princip hade upphört i stora delar av Finland.

Ifall Sverige hade kopierat Finlands strategi, så hade Sverige också kunnat upphäva många av restriktionerna. Med Finlands strategi, så hade pensionärerna kunnat känna sig trygga. Och ungdomarna kunnat ha kul med gott samvete.

Men i Sverige så gäller doktrinen Covid-19 oundvikligen kommer att infektera en stor del av befolkningen. Därför görs inga insatser för att verkligen minimera smittspridningen. Krisen får fortsätta på obestämd tid. Pensionärernas liv begränsas. Ungdomarna hindras att leva livet på det sätt som hör ungdomen till. Pensionärerna blir missnöjda på ungdomarna, eftersom ungdomarna får skulden för att epidemin fortsätter. Alla är missnöjda, utom Folkhälsomyndigheten, som tycker sig ha gjort ett bra arbete.
Citera
2020-09-10, 19:22
Medlem
Citat:
Det jag först och främst saknar, är upplysningen hur hög halt av antikroppar man måste ha, för att antikroppstesterna ska reagera positivt. För visst är det bara "on" eller "off" - man kan inte få svar på någon graderad skala?

Det jag försöker säga är, att är man i slutet av sin immunitetsperiod när man tar sitt antikroppstest, och det kommer ut positivt - då har man inte sex månader kvar längre (om inte immuniteten är ett år i praktiken, förstås, som du säger). Jag reagerade på formuleringen "sex månader från testtillfället", som även Aftonbladet citerade i sin blogg idag.

Däremot stämmer det ju om det är ett positivt PCR-test man har fått. För då ÄR man ju sjuk, just då när man tar testet. Då kan man räkna med minst sex månader.

Vi vet (väl?) att det inte finns något likhetstecken mellan att ha varit sjuk och att testa positivt för antikroppar.
Citera
2020-09-10, 19:24
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Paria-staten Sverige är nu även välkomna utan karantän i UK.

“Den som reser från Sverige till Storbritannien behöver inte längre sitta i karantän vid ankomsten, meddelar Storbritanniens transportminister Grant Shapps.”
Skönt - vi kan åka till UK, ett av de få länder som faktiskt har blivit värre drabbade än Sverige.

Det här säger ju ingenting. Kom tillbaka när Svenskar är välkomna till Thailand.
Citera
2020-09-10, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Dessutom vet vi inte hur många länder som redovisar avlidna med den ärlighet som Sverige gör, d v s avlidna med covid, av covid och faktiskt avlidna inte alls till följd av covid (bara att de har testats positivt senaste 30 dagarna innan det datum man avled).
Fast varför skulle Sverige vara mer ärligt än andra då vi har testat ganska lite från början?
Citera
2020-09-10, 19:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Ganska låga odds på att alla arbetsskygga dagisfröknar skulle ta chansen att få ett par extra semesterveckor.

Jag tror arbetsmoralen är högre än så och dessutom är det många barn som också är sjuka.
Citera
2020-09-10, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror arbetsmoralen är högre än så och dessutom är det många barn som också är sjuka.
Du tror att så mycket du.
Citera
2020-09-10, 19:30
Medlem
Citat:
Nä, men den perioden då det är så fullt i bussarna är ju rätt lång. Blir sent att komma hem, om man ska sitta på en parkbänk och vänta i en timme eller mer, innan man går till busshållplatsen.

Det är huvudmannen, d.v.s. Regionen, i samarbete med bussbolaget som måste göra någonting åt det här.

Ja, gudförbjude om folk började ta eget ansvar
Citera
2020-09-10, 19:31
Medlem
Citat:
Inget av det där är realistiskt, av olika anledningar. Sedan räknar jag ganska kallt med att ha immunitet nu, eftersom jag med stor sannolikhet varit utsatt för smitta under alla de här månaderna. Inte minst på bussen. Men lite obehagligt är det ändå, när det blir extrem trängsel eller när man märker att någon har förkylningssymptom...
Inget av allt det fungerar? Rätt till färdtjänst?
Citera
2020-09-10, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Smittan är inte borta för alltid. Men man kan minimera smittans förekomst såpass mycket att restriktionerna kan bli mildare.

Ett bra exempel är Finland. Finland har hävt gränsen på antal deltagare i en offentlig sammankomst. Det kunde Finland göra efter att smittspridningen i princip hade upphört i stora delar av Finland.

Ifall Sverige hade kopierat Finlands strategi, så hade Sverige också kunnat upphäva många av restriktionerna. Med Finlands strategi, så hade pensionärerna kunnat känna sig trygga. Och ungdomarna kunnat ha kul med gott samvete.

Men i Sverige så gäller doktrinen Covid-19 oundvikligen kommer att infektera en stor del av befolkningen. Därför görs inga insatser för att verkligen minimera smittspridningen. Krisen får fortsätta på obestämd tid. Pensionärernas liv begränsas. Ungdomarna hindras att leva livet på det sätt som hör ungdomen till. Pensionärerna blir missnöjda på ungdomarna, eftersom ungdomarna får skulden för att epidemin fortsätter. Alla är missnöjda, utom Folkhälsomyndigheten, som tycker sig ha gjort ett bra arbete.

Inte en jävla riskgrupp i världen känner sig just nu speciellt motiverad till umgås med stora grupper av människor.
Jag har släkt i Finland varav flertalet är riskgrupp, dvs över 70, och de hade på intet sätt skrivit under på att dem nödvändigtvis känner sig trygga bland större grupper folk. Livet har dessvärre inte återgått till normalläge även i Finland även om restriktionerna lättar. I verkligheten lever rädslan för Covid kvar och kommer så göra tills den dag vi har ett välfungerande vaccin. Tycker nästan din närmast romantiska bild av läget i Finland blir löjlig när man pratar med folk som faktiskt bor och verkar i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in