Citat:
Ursprungligen postat av
karlkula12
Inte en jävla riskgrupp i världen känner sig just nu speciellt motiverad till umgås med stora grupper av människor.
Jag har släkt i Finland varav flertalet är riskgrupp, dvs över 70, och de hade på intet sätt skrivit under på att dem nödvändigtvis känner sig trygga bland större grupper folk. Livet har dessvärre inte återgått till normalläge även i Finland även om restriktionerna lättar. I verkligheten lever rädslan för Covid kvar och kommer så göra tills den dag vi har ett välfungerande vaccin. Tycker nästan din närmast romantiska bild av läget i Finland blir löjlig när man pratar med folk som faktiskt bor och verkar i landet.
Tack för din beskrivning av hur finländarna upplever situationen.
Jag tycker att Finland har hanterat epidemin mycket bättre än Sverige. Men det är värdefullt att även få höra vad finländarna själva anser.
Jag är inte förvånad att riskgrupperna känner sig otrygga i större grupper, även i Finland. Men känner riskgrupperna lika stor otrygghet som i Sverige?
Att restriktionerna hävs, tänkte jag mest är glädjande för den yngre generationen. Ifall den yngre generationen hjälpte till att kväsa smittspridningen under våren, av omtanke till den äldre generationen, så tycker jag att ungdomarna har förtjänat att kunna ha skojigt igen.
Vad anser dom yngre finländarna om åtgärderna mot epidemin? Är dom glada att åtgärderna fungerade? Är dom glada att restriktionerna har kunnat bli mildare? Är dom glada att deras äldre släktingar inte har stupat i samma mängd som i Sverige?