2020-09-10, 19:39
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag ser en låg dödlighet här i Sverige, men smittan ligger envist och konstant, det vill inte ge med sig. Platz.se redovisade även dom +1 vilket innebär att korruptionsgapet fortfarande är 13 avlidna.

Ja att jag kallar det för korruptionsgapet är bara för att röra upp sinnena lite här i denna dystra tråd.

Internationellt är jag fundersam över varför just Mexico har så hög dödlighet. Titta så får ni själva se. Ser väldigt illa ut.

Det talas om att Sverige testar lite.

Mexico 11000 test/miljon invånare
Sverige 123000 test/miljon invånare

Så prata om korruption och mörkläggning i Sverige du. Mexico har garanterat passerat oss i döda/miljon också, fast de testar inte...
Citera
2020-09-10, 19:39
Moderator
Chantres avatar
Ända sedan i april har Sveriges kommuner och landsting (SKR) bett regeringen att ändra lagen så att dementa kan hindras ifrån att sprida covid-19-smitta. Regeringen sa nej. Nu, inför höstens och vinterns prövningar, bönar man igen. Men regeringens reaktion förblir iskall.

https://www.expressen.se/ledare/regeringen-struntar-i-dementa-smittspridare/

Alla ska med - var ju någon slogan de körde med för någon tid sedan.
Citera
2020-09-10, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nä, men den perioden då det är så fullt i bussarna är ju rätt lång. Blir sent att komma hem, om man ska sitta på en parkbänk och vänta i en timme eller mer, innan man går till busshållplatsen.

Det är huvudmannen, d.v.s. Regionen, i samarbete med bussbolaget som måste göra någonting åt det här.

De har väl inga möjligheter att se till att alla åka få åka när de vill.

Nu anser väl du att "människoliv går före ekonomin" men isf kanske du kan köpa in 50 bussar och anställa 150 busschaufförer. Eller riktigt så enkelt är det inte va?
Citera
2020-09-10, 19:41
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Smittan är inte borta för alltid. Men man kan minimera smittans förekomst såpass mycket att restriktionerna kan bli mildare.

Ett bra exempel är Finland. Finland har hävt gränsen på antal deltagare i en offentlig sammankomst. Det kunde Finland göra efter att smittspridningen i princip hade upphört i stora delar av Finland.

Ifall Sverige hade kopierat Finlands strategi, så hade Sverige också kunnat upphäva många av restriktionerna. Med Finlands strategi, så hade pensionärerna kunnat känna sig trygga. Och ungdomarna kunnat ha kul med gott samvete.

Men i Sverige så gäller doktrinen Covid-19 oundvikligen kommer att infektera en stor del av befolkningen. Därför görs inga insatser för att verkligen minimera smittspridningen. Krisen får fortsätta på obestämd tid. Pensionärernas liv begränsas. Ungdomarna hindras att leva livet på det sätt som hör ungdomen till. Pensionärerna blir missnöjda på ungdomarna, eftersom ungdomarna får skulden för att epidemin fortsätter. Alla är missnöjda, utom Folkhälsomyndigheten, som tycker sig ha gjort ett bra arbete.
Precis - FHM har inställningen att alla ska bli smittade förr eller senare. Finland har en mer nyanserad inställning.

Man kan dra en parallell med en ny könssjukdom som ett tankeexperiment: FHM förespråkar att endast ett fåtal åtgärder ska tas. Ingen kådis (munskydd) behövs, men kliar det så håller du dig borta från Tinder tills det slutar klia. Du behöver dock inte avinstallera appen - utan var och en får själv ta ansvar. Förr eller senare får de flesta en könssjukdom - covid-19 är bara en i raden. Det är ett nytt virus men vi chansar.
Citera
2020-09-10, 19:44
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Fast varför skulle Sverige vara mer ärligt än andra då vi har testat ganska lite från början?

Vi har en överdödlighet på ungefär 6000 i år. Så om Sverige inte har hyfsat rätt statistik för covid-döda utan ett stort mörkertal så har det helt slutat dö folk av annat.

Tegnell har haft en del fel, men han har rätt i att vi har en rättvisande statistik. Det som är mycket fel är antal smittade i våras, de fångas inte upp i statistiken. Men det gör de nog inte i nåt land, kanske Danmark.
Citera
2020-09-10, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ett flertal länder har precis som vi gått ut med att ”bara” en minoritet av dödsfallen handlar om att viruset har varit en direkt dödsorsak. Att majoriteten har handlat om en ”bidragande” dödsorsak. Vilket borde antyda att de också räknar den typen av dödsfall i statistiken... Bland annat Italien.

I USA verkar diskussionen gå ut på att ”bara 6 % av de rapporterade dödsfallen” är en direkt dödsorsak. Som våra diskussioner.

I Folkhälsomyndighetens rapporter skriver man även att detta sätt att mäta är ”vedertaget”, och att man mäter så med varenda virus varje år. För det är sällan någon avlider av en vanlig influensa. Enbart. Det handlar i regel om att redan svårt sjuka får ett virus på köpet och därför inte pallar det och dör i förtid...

I detta sätt att räkna ingår inte exempelvis någon med cancer som får viruset och råkar dö efter 31 dagar... Även om vissa kanske hade kunnat klara det utan ett virus så inkluderas de inte, OM det inte är en direkt dödsorsak. Vilket det sällan är. Det är kombinationen ”högriskgrupp” + virus som är det farliga.

Därför mäter man antagligen på det sättet. Inga konstigheter, och ingen har ens ifrågasatt denna mätmetod förränns vi stod här med tusentals dödsfall. Då blev det plötsligt något helt annat. Då får man väl kontakta myndigheterna och be dom räkna på andra sätt som passar bättre.

Men frågan är ju hur andra länder mäter... Jag skulle tro att de mäter ungefär lika ändå. Med tanke på att vissa länder i Europa har uppåt 30 000 - 45 000 dödsfall. Menar ni att de skulle ha många fler än så om de bara hade räknat mer som oss..?

Det har väl framkommit att en del länder som är väldigt beroende av t ex turism har skrivit ner smittade och sannolikt avlidna. Sen har vi diktaturer som Kina, Ryssland o s v där det är väldigt mkt politik och populism inblandat.
Citera
2020-09-10, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Fast varför skulle Sverige vara mer ärligt än andra då vi har testat ganska lite från början?

Sverige har varit ärliga med att man hade dålig testkapacitet från början och att det tog alldeles för lång tid att börja masstesta
Citera
2020-09-10, 19:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Ända sedan i april har Sveriges kommuner och landsting (SKR) bett regeringen att ändra lagen så att dementa kan hindras ifrån att sprida covid-19-smitta. Regeringen sa nej. Nu, inför höstens och vinterns prövningar, bönar man igen. Men regeringens reaktion förblir iskall.

https://www.expressen.se/ledare/regeringen-struntar-i-dementa-smittspridare/

Alla ska med - var ju någon slogan de körde med för någon tid sedan.

Helt absurd inställning. Men då har jag sett hur det är på dessa hem på nära håll i min närhet. Jag har svårt att tro anhöriga resonerar som henne att det där är ”för deras skull”... Snarare tvärtom!

För mig låter det då som ren okunskap. Men jag är inte heller helt säker på att jag själv hade förstått fullt ut om jag inte hade sett hur det är med dementa på vårdhem med egna ögon. Fast hon borde som ansvarig lyssna på både personal och anhöriga isåfall.
Citera
2020-09-10, 19:52
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det har väl framkommit att en del länder som är väldigt beroende av t ex turism har skrivit ner smittade och sannolikt avlidna. Sen har vi diktaturer som Kina, Ryssland o s v där det är väldigt mkt politik och populism inblandat.

Vilka länder tänker du på och vilka källor har du?

Jag tänker direkt på Thailand och Spanien dit många åker. Där verkar de ha tagit rejält med åtgärder, smittskyddsinfo och annat. De verkar inte ha skrivit ner några siffror och verkar ta pandemin på större allvar än Sverige.
Citera
2020-09-10, 19:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja det tvivlar jag inte ett dugg på. Men nu syftade jag väl mer på relativt ”normala” länder i världen som inte är kända för varken korruption, mygel eller helt enkelt är en diktatur.

Sedan gör ju folk sättet att mäta till en ”grej” i Sverige med, utan att det handlar om att jämföra med andra länder.

Vi mäter som sagt likadant i influensor och det vore helt orimligt att plötsligt mäta på ett annat sätt. Om folk då gör en grej av ”30 dagar” och att man inkluderar fall där viruset är en ”bidragande dödsorsak” så blir det lite märkligt när vi mäter så varje år...
Citera
2020-09-10, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Fortsättning, vad de skriver specifikt i en rapport om Covid-19. Alltså som sagt närmast identiskt. Exakt samma mätmetoder, samma internationella samarbete och mörkertalet nämns där med.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/overvakningssystem-for-covid-19-v1.pdf

Nästa bortförklaring.

Dödsfall som är läkarbekräftade men utan laboratoriediagnos tas in av SoS. Går bra att titta på den statistiken också.
Citera
2020-09-10, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Smittan är inte borta för alltid. Men man kan minimera smittans förekomst såpass mycket att restriktionerna kan bli mildare.

Ett bra exempel är Finland. Finland har hävt gränsen på antal deltagare i en offentlig sammankomst. Det kunde Finland göra efter att smittspridningen i princip hade upphört i stora delar av Finland.

Ifall Sverige hade kopierat Finlands strategi, så hade Sverige också kunnat upphäva många av restriktionerna. Med Finlands strategi, så hade pensionärerna kunnat känna sig trygga. Och ungdomarna kunnat ha kul med gott samvete.

Men i Sverige så gäller doktrinen Covid-19 oundvikligen kommer att infektera en stor del av befolkningen. Därför görs inga insatser för att verkligen minimera smittspridningen. Krisen får fortsätta på obestämd tid. Pensionärernas liv begränsas. Ungdomarna hindras att leva livet på det sätt som hör ungdomen till. Pensionärerna blir missnöjda på ungdomarna, eftersom ungdomarna får skulden för att epidemin fortsätter. Alla är missnöjda, utom Folkhälsomyndigheten, som tycker sig ha gjort ett bra arbete.

Det hade blivit samma resultat om Sverige kört Finlands strategi. Det handlar om hur många som kom in från början i relation till när åtgärderna gjordes. Inte om strategin. Det är visat i flera studier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in