2020-09-10, 18:36
Medlem
Paria-staten Sverige är nu även välkomna utan karantän i UK.

“Den som reser från Sverige till Storbritannien behöver inte längre sitta i karantän vid ankomsten, meddelar Storbritanniens transportminister Grant Shapps.”
Citera
2020-09-10, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är så pass fint väder än så länge den här septembermånaden, att folk umgås ute. Det kan ju skjuta upp andravågen. Men aj, aj, aj vad det är trångt på bussarna! När jag åkte hem med bussen vid 17-tiden idag var det åter proppfullt, och NÅGON nära mig drog upp snor i näsan flera gånger. Men jag kunde inte pinpointa vem det var... känns inte bra alls.

Att du fortsätter att åka kommunal under rusningstiden trots att du är extrem rädd för att bli smittad förvånad mig mer än att det var någon som eventuellt var snorig under den bussfärden.
Citera
2020-09-10, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja. I kommunen där jag bor är det fruktansvärt många som är sjuka nu. Det saknas personal på förskolor och skolor eftersom så många är sjuka med förkylningssymtom. Föräldrar uppmanas hämta sina barn, eftersom det inte finns någon som kan kan hand om dem. Förhoppningsvis inte Covid19, men visar ju ändå ett skrämmande sätt att uppmaningarna att hålla avstånd och tvätta händerna inte riktigt hjälper. "Vanligt" förkylningsvirus smittar ju på exakt samma sätt som covid19, så kan det ena viruset sprida sig, så kan garanterat det andra också göra det. Men det är inget som hindrar FHM att stå fast vid sitt beslut att gå emot WHO i munskyddsfrågan. För dem känns det som att prestigen är viktigare. Men, de kallar det förstås inte för prestige, utan för "stabilitet". Ibland eller tom rätt ofta känns det faktiskt som rena rama sandlådan. Bara hoppas på att det kommer gå bra under hösten, men jag hyser starka tvivel till att det kommer göra det.
Ganska låga odds på att alla arbetsskygga dagisfröknar skulle ta chansen att få ett par extra semesterveckor.
Citera
2020-09-10, 18:52
Avslutad
Som sagt, precis som vi mäter varenda år i varenda virus...

Här står även lite om internationella och Europeiska samarbeten gällande mätmetoder vid vanliga influensavirus.

Det verkar gälla överdödligheten, men då vet vi det om det ska spekuleras i det med. (För jag ser inte varför samarbetet inte skulle gälla för just ett virus i en pandemi, det vore helt ologiskt för mig).

Citat:
”(...)Folkhälsomyndigheten använder därför två olika sätt att följa den influensrelaterade dödligheten, dels antalet dödsfall inom 30 dagar av influensadiagnos och dels genom modeller av så kallad överdödlighet.

Överdödlighet

Som en del av ett europeiskt samarbetsprojekt och den nationella influensaövervakningen analyserar Folkhälsomyndigheten varje vecka det totala antalet dödsfall i Sverige oavsett orsak, på engelska så kallad all-cause mortality, och jämför mot ett förväntat värde från två olika modeller.

Den generella modellen, MoMo, mäter överdödligheten oavsett orsak.

Analyser sker både nationellt och regionalt samt för specifika åldersgrupper. Den utökade modellen FluMoMo uppskattar däremot antalet dödsfall som orsakats av influensa respektive extrema temperaturer.”

Citat:
Avlidna inom 30 dagar

Folkhälsomyndigheten har möjlighet att genom personnumret koppla ihop samtliga influensafall med dödsregistret (Skatteverket) för att få eventuellt dödsdatum.

Denna samkörning sker periodvis under influensasäsongen.

Antalet influensarelaterade dödsfall uppskattas genom att beräkna tiden mellan influensadiagnos och död.

Om 30 dagar eller mindre har gått så har personen dött i nära anslutning till en influensadiagnos och ingår då i statistiken.

Detta mått är vedertaget när det gäller influensa, men måttet är inte perfekt eftersom dödsfallet kan ha orsakats av något annat. Detta mått utelämnar också de som kan ha avlidit av influensa utan att få en laboratorieverifierad influensadiagnos, vilket ger ett mörkertal.

”Mörkertal” = Underskattning. Men som såklart inte gäller för just ett Covid-19-virus? 🤔

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2019-2020/influensasasongen-2019-2020-sasongssammanfattning-final-v3.pdf
Citera
2020-09-10, 18:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Att du fortsätter att åka kommunal under rusningstiden trots att du är extrem rädd för att bli smittad förvånad mig mer än att det var någon som eventuellt var snorig under den bussfärden.

Jag har inget annat val. Så kan det vara för en del av oss, förstår du.
Citera
2020-09-10, 18:58
Medlem
Citat:

Det går bara EN busstur precis i värsta rusningstrafiken. Sen får du gå hem om du missar den bussen?
Citera
2020-09-10, 18:58
Medlem
Allt fler länder med hög smittspridning öppnar upp för resenärer från Sverige, här borde FHM kliva in och sätta stopp för resor till länder som har en väldigt negativ utveckling igen. Det sista Sverige behöver är potentiella smittbärare från andra länder.

FHM borde ligga på genom att klappa igen resor från och till länder där smittspridningen tagit fart ordentligt igen. Vi kan börja med Norge och Danmark.
Senast redigerad av karlenn 2020-09-10 kl. 19:01.
Citera
2020-09-10, 19:01
Medlem
Citat:
Gå.
Cykla.
Kör bil.
Kör MC.
Kör moped.
Åk med permobilen.
Samåk med nån som har bil.
Åk taxi.
Flytta.

Om inte bussen var uppfunnen så skulle du inte kunna lämna hemmet eller?
Citera
2020-09-10, 19:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det går bara EN busstur precis i värsta rusningstrafiken. Sen får du gå hem om du missar den bussen?

Nä, men den perioden då det är så fullt i bussarna är ju rätt lång. Blir sent att komma hem, om man ska sitta på en parkbänk och vänta i en timme eller mer, innan man går till busshållplatsen.

Det är huvudmannen, d.v.s. Regionen, i samarbete med bussbolaget som måste göra någonting åt det här.
Citera
2020-09-10, 19:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Som sagt, precis som vi mäter varenda år i varenda virus...

Här står även lite om internationella och Europeiska samarbeten gällande mätmetoder vid vanliga influensavirus.

Det verkar gälla överdödligheten, men då vet vi det om det ska spekuleras i det med. (För jag ser inte varför samarbetet inte skulle gälla för just ett virus i en pandemi, det vore helt ologiskt för mig).

”Mörkertal” = Underskattning. Men som såklart inte gäller för just ett Covid-19-virus? 🤔

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2019-2020/influensasasongen-2019-2020-sasongssammanfattning-final-v3.pdf

Fortsättning, vad de skriver specifikt i en rapport om Covid-19. Alltså som sagt närmast identiskt. Exakt samma mätmetoder, samma internationella samarbete och mörkertalet nämns där med.

Citat:
Avlidna inom 30 dagar (Covid-19)

Eftersom alla laboratorieverifierade fall av covid-19 är anmälningspliktiga har Folkhälsomyndigheten möjlighet att koppla ihop samtliga fall med dödsregistret (Skatteverket) för att få eventuellt dödsdatum.

Antalet covid-19 relaterade dödsfall kan uppskattas genom att beräkna tiden mellan diagnos och död. Om 30 dagar eller mindre har gått så har personen dött i nära anslutning till en covid-19 diagnos och ingår då i statistiken.

Måttet är inte perfekt eftersom dödsfallet kan ha orsakats av något annat. Detta mått utelämnar också alla som kan ha avlidit utan att få en laboratorieverifierad diagnos, vilket sannolikt ger ett visst mörkertal.

Detta mått är vedertaget när det gäller influensa. Hur det kan användas för covid-19 kommer att analyseras under kommande period”

Citat:
Överdödlighet

Som en del av ett europeiskt samarbete och den nationella influensaövervakningen analyserar Folkhälsomyndigheten varje vecka det totala antalet dödsfall i Sverige oavsett orsak (på engelska så kallad all-cause mortality) som jämförs mot ett förväntat värde. Dödsfall över det förväntade värdet kallas överdödlighet och kan ha olika förklaringar såsom exempelvis kallt väder eller hög aktivitet av influensa. Analyser sker både nationellt och regionalt samt för specifika åldersgrupper.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/overvakningssystem-for-covid-19-v1.pdf

Nästa bortförklaring.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-09-10 kl. 19:07.
Citera
2020-09-10, 19:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Gå.
Cykla.
Kör bil.
Kör MC.
Kör moped.
Åk med permobilen.
Samåk med nån som har bil.
Åk taxi.
Flytta.

Om inte bussen var uppfunnen så skulle du inte kunna lämna hemmet eller?

Inget av det där är realistiskt, av olika anledningar. Sedan räknar jag ganska kallt med att ha immunitet nu, eftersom jag med stor sannolikhet varit utsatt för smitta under alla de här månaderna. Inte minst på bussen. Men lite obehagligt är det ändå, när det blir extrem trängsel eller när man märker att någon har förkylningssymptom...
Citera
2020-09-10, 19:10
Medlem
Citat:
Nä, men den perioden då det är så fullt i bussarna är ju rätt lång. Blir sent att komma hem, om man ska sitta på en parkbänk och vänta i en timme eller mer, innan man går till busshållplatsen.

Det är huvudmannen, d.v.s. Regionen, i samarbete med bussbolaget som måste göra någonting åt det här.

Jag försöker inte styra ditt liv eller bestämma hur du ska göra. Jag säger bara att en timme för mig på parkbänken vore en tårtbit i jämförelse om jag nu verkligen var rädd för att bli allvarligt sjuk eller dö..

Det är ologiskt att å ena sidan vara livrädd men sen å andra sidan inte vilja själv göra allt för att slippa smittan. Bara fortsätta att vara orolig och i värsta fall vara arg på de andra (som eventuellt har snuva) eller våra politiker eller Tegnell för att du kanske, eventuellt, möjligtvis kommer att bli smittad av Corona. Någon gång i framtiden..
Senast redigerad av sno 2020-09-10 kl. 19:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in