2020-09-10, 18:12
Medlem
Jag ser en låg dödlighet här i Sverige, men smittan ligger envist och konstant, det vill inte ge med sig. Platz.se redovisade även dom +1 vilket innebär att korruptionsgapet fortfarande är 13 avlidna.

Ja att jag kallar det för korruptionsgapet är bara för att röra upp sinnena lite här i denna dystra tråd.

Internationellt är jag fundersam över varför just Mexico har så hög dödlighet. Titta så får ni själva se. Ser väldigt illa ut.
Citera
2020-09-10, 18:12
Medlem
Merwinnas avatar
Från FHM:s egen sida, jag fattar inte hur de menar här:

Folkhälsomyndigheten bedömer att en genomgången infektion med covid-19 som
bekräftats med nukleinsyrapåvisning (PCR) eller antikroppstest ger någon form av
immunitet hos i övrigt friska individer som tillfrisknat, vare sig man har påvisade
antikroppar mot SARS-CoV-2 eller inte.
Den som genomgått en infektion bedöms i nuläget ha skydd för återinfektion med
allvarliga symtom i upp till ett halvår från att personen fått sitt testresultat.
Att ha
någon form av immunitet innebär en möjlighet att ha kontakt med andra personer
oavsett om man tillhör en riskgrupp eller ej, eller om den man ska umgås med
tillhör en riskgrupp. En förutsättning är att man agerar i enlighet med de generella
smittskyddsåtgärderna som gäller i samhället.

Detta kan ju bara gälla testresultatet för PCR-test, eller? Inte antikroppstest, för då kan ju nivåerna redan vara på väg ner - det kan vara ett tag sedan man hade sjukdomen. Eller reagerar antikroppstesten endast om det finns så mycket antikroppar kvar i blodet, att man garanterat kommer att ha tillräckligt i sex månader till från den tidpunkten? Aftonbladet skrev också i sin blogg idag, att sex månader efter antikroppstest gäller. ??? Det är luddigt.
Citera
2020-09-10, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tycker du att det är bra att Sverige är bland de 13 sämsta i hela världen på att skydda sin befolkning från ett virus? Att länder som Finland, Danmark och t.o.m Norge lyckats inte bara betydligt bättre utan totalt utklassat Sverige? Någonting att vara stolt över? Någonting att berätta för barnbarnen?

Sverige har definitivt inte lyckats med allt, framförallt detta med att skydda äldre. Nu är detta ingen landskamp och pandemin kommer med all säkerhet att pågå ett bra tag till. Vissa länder har drabbats hårdare initialt, Sverige är ett av dessa länder, vilket beror på ett antal olika saker.

Dessutom vet vi inte hur många länder som redovisar avlidna med den ärlighet som Sverige gör, d v s avlidna med covid, av covid och faktiskt avlidna inte alls till följd av covid (bara att de har testats positivt senaste 30 dagarna innan det datum man avled).
Citera
2020-09-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Från FHM:s egen sida, jag fattar inte hur de menar här:

Folkhälsomyndigheten bedömer att en genomgången infektion med covid-19 som
bekräftats med nukleinsyrapåvisning (PCR) eller antikroppstest ger någon form av
immunitet hos i övrigt friska individer som tillfrisknat, vare sig man har påvisade
antikroppar mot SARS-CoV-2 eller inte.
Den som genomgått en infektion bedöms i nuläget ha skydd för återinfektion med
allvarliga symtom i upp till ett halvår från att personen fått sitt testresultat.
Att ha
någon form av immunitet innebär en möjlighet att ha kontakt med andra personer
oavsett om man tillhör en riskgrupp eller ej, eller om den man ska umgås med
tillhör en riskgrupp. En förutsättning är att man agerar i enlighet med de generella
smittskyddsåtgärderna som gäller i samhället.

Detta kan ju bara gälla testresultatet för PCR-test, eller? Inte antikroppstest, för då kan ju nivåerna redan vara på väg ner - det kan vara ett tag sedan man hade sjukdomen. Eller reagerar antikroppstesten endast om det finns så mycket antikroppar kvar i blodet, att man garanterat kommer att ha tillräckligt i sex månader till från den tidpunkten? Aftonbladet skrev också i sin blogg idag, att sex månader efter antikroppstest gäller. ??? Det är luddigt.

I augusti var riktlinjen att det var ok att besöka äldreboende fram till 6 månader efter bekräftade antikroppar (med godkänt test). Ingen aning om regler kring PCR-test.
Citera
2020-09-10, 18:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Inte i din bok, men om man har som yrke att analysera åtgärderna hela dagarna har man säkert en annan bok.

Jag tycker det mer låter som han vill försvara den svenska strategin att egentligen inte göra någonting oavsett läge. Han har ju tidigare gått ut och kritiserat andra länders agerande med att ömsom öppna upp och ömsom stänga ned.

Egentligen är det ju inte svårare än så att desto mindre sociala kontaktytor folk har och som man tillåter att folk har desto lägre blir smittan. Blir smittan lägre faller dödstalen. Jag känner inte till något land med låg smitta och höga dödstal lika lite som jag känner till något land med hög smitta och låga dödstal. Det hänger alltid ihop.
I Sverige genomfördes nyligen ett slumpmässigt test med 2500 personer och ingen var smittad. Vi har nu också låga dödstal.
Tyvärr märks ju i vår omvärld att även länder som tidigare hade en hög smitta, liknande de nivåer som vi hade i Sverige i våras nu får en andra våg. Det yttrar sig i form av fler smittade och fler döda. Personligen tror jag att det bara är en tidsfråga innan vi får samma utveckling i Sverige. Sedan att vi sagt hela tiden till folk att hålla avstånd och tvätta händerna lär inte ändra på den saken är jag rädd.
Citera
2020-09-10, 18:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
I augusti var riktlinjen att det var ok att besöka äldreboende fram till 6 månader efter bekräftade antikroppar (med godkänt test). Ingen aning om regler kring PCR-test.

Jaså? Men då måste det vara så, att de vet hur lång tid det tar för antikropparna att minska så mycket, att de inte skyddar längre? (Det tvivlar jag på att de vet.) Och att de har räknat ut att när antikroppstestet blir positivt, så har man minst sex månader kvar på sin immunitet. För annars kan det ju vara så att man går och testar sig tre månader efter att man hade den där konstiga förkylningen, och i så fall har man kanske bara tre månader kvar på sin immunitet, när man erhåller sitt positiva antikroppsresultat.

Det här måste redas ut!

När det gäller PCR-test är det inget konstigt, för när det testet ger utslag så ÄR man ju sjuk. D.v.s. antikroppsproduktionen har inte börjat avta än; den lär vara på topp just då eller under ökning.
Citera
2020-09-10, 18:24
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Dessutom vet vi inte hur många länder som redovisar avlidna med den ärlighet som Sverige gör, d v s avlidna med covid, av covid och faktiskt avlidna inte alls till följd av covid (bara att de har testats positivt senaste 30 dagarna innan det datum man avled).

Du menar lika ärliga som Sverige är att skilja på de som dör AV narkotika och de som dör MED narkotika eller hur?
Citera
2020-09-10, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tycker det mer låter som han vill försvara den svenska strategin att egentligen inte göra någonting oavsett läge. Han har ju tidigare gått ut och kritiserat andra länders agerande med att ömsom öppna upp och ömsom stänga ned.

Egentligen är det ju inte svårare än så att desto mindre sociala kontaktytor folk har och som man tillåter att folk har desto lägre blir smittan. Blir smittan lägre faller dödstalen. Jag känner inte till något land med låg smitta och höga dödstal lika lite som jag känner till något land med hög smitta och låga dödstal. Det hänger alltid ihop.
I Sverige genomfördes nyligen ett slumpmässigt test med 2500 personer och ingen var smittad. Vi har nu också låga dödstal.
Tyvärr märks ju i vår omvärld att även länder som tidigare hade en hög smitta, liknande de nivåer som vi hade i Sverige i våras nu får en andra våg. Det yttrar sig i form av fler smittade och fler döda. Personligen tror jag att det bara är en tidsfråga innan vi får samma utveckling i Sverige. Sedan att vi sagt hela tiden till folk att hålla avstånd och tvätta händerna lär inte ändra på den saken är jag rädd.

Oväntat att just du skulle dra så stora slutsatser av något du inte hört i sitt sammanhang.
Citera
2020-09-10, 18:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Det är så pass fint väder än så länge den här septembermånaden, att folk umgås ute. Det kan ju skjuta upp andravågen. Men aj, aj, aj vad det är trångt på bussarna! När jag åkte hem med bussen vid 17-tiden idag var det åter proppfullt, och NÅGON nära mig drog upp snor i näsan flera gånger. Men jag kunde inte pinpointa vem det var... känns inte bra alls.
Citera
2020-09-10, 18:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Sverige har definitivt inte lyckats med allt, framförallt detta med att skydda äldre. Nu är detta ingen landskamp och pandemin kommer med all säkerhet att pågå ett bra tag till. Vissa länder har drabbats hårdare initialt, Sverige är ett av dessa länder, vilket beror på ett antal olika saker.

Ett flertal länder har precis som vi gått ut med att ”bara” en minoritet av dödsfallen handlar om att viruset har varit en direkt dödsorsak. Att majoriteten har handlat om en ”bidragande” dödsorsak. Vilket borde antyda att de också räknar den typen av dödsfall i statistiken... Bland annat Italien.

I USA verkar diskussionen gå ut på att ”bara 6 % av de rapporterade dödsfallen” är en direkt dödsorsak. Som våra diskussioner.

I Folkhälsomyndighetens rapporter skriver man även att detta sätt att mäta är ”vedertaget”, och att man mäter så med varenda virus varje år. För det är sällan någon avlider av en vanlig influensa. Enbart. Det handlar i regel om att redan svårt sjuka får ett virus på köpet och därför inte pallar det och dör i förtid...

I detta sätt att räkna ingår inte exempelvis någon med cancer som får viruset och råkar dö efter 31 dagar... Även om vissa kanske hade kunnat klara det utan ett virus så inkluderas de inte, OM det inte är en direkt dödsorsak. Vilket det sällan är. Det är kombinationen ”högriskgrupp” + virus som är det farliga.

Därför mäter man antagligen på det sättet. Inga konstigheter, och ingen har ens ifrågasatt denna mätmetod förränns vi stod här med tusentals dödsfall. Då blev det plötsligt något helt annat. Då får man väl kontakta myndigheterna och be dom räkna på andra sätt som passar bättre.

Men frågan är ju hur andra länder mäter... Jag skulle tro att de mäter ungefär lika ändå. Med tanke på att vissa länder i Europa har uppåt 30 000 - 45 000 dödsfall. Menar ni att de skulle ha många fler än så om de bara hade räknat mer som oss..?
Citera
2020-09-10, 18:32
Medlem
Citat:
Det är så pass fint väder än så länge den här septembermånaden, att folk umgås ute. Det kan ju skjuta upp andravågen. Men aj, aj, aj vad det är trångt på bussarna! När jag åkte hem med bussen vid 17-tiden idag var det åter proppfullt, och NÅGON nära mig drog upp snor i näsan flera gånger. Men jag kunde inte pinpointa vem det var... känns inte bra alls.
Åk inte buss. Gå eller kör bil.
Citera
2020-09-10, 18:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Ja. I kommunen där jag bor är det fruktansvärt många som är sjuka nu. Det saknas personal på förskolor och skolor eftersom så många är sjuka med förkylningssymtom. Föräldrar uppmanas hämta sina barn, eftersom det inte finns någon som kan kan hand om dem. Förhoppningsvis inte Covid19, men visar ju ändå ett skrämmande sätt att uppmaningarna att hålla avstånd och tvätta händerna inte riktigt hjälper. "Vanligt" förkylningsvirus smittar ju på exakt samma sätt som covid19, så kan det ena viruset sprida sig, så kan garanterat det andra också göra det. Men det är inget som hindrar FHM att stå fast vid sitt beslut att gå emot WHO i munskyddsfrågan. För dem känns det som att prestigen är viktigare. Men, de kallar det förstås inte för prestige, utan för "stabilitet". Ibland eller tom rätt ofta känns det faktiskt som rena rama sandlådan. Bara hoppas på att det kommer gå bra under hösten, men jag hyser starka tvivel till att det kommer göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in