2020-09-10, 16:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
På onsdagen meddelade Norge att landet överstigit gränsen på 20 smittade per 100 000 invånare de senaste 14 dagarna, och att myndigheterna numera klassar situationen som ”röd nivå ” och att flera kraftiga åtgärder har satts in.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aP22ld/smittan-chockokar-i-vara-grannlander
Norge har ännu en begränsad spridning av det nya coronaviruset, jämfört med Sverige. 11.746 har bekräftats smittade och 256 har avlidit till följd av covid-19 i landet. Men de två veckorna har smittan ökat i landet, som nu nått över den egna varnande gränsen på 20 smittade per 100.000 invånare.
https://www.dn.se/varlden/solberg-narmsta-dagarna-avgorande-for-norge/#article-nUJGwY9Ny8RdebQs24Urvt:~:text=Norge%20har%20%C3%A4 nnu%20en%20begr%C3%A4nsad%20spridning,p%C 3%A5%2020%20smittade%20per%20100.000%20inv%C3%A5na re.
Jag undrar om det kommer påverka norges rödlistning av länder och utländska regioner. Eller ska man tillämpa rödlistning internt i Norge?

Om Oslo är lika rött som Stockholm kommer man fortfarande kräva karantän av de som reser in från Stockholm till Oslo?

Edit:
Struken paragraf
Senast redigerad av Madagascar 2020-09-10 kl. 16:17.
Citera
2020-09-10, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag undrar om det kommer påverka norges rödlistning av länder och utländska regioner. Eller ska man tillämpa rödlistning internt i Norge?

Om Oslo är lika rött som Stockholm kommer man fortfarande kräva karantän av de som reser in från Stockholm till Oslo?

Just idag rapporterades 55 nya smittade i Norge vilket är mindre än förra torsdagen då det var 82.

Nej, det är inte 55. Bara halva dagen har gått än..
Citera
2020-09-10, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sånt här skrattar norrmän åt tror jag.
”...strategin mot coronaviruset har fungerat bra. Det säger Anders Tegnell...efter att ha fått en fråga om Sveriges hantering varit mer beständig än den norska.”

Sverige 5843 döda
Norge 264 döda

Siffror säger nog mer än Tegnells ord i det här fallet.
https://twitter.com/AndersKretz/status/1304039708515860481

Ännu en twitterlänk från bluffmakaren TonyDR.

Här i Sverige skrattar vi åt dina försök att trixa med siffrorna.
Citera
2020-09-10, 16:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA

Menar du att dödssiffrorna inte stämmer? På vilken grund vilar isåfall ditt antagande?
Citera
2020-09-10, 16:15
Avslutad
Citat:

Hur är det att ”trixa med siffrorna” genom att de ange officiella siffrorna exakt så som de ser ut?
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har jag tolkat det som domedagen? Studien postulerar exakt det jag försöker säga själv. Att barn visst kan smitta och att det är en förbisedd faktor. Vad i det opponerar du dig emot?

Nej. Du missar order may.

Inget illa menat, men är du en van rapportläsare?
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Nej, det är inte 55. Bara halva dagen har gått än..
Ah. Norge uppdaterar löpande. Jag visste inte det.
Citera
2020-09-10, 16:17
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Hur är det att ”trixa med siffrorna” genom att de ange officiella siffrorna exakt så som de ser ut?
Var kommer tex +3st IVA idag ifrån när de legat på 13st några dagar och de sa 12st på presskonferensen idag ?
Norge anger han halva dagen varje dag.
Andra länder har han angett en dag och jämfört med Sveriges 3 dagar ett antal gånger.
Han trixar oavbrutet samt länkar till idioter på twitter.

Dessutom har han blivit rättad hur många gånger som helst, då svarar han inte utan bara fortsätter med lögnerna.
Senast redigerad av Onlyplaydanuts 2020-09-10 kl. 16:19.
Citera
2020-09-10, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ah. Norge uppdaterar löpande. Jag visste inte det.

TonyDR brukar presentera dessa siffror mitt på dagen som något jämförbart med de svenska siffrorna.
När sedan dagen är summerad, har denna siffra varje dag ökat med minst 100%
Citera
2020-09-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Var kommer tex +3st IVA idag ifrån när de legat på 13st några dagar och de sa 12st på presskonferensen idag ?
Norge anger han halva dagen varje dag.
Andra länder har han angett en dag och jämfört med Sveriges 3 dagar ett antal gånger.
Han trixar oavbrutet samt länkar till idioter på twitter.

Varför tar han inte bara gårdagens siffror från Norge och jämför med dagens siffror för Sverige (som alltid är för gårdagen)?
Citera
2020-09-10, 16:21
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sånt här skrattar norrmän åt tror jag.
”...strategin mot coronaviruset har fungerat bra. Det säger Anders Tegnell...efter att ha fått en fråga om Sveriges hantering varit mer beständig än den norska.”

Sverige 5843 döda
Norge 264 döda

Siffror säger nog mer än Tegnells ord i det här fallet.
https://twitter.com/AndersKretz/status/1304039708515860481

Något som alla i tråden uppskattar med Norges, Finlands och Danmarks hantering av pandemin är deras ärlighet, en nordisk egenskap. Våra grannar har inte hållt på med desinformation, blålögner, siffertrixande och dåliga bortförklaringar.
Citera
2020-09-10, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är ju ett goddag yxskaft svar? Nu var ju frågan varför vi inte ser en ökning ännu i Sverige, och varför bara vi svenskar skulle vara immuna jämfört med andra mycket hårt drabbade länder ( i våras) som nu ökar. Det har väl ingenting med vaccin att göra?

Hur kan du svara så, det begriper jag inte. Plötsligt förlorade jag allt förtroende för dig.
Ja. Du har helt rätt Knackered. Det blev goddag yxskaft. Jag pudlar helt.

Det kan finnas mekanismer som gör att vi i Norden kan ha högre immunitet än vad man har längre söderut men jag håller det för mig själv innan jag ser några studier på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in