2020-09-10, 06:10
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Ja de har högre smittal ja.
Sluta ljug nu.

Varför är smitttalen värre än antal döda enligt dig?
Citera
2020-09-10, 06:24
Medlem
arbetets avatar
Dansk studie om smittspridning i hushåll. Barn är smittspridare de med:

COVID-19 Transmission Within Danish Households: A Nationwide Study from Lockdown to Reopening
/.../We further estimated the attack rates conditional on the primary case being a child or
an adult (Figure C.1). When the primary case is a child (under 15 years old), the attack rate seemed to be uniform, regardless of the age of the potential secondary case. When the primary case is an adult (over 25 years old), the attack rate increased (linearly) with the age of the potential secondary case. This suggests that transmission from children is fairly constant, and depends on close contact with susceptible cases , whereas transmission from adults is more effective the older the potential secondary case is. One could think that if a child is sick, caregivers are likely to have more even close contact with the child – and more so the younger the child is. The opposite may be true for adult cases, indicating that the susceptibility to COVID-19 increases with the age of a person, reflecting immunological properties. Although there is agreement that transmission from and between children is not the main driver in this epidemic (Ludvigsson, 2020), transmission from sick children to parents in the household domain may represent a hitherto overlooked risk factor.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.09.20191239v1.full.pdf
Citera
2020-09-10, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Herregud, är du helt jävla pantad? Fattar du att det finns länder som gjorde sämre än Sverige och dessutom hade sämre förutsättningar att klara det även om de gjort allt rätt än vad Sverige hade? Kanske vi ska ha ett obligatoriskt IQ-test för att få posta fler än tre poster i tråden om dagen?

Så Spanien och Frankrike är "många länder" enligt dig? Hur många länder är det i Europa enligt dig? Varför är du så jävla oärlig?
För din och många andras skull tycker jag inte att vi ska införa IQ-test för att fortsätta få skriva i tråden. Du exempelvis, lägger en heltidstjänst i denna tråd samtidigt är det väldigt tydligt att din intektuella förmåga inte tillåter dig att tänka längre än näsan räcker, att det det tar tvärtstopp när du försöker tänka i flera steg. Jag tycker inte heller att vi ska utesluta personer med diagnoser (ex hälsoångsset) eller personer som utvecklat ett osund/hälsofarligt beroende till denna tråd.
Senast redigerad av jerka11 2020-09-10 kl. 06:55.
Citera
2020-09-10, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Varför drabbas så många barn i Sverige av detta? Skolor som är öppna?
70 fall av MIS-C i Sverige mot 792 fall i USA. Sveriges folkmängd är en knapp 30-del av USAs. Då antalet dödsfall/capita i USA är samma som här borde smittspridningen varit liknande. Vi har alltså ungefär 3ggr fler fall bland barnen. En effekt av att ha skolorna öppna?
https://twitter.com/LarpSerppon/status/1303341751801966593

Norges siffror kom nu med
+0 döda
+0 iva
+61 fall
+122 fall i Norge igår

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/
Citera
2020-09-10, 06:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja fast för säsongsinfluensor har vi ju vaccin, så den jämförelsen haltar.
Det är ju ett goddag yxskaft svar? Nu var ju frågan varför vi inte ser en ökning ännu i Sverige, och varför bara vi svenskar skulle vara immuna jämfört med andra mycket hårt drabbade länder ( i våras) som nu ökar. Det har väl ingenting med vaccin att göra?

Hur kan du svara så, det begriper jag inte. Plötsligt förlorade jag allt förtroende för dig.
Citera
2020-09-10, 06:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Tack för bra svar. Finns många exempel på samma mönster där det finns en teoretisk grund för en behandling, kompletterat med lovande initiala resultat. Får också passa på att tacka vetenskapen som kontinuerligt går framåt så att denna typ av studier kommer fram innan overksamma behandlingar lyfts till skyarna. Även om det är förbannat trist att det inte funkade.

Förklarar inte heller skillnader mellan länder.
Nej, NurseRatcheds svar här var verkligen ett goddag yxskaft svar om jag någonsin har sett ett!
Citera
2020-09-10, 06:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag har stött på resonemanget tidigare här på Flashback, och jag har svårt att förstå det. Resonemanget kretsar kring att infektion inte ger immunitet, ifall infektionen sker medan samhället är nerstängt. Eftersom Sverige har hållit samhället igång, så förväntas infektionerna i Sverige medföra immunitet.

Det skulle kunna finnas andra förklaringar.

Jag vill vända på steken på ett annat sätt. Jag ställer samma fråga som jag har ställt tidigare: Ifall smittspridningen ökar igen i Sverige, skulle du då dra slutsatsen att immunitet genom infektion var en dålig strategi?

Du ville ju väldigt gärna se minskad smittspridning som ett bevis på att Anders Tegnells strategi har fungerat. Skulle du lika lätt dra motsatta slutsatsen, ifall smittspridningen skulle öka? Eller skulle du då genast bli mycket mer intresserad av att peka på andra möjliga förklaringar till ökningen?

Jag förstår det inte heller, det är ytterst märkligt att resonera så!

När sedan användaren Air bryter in och nämner en anledning kunna vara att covid beter sig som andra säsongsinfluensor får personen avaret att - vi har vaccin mot vanlig influensa så det resonemanget haltar ännu mer?

Hur kan man svara så? Vaccin har väl ingenting med det att göra? Frågan var ju varför det nu ökar i länder som drabbats mycket hårt i våras.
Citera
2020-09-10, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Varför är smitttalen värre än antal döda enligt dig?
Förstår du inte det?
Har man färre smittade kommer man få färre sjuka och döda.
Frågan var väl var de har mest bekymmer.
Inte är det här iallafall.
Citera
2020-09-10, 07:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
+122 fall i Norge igår

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/

Åh herregud! Var det 122 + fall i Norge igår? Är det fler + fall än vad Sverige hade per Capita samma dag? Jag kommer inte ihåg hur många + fall Sverige hade igår? En sak är iallafall klar och det är att Norge har för många + fall. Om dom inte minskar sina + fall är dom mördare som inte bryr sig om sina + fall. Hoppas Tony förklarar detta för dom.
Citera
2020-09-10, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag förstår det inte heller, det är ytterst märkligt att resonera så!

När sedan användaren Air bryter in och nämner en anledning kunna vara att covid beter sig som andra säsongsinfluensor får personen avaret att - vi har vaccin mot vanlig influensa så det resonemanget haltar ännu mer?

Hur kan man svara så? Vaccin har väl ingenting med det att göra? Frågan var ju varför det nu ökar i länder som drabbats mycket hårt i våras.

Är det helt uteslutet att Tegnell hade rätt med att Sveriges strategi är mer långsiktigt uthållig tycker du? Att sverige har sina åtgärder mer inpräntade i befolkningen medan de som hattat med diverse panikåtgärder inte har det.

Annars beror det väl på munskydden
Citera
2020-09-10, 07:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Förstår du inte det?
Har man färre smittade kommer man få färre sjuka och döda.
Frågan var väl var de har mest bekymmer.
Inte är det här iallafall.

Det här med hönan och ägget är inte så lätt för alla att förstå uppenbarligen.
Citera
2020-09-10, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Åh herregud! Var det 122 + fall i Norge igår? Är det fler + fall än vad Sverige hade per Capita samma dag? Jag kommer inte ihåg hur många + fall Sverige hade igår? En sak är iallafall klar och det är att Norge har för många + fall. Om dom inte minskar sina + fall är dom mördare som inte bryr sig om sina + fall. Hoppas Tony förklarar detta för dom.

Du har inte hängt med i tråden. Sverige testar nu för mycket vilket gör siffrorna missvisande, om jag förstått rätt. Det är fortfarande Anders Tegnell som är mördarn här eftersom han håller skolorna öppna till skillnad från våra nordiska grannar som SKYDDAR lärarkåren från de smittdrivande barnen. arbetet har postat 200 miljarder intressanta studier om hur farliga barn är som du kan ta del av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in