2020-09-10, 14:15
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag fattar inte varför man är panikmongerer för att posta ny information om ett nytt virus. Antar att det har något att göra med att jag inte bor i Sverige längre.

Det ligger i förnekarnas natur att vilseleda, ljuga och mörka. All fakta skall förvrängas. Desinformation är fundamental i upprätthållandet av kulissen.
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-09-10 kl. 14:18.
Citera
2020-09-10, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Därför att det finns så mycket information idag på nätet att man kan i princip hitta vad som helst som stödjer ens egna förutfattade meningar - det kallas confirmation bias.

Det betyder att vilken uppfattning du än har så kan du hitta massvis med artiklar som stödjer din tes. Dessa artiklar kan vara korrekta, delvis korrekta, helt felaktiga eller helt enkelt missförstådda - dvs vid en snabb anblick verkar de påstå att A = B men i själva verket så säger den A != B.

Det betyder att folk på båda sidor hittar massa saker som stödjer deras syn på saken och så blir de upprörda när folk inte vill ta till sig.

Bra uttryckt!
Detta är precis min känsla.
Jag förstår att man kan vara rädd för covid-19. Det bör man vara, men inte panikslagen.
Citera
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vad ska man sega, det ser inte bra ut i norden och Sverige är inget undantag. Har ökat nu i en vecka och i dag väldigt mycket. Och vi blir fortfarande matade med att det går bra. Så här var det i våras, våra myndigheter nonchalerade smittan medans våra grannländer tog den på allvar. Grattis FoHM tänker servera oss en runda till!
En stor skillnad mot våras är dock att testningen inte var i närheten och att den på sistone har ökat kraftigt. Återstår att se nästa vecka vad ökningen beror på.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 1
Nya fall: 316

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste torsdagssiffror nya avlidna: 14, 3, 2, 6, 9.
Fem senaste torsdagssiffror nya fall: 209, 239, 399, 397, 427.
Nya fall har ökat 7 dagar i rad (i jämförelse med föregående veckas rapportsiffra samma veckodag).
Citera
2020-09-10, 14:18
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Man har ökat testningen med 40 - 50%, att siffrorna ökar är väl inte alls konstigt. Sverige befinner sig fortsatt i ett stabilt läge med risk för att tippa över kanten.
Idag ökade smittan med 50% jämförs med förra torsdagen. Att inte se det är att sticka huvudet i sanden och utsätta Mitt/ vårt land i fara så som vi nu se FoHM göra. Jag är förbannad!
Citera
2020-09-10, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Och från Torsdag?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRaRaL/vistelseforbud-i-kopenhamn-efter-smittookning

Hur många månader halvhjertet lockdown?

Jeg ved ikke hvad din pointe er, men jeg håber den er bedre end den artikel fra AB du linker til:

"Nu är det slutfestat i parker för Köpenhamnsborna." = 3 dele af et parkområde på Nørrebro, må man i 3 dage ikke tage ophold i mellem kl. 18-06.

Man må gerne gå/løbe og man må gerne tage hunden, eller en håndbajer med.
Det er ved at være koldt, men vil man absolut befinde sig i grønne omgivelser om aftenen/natten er der masser af andre parker m.m.
Der er også flere skaterbaner, hvis det er den man savner. Nørrebro har været under hårdere restriktioner før nogen kendte til Covid-19.
Citera
2020-09-10, 14:19
Medlem
Citat:
Vad ska man sega, det ser inte bra ut i norden och Sverige är inget undantag. Har ökat nu i en vecka och i dag väldigt mycket. Och vi blir fortfarande matade med att det går bra. Så här var det i våras, våra myndigheter nonchalerade smittan medans våra grannländer tog den på allvar. Grattis FoHM tänker servera oss en runda till!

Det är ingen som dör i princip. Då går det bra.
Citera
2020-09-10, 14:20
Medlem
Citat:
Idag ökade smittan med 50% jämförs med förra torsdagen. Att inte se det är att sticka huvudet i sanden och utsätta Mitt/ vårt land i fara så som vi nu se FoHM göra. Jag är förbannad!

Att det skulle öka nu kommer väl inte som en chock, det viktiga är att man inte tappar det till ett läge man hade under våren.
Citera
2020-09-10, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
371 ska det vara i danmark.

Eller så stod det fel där jag kollar för det står 317 överallt annars.

Men det är ändå betydligt fler än i sverige per invånare.

371 er korrekt. 25106 testede individer.

EDIT: Der er også danske aviser der skriver 317, men det er tallet fra før pressemødet. SSI melder altid ud kl. 14 og de siger 371.
Senast redigerad av Tveskaeg 2020-09-10 kl. 14:29.
Citera
2020-09-10, 14:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är ingen som dör i princip. Då går det bra.
Om FoHM får råda så har vi ännu en gång tvåsiffriga dödstal, vem vet hur högt de kan gå, jag vill inte se det vi såg i våras men tar FoHM våran stora ökning av fall på allvar kan vi vara tillbaka. Hur fan kan vi låta de göra så här mot oss ännu en gång. Nu är jag så förbannad att jag borde ta en paus i att skriva i tråden. Den mannen blir våran död, i alla fall våra föräldrar.
Citera
2020-09-10, 14:25
Medlem
Det är lite komiskt att länder som har klagat på Sverige gällande att man inte har infört en total nedstängning har journalister på svensk mark, i detta fallet Norge exempelvis. Jag låter det vara osagt om det är en utrikeskorrespondent stationerad i Stockholm men även Norge har väl varit väldigt tydliga med att resor inte BÖR förekomma?
Citera
2020-09-10, 14:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Att det skulle öka nu kommer väl inte som en chock, det viktiga är att man inte tappar det till ett läge man hade under våren.
Håller med dig. Men i Norge har de väl krismöte nu och i Danmark har de redan infört restriktioner medans här får vi höra hur bra det går fast fallen i dag ökat med 50% jämförs med förra torsdagen och vi har nu en vecka med stigande fall och om man kollar på rätt datum kom ökningen redan förra vecka.
Det går dåligt här, men nej, det ser inte tokarna på FoHM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in