2020-09-10, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Den är beslagtagen, i domen står:

Edit: Naturligtvis har man vänt ut och in på den utan att hitta bevis som motsäger att 23.34 (och 00.00.00) skulle vara manuella aktiviteter. I stället har man gissat och spekulerat, bedrövligt.

Tack för info. Läste som om den inte var det.
Citera
2020-09-10, 01:37
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är inte jag som sagt att loggremsan blev droppen.
Jag kan inte se några mastuppkopplingar för Telegram.
Det finns inget i FUP som jag har hittat för SDs whereabouts varken när loggremsan skickades 23:01 eller när SD svarar "fint" kl 00:23.

Han kan mycket väl ha varit hemma vid båda tillfällena och använt mobilen eller datorn. Däremellan har han utfört mordet.
23:34 händelsen i hans dator är precis när mordet sker, men då är han inte hemma.

Eller hur menar du?

Citat:
Det finns inget i FUP som jag har hittat för SDs whereabouts varken när loggremsan skickades 23:01 eller när SD svarar "fint" kl 00:23.
Han kan mycket väl ha varit hemma vid båda tillfällena och använt mobilen eller datorn.

Jasså? Jag trodde att du i inlägget nedan
försökte bevisa att hans mobil var avstängd.

Citat:
I Honans inlägg nedan kan du se att hon har koll på tiderna för SDs mobil:

"SD:s mobil kopplar inte upp i hemnätverket förrän kl 02.49 efter registreringen kl 20.49. Mobilen verkar ha automatiska sökintervaller var 180 minut. Det innebär att mobilen bör ha kopplat upp på hemnätverket kl 23.49 om han varit hemma med wifi påslaget. "

Jag vet att S har ju haft med sig mobilen hela dagen på jobbet, till gymmet, till JG...

Han hade platsdelning på när han lämnade JG.

I Aktbil 145 sid 167 kan man se hans mastuppkopplingar.
180514 22:13:12----------------Drakenbergsgatan (mast nära JG)
180515 01:13:12 --------------- Varbergag 161 (hemmamast Stefan)

Jag har inte grävt i det här, eftersom det inte riktigt är min grej. Men jag undrar lite över den där uppkopplingen till hemmamasten 01:13 som Honan menar är 02:49.

Hur som helst, är deta lika anmärkningsvärt som att SD går ut 11-12 man för att träffa Lena utan sin mobil. SD verkar ju vara uppkopplad dygnet runt annars och går väl ingenstans utan mobilen.
Citera
2020-09-10, 02:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Svårt att svara entydigt ja eller nej på den frågan. Av lite olika anledningar. Bollen är dessutom liksom i luften. När HR senare ska bedöma så nöjer de sig lyckligtvis med rimligt tvivel. Det orimliga tvivlet skickas i så fall sedan i ett litet kuvert hem till dig.

Alla andra ogärningsmän i trakten såg sen visst på tv.

HR har ännu inte dömt i frågan. TR har och de har inte funnit det utom rimligt tvivel bevisat att han inte var hemma. Det är därför jag undrar var notknapparen har fått det ifrån.

Har det tillkommit ny bevisning? I annat fall kan vi ännu inte veta om han var hemma eller inte. Trodde du inte ville att falska trådsanningar skulle skapas?
Citera
2020-09-10, 02:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
HR har ännu inte dömt i frågan. TR har och de har inte funnit det utom rimligt tvivel bevisat att han inte var hemma. Det är därför jag undrar var notknapparen har fått det ifrån.

Har det tillkommit ny bevisning? I annat fall kan vi ännu inte veta om han var hemma eller inte. Trodde du inte ville att falska trådsanningar skulle skapas?

Det är inte brottsligt att vara hemma eller inte hemma. Det är inte det han står åtalad för. Saken är den att en trebarnsmor har blitt ihjälslagen i närheten och ingen vill kännas vid det just. Frågan är om det är rimligt att tvivla på att det var han. Han, bara han och ingen annan. TR ansåg inte det klarlagt. HR kan bedöma annorlunda. För vattnet i Svartån rinner inte under samma bro två gånger.
Citera
2020-09-10, 08:30
Medlem
Dum fråga kanske till er som sysslar med geocaching. Finns det möjligen tillfällen då man behöver ha tillgång till ett "mjukvaruprogram" i en dator för att fixa till eller undersöka något strul gällande en cache-gömma som inte kräver internetuppkoppling osv?
Halmstrået jag griper efter: SD hade med sig sin laptop för att hjälpa LW med något cacherelaterat? Eller kan han haft med sig datorn som svepskäl för att låtsas behöva synka nåt från henne?

Låter säkert otroligt idiotiskt... sorry, för det.
Citera
2020-09-10, 09:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Dum fråga kanske till er som sysslar med geocaching. Finns det möjligen tillfällen då man behöver ha tillgång till ett "mjukvaruprogram" i en dator för att fixa till eller undersöka något strul gällande en cache-gömma som inte kräver internetuppkoppling osv?
Halmstrået jag griper efter: SD hade med sig sin laptop för att hjälpa LW med något cacherelaterat? Eller kan han haft med sig datorn som svepskäl för att låtsas behöva synka nåt från henne?

Låter säkert otroligt idiotiskt... sorry, för det.

I den händelse inga geocachare dyker upp...: Det spelar kNske ingen större roll. Det finns inga spår av att laptopen varit där. När hypotetiska kommunikationer kring det är raderade. Han kan ha haft med den, eller inte.

Gissningsvis är utseendet på en cache på en webbsida en del av arbetet. Kanske finns det ett program man matar in textblock och data i som sen ska åskådliggöras på exv en datorskärm.

Andra formulär eller program/ dokument för administration av antingen cachen eller cachandet kanske kan tänkas? Det var väl budget inblandat. Och styrelse.

Sen har de ju stridit om HDs cachande. Kanske innehöll laptopen nån form av dokumentation kring det. Kanske nån annan form av text rörande nån överenskommelse eller intyg eller elelr försäkran el dylikt. Jag hittar på lite.

Det kan väl ha funnits skäl. Det kan ha funnits skäl för MGM även just att inte skicka saker till lw utan visa dem i stället. Laptopen kan oxå ha varit ett svepskäl att vifta med när han knackade på. Ett skohorn. Om han knackade på.

Men sen då så bör man väl väga in att mGM troligen inte gick dit i annat syfte än att döda. Eller hota att döda.
Citera
2020-09-10, 09:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jasså? Jag trodde att du i inlägget nedan
försökte bevisa att hans mobil var avstängd.

Skrev jag så?
Eller skrev jag att jag inte hade grävt djupare i det för att det inte var min grej?

Istället citerade jag Honan som har grävt i det mycket mer än jag, och från FUP.

Du förvränger avsiktligt mina inlägg.

Med detta sätter jag punkt för att i fortsättningen svara dig, då det inte leder till något konstruktivt.
Citera
2020-09-10, 10:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Märkligt resonemang, utredningstiden skulle ju kortas ner avsevärt om han var oskyldig och kunde bevisa det via sitt rörelsemönster. Kan man tänka.

Ja, hans förklaringar blir krystade och väldigt underliga.
Men ärligt talat, hur lätt är det att hitta ett vettigt skäl till att inte lämna ut sitt lösenord när man sitter som misstänkt för ett brutalt mord och nu sitter i en rättegång?

Det finns helt enkelt inget vettigt svar på varför man inte lämnar ut sin kod.
Hal som en ål, vrider och vänder på saker så du knappt vet var du började.
Citera
2020-09-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
I den händelse inga geocachare dyker upp...: Det spelar kNske ingen större roll. Det finns inga spår av att laptopen varit där. När hypotetiska kommunikationer kring det är raderade. Han kan ha haft med den, eller inte.

Gissningsvis är utseendet på en cache på en webbsida en del av arbetet. Kanske finns det ett program man matar in textblock och data i som sen ska åskådliggöras på exv en datorskärm.

Andra formulär eller program/ dokument för administration av antingen cachen eller cachandet kanske kan tänkas? Det var väl budget inblandat. Och styrelse.

Sen har de ju stridit om HDs cachande. Kanske innehöll laptopen nån form av dokumentation kring det. Kanske nån annan form av text rörande nån överenskommelse eller intyg eller elelr försäkran el dylikt. Jag hittar på lite.

Det kan väl ha funnits skäl. Det kan ha funnits skäl för MGM även just att inte skicka saker till lw utan visa dem i stället. Laptopen kan oxå ha varit ett svepskäl att vifta med när han knackade på. Ett skohorn. Om han knackade på.

Men sen då så bör man väl väga in att mGM troligen inte gick dit i annat syfte än att döda. Eller hota att döda.

Nä, jag tror inte heller att han hade något annat i tankarna än att just ta henne av daga, men att just det här med cache-grejen kunde vara ett sätt att träffa henne och sedan locka ut henne.
Jag vet inte varför hon skickade den där logg-remsan till honom på kvällen. Jag har missat vad den handlade om.
De pratade ju en del om hennes gömma osv under helgen.
Så ja.. Det var väl lite min tankegång: Att dokumentet, eller vad det nu är, har öppnats pga att han hade datorn med sig i "administrationssyfte/dokumentationssyfte". Inte för att jag tror att det var en medveten grej att göra - det bara blev så i all hast på något sätt.
Å andra sidan, så borde man väl ha funnit spår av LW på hans laptop..
Klurigt det där...
Och säkerligen extremt långsökt tänkt av mig.

Minns inte riktigt, men var inte en fråga frekvent förekommande under rättegången: Om han kunde ha rört sig i närheten av LW's bostad och kopplat upp sig på hennes WiFi den kvällen/natten..? Det var väl prat om både högtalare och allt möjligt..? Ja, nånting sånt tjatade de om...? Jag måste ha missat vad orsaken var till denna fråga.. Fann de något stöd i detta?

Hej å hå... Knepigheter.
Bara SD kan veta...
Senast redigerad av uncommon-name 2020-09-10 kl. 10:10.
Citera
2020-09-10, 10:07
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Skrev jag så?
Eller skrev jag att jag inte hade grävt djupare i det för att det inte var min grej?

Istället citerade jag Honan som har grävt i det mycket mer än jag, och från FUP.

Du förvränger avsiktligt mina inlägg.

Med detta sätter jag punkt för att i fortsättningen svara dig, då det inte leder till något konstruktivt.

Så varför citerade du Honan?
Var det inte för att bevisa att SDs telefon varit
avstängd?
Citera
2020-09-10, 10:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Är han inte hemma 23.34? Har det tillkommit bevis nu så det är säkerställt utom tvivel?

Nej, det finns inga bevis.
Det är självklart min spekulation.

Det kan inte vara en trådhemlighet att jag misstänker åklagarens mgm.

Det har inte gått att säga att det krävdes en mänsklig interaktion för att skapa 23:34 händelsen. Det går inte heller att säga att den skett utan aktiv handling.
Citera
2020-09-10, 10:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Varför beslagtog inte polisen datorn? Att sedan låsa upp den är knappast ett stort problem. Är det andra juridiska villkor i Danmark? Där beslagtogs Madsens dator omedelbums.

Jo, den är beslagtagen.

Från Domen sid 4:

"13. Beslaget av en bärbar dator anträffad på Stefan Davidssons arbetsplats ska bestå tills
domen vunnit laga kraft. Därefter ska beslaget hävas (Polismyndigheten Region
Bergslagen, beslagsliggare 2019-5000-BG92862, nr 1)
"

Som sagt, det IT- tekniska är inte riktigt min grej så jag vet bara att man inte lyckats få ut något från hans Google- konto. Och Google vägrar att lämna ut några uppgifter. Enligt polisens IT- tekniker kan det handla om att de vill skydda sina hemligheter och hur mycket Google vet och samlar om oss användare. Djupt oetiskt att de skyddar mördare och kriminella på detta sätt.

Personligen kan jag inte förstå att vårt rättssystem kan få göra husrannsakan vid misstanke om mord/bortrövande, men man kan ha rätt att förstöra bevis (radera) och vägra lämna ut lösenord.

Jag anser att just detta faktum att han vägra lämna ut det, är mycket besvärande för honom.
Hans löjliga ursäkt är inte trovärdig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in