2020-09-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är inget brott att vara okunnig. Det som jag retar mig litet på är att vissa debattörer tror sig veta saker om immunitet etc. med säkerhet men uppvisar uppenbar okunskap i ämnet. För att avsluta med att vi ingenting kan veta om immunitet för SARS-CoV-2.

(Sedan är jag ingen spetskompetens när det gäller immunologi men har i alla fall några poäng i infektion från min universitetsutbildning.

Inte heller er jag som flashback som ett underlag för en framtida disputation utan tillåter mig drastiska formuleringaroch kanske allt för långtgående slutsatser. Detta mest för att få igång en diskussion.)

Minst 90% utvecklar antikroppar iaf. Alltid något
Citera
2020-09-09, 22:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vi ska hantera det som Sverige gör nu. Rimliga försiktighetsåtgärder som håller över tid. Inte göra som Nya Zeeland (undrar hur dom tog emot nyheten från WHO att ingen av vaccinen i fas 3 når högre än 50% i effektivitet).

Det räcker kanske om hon gör som med lockdown, tvingar på alla vaccinet. Hon verkar var väldigt totalitär, tog ifrån dem sina ar-15 också efter terrorbrottet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst, en ökande smittspridning antyder naturligtvis en lägre grad av immunitet.

Men att vi har en hög grad immunitet i Sverige är egentligen inte min grundtes. Min grundtes är istället att det uppstår en immunitet utöver vad man kan utläsa av antikroppstester. Detta i polemik med andra mer fåkunniga, debattörer i tråden.

EDIT: Sedan är jag inte pro eller contra Anders Tegnell, vare sig som person eller tjänsteman. Jag var kritisk till att FHM (FHM är så mycket mer än Anders Tegnell) var senfärdiga med sina åtgärder på senvintern i år, efter det att regeringen infogade SARS-CoV-2 i smittskyddslagen. Då hade man rådrum att införa åtgärder som säkert hade minskat antalet döda. Detta rådrum försvann på ett par veckor . . .

90% får antikroppar enligt en ny isländsk studie.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Jag tror det helt enkelt handlar om vart smittan smyger in. Någon stackare med underliggande skit som åkt dit, eller helt enkelt slumpen som tagen en fullt frisk rackare.

Såg idag att Danmark fått in smitta på ett äldreboende. Min gissning är att vi kommer se några dödsfall där inom någon vecka..

Ja. Visst kan det vara så.
Citera
2020-09-09, 22:14
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag kanske missat något, men det verkar som om ingen i tråden kritiserat Jimmie Åkesson för att han deltog i partiledardebatten i riksdagen idag trots snorande och snörvlande. Bör inte politiker föregå med gott exempel och följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer att stanna hemma om man känner sig sjuk?
"Stanna hemma när du är sjuk

Känner du dig sjuk med symtom som snuva, hosta eller feber ska du försöka låta bli att träffa andra människor. Gå inte till jobbet, skolan eller förskolan. Det gäller även om du bara känner dig lite sjuk. Det är viktigt att inte riskera att smitta andra.

Stanna hemma så länge du känner dig sjuk. Om du blir sämre och inte klarar egenvård i hemmet kan du ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. Vänta minst två dygn efter att du blivit frisk innan du går till jobb eller skola."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/
Hade missat detta. Jag tänker genast på tidigt i våras då partiledarna träffades i pandemi krismöte och Jimmy var med fast han precis kommit hem efter varit i väg och delat ut flygblad. Jag tänkte då att han kanske skulle lyckas smitta ner alla partiledare och vilken katastrof det hade blivit, i alla fall om flertalet blev allvarligt sjuka. Ja, det är kanske inte samma sak men visar en vis nonchalans gentemot att smitta andra.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

Fast nu läste du inte vad hon/han skrev (eller så förstod du inte).

Påståendet att immunitet inte går att läsa ut från antikroppstester motsägs inte av 90% får antikroppar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Minst 90% utvecklar antikroppar iaf. Alltid något

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja det är vad man kan förvänta sig vid denna tidpunkt efter en epidemi, naturligtvis.
Citera
2020-09-09, 22:15
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Jag tror att känslan ”det är över nu” lättare infaller hos människor som suttit inspärrade i Lockdowns i flera månader och sen släpps ut.

Så fort man börjar backa från regler kommer människor koppla det till att faran är över.

Ja absolut, det kan förklara ökningar av smitta där man släpper på vissa restriktioner, man tror att det är över.
Citera
2020-09-09, 22:17
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det räcker kanske om hon gör som med lockdown, tvingar på alla vaccinet. Hon verkar var väldigt totalitär, tog ifrån dem sina ar-15 också efter terrorbrottet.

Räcker för vad? Att helt hålla smittan borta, nej det kommer inte räcka med att alla vaccinerar sig om skyddet bara är 50%. Det kommer ta ner smittspridningen, men halva befolkningen kommer fortfarande vara mottaglig.

Men det är klart, om dom fortsätter med stängda gränser så kommer det gå alldeles ypperligt.
Citera
2020-09-09, 22:18
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja absolut, det kan förklara ökningar av smitta där man släpper på vissa restriktioner, man tror att det är över.

Vilket är precis vad FHM pratat om. Svårigheten att backa ur restriktioner.
Citera
2020-09-09, 22:22
Medlem
Citat:
Fast nu läste du inte vad hon/han skrev (eller så förstod du inte).

Påståendet att immunitet inte går att läsa ut från antikroppstester motsägs inte av 90% får antikroppar.
Jag ska förtydliga mig: Antikroppar är bara en indikation på att det adaptiva immunförsvaret aktiverats.

Antikroppar bär egentligen inte immunitet, de är bara en komponent i just det adaptiva försvaret och de kan vara mycket kortlivade.

Immuniteten bärs istället av B- och T-minnesceller, vilka är andra komponenter i det adaptiva immunförsvaret.

Det är basal kunskap inom immunologi.

(Sedan finns det sällsynta undantag för det här resonemanget men det gäller vissa, ganska speciella virustyper som HIV och herpes, där vissa specifika mekanismer griper in)
Senast redigerad av NurseRatched 2020-09-09 kl. 22:25.
Citera
2020-09-09, 22:23
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Vilket är precis vad FHM pratat om. Svårigheten att backa ur restriktioner.

Inte för att vara petig men så fungerar alla, du vet att jag tycker att FHM har gjort för lite och för sent men de är inte helt värdelösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in