2020-09-09, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag förväntar mig att du inte skulle lämna ut någon information om dig själv till någon med användarnamnet "VillVetaMerOmVirvelbagg". (Eller till någon med namnet "Onkel Kostia".)

Det fiktiva användarnamnet var tänkt som en stark varning.

Bra tänkt.

Jag har fått intrycket att du är en ivrig anhängare till Anders Tegnell. Men ifall du inte är det, så är det alldeles utmärkt för min del.

Jag uppfattade dig som att du anser att minskad smittspridning i Sverige, är resultatet av immunitet i befolkningen. Har jag uppfattat det korrekt? Därför skulle det vara intressant huruvida du är beredd att göra motsatta slutsatsen ifall smittspridningen ökar. Ifall du inte är beredd att dra en sådan slutsats vid ökad smittspridning, så kan jag misstänka att det ligger politiska skäl bakom.
Javisst, en ökande smittspridning antyder naturligtvis en lägre grad av immunitet.

Men att vi har en hög grad immunitet i Sverige är egentligen inte min grundtes. Min grundtes är istället att det uppstår en immunitet utöver vad man kan utläsa av antikroppstester. Detta i polemik med andra mer fåkunniga, debattörer i tråden.

EDIT: Sedan är jag inte pro eller contra Anders Tegnell, vare sig som person eller tjänsteman. Jag var kritisk till att FHM (FHM är så mycket mer än Anders Tegnell) var senfärdiga med sina åtgärder på senvintern i år, efter det att regeringen infogade SARS-CoV-2 i smittskyddslagen. Då hade man rådrum att införa åtgärder som säkert hade minskat antalet döda. Detta rådrum försvann på ett par veckor . . .
Senast redigerad av NurseRatched 2020-09-09 kl. 21:03.
Citera
2020-09-09, 21:05
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
6 dagen på rad med ökad smittspridning. Om antal smittade gick ner samtidigt som testerna ökar hade det varit jätte bra men nu, det ser inte helt bra ut.

Det ser väl väldigt bra ut i Sverige? Skolstarten har inte påverkat, inte heller svenskarnas fria semesterresor heller. Hur orkar ni vara så negativa??
Citera
2020-09-09, 21:08
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Tror att du slog huvudet på spiken!

När Sverige testar mer, och ändå ligger väldigt stabilt på låga siffror är det för att vi ändå testar för lite.

När andra länder ökar trots mindre ökning av testerna så är det för att de testar så mycket.

Exakt så. Förstår inte hur dessa människor resonerar.
De kommer aldrig bli nöjda med någonting.
Citera
2020-09-09, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Exakt så. Förstår inte hur dessa människor resonerar.
De kommer aldrig bli nöjda med någonting.

Tur att inte denna tösen blev sjuk i mars.
Då hade alarmisterna kommit i byxan..

Detta kan en elittränad person alltså få av en vanlig förkylning.

https://www.expressen.se/sport/handboll/michaela-24-utslagen-av-mystiska-sjukdomen/
Citera
2020-09-09, 21:14
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det ser väl väldigt bra ut i Sverige? Skolstarten har inte påverkat, inte heller svenskarnas fria semesterresor heller. Hur orkar ni vara så negativa??
Det är väl bara så att jag absolut inte vill ha tillbaka hur det var i våras. Nu har vi 6 dagar med ökad smittspridning. Men enligt FoHM har vi fortfarande gynnsamt läge och ökningen beror på ökat testande. Nåväl det kan ju vara så fint men det påminner för mycket om hur det var i våras. Ökad smittspridning och nonchalans från FoHM och inget agerande fören det redan blivit för sent. Kanske mitt förtroende är förbrukat, men jag hade tyckt bättre om FoHM sa att situationen ser lite oroande ut och bett befolkningen vidtagit försiktighet medans de var observanta på situationen. Men att ständigt bli lugnande av myndigheter samtidigt som de nonchalerar situationen är allt annat en betryggande för mig.
Citera
2020-09-09, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
He-he-he. Bra försök.

Jag la till ovan att det finns olika inriktningar inom nationalekonomin som t ex är ideologiskt betingade. Utöver det så är alla nationalekonomer helt enkelt inte lika duktiga - vissa får nobelpris, vissa får inte jobb och vissa finns på en varierande skala däremellan.

Jag nämnde också vilken tyngd de kan tänkas ha. De skulle kunna vara nobelpristagare men inte få en syl i vädret. Andra skulle kunna vara rena sopor men får folk med sig.

Läs krönikan jag länkade till så får du en hint om vad de har att jobba utifrån! Flum, flum och åter flum.
Men du förstår att de visst har nationalekonomer anställda just för att det ingår i deras uppdrag att göra nationalekonomiska analyser inom hälsa?
Citera
2020-09-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Det är iofs ingen som rapporterats in som avliden idag?

Den senaste veckan:

3/9 1 avliden
4/9 0
5/9 0
6/9 2
7/9 1
8/9 0
9/9 0

Ja du har rätt.
Citera
2020-09-09, 21:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Spanska sjukan försvann av dig självt. Tog dock med sig många i döden

Spanska sjukan var en influensa av typen A(H1N1). Det viruset cirkulerar fortfarande runt planeten och ställde i var fall till med en del elände 2009.
Citera
2020-09-09, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är väl bara så att jag absolut inte vill ha tillbaka hur det var i våras. Nu har vi 6 dagar med ökad smittspridning. Men enligt FoHM har vi fortfarande gynnsamt läge och ökningen beror på ökat testande. Nåväl det kan ju vara så fint men det påminner för mycket om hur det var i våras. Ökad smittspridning och nonchalans från FoHM och inget agerande fören det redan blivit för sent. Kanske mitt förtroende är förbrukat, men jag hade tyckt bättre om FoHM sa att situationen ser lite oroande ut och bett befolkningen vidtagit försiktighet medans de var observanta på situationen. Men att ständigt bli lugnande av myndigheter samtidigt som de nonchalerar situationen är allt annat en betryggande för mig.

Det finns absolut ingenting alls som påminner om i våras. Bland annat kan du och jag ta bilen till en teststation och få svar imorgon.
Citera
2020-09-09, 21:48
Medlem
Bra nyheter. Inte många dör av Corona i Estland Lettland Litauen och har inte många +fall heller, dom verkar göra rätt.

Senaste månaden
Litauen +5 döda
Lettland +3 döda
Estland +1 död
Citera
2020-09-09, 21:50
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nja men vi hade mobiliserat rejält. Dock fanns det inga vapen till vårt folk och de fick öva med träbössor.
Samma dåliga beredskap som man då ljög om som nu.
Jag höll på att tappa hakan (talesätt) när jag hörde socialminister Lena Hallengren dra motsvarande lögn igen då vi visste hur läget var inom sjukvården. Besparingsprogram och folk som då redan jobbade massa övertid.
Hur man ostraffat kan få ljuga svenska folket rakt i fejan igen är ofattbart.

Det verkar som att många sjuksköterskor som från början hade valt att ägna sig till att hjälpa människor har fått andra tankar när de bara får dåliga anställningsvillkor och bara ska arbeta som slavar.
Så numera säger de upp sig för även om de har utbildat sig i 3-7år så deras insatser är inte värt något, samtidigt när man sparkar sjukhuspersonal så har vi bland de längsta köerna inom sjukvård och cancerpatienter dör för de får ingen ny tid för undersökning.

Så fungerar Sveriges sjukvård och de ansvariga och Lena Hallengren borde tänka om...
Citera
2020-09-09, 21:53
Medlem
Moscow to vaccinate 40,000 volunteers
https://www.rt.com/russia/500285-covid19-vaccine-third-phase-trial/amp/?__twitter_impression=true
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in