2020-09-09, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Bra nyheter. Inte många dör av Corona i Estland Lettland Litauen och har inte många +fall heller, dom verkar göra rätt.

Senaste månaden
Litauen +5 döda
Lettland +3 döda
Estland +1 död

Estland lär inte vara förskonade. Blir rödlistade av norge imorgon enligt uppgift. Kan ju inte betyda att de har låg smittspridning. Högre än Stockholm iaf.
Citera
2020-09-09, 21:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det finns absolut ingenting alls som påminner om i våras. Bland annat kan du och jag ta bilen till en teststation och få svar imorgon.
Ja och det är ju jätte positivt att vi testar så mycket mer. Och att vem som vill får testa sig. Mins att FoHM tyckte det var ointressant att testa brett i våras, känner mig enormt tacksam att Sverige faktiskt testar ordentligt nu. Jag tror att det är en av grund förutsättningarna för att klara pandemin. Det var nonchalansen till ökad smittspridning jag drog paralleller till från i våras. Vi har 6 dagar med ökad smittspridning och FoHM seger att situationen är gynnsam. Hur länge kommer den vara det trots ökad smittspridning? Om vi ökar varje dag i en vecka till är den då fortfarande då gynnsam? Jag hoppas att denna trend bryts i morgon och vi får en betydligt lägre siffra en 200. För jag litar inte en sekund på FoHM, mitt förtroende är förbrukat. Jag är rädd för att de inte kommer att kunna ta oss ur en jobbig situation utan bara förvärra den.
Citera
2020-09-09, 21:59
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja. Men på vilket sätt är det ett relevant svar på mitt inlägg?

Jag skrev ju att det finns fler faktorer än immunitet som påverkar smittspridningen. Ger immuniteten något märkbart bidrag till att bromsa smittspridningen?

För att du vill dra slutsatser genom att jämföra med andra länder. Eftersom övriga faktorer skiljer så blir det väldigt svårt att slå isär faktorerna.
Citera
2020-09-09, 21:59
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst, en ökande smittspridning antyder naturligtvis en lägre grad av immunitet.

Men att vi har en hög grad immunitet i Sverige är egentligen inte min grundtes. Min grundtes är istället att det uppstår en immunitet utöver vad man kan utläsa av antikroppstester. Detta i polemik med andra mer fåkunniga, debattörer i tråden.

Bra. Tack för klargörandet.

Jag är en av dom fåkunniga deltagarna i diskussionen. Covid-19 är en angelägenhet som berör även oss vanliga okunniga medborgare. Jag känner förtvivlan över hur sjukdom och död har fått breda ut sig.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
EDIT: Sedan är jag inte pro eller contra Anders Tegnell, vare sig som person eller tjänsteman. Jag var kritisk till att FHM (FHM är så mycket mer än Anders Tegnell) var senfärdiga med sina åtgärder på senvintern i år, efter det att regeringen infogade SARS-CoV-2 i smittskyddslagen. Då hade man rådrum att införa åtgärder som säkert hade minskat antalet döda. Detta rådrum försvann på ett par veckor . . .

Ja. Smittskydd är en angelägenhet som ibland kan kräva snabba åtgärder.

Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det ser väl väldigt bra ut i Sverige? Skolstarten har inte påverkat, inte heller svenskarnas fria semesterresor heller.

Jag känner mig bekymrad att svenska myndigheter kan ha fäst för stora förhoppningar på att immunitet ska hjälpa till att dämpa smittspridningen. Finns beredskap att agera ifall siffrorna skulle börja rusa uppåt igen? Eller skulle myndigheterna vara lika handlingsförlamade som dom var under våren?

Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Hur orkar ni vara så negativa??

Den attityd som du har, gör mig ännu mer bekymrad. Att folk är bekymrade, avfärdar du, och kommer med anklagelser. Det är en usel attityd. En bättre attityd skulle vara "hoppas på det bästa, förbereded dig på det värsta".

Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Jag kommer inte sluta meddela när jag ser oärligheter i Tonys rapportering, men skall försöka hyfsa till tonen lite.

Gör gärna det. Men kan du tänka dig att göra det i ett annat namn? Så att det blir fokus på inläggen, istället för användarnamnen?
Citera
2020-09-09, 22:03
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är faktiskt i flera grupper vi har sett problem. Du gör säkert det vanliga misstaget att du stirrar dig blind på de som har dött. Åtskilligt många fler över hela jorden har havt COVID19 och många med allvarlig sjukdom som gett permanenta skador och antagligen kortare livslängd. Dessutom har vi sett ganska många barn som blivit allvarligt sjuka. 75 i Sverige.

Men som du säger tror jag att det samlade immunförsvaret hos mänskligheten kommer att stabilisera sig. Det kommer dock att ta minst ett decennium om inte fler och frågan är hur vi ska hantera sjukdomen under tiden. Antal döda och även allvarligt sjuka kommer att minska men det kommer inte att försvinna helt.

Vi behöver behandlingsmetoder och antivirala och förhoppningsvis kommer även vacciner att kunna hjälpa oss på traven även om jag tror att dessa inte blir helt effektiva. Det beror mycket på hur de fungerar för riskgrupperna vilket än så länge inte är känt.

Vi ska hantera det som Sverige gör nu. Rimliga försiktighetsåtgärder som håller över tid. Inte göra som Nya Zeeland (undrar hur dom tog emot nyheten från WHO att ingen av vaccinen i fas 3 når högre än 50% i effektivitet).
Citera
2020-09-09, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja och det är ju jätte positivt att vi testar så mycket mer. Och att vem som vill får testa sig. Mins att FoHM tyckte det var ointressant att testa brett i våras, känner mig enormt tacksam att Sverige faktiskt testar ordentligt nu. Jag tror att det är en av grund förutsättningarna för att klara pandemin. Det var nonchalansen till ökad smittspridning jag drog paralleller till från i våras. Vi har 6 dagar med ökad smittspridning och FoHM seger att situationen är gynnsam. Hur länge kommer den vara det trots ökad smittspridning? Om vi ökar varje dag i en vecka till är den då fortfarande då gynnsam? Jag hoppas att denna trend bryts i morgon och vi får en betydligt lägre siffra en 200. För jag litar inte en sekund på FoHM, mitt förtroende är förbrukat. Jag är rädd för att de inte kommer att kunna ta oss ur en jobbig situation utan bara förvärra den.

Känner mig lite som en papegoja men i och med andelen positiva tester fortfarande är på nergång så är situationen är fortsatt gynnsam i Sverige. Självklart hade man gärna sett att antalet uppdagade fall fortsatte minska men det är inte realistiskt om man utökar provtagningen så kraftfullt som Sverige nu gjort.
Andelen positiva är alltså lägre än tidigare. Vi testar bredare och bättre och fler fångas upp.
Att vi inte ser en mer markant ökning, är alldeles förträffliga nyheter och var även det FHM och Johan Carlsson meddelade igår. Betänk även att vi i detta läge borde se resultat av att industrisemestern är över på samtliga håll och att skolorna varit öppna sedan länge.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Intressant att det dykt upp IVA-fall i Blekinge(2st) och Halland
(1st) på sistone.
Citera
Medlem
Citat:

Jag är en av dom fåkunniga deltagarna i diskussionen. Covid-19 är en angelägenhet som berör även oss vanliga okunniga medborgare. Jag känner förtvivlan över hur sjukdom och död har fått breda ut sig.

Jag känner mig bekymrad att svenska myndigheter kan ha fäst för stora förhoppningar på att immunitet ska hjälpa till att dämpa smittspridningen. Finns beredskap att agera ifall siffrorna skulle börja rusa uppåt igen? Eller skulle myndigheterna vara lika handlingsförlamade som dom var under våren?

Den attityd som du har, gör mig ännu mer bekymrad. Att folk är bekymrade, avfärdar du, och kommer med anklagelser. Det är en usel attityd. En bättre attityd skulle vara "hoppas på det bästa, förbereded dig på det värsta".

Gör gärna det. Men kan du tänka dig att göra det i ett annat namn? Så att det blir fokus på inläggen, istället för användarnamnen?

Jag skall fundera på det. Kanske ”OnkelKostiaBehöverEnKram”
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:

Jag håller med, den andra vågen man pratar om är när personer tror att det är över och slappnar av, de tänker att jag är frisk och nu har det gått ett halvår så vadå, löjligt med alla dessa varningar för det bara drabbar bara äldre ändå. Jag är ung och vill ha kul.

Där har vi ett spridande av smitta för de som är äldre håller avstånd och sköter sig.

Jag har sett på ICA där jag bor att ungdomarna har ingen känsla för avstånd eftersom de tror att de är odödliga, det gjorde jag också när jag var i den åldern.
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-09-09 kl. 22:11.
Citera
2020-09-09, 22:10
Medlem
Citat:

Det är inget brott att vara okunnig. Det som jag retar mig litet på är att vissa debattörer tror sig veta saker om immunitet etc. med säkerhet men uppvisar uppenbar okunskap i ämnet. För att avsluta med att vi ingenting kan veta om immunitet för SARS-CoV-2.

(Sedan är jag ingen spetskompetens när det gäller immunologi men har i alla fall några poäng i infektion från min universitetsutbildning.

Inte heller ser jag mina skriverier på flashback som ett underlag för en framtida disputation utan tillåter mig drastiska formuleringar och kanske allt för långtgående slutsatser. Detta mest för att få igång en diskussion.)
Senast redigerad av NurseRatched 2020-09-09 kl. 22:12. Anledning: Skrivfel, förtydligande
Citera
2020-09-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Intressant att det dykt upp IVA-fall i Blekinge(2st) och Halland
(1st) på sistone.

Jag tror det helt enkelt handlar om vart smittan smyger in. Någon stackare med underliggande skit som åkt dit, eller helt enkelt slumpen som tagen en fullt frisk rackare.

Såg idag att Danmark fått in smitta på ett äldreboende. Min gissning är att vi kommer se några dödsfall där inom någon vecka..
Citera
2020-09-09, 22:11
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag håller med, den andra vågen man pratar om är när personer tror att det är över och slappnar av, de tänker att jag är frisk och nu har det gått ett halvår så vadå, löjligt med alla dessa varningar för det bara drabbar bara äldre ändå. Jag är ung och vill ha kul.

Jag tror att känslan ”det är över nu” lättare infaller hos människor som suttit inspärrade i Lockdowns i flera månader och sen släpps ut.

Så fort man börjar backa från regler kommer människor koppla det till att faran är över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in