2020-09-09, 19:39
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det kan jag också inse men när jag då tittar på de andra länderna vars smittspridning ökar markant får jag inte ihop det. Det var därför jag frågade. Varför skulle detta endast gälla i Sverige?
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det som skiljer ut Sverige är ju att vi har haft en anan strategi än de flesta andra länder.
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jo men smittade som smittade. Det är ju det som betyder något i detta fallet.

Jag har stött på resonemanget tidigare här på Flashback, och jag har svårt att förstå det. Resonemanget kretsar kring att infektion inte ger immunitet, ifall infektionen sker medan samhället är nerstängt. Eftersom Sverige har hållit samhället igång, så förväntas infektionerna i Sverige medföra immunitet.

Citat:
OK. Om vi vänder på steken och tänker bort Occham; Vad skulle det annars vara som minskar smittan i Sverige? Jag menar vi har inga munskydd och skolor samt arbetsplatser är igång mm mm?

Det skulle kunna finnas andra förklaringar.

Jag vill vända på steken på ett annat sätt. Jag ställer samma fråga som jag har ställt tidigare: Ifall smittspridningen ökar igen i Sverige, skulle du då dra slutsatsen att immunitet genom infektion var en dålig strategi?

Du ville ju väldigt gärna se minskad smittspridning som ett bevis på att Anders Tegnells strategi har fungerat. Skulle du lika lätt dra motsatta slutsatsen, ifall smittspridningen skulle öka? Eller skulle du då genast bli mycket mer intresserad av att peka på andra möjliga förklaringar till ökningen?
Citera
2020-09-09, 19:42
Medlem
Många +fall i europa men det är inte många som dör i andra vågen nu, hoppas utveckligen fortsätter.

Tyskland
+0 döda
+725 fall

Belgien
+3 döda
+372 fall

Nederländerna
+2 döda
+1140 fall

UK
+8 döda
+2659 fall
Citera
2020-09-09, 19:42
Medlem
Kämpendahls avatar
Jag kanske missat något, men det verkar som om ingen i tråden kritiserat Jimmie Åkesson för att han deltog i partiledardebatten i riksdagen idag trots snorande och snörvlande. Bör inte politiker föregå med gott exempel och följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer att stanna hemma om man känner sig sjuk?
"Stanna hemma när du är sjuk

Känner du dig sjuk med symtom som snuva, hosta eller feber ska du försöka låta bli att träffa andra människor. Gå inte till jobbet, skolan eller förskolan. Det gäller även om du bara känner dig lite sjuk. Det är viktigt att inte riskera att smitta andra.

Stanna hemma så länge du känner dig sjuk. Om du blir sämre och inte klarar egenvård i hemmet kan du ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. Vänta minst två dygn efter att du blivit frisk innan du går till jobb eller skola."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/
Citera
2020-09-09, 19:43
Medlem
arbetets avatar
Har nu sett löpsedlar óch även massor här i tråden att det går riktigt dåligt för våra grannar. Det var någon som t.o.m. sa att man nu har mer smitta i Finland. Det finns kurvor och diagram att titta på. När t.ex. Finland rapporterar om nya fall ska man veta att vissa regioner har i pricip varit smittfria där. Länge. I Norge har vi några väldigt lokala med flera smittade runt Oslo och i närheten. I Danmark testar man mest mer än dubbelt som i Sverige. Så nej, läget är fortfarande mörkt i Sverige i jämförelse. Och så lite kurvor. Norrmännen är duktiga på det. Här VG:

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/

ECDC:s fjortondagarskarta Europa:

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/styles/is_full/public/images/w34_35_COVID_subnational_Last_2week.png?itok=GSSk4 EZB

Världen:

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/styles/is_full/public/images/COVID-19-geographical-distribution-world-cumulative-number-14-day-2020-09-09.png?itok=2Sbj8dGg

Det som är oroande är om smittan nu rör sig norrut.
Citera
2020-09-09, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag har stött på resonemanget tidigare här på Flashback, och jag har svårt att förstå det. Resonemanget kretsar kring att infektion inte ger immunitet, ifall infektionen sker medan samhället är nerstängt. Eftersom Sverige har hållit samhället igång, så förväntas infektionerna i Sverige medföra immunitet.

Jag vill vända på steken på ett annat sätt. Jag ställer samma fråga som jag har ställt tidigare: Ifall smittspridningen ökar igen i Sverige, skulle du då dra slutsatsen att immunitet genom infektion var en dålig strategi?

Du ville ju väldigt gärna se minskad smittspridning som ett bevis på att Anders Tegnells strategi har fungerat. Skulle du lika lätt dra motsatta slutsatsen, ifall smittspridningen skulle öka? Eller skulle du då genast bli mycket mer intresserad av att peka på andra möjliga förklaringar till ökningen?
Jag struntar fullständigt i Anders Tegnell och jag var en av de första i tråden som kritiserad FHM för deras saktfärdighet.

Jag är enbart intresserad av patofysiologin för covid-19, eftersom detta är en vetenskapstråd under "medicin och hälsa" och inte en politisk sådan.

Posta gärna din politiska funderingar i rätt tråd.
Citera
2020-09-09, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Det främsta målet med den strategi som Sverige valt är att åtgärder ska vara hållbara och fungera över tid. Detta som motpol mot det konstant förändrande som kan ses i många andra länder. Skulle det visa sig att de åtgärder vi har inte är hållbara skulle det vara ett tydligt tecken på att strategin är fel.

Huruvida de initiala konsekvenserna var för stora för att vara värt det som helhet går enligt mig inte att svara på än.
Citera
2020-09-09, 19:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
OK. Så du menar att vi ser återinfektioner?
Vi lär få se dem. Här en färsk pre-print som spekulerar om det jag har varit inne på. Att SCoV2 slutligen kommer att inrangera sig bland de övriga endemiska coronavirus och blir till en irriterande och återkommande men harmlös gäst hos mänskligheten. När den samlade immunförsvaret hor mänskligheten lärt sig hantera viruset d.v.s.

Immunological characteristics govern the changing severity of COVID-19 during the transition to endemicity
/.../Our model recapitulates both the current severity of CoV-2 and the relatively benign nature of HCoVs; suggesting that once the endemic phase is reached, CoV-2 may be no more virulent than the common cold. The benign outcome at the endemic phase is contingent on the virus causing primary infections in children. We predict a very different outcome were a CoV like MERS (that causes severe disease in children) to become endemic. These results force us to re-evaluate control measures that rely on identifying and isolating symptomatic infections, and reconsider ideas regarding herd immunity and the use of immune individuals as shields to protect vulnerable groups.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.03.20187856v1

Frågan är bara hur vi ska göra till dess. För det lär ta flera år innan vi når det målet. Det väcker förutom flera medicinska frågor en hel del etiska och moraliska. För att inte tala om politiska.
Citera
2020-09-09, 19:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vitamin D3 + zink + quercetin + vitamin C har jag kört sen utbrottet började. Lagt till låg dos lithium för nervskyddande egenskaperna hos lithium så 5mg om dagen.

Ok, inte helt olikt mitt koncept.

Jag har sedan i januari kompletterat med D3+Zink+Magnesium+C.

Litium var för mig nytt i detta sammanhang, men jag känner till att det ofta skall ha god effekt vid manodepressiv sjukdom.
Citera
2020-09-09, 20:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
OK. Om vi vänder på steken och tänker bort Occham; Vad skulle det annars vara som minskar smittan i Sverige? Jag menar vi har inga munskydd och skolor samt arbetsplatser är igång mm mm?
Det som skyddade stora grupper i samhället under våren fortsätter att gälla naturligtvis. Stora delar av Sverige undgick smittan och även vissa områden i Stockholm t.o.m. Jag ser inget som förändrats sedan dess. Många fortsätter att distansjobba. Man lever glest i synnerhet i många delar av Sverige. Man kan undvika kollektivtrafiken. Inte heller får man glömma bort medvetenheten hos dessa grupper. Det här handlar om svenskar i medelklassen som ofta har andra förutsättningar att ändra på vanor samtidigt som man redan innan inte varit direkt i riskzonen många gånger förutom skidresor till Italien och annat.

Det här kan naturligtvis förändras då smittan verkar spridas i yngre grupper nu. Så ta inte ut någon seger i förskott.
Citera
2020-09-09, 20:00
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi lär få se dem. Här en färsk pre-print som spekulerar om det jag har varit inne på. Att SCoV2 slutligen kommer att inrangera sig bland de övriga endemiska coronavirus och blir till en irriterande och återkommande men harmlös gäst hos mänskligheten. När den samlade immunförsvaret hor mänskligheten lärt sig hantera viruset d.v.s.

Immunological characteristics govern the changing severity of COVID-19 during the transition to endemicity
/.../Our model recapitulates both the current severity of CoV-2 and the relatively benign nature of HCoVs; suggesting that once the endemic phase is reached, CoV-2 may be no more virulent than the common cold. The benign outcome at the endemic phase is contingent on the virus causing primary infections in children. We predict a very different outcome were a CoV like MERS (that causes severe disease in children) to become endemic. These results force us to re-evaluate control measures that rely on identifying and isolating symptomatic infections, and reconsider ideas regarding herd immunity and the use of immune individuals as shields to protect vulnerable groups.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.03.20187856v1

Frågan är bara hur vi ska göra till dess. För det lär ta flera år innan vi når det målet. Det väcker förutom flera medicinska frågor en hel del etiska och moraliska. För att inte tala om politiska.

Du menar som du och resten av läkarkåren varit inne på sedan i mars? Att vi kommer få leva med det här viruset är ingen nyhet.

Bara ett redigt jävla dumhuvud tror att vi ska kunna eliminera detta virus.

Självklart kommer det inte vara speciellt farligt om ett par år.
Om befolkningen hade bestått av folk i åldern 0-50 år så hade vi aldrig ens upptäckt det här viruset. Det farliga är så klart att det är ett nytt virus för de äldre.
Citera
2020-09-09, 20:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vitamin D3 + zink + quercetin + vitamin C har jag kört sen utbrottet började. Lagt till låg dos lithium för nervskyddande egenskaperna hos lithium så 5mg om dagen.
Kör med lite D-vitamin. Det skadar inte:

The link between vitamin D deficiency and Covid-19 in a large population
CONCLUSION In this large observational population study, we show a strong association between vitamin D deficiency and Covid-19 occurrence. After adjustment for baseline characteristics and prior vitamin D levels, acquisition of liquid vitamin D formulations is associated with decreased risk for Covid-19 infection.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.04.20188268v1

Men allt med måtta. D-vitamin tillhör de fettlösliga och ska inte överdoseras. 25-50 mikrogram bör räcka. Dessutom om man är äldre kan man få förkalkningar vid stora doser under lång tid.
Citera
2020-09-09, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det som skyddade stora grupper i samhället under våren fortsätter att gälla naturligtvis. Stora delar av Sverige undgick smittan och även vissa områden i Stockholm t.o.m. Jag ser inget som förändrats sedan dess. Många fortsätter att distansjobba. Man lever glest i synnerhet i många delar av Sverige. Man kan undvika kollektivtrafiken. Inte heller får man glömma bort medvetenheten hos dessa grupper. Det här handlar om svenskar i medelklassen som ofta har andra förutsättningar att ändra på vanor samtidigt som man redan innan inte varit direkt i riskzonen många gånger förutom skidresor till Italien och annat.

Det här kan naturligtvis förändras då smittan verkar spridas i yngre grupper nu. Så ta inte ut någon seger i förskott.
Så då har FHMs strategi varit perfekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in