2020-09-09, 16:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Det du säger = De har inga kunskaper. Vilka är då förresten dessa ev "andra"?

Det är ju det jag sagt hela tiden. FHM ska inte uttala sig inom områden där de saknar kompetens. Ändå håller de på och tjatar om evidens. Då borde de kunna presentera underlag, så fram med dem bara!
Men herregud. Om jag i mitt jobb ska ta fram ett förslag på åtgärder i en fråga så räcker det inte att jag uttalar mig om det jag är utbildad inom. Jag måste också inhämta annan kunskap och expertis och ta hänsyn till den. Det är så det går till.
Citera
2020-09-09, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag är inte säker, men jag tror att de nedreglerar befintliga nivåer i kroppen. Därmed försvagas immunförsvaret som gör det lättare för viruset att orsaka skada.

Det hjälper alltid att käka D3 eller äta fisk som sardiner eller lax som innehåller mycket D-vitamin. Utifrån sjukdomsperspektivet är det bästa att förebygga smittan. Man kan reducera ens risker att bli smittad av covid 19 om man har gott om d-vitamin i kroppen. Det är ofta inget problem att ta 10000 IE dagligen.

De flesta multivitaminer innehåller d-vitamin med, och så får man med sig lite annat smått och gott som säkert inte är till en nackdel heller.
Citera
2020-09-09, 16:26
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det beror väl på antalen !
Det är klart man ta en ökning på allvar trots att vi testar mer, i det här fallet ökar dock testningen så mycket mer än fallen så förmodligen har vi en fallande trend.

Vecka 35 hade vi 1332 fall på 85060 test, 1,57% positiva.
Vecka 36 hade vi 1471 fall på 126219 test, 1,17% positiva.

Hade vi "bara" testat lika många 85060 under V36 med samma andel positiva hade vi haft c:a 995 fall, en minskning med 25% således.

Sen behöver det inte heller vara så enkelt då vi inte vet urvalet av de extra testade personerna (slumpvis eller personer med symptom ?)
Dock så är skillnaden så stor att jag vidhåller att den kvalificerade gissningen är en nedgång.
Det ser ju ut att bli en ökning vecka 37 också. Låt hoppas att ökningen bara beror på ökat testande och att samma sak gäller Danmark och Norge. Men jag tror det är att vara för hoppfull. Både Danmark och Norge testar mer en Sverige i förhållande till folkmängd om jag inte har fel.
Jag tror vi har en ökning i dessa tre länder, frågan är vad länderna kommer att göra nu. Hur hösten och vintern kommer se ut spelar mycket roll vad länderna gör och kommer göra inom den närmaste tiden. De börjar likt i våra länder på samma sätt som det var i våras. Denna gången ser vi det tidigare och är inte lika blinda som vi var då. Sedan måste ju testande och smitt spårande förbättra situationen jämfört med förra gången. Det är svårt att ha ett öppet samhälle och klara pandemin. Förhoppningsvis är vi mycket bättre förberedda och kan använda den kunskap som vi erhållit. Men att prata om att allt är bra och ta för givet att det är det är inte lösningen ( nu menar jag inte dig utan FoHM).
Det är tid att vara vaksamma.
Citera
2020-09-09, 16:33
Medlem
Bra nyheter om det stämmer, speciellt för länder med lockdown
Citat:
Mutated form of coronavirus may be more contagious, but less deadly, experts say
https://www.foxnews.com/health/mutated-form-coronavirus-more-contagious-less-deadly-experts
det verkar som det är vad som skett i europa, många fall men få som dör nu.
Citera
2020-09-09, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Bra nyheter om det stämmer, speciellt för länder med lockdown

https://www.foxnews.com/health/mutated-form-coronavirus-more-contagious-less-deadly-experts
det verkar som det är vad som skett i europa, många fall men få som dör nu.

Fast det kan väl inte mutera likadant över hela världen samtidigt?
Citera
2020-09-09, 16:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men herregud. Om jag i mitt jobb ska ta fram ett förslag på åtgärder i en fråga så räcker det inte att jag uttalar mig om det jag är utbildad inom. Jag måste också inhämta annan kunskap och expertis och ta hänsyn till den. Det är så det går till.

Då kan FHM alltid låta bli att uttala dig inom områden där du saknar kompetens. Tegnell skulle kunna svara att de strikt uttalar sig om epidemiologi. Regeringen får ansvaret att göra en övergripande bedömning.
Under denna pandemi har ju vissa upprepade gånger uttryckt sig i fördömande ordalag om sk "hobbyepidemologer". Då vore det ju bra om man vore lite konsekvent i sitt förhållande till "hobbyekonomer", "hobbyrenhållare", "hobb-statsvetare", "hobby-journalister"
Citera
2020-09-09, 16:37
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
De flesta multivitaminer innehåller d-vitamin med, och så får man med sig lite annat smått och gott som säkert inte är till en nackdel heller.

Se bara till att multivitaminet som du käkar innehåller D3 och inte D2. D3 är D-vitaminets aktiva form. Kroppen kan använda 100% av D3 som du käkar. Om du käkar D2 kan kroppen bara använda 10-15 % av det.

Dessutom är det inte säkert att du får in dig tillräckligt mycket D-vitamin om du käkar vitaminkapslar.
Citera
2020-09-09, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Se bara till att multivitaminet som du käkar innehåller D3 och inte D2. D3 är D-vitaminets aktiva form. Kroppen kan använda 100% av D3 som du käkar. Om du käkar D2 kan kroppen bara använda 10-15 % av det.

Dessutom är det inte säkert att du får in dig tillräckligt mycket D-vitamin om du käkar vitaminkapslar.

Är D3 i våra, och en tablett har 200% av dagligt rekommendation. Apotekets egna varor
Citera
2020-09-09, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Då kan FHM alltid låta bli att uttala dig inom områden där du saknar kompetens. Tegnell skulle kunna svara att de strikt uttalar sig om epidemiologi. Regeringen får ansvaret att göra en övergripande bedömning.
Under denna pandemi har ju vissa upprepade gånger uttryckt sig i fördömande ordalag om sk "hobbyepidemologer". Då vore det ju bra om man vore lite konsekvent i sitt förhållande till "hobbyekonomer", "hobbyrenhållare", "hobb-statsvetare", "hobby-journalister"
Eh nej, regeringen ska inte göra någon ”övergripande bedömning”, de ska fatta beslut baserat på de bedömningar de får in.

Nej, Tegnell ska inte svara att de strikt uttalar sig om epidemiologi, de uttalar sig om folkhälsa som är en tvärvetenskap.

Så om du i ditt utredningsarbete delges information om att den åtgärd som du utreder skulle ge stora avfallsproblem, skulle du utelämna detta då med hänvisning till att du inte vet nåt om avfall?

Tycker du inte att du för dina uppdragsgivare bakom ljuset då?
Senast redigerad av Ipsi 2020-09-09 kl. 16:53.
Citera
2020-09-09, 17:02
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Är D3 i våra, och en tablett har 200% av dagligt rekommendation. Apotekets egna varor

Står det hur mycket IE D3 den innehåller? I övrigt anser jag att de dagliga rekommendationerna för D-vitamin är för låga.
Citera
2020-09-09, 17:05
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, visst var det konstigt att FHM så länge motarbetade testning? De sa att det inte var någon idé om det inte var "kopplat till en åtgärd".

Samma sak kan sägas om den "smittspårning" som patienterna själva förväntas utföra.

En privatperson ringer en annan privatperson, och säger att personen kan ha utsatts för smitta. Vad händer sedan? Ifall ingen åtgärd är kopplad till "smittspårningen", så är den meningslös. En privatperson har inte befogenhet att sjukskriva en annan privatperson.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men varför inte koppla det till en åtgärd då? Typ att alla som visade sig vara smittade fick sitta i karantän. Men av någon anledning hatar FHM själva ordet "karantän".

Karantän hade varit befogat vid gränserna, innan smittan hade fått fäste i Sverige.

Nu när smittan sprider sig i samhället, så tror jag inte att man behöver sätta smittbärare i bevakad karantän. Det skulle räcka långt att sjukskriva smittbärarna, och be dom hålla sig hemma. En viktig aspekt, är att sjukskrivningen ska börja gälla omelbart, och inte vänta tills individen får symtom på sjukdom. En annan viktig aspekt, är att sjukskriva hela familjer, istället för enbart dom individer som har konstaterad infektion.

Sjukskrivningarna skulle kosta pengar, men förmodligen långt mycket mindre pengar än det kostar att låta smittspridningen fortsätta.

Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Jag gissade på 140 ja. Lägg märke till ”gissade”
Tony presenterar sina gissningar som fakta.
DET är oärligt!

Alla vet vid detta laget att Norges siffror inte blir kompletta förrän vid midnatt..
Så varför presentera dom tidigare som en jämförelse med Sverige?
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men om alla vet det, varför var det då oärligt?

Jag kommer inte svara dig mer, men jag kan inte låta bli att försvara personer som bli trakasserade.

Du har en osund fokusering på en annan användare, du har ju till och med valt ett användarnamn bara för att plåga denna användare. Vad fan är det?

Användarnamnet antyder att "TonyDRarSiffrorUrA" är helt besatt av en annan medlem på Flashback.

Jag vet inte huruvida denna besatthet ska betraktas som smickrande eller förnedrande. Men du har helt rätt i att fokuseringen på en annan användare är osund. Hur skulle du reagera, ifall jag presenterade mig med namnet "VillVetaMerOmVirvelbagg"? Skulle du betrakta mig som pålitlig? Skulle du göra bedömningen att jag är vid mina sinnens fulla bruk?
Citera
2020-09-09, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det kan jag också inse men när jag då tittar på de andra länderna vars smittspridning ökar markant får jag inte ihop det. Det var därför jag frågade. Varför skulle detta endast gälla i Sverige?
Det som skiljer ut Sverige är ju att vi har haft en anan strategi än de flesta andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in