2020-09-09, 16:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukkarusellen
Nej. Ingår bara i ett program. Kan inte sökas som fristående.

Var pratar du om? Det är väl bara att söka c-uppsatsen som fristående kurs? I datavetenskap tex?
Citera
2020-09-09, 16:07
Medlem
ingenios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitewhipz
Vilka data science-program syftar du på?

Datavetenskap på t.ex. GU, som jag nämnde. (Ja, det var dumt av mig att använda den nya flashiga benämningen på utrikiska. Är också emot alla dessa förbannade anglicismer. Datavetenskap har det ju hetat i alla tider.)

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det finns ju inget "officiellt" Data Science-program så hur menar du med hur svårt det är att komma in? Det normala för att bli DS är att plugga en "relevant" utbildning, skaffa värdefull branscherfarenhet samt ha goda programmeringskunskaper. Utbildningen kan vara inom teknik, data, statistik, matte men även ekonomi eller liknande, det viktiga är att kvanttänket sitter samt att man kan de programmeringsspråk som används på en hög nivå (R, Python, SQL).

Se ovan. Jag tillhör just en av de utbildningskategorier som du nämner, med en hög examen och ganska mycket kvantitativt i dessutom. Har lagt jag vet inte hur många timmar på Reddit, Youtube m.m. för att efterforska hur man egentligen skulle kunna ta klivet över tröskeln och bli Data Scientist. Tror inte att det är så enkelt som att bara läsa lite kurser på EdX eller Udemy, ens som komplettering. Då är det nog bättre att satsa på 365DataScience i så fall, eller på Openclassrooms som någon nämnde i en annan tråd. Men eftersom vi som sagt var fortfarande har gratis utbildning i Sverige så tror jag ändå att det vore mer seriöst att ta några kurser extra på universitetet. När Scott Young gjorde sin Ultralearning-grej så var det mest för att visa på vansinnet i att lägga en halv miljon dollar på en fyraårig utbildning på MIT som man lika gärna skulle kunna läsa in hemma själv på ett år nästan helt gratis eftersom alla MIT:s kurser i Data Science ligger ute, så att vem som helst kan ta del av dem. Han fick mycket uppmärksamhet kring detta och faktiskt också ett par jobberbjudanden.

Men i Sverige har vi ju inte det problemet eftersom all utbildning är kostnadsfri, så då tycker man att det borde ses som mer seriöst om man de facto tar ett antal poäng på universitetet och kompletterar den utbildning som man redan har. Eller?
Citera
2020-09-09, 16:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Datavetenskap på t.ex. GU, som jag nämnde. (Ja, det var dumt av mig att använda den nya flashiga benämningen på utrikiska. Är också emot alla dessa förbannade anglicismer. Datavetenskap har det ju hetat i alla tider.)

Se ovan. Jag tillhör just en av de utbildningskategorier som du nämner, med en hög examen och ganska mycket kvantitativt i dessutom. Har lagt jag vet inte hur många timmar på Reddit, Youtube m.m. för att efterforska hur man egentligen skulle kunna ta klivet över tröskeln och bli Data Scientist. Tror inte att det är så enkelt som att bara läsa lite kurser på EdX eller Udemy, ens som komplettering. Då är det nog bättre att satsa på 365DataScience i så fall, eller på Openclassrooms som någon nämnde i en annan tråd. Men eftersom vi som sagt var fortfarande har gratis utbildning i Sverige så tror jag ändå att det vore mer seriöst att ta några kurser extra på universitetet. När Scott Young gjorde sin Ultralearning-grej så var det mest för att visa på vansinnet i att lägga en halv miljon dollar på en fyraårig utbildning på MIT som man lika gärna skulle kunna läsa in hemma själv på ett år nästan helt gratis eftersom alla MIT:s kurser i Data Science ligger ute, så att vem som helst kan ta del av dem. Han fick mycket uppmärksamhet kring detta och faktiskt också ett par jobberbjudanden.

Men i Sverige har vi ju inte det problemet eftersom all utbildning är kostnadsfri, så då tycker man att det borde ses som mer seriöst om man de facto tar ett antal poäng på universitetet och kompletterar den utbildning som man redan har. Eller?

Datavetenskap är ju inte detsamma som data science - data science handlar ju om att kombinera programmering, statistik samt AI för informationsutvinning samt prognostisering/prediktion, utifrån stora datamängder samt maskininlärningsmetoder. Det är ett väldigt tvärvetenskapligt område som till viss del bygger på datavetenskap men även på ren matematik, statistik samt numera ofta ekonomi och finans.

Datavetenskap är ju mycket bredare och inkluderar delområden som hårdvara, projektledning, informationssäkerhet, MDI samt mycket annat.

Är det datavetenskap hela tråden handlar om, ej data science specifikt? Känns som du blandar ihop data science med computer science?
Citera
2020-09-09, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Fast data science är inte samma sak som datavetenskap. Begreppet Data Science börjar bli som begreppet "feminism", ingen är överens om vad definitionen är. Men vad som är säkert är att data science inte är synonymt med datavetenskap och att en datavetenskapsutbildning absolut inte är en data science-utbildning, även fast man - som någon konstaterade tidigare - absolut kan använda en datavetenskapsutbildning som ramp mot data science.

** Såg nu att Pontiac-Garage beskrev det jag försökte säga bättre!
Senast redigerad av whipitover 2020-09-09 kl. 16:23.
Citera
2020-09-09, 17:33
Medlem
Citat:
Var pratar du om? Det är väl bara att söka c-uppsatsen som fristående kurs? I datavetenskap tex?

Nej den kursen kan man bara söka inom programmet.
Citera
2020-09-09, 19:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Syftar du enbart på GU? Kursen finns hos tex UU.
Citera
2020-09-09, 19:55
Medlem
one_sizes avatar
Citat:

Nu ska man förstås inte basera sina studieplaner på vad olika kukkaruseller påstår på FB men nej, C-uppsats i datavetenskap(och även systemvetenskap och informatik) finns som fristående kurs och även som fristående distanskurs på en del högskolor.

Förövrigt, precis som Pontiac-Garage och whipitover säger, så är inte datavetenskap ekvivalent med data science utan bara delvis berör varandra. Resten av data science handlar om statistiska metoder, ML/AI, undersökningsmetodik och rätt ofta markandsundersökningsmetodik samt specifika domänkunskaper.

Snarlika kandidat och master finns vad jag vet på LiU:

Statistik och dataanalys, 180 hp
Statistics and Machine Learning, 120 hp
Citera
2020-09-09, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Nu ska man förstås inte basera sina studieplaner på vad olika kukkaruseller påstår på FB men nej, C-uppsats i datavetenskap(och även systemvetenskap och informatik) finns som fristående kurs och även som fristående distanskurs på en del högskolor.

Förövrigt, precis som Pontiac-Garage och whipitover säger, så är inte datavetenskap ekvivalent med data science utan bara delvis berör varandra. Resten av data science handlar om statistiska metoder, ML/AI, undersökningsmetodik och rätt ofta markandsundersökningsmetodik samt specifika domänkunskaper.

Snarlika kandidat och master finns vad jag vet på LiU:

Statistik och dataanalys, 180 hp
Statistics and Machine Learning, 120 hp

Kursen finns hos lärosätena JA.
Kursen går bara att söka inom programmet och inte som fristående kurs.
Hur många gånger ska jag behöva skriva det?
Citera
2020-09-09, 22:42
Medlem
Citat:
Syftar du enbart på GU? Kursen finns hos tex UU.

Citera
2020-09-09, 23:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Läste du ens frågan jag skrev? Vad snackar du om "lärosätena"? Kursen finns som fristående kurs hos flera lärosäten - däribland UU - och min fråga var om du ENBART pratar om GU, som nämndes i tråden?
Citera
2020-09-09, 23:38
Medlem
Citat:
Läste du ens frågan jag skrev? Vad snackar du om "lärosätena"? Kursen finns som fristående kurs hos flera lärosäten - däribland UU - och min fråga var om du ENBART pratar om GU, som nämndes i tråden?

släng iväg ett mail till studievägledaren på GU istället så sparar du allas tid.
Citera
2020-09-09, 23:45
Medlem
one_sizes avatar
Citat:

Som Pontiac-Garage frågar, menar du någon specifik kandidatkurs vid något specifikt lärosäte?
För annars så presenterar jag:

Kau Informatik på distans - https://www.kau.se/utbildning/progra...occasion=34960
Miun Datavetenskap(isch) på distans - https://www.miun.se/utbildning/kurse...=ht2020-vt2021
SU Data- och Systemvetenskap fristående men på plats - https://dsv.su.se/utbildning/alla-utbildningar/kurser
LNU påbyggnadsår för kandidat (60 hp) på distans - https://dsv.su.se/utbildning/alla-utbildningar/kurser

Finns säkerligen fler som ligger i kategorin fristående kurser vid campus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in