Citat:
Ursprungligen postat av
whitewhipz
Vilka data science-program syftar du på?
Datavetenskap på t.ex. GU, som jag nämnde. (Ja, det var dumt av mig att använda den nya flashiga benämningen på utrikiska. Är också emot alla dessa förbannade anglicismer. Datavetenskap har det ju hetat i alla tider.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Det finns ju inget "officiellt" Data Science-program så hur menar du med hur svårt det är att komma in? Det normala för att bli DS är att plugga en "relevant" utbildning, skaffa värdefull branscherfarenhet samt ha goda programmeringskunskaper. Utbildningen kan vara inom teknik, data, statistik, matte men även ekonomi eller liknande, det viktiga är att kvanttänket sitter samt att man kan de programmeringsspråk som används på en hög nivå (R, Python, SQL).
Se ovan. Jag tillhör just en av de utbildningskategorier som du nämner, med en hög examen och ganska mycket kvantitativt i dessutom. Har lagt jag vet inte hur många timmar på Reddit, Youtube m.m. för att efterforska hur man egentligen skulle kunna ta klivet över tröskeln och bli Data Scientist. Tror inte att det är så enkelt som att bara läsa lite kurser på EdX eller Udemy, ens som komplettering. Då är det nog bättre att satsa på 365DataScience i så fall, eller på Openclassrooms som någon nämnde i en annan tråd. Men eftersom vi som sagt var fortfarande har gratis utbildning i Sverige så tror jag ändå att det vore mer seriöst att ta några kurser extra på universitetet. När Scott Young gjorde sin Ultralearning-grej så var det mest för att visa på vansinnet i att lägga en halv miljon dollar på en fyraårig utbildning på MIT som man lika gärna skulle kunna läsa in hemma själv på ett år nästan helt gratis eftersom alla MIT:s kurser i Data Science ligger ute, så att vem som helst kan ta del av dem. Han fick mycket uppmärksamhet kring detta och faktiskt också ett par jobberbjudanden.
Men i Sverige har vi ju inte det problemet eftersom all utbildning är kostnadsfri, så då tycker man att det borde ses som mer seriöst om man de facto tar ett antal poäng på universitetet och kompletterar den utbildning som man redan har. Eller?