2020-09-09, 16:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Men samtidigt vore det en jävla "tur" att någon skickar ett arbetsrelaterat email just 23.32 och någon annan än SD sitter vid datorn och tackar gudarna för att hen kan öppna mailet och skapa ett kanske alibi.
Samtidigt som SD hävdar att bara han vet= inga medgärningsmän som hjälper till med datorn.

Så om du har rätt gällande datorn så är det ännu mer uppförsbacke för ÅK
Ja verkligen en märklig tur i så fall. Den flik som uppdaterades innehöll tydligen ett dokument med en packningslista inför USA-resan. Det var ju packande inför resan han höll på med, han kollade kanske listan, packade klart och öppnade sedan det där PDF-dokumentet. Makes sense.
Citera
2020-09-09, 16:04
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Egentligen inte då det inte kommer att påverka utgången iaf men sedan SD skrev sitt brev så har det framkommit saker och även via MrBarnaby men såna bagateller viftar man bara bort.

Men då är väl saken löst, case closed. Att SD skrev ett brev till TR förklarar ju allt, inte kan väl SD vara så dum att han ljuger i ett brev till TR. Nu är det bara för alla indicie dömda mördare i Sverige att författa ihop ett brev till HD så ska vi se att det går ett gäng oskyldigt dömda mördare lösa på våra gator och torg inom en snar framtid. Släpp fångarna loss det är höst.
Citera
2020-09-09, 16:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Åklagaren frågade JE, polisens IT-forensiker under rättegången:

Från NAs direktrapportering 24 mars- 20:

"24 mar 2020 09:57
Åklagaren Therese Johansson vill ställa ytterligare en fråga innan vittnet lämnar salen.

Detta kan vara världens dummaste fråga, men om en telefon är hemma betyder det då att personen som äger den också är det?
– Det går inte att säga. Det går bara att säga att telefonen var hemma.
"

Man måste fråga sig varför hon frågar detta?
Har de någon indikation på att SDs mobil är hemma?

Det blir ju lite som en parallell till datorn också som jag minns det.

Men, jag minns ju nu att SD sagt att han vart ute utan mobilen (mållgorna). Minns inte om han säger att han är ute nånting mordkvällen alls utan mobil.

Men rent självbevarelsemässigt så bör han väl inte ha ens en avstängd mobil i fickan när han går till BP. Och det förväntas inte. Och den har ju inte varit påslagen där ändå. Om det sen betyder att man har indikation på att mobilen är hemma...
Han fick ett mejl? Kan man se var mobilen var då? Eller att han tog upp mobilen?

Har man förresten kollat hans hälsoapp? Där borde ju alla hans rörelser på mordnatten ha registrerats? Även icke-rörelser etc.

Annars återstår LWs mobil då? Om den trätt i kontakt med datorn hans...

Hans egen mobil är det ju inte. Tänkte lite kortsynt där.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-09-09 kl. 16:13.
Citera
2020-09-09, 16:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja verkligen en märklig tur i så fall. Den flik som uppdaterades innehöll tydligen ett dokument med en packningslista inför USA-resan. Det var ju packande inför resan han höll på med, han kollade kanske listan, packade klart och öppnade sedan det där PDF-dokumentet. Makes sense.

Alltså, att flikar finns öppnade när man stänger av datorn, det måste väl ändå vara basic för en forensiker som har en lång yrkeserfarenhet inom polisen och många år innan dess i den här branchen?

Det kan helt enkelt inte vara så enkelt.
Jag köper inte den här förklaringen, trots att jag är it-teknisk idiot.
Citera
2020-09-09, 16:15
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Men då är väl saken löst, case closed. Att SD skrev ett brev till TR förklarar ju allt, inte kan väl SD vara så dum att han ljuger i ett brev till TR. Nu är det bara för alla indicie dömda mördare i Sverige att författa ihop ett brev till HD så ska vi se att det går ett gäng oskyldigt dömda mördare lösa på våra gator och torg inom en snar framtid. Släpp fångarna loss det är höst.
Varför inte ta till sig saker som kommer upp?Är dom fel så bara att släppa dom ist för att lägga hela sin själ på att försöka motverka det.
Jag vet inte hur 23.34 kommer att sluta och jag tar till mig MrBarnabys test tills någon kan motbevisa honom.
Citera
2020-09-09, 16:16
Medlem
Citat:
Varför inte ta till sig saker som kommer upp?Är dom fel så bara att släppa dom ist för att lägga hela sin själ på att försöka motverka det.
Jag vet inte hur 23.34 kommer att sluta och jag tar till mig MrBarnabys test tills någon kan motbevisa honom.
edit: SD tog också upp 23.34 och det var det jag hade i åtanke gällande brevet.
Citera
2020-09-09, 16:16
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Alltså, att flikar finns öppnade när man stänger av datorn, det måste väl ändå vara basic för en forensiker som har en lång yrkeserfarenhet inom polisen och många år innan dess i den här branchen?

Det kan ha öppnats 100 sidor på SDs dator 23:34. Men det kan aldrig bli ett alibi om ingen såg han framför datorn. Det blir samma sak som att säga att 23:34 befanns sej min bil på E-4 på väg mot Stockholm ni kan kolla min bil GPS så ser ni.
Citera
2020-09-09, 16:20
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:

Jag betvivlar inte en sekund att det har varit datoraktivitet på SDs dator, Men om ingen levande själ kan statsfesta att det var SD som kroppsligt satt framför datorn så kan det heller aldrig bli ett alibi.
Citera
2020-09-09, 16:25
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Okej, låt oss ta det vi med säkerhet kan slå fast. Enligt fup kan man se att en webbsida har laddats om, det är fakta. IT-forensikern menar att en sådan omladdning kan ske p g a synkning med Drive, jag menar att det absolut inte kan vara förklaringen eftersom jag har testat. Oavsett hur lång yrkeserfarenhet han har så har han fel där eller så har han inte orkat testa.

Självklart skulle jag också lita mer på en IT-forensiker än en anonym postare på flashback. Det kan jag inte göra mycket åt så du får helt enkelt tro vad du vill.

Nu försöker jag komma ur den här rondellen
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-09-09 kl. 16:31.
Citera
2020-09-09, 16:27
Medlem
Citat:
Jag betvivlar inte en sekund att det har varit datoraktivitet på SDs dator, Men om ingen levande själ kan statsfesta att det var SD som kroppsligt satt framför datorn så kan det heller aldrig bli ett alibi.
Nej då man är ensam mitt i natten ere säkert svårt att ha alibi men kan man få fram att SD's dator hoppat igång vid den gällande tiden så hjälper det inte ÅK iaf.
Och du har nog säkert lagt märke till alla sätt är dom rätta härinne förutom den mes logiska.
Senast redigerad av 7.2PaRichterskalan 2020-09-09 kl. 16:31.
Citera
2020-09-09, 16:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det kan ha öppnats 100 sidor på SDs dator 23:34. Men det kan aldrig bli ett alibi om ingen såg han framför datorn. Det blir samma sak som att säga att 23:34 befanns sej min bil på E-4 på väg mot Stockholm ni kan kolla min bil GPS så ser ni.
Bra liknelse, men det blir inte riktig samma sak. En avgörande skillnad är att det nu var polisen, och alltså inte SD själv, som uppmärksammade 23:34-noteringen i hans dator. Och det här var väl först i år 2020, alltså när SD redan hade suttit häktad i flera månader.

Om vi tar ditt bilexempel så är det som att SD i förhör skulle ha uppgett att han var på cachejakt i Västerås någon gång under kvällen, men att han (ovetande om att hans nya bil har inbyggd GPS) inte kunde bevisa det eller säga exakt vilken tid det var. Polisen upptäcker sedan ett och ett halvt år senare att det går att plocka ur GPS-data ur bilen, och det visar sig då att hans bil faktiskt befann sig i Västerås just vid tiden för brottet.
Senast redigerad av Draifos 2020-09-09 kl. 16:41.
Citera
2020-09-09, 16:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bra liknelse, men det blir inte riktig samma sak. En avgörande skillnad är att det nu var polisen, och alltså inte SD själv, som uppmärksammade 23:34-noteringen i hans dator. Och det här var väl först i år 2020, alltså när SD redan hade suttit häktad i flera månader.

Om vi tar ditt bilexempel så är det som att SD i förhör skulle ha uppgett att han var på cachejakt i Västerås någon gång under kvällen, men att han (ovetande om att hans nya bil har inbyggd GPS) inte kunde bevisa det eller säga exakt vilken tid det var. Polisen upptäcker sedan ett och ett halvt år senare att det går att plocka ur GPS-data ur bilen, och det visar sig då att hans bil faktiskt befann sig i Västerås just vid tiden för brottet.
Fantastiskt bra liknelse, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in