2020-09-09, 15:01
Medlem
Verkar som Danmark Norge och Finland gjorde rätt,
dom har ökning av fall där men knappt ingen dör och få på iva eller inläggningar!
Det var ju därför vi skulle ducka den initiala, allvarliga spridningen. Nästa omgång snällare. (Nu är jag säker på att den ÄR snällare iom att fallen ökar i hela Europa och sjukhusinläggningar/dödsfall ökar knappt).
https://twitter.com/beatabooo/status/1303616936983625729
Citera
2020-09-09, 15:01
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tvärtom skulle jag vilja påstå, sydeuropeer är oftare ute i solen eftersom de har fler soltimmar än nordbor.

Nja- sydeuropeer brukar ju skyla sig med kläder, hålla sig i skuggan etc, medans svenne på semester lägger sig i sanden utan kläder, och det är ju huden som genererar D-vitamin under stark sol, går du med kläder, t-shirt, keps m.m får du ingen solbränna som ger vitamin D.
Sen tillförs D-vitamin i mjölken här vad jag vet, man gör inte sånt i centraleuropa.
Citera
2020-09-09, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
dom har ökning av fall där men knappt ingen dör och få på iva eller inläggningar!
Det var ju därför vi skulle ducka den initiala, allvarliga spridningen. Nästa omgång snällare. (Nu är jag säker på att den ÄR snällare iom att fallen ökar i hela Europa och sjukhusinläggningar/dödsfall ökar knappt).

Rätt? De har hundratals döda din psykopat. Men visst, det kanske är rätt att offra hundratals äldre enligt dig för "de skulle ju ändå dö snart"?
Citera
2020-09-09, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
När Sveriges statistik pekar åt rätt håll = mörkläggning
När andra länders statistik pekar åt fel håll = dåliga data

Är det så jag ska tolka din åsikt?

Tror att du slog huvudet på spiken!

När Sverige testar mer, och ändå ligger väldigt stabilt på låga siffror är det för att vi ändå testar för lite.

När andra länder ökar trots mindre ökning av testerna så är det för att de testar så mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Konceptet att gamla och sköra som inte anses klara av intensivvård inte heller får sagda intensivvård är nog svårt för vissa att förstå.
Ja, det har varit den mest chockartade stunden för mig hittills . när FHM helt kallt bara konstaterade att 70+:arna helt enkelt fick klara sig själva, det är nått som jag kommer ta med mig resten av livet.

Jag följde utvecklingen i börja av pandemin väldigt noga, och ingen annan "regering" har sagt detta så känslolöst, tvärtom så har t.ex jag hört Trump säga att alla som behöver vård för covid skall få det, detta i ett land som inte ens har offentlig sjukvård.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tvärtom skulle jag vilja påstå, sydeuropeer är oftare ute i solen eftersom de har fler soltimmar än nordbor.
Så du tror inte de jobbar och sitter inne större delen av dan? Du vill tro, men det hjälper inte för det finns faktiskt rapporter om låga värden i Sydeuropa. Läs på innan du kläcker ur dig dumheter!
Citera
2020-09-09, 15:06
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ok, kanske det går att intala sig det några dagar till men om denna trend håller i sig bör man göra något åt det innan det är för sent. Man vinner liksom inget ting på att inte inse att vi har ökande fall. Om du kollar på antal fall veckovis på rätt datum ser det absolut inte bra ut, då började ökningen redan förra veckan.

Jag hoppas att vårt stora testande kommer att räcka men jag är tveksam, jag tror att det kan behövas lite mer för att inte komma tillbaka i samma dåliga situation vi var i i våras men att börja med att blunda är inte lösningen.
11% ökning av fall förra veckan men 48% ökning av tester.
Går knappast att säga med någon säkerhet att vi har ökande antal fall.
Ska man dra en kvalificerad gissning är det ju snarare en liten nedgång av fall.
Citera
2020-09-09, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR

Då det inte finns någon form av bevis på att viruset tappat kraft, så har det nog mer att göra med att ”rätt” människor blir smittade.

Att Sverige borde kört några veckors hårdare tag i våras är väl bevisat.
Dock får närmsta tiden utvisa om våra grannar lyckas hålla smittan borta från de som i större utsträckning riskerar hamna på sjukan.
Citera
2020-09-09, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kan också betyda att de har fler falska positiva.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
När Sveriges statistik pekar åt rätt håll = mörkläggning
När andra länders statistik pekar åt fel håll = dåliga data

Är det så jag ska tolka din åsikt?

Det måste vara fruktansvärt att hoppas på en riktigt härlig apokalyps av pandemin och så blir det typ inget av det.
Jag kan känna din besvikelse genom skärmen, när man hoppades på så mycket men fick så lite då är det lätt att gripa efter minsta lilla halmstrå som Beaver14 faktiskt påpekar.
Citera
2020-09-09, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ytterligare reflektioner över detta är ju att det är underligt det dör såpass många ändå när smittoläget är så gott och så få är inlagda. Detta stämmer inte, något är ruttet. Men jag återkommer med en bättre genomtänkt analys senare.
Det är iofs ingen som rapporterats in som avliden idag?

Den senaste veckan:

3/9 1 avliden
4/9 0
5/9 0
6/9 2
7/9 1
8/9 0
9/9 0
Citera
2020-09-09, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ja, det har varit den mest chockartade stunden för mig hittills . när FHM helt kallt bara konstaterade att 70+:arna helt enkelt fick klara sig själva, det är nått som jag kommer ta med mig resten av livet.

Jag följde utvecklingen i börja av pandemin väldigt noga, och ingen annan "regering" har sagt detta så känslolöst, tvärtom så har t.ex jag hört Trump säga att alla som behöver vård för covid skall få det, detta i ett land som inte ens har offentlig sjukvård.
Fel har onekligen begåtts i Sverige, däribland när det kommer till syrgas och rätt näring till äldre i våras. Men att ge den typ av vård som personen i fråga inte anses klara av är direkt oansvarligt och ett otroligt slöseri med resurser. Då är det bara ett spel för galleriet.
Citera
2020-09-09, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney

Hur tycker du det bör se ut i vinter när influensan kommer? Ska vi fylla intensivbehandlingarna med äldre tycker du?

Du kommer inte bli glad när du hör detta. Men varje år dör hundratals äldre i influensa. Utan intensivvård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in