2020-09-09, 01:45
Medlem
Köpte relativt nära toppen och valde idag att sälja allt då jag fortfarande låg några tusenlappar i vinst. Hade allt i tech också så var mycket påverkad av vändningen.

Var min första ingång på marknaden och även om man är besviken över att ha förlorat över hälften av vinsten så känns det bra att det inte blev mer. Tänkte först hålla allt men känner att jag är alldeles för ny på marknaden för att förstå allt som pågår

Får se när jag vågar mig in i marknaden igen, känns som att det kommer fortsätta med nedgång en bit till innan det vänder. Vad tror ni om tech aktierna kommande 12 månader? Är bull-marknaden slut för denna gång?
Citera
2020-09-09, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Behöver du pengarna eller har du råd att gå med förlust och hur mycket är du beredd att förlora?

Att ”ligga lång” är ett begrepp jag har svårt att ta till mig när vi pratar om att gå in på ATH kurser.
Som LundNoGo precis skrev handlar det om vilken kurs man köper in sig till, oavsett aktie skulle jag vilja säga.
Finns många fina bolag jag vill köpa in mig i nu, suget är enormt och det är fina bolag. Men om jag köper in mig på nuvarande kurser känns det som ett risktagande då de står ATH.
Kan mycket väl ha fel, men var och en får göra sin riskbedömning.

Att skyffla det under mattan tills vidare är inte att rekommendera just nu.
Självklart kan det vända upp men NASDAQ och tech-aktierna verkar fortsätta falla.

Behöver inte pengarna på tjugo år, jag sparar för att kunna gå i pension tidigt. Men vill inte heller gå back mer än 5% från när jag köpte. Och tech känns rätt högt värderat även om jag verkligen tror på Amazon på sikt.

Så jag kör nog på S&P 500 indexfond mest ett tag framöver. Då behöver man inte tänka så mycket heller. Om man kör en enskild aktie så behöver man ju sälja den vid något tillfälle i framtiden förmodligen då den inte lär gå upp för evigt. Och då får man skatta på vinsten. Stora indexfonder kan man ju däremot kanske hålla på i decennier tänker jag.

Jag tjänar riktigt bra så på sikt borde jag bli nästan ekonomiskt oberoende så länge jag snittar 5% per år eller nåt.
Citera
2020-09-09, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyperbeast
Köpte relativt nära toppen och valde idag att sälja allt då jag fortfarande låg några tusenlappar i vinst. Hade allt i tech också så var mycket påverkad av vändningen.

Var min första ingång på marknaden och även om man är besviken över att ha förlorat över hälften av vinsten så känns det bra att det inte blev mer. Tänkte först hålla allt men känner att jag är alldeles för ny på marknaden för att förstå allt som pågår

Får se när jag vågar mig in i marknaden igen, känns som att det kommer fortsätta med nedgång en bit till innan det vänder. Vad tror ni om tech aktierna kommande 12 månader? Är bull-marknaden slut för denna gång?

Ingen vet svaret men det känns frestande att ta det lugnt fram till presidentvalet. Marknaden lär vara skakig fram till dess.
Citera
2020-09-09, 02:23
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Så jag kör nog på S&P 500 indexfond mest ett tag framöver. Då behöver man inte tänka så mycket heller. Om man kör en enskild aktie så behöver man ju sälja den vid något tillfälle i framtiden förmodligen då den inte lär gå upp för evigt. Och då får man skatta på vinsten. Stora indexfonder kan man ju däremot kanske hålla på i decennier tänker jag.
Finns inget som säger att index skulle vara bättre än enskilda aktier. Finns index som gått skit hur länge som helst (ex. Japan). Antagligen svårare att förutsäga hur index kommer gå än enskilda aktier också då det finns många mer faktorer som påverkar. För övrigt är väl s&p500 väldigt påverkat av tech-bolagen just nu då de står för en majoritet av börsvärdet (än så länge).
Citera
2020-09-09, 02:59
Medlem
Big fail för vaccinet.

Nu börjar riktiga raset.

Och tech bubblan spricker.
Citera
2020-09-09, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skumpa
När tror ni ”oljan” vänder upp? Borde väl börja röra på sig snart..

Jag tror också på oljan.

När börsen går ner, går oljepriset upp. Det såg vi förra finanskrisen.

Men nu är det en dubbel kris: Corona + finans.

Det kommer leda till stora efterverkningar.

Jag tror LundNoGoZone kommer tjäna många miljoner år 2021.

Om jag hade haft kapitalet hade jag gått all in bear.
Citera
2020-09-09, 03:06
Medlem
Terminerna upp nu, folk kommer vilja skynda fynda på Wall Street. Klassisk september, clusterfuck av volla. Spekulerar lite i guld resten av månaden så kanske man har mer att köpa aktier för i oktober. Volatilitet blir man nästan lite småkåt av... oh yeah come to papa, go down some more...
Senast redigerad av Pallot 2020-09-09 kl. 03:09.
Citera
2020-09-09, 08:30
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Terminerna upp nu, folk kommer vilja skynda fynda på Wall Street. Klassisk september, clusterfuck av volla. Spekulerar lite i guld resten av månaden så kanske man har mer att köpa aktier för i oktober. Volatilitet blir man nästan lite småkåt av... oh yeah come to papa, go down some more...

Terminerna har vänt ner igen.
Citera
2020-09-09, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot

Härlig rekyl, fyndande både bull omx och nasdaq igår.

Tesla backade 20 procent igår. Undrar om det kommer rekylera upp eller fortsätta ner idag.
Senast redigerad av Temujin56 2020-09-09 kl. 09:48.
Citera
2020-09-09, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56

Tesla backade 20 procent igår. Undrar om det kommer rekylera upp eller fortsätta ner idag.

Min oprofessionella åsikt säger ner när S&P 500 blev en besvikelse. Var finns ens en pålitlig support-nivå för TSLA? Känns som att den är uppe i atmosfären på okänd höjd. Men någonstans snart kommer det nog in hungriga köpare (jag är en av dessa )
Citera
2020-09-09, 12:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56

Vi får se, alla dessa pullbacks har givetvis det möjliga utfallet att det är en påbörjad björntrend. Det scenariot finns givetvis alltid.

Noterat för dagen är annars min långa (tidsmässigt) position i Millicom som segat sig upp under en tid nu för att idag ta ett skutt uppåt. Positionen står på +13.26% för dagen (termin, ca 2x hävstång) och ca +60% totalt nu. Förväntar mig dock en pullback där då snabba uppgångar uteslutande leder till sådant.

Man kan undra om den andre i tråden som satt med aktien orkade med att sega sig kvar eller gick ut för tidigt.
Senast redigerad av sinewave 2020-09-09 kl. 12:10.
Citera
2020-09-09, 12:26
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyperbeast
Min oprofessionella åsikt säger ner när S&P 500 blev en besvikelse. Var finns ens en pålitlig support-nivå för TSLA? Känns som att den är uppe i atmosfären på okänd höjd. Men någonstans snart kommer det nog in hungriga köpare (jag är en av dessa )
Om man räknar fundamenta på tesla så är fallhöjden 90%. Och du är sugen?
Jag provkörde precis en ny BMW med elmotor. Så trevlig, min grannes tesla kändes lite gammaldags i interiören i jämförelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in