Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Jag får känslan att man av någon anledning krånglat till det, hittade det här i fup aktbilaga 163 sid 546
Det är inte nödvändigt att exakt förstå vad den "obfuskerade" javaskriptkoden gör, det vill säga det som hämtas från cacheminnet. Det viktiga är att man ser att det hämtas, vad och när, och att det handlar om att en webbsida laddas eller laddas om. Det sistnämnda är mycket viktigt eftersom man då måste (bort)förklara hur det kom sig att datorn spontansurfade 23.34 men varken före eller senare. Bortförklaringen behövs om man inte vill acceptera SD:s rimliga förklaring.
Vad it-forensikerna i själva verket säger är att det är omöjligt att vare sig verifiera eller falsifiera antagandet att aktiviteten 23:34 beror på mänskligt ingrepp, eller hänger ihop med ngt annat.
Det antyder ju mer att datorn inte är nedstängd utan står i nån form av standbyläge tycker jag. Eller att den kan utföra saker som nedstängd.
”
Frågeställningen var om kopplingen mellan data
och
flaggan Last Visited Date/Time
har uppstått då en person interagerat med datorn eller
om den kan ha uppstått utan sådan interaktion.
Det bedöms inte att kodanalys av återfunnen kod i data från Google Chrome Cache
kan ge
ett tillräckligt underlag för att kunna besvara frågeställningen, då koden delvis är
obfuskerad och dess funktionalitet till stor del beror på annan, okänd, kod. Likaså bedöms
jämförande tester i en motsvarande datormiljö inte ge resultat av någon större tyngd ur
värderingssynpunkt då alltför många okända faktorer kan spela in.”
Om vi utgår ifrån att det inte är SD som obfuskerat, utan Chrome, Java el annan tillverkare, så anger forensikern i klartext att det inte går att avgöra om aktiviteten 23:34 beror på mänskligt ingrepp eller om den skett spontant. Det går inte göra genom analys av registrerade spår i datorn, och det går inte att upprepa eller pröva på något tillförlitligt sätt.
Summa summarum: det handlar inte om huruvida det är troligt eller inte troligt att MGM rört datorn då. Det går inte säga utifrån aktiviteten i registret. Rimlighetsmässigt är det precis lika troligt att datorn just då hittat på ngt själv. Sannolikhetsmässigt är det nog troligare att datorn hittat på ngt själv än att MGM varit på den. Annars borde väl exv förekomsten av två aktiviteter någorlunda nära varandra i tid vara troligare än en ensam aktivitet. Dvs om datorn gör saker spontant och MGM gör saker spontant borde två eller fler aktiviteter vara troligare.
Med reservation för att det handlar om ngn specifik sak jag missar. Eller att det är ngt mer som är obfuskerat, som går mig förbi.
Hursomhelt så säger forensikern verkligen att det inte går att säga. För mig betyder det att det väger över åt att datorn gjort det själv. Att det är mycket troligare.
Ett resonemang att MGM just då aktiviterat datorn efter nedstängt läge förefaller inte alls stämma med forensikerns slutsats. Forensikern säger just precis att detta är det som inte går att avgöra. Det går inte säga om aktiviteten beror på mänsklig aktivitet eller inte. Dvs. MGM har inte alls öppnat sin dator då.
Det kanske finns fler analyser av MGMs dator? Men denna ger negativt svar på frågan om mänsklig interaktion.
Get your shit together...