2020-09-08, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Varför är det så låg smittspridning i Sverige?

Sverige sticker ut - jag undrar varför.
T-cellsimmunitet.
Citera
2020-09-08, 21:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Eller hur. Tänk om en utbildad datoringenjör skulle säga något sånt här 2020:

"Så här med facit i efterhand så är det klart att jag inte skulle anslutit till internet med en dator utan brandvägg MEN HUR SKULLE NÅGON KUNNA VETA DET? INGEN FÖRUTSÅG VAD SOM KUNDE SKE?"

För att göra det mer dramatiskt, så kan man tänka sig vad som skulle hända ifall Anders Tegnell sysslade med atomkraft: "Ja, men, så här i efterhand, så har det visat sig att kylningen är nödvändig. Men det visste vi inte då." "Det var slumpens fel att vi fick härdsmälta. Skyll inte på mig för att jag råkade ha otur." "Det finns andra atomkraftverk som har haft ännu allvarligare olyckor. Därför tycker jag att jag har hanterat det här kraftverket ganska bra."

Citat:
Du missar det uppenbara: statsepidemiologer ska inte agera i efterhand, de ska agera proaktivt, i synnerhet när det gäller nya virus med okänd skadeverkan. De gjorde inte det. Det finns absolut ingenting i FHMs agerande i våras som tyder på att de inte ville att smittan skulle komma till Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, självklart borde AT ha vetat det ingen visste där i mitten på feb., det har du rätt i.

Anders Tegnell hade inte behövt veta det som ingen annan visste. Det hade varit tillräckligt ifall Anders Tegnell hade varit mer ödmjuk inför det okända.

Redan i mitten av februari fanns tydliga varningar. Världen hade redan beskådat krisen i Wuhan.

Citat:
Nu är jag övertygad, du är vår nästa stadsepedimiolog!

Jag hoppas att du har rätt. Det skulle vara en förbättring jämfört med nuvarande.
Citera
2020-09-08, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ja, 2 smittade av 8000 på Umeå Universitet visar på den otroligt stora risken för smitta på universiteten..
Terminstarten var i början av september. Under den första veckan testas studenterna första gången. Därefter testas de efter en vecka för att se hur smittspridningen utvecklats. Test två har ännu inte genomförts.

Du får alltså vänta lite med att raljera över hur liten smittspridningrisken är tills studien genomförts..
Citera
2020-09-08, 22:03
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
2 mars stoppades flyg från Iran till Sverige.

Skribenten Neverever31 hävdade att smittan i Sverige kom från bland annat Iran:
Citat:
Och smittan kom i huvudsak från andra länder där i februari, USA, Iran, Storbritannien. Det gick väldigt fort där i slutet på feb. Italien hade väl 1 dödsfall i slutet på feb. när Sthlm hade sportlov.

Flygtrafiken från Iran stoppades alltså för sent. Samma sak med allt som har med Folkhälsomyndigheten att göra. Epidemier kan kräva snabba åtgärder. Folkhälsomyndighetens strategi har varit att vänta. Det som har utspelats i Sverige, bevisar att Folkhälsomyndighetens strategi har varit dålig.
Citera
2020-09-08, 22:06
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
EN UNDRAN BARA:

Hur kommer det sig att de globala myndigheterna redan nu, september 2020, har bestämt att det inte blir nåt EM i Friidrott nästa sommar 2021?

Såvida inte globalisterna inom WHO vet mer om "viruset" och dess framtid än vad vi vet...

Behövs ingen spåkula för den förutsägelsen. Det här viruset kommer att vara med oss till nästa istid. Det är vad vi har att förehålla oss till.
Citera
2020-09-08, 22:08
Medlem
Folk som bor i förorterna (invandrartät) Är det dom som bor med flera människor i lägenheter och drabbas hårdast? Och om det är så, varför?
Citera
2020-09-08, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
De har väl ca 10 om dagen inresta. De välkomnas väl med tungkyssar av de vaccinerade
Det är också en strategi.
Citera
2020-09-08, 22:14
Medlem
Sitter och småskrattar lite över hur en del inläggare verkar ha väldigt höga tankar om sig själva som epedimiologer och beslutsfattare, och vet precis hur man borde ha gjort där för 7 månader sen, nu när man sitter på facit. Tack för underhållningen!

Kom att tänka på de gamla kloka orden: 'Felet med världen är att de dumma är så säkra på sin sak, och de kloka är så fulla av tvivel'
Citera
2020-09-08, 22:18
Medlem
Citat:
Ex. finns det studier i Kina där man hittat testikelskador på närmare 100% av fallen post mortem. Näeh, komma här och förvilla oss med fakta det vill vi inte.
Är det ett stort problem att ha skador på klockspelet när man är död?
Citera
2020-09-08, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
EN UNDRAN BARA:

Hur kommer det sig att de globala myndigheterna redan nu, september 2020, har bestämt att det inte blir nåt EM i Friidrott nästa sommar 2021?

Såvida inte globalisterna inom WHO vet mer om "viruset" och dess framtid än vad vi vet...

För det har naturligtvis INGET att göra med att sommar OS går nästa sommar......
Citera
2020-09-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Folk som bor i förorterna (invandrartät) Är det dom som bor med flera människor i lägenheter och drabbas hårdast? Och om det är så, varför?

Låg utbildningbakgrund i kombination med bristande integration. Om du inte läser tidningen, ser på Aktuellt eller har en omgivning som gör detta är det rätt lätt att missa saker.
Citera
2020-09-08, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Låg utbildningbakgrund i kombination med bristande integration. Om du inte läser tidningen, ser på Aktuellt eller har en omgivning som gör detta är det rätt lätt att missa saker.
Det är därför Ursula frågar komplexa frågor på Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in