Citat:
Ursprungligen postat av
Patch1
För att poängen med en filosofisk zombie är att den INTE har en självbild.
Vilka fler än du hävdar att det är poängen med filosofiska zombier som koncept? Robert Kirk? David Chalmers?
Citat:
Nej det "måste" det inte alls. Som jag redan skrivit till dig men du vägrar ju att fatta: det är ett tankeexperiment som inte har något med realism att göra. Idén om att personer är vandrande zombies utan inre liv men som beter sig precis som vilken person som helst på utsidan.
Är den funktionellt ekvivalent så måste den ha en självbild, föra inre resonemang osv. Rent tekniskt inget märkvärdigt. En självkörande bil eller en schackdator har embryon till sådana egenskaper, dvs. de finns som koncept i befintlig teknik men är inte lika långt utvecklade som krävs för att efterlikna en människa.
Citat:
Att jag upplever något är i sig ett bevis på mitt inre liv. Så enkelt är det. Det går inte att inbilla sig medvetenhet. Antingen är man medveten eller så är man inte. Att jag inte kan bevisa detta för någon har inte något med saken att göra alls.
Din egen övertygelse kan jag aldrig ifrågasätta. Men på vilket sätt utgör den ett logiskt argument?