2020-09-08, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Suldan Hassan springer 5000m, 40 hundradelar från svenskt rekord, Corona sjuk! Alltså 5km på ca 13:17min.

Bevisar bara vilken bluff detta Corona virus är, de flesta märker inte ens av det!
Läste nån intervju med han där han verkade uppenbart förbryllad över faktumet att han tydligen hade Covid då han kände sig i toppform. Tyckte det var en viss humor med tanke på all den skräckpropagande vissa användare i denna tråd postar dagligen. Tycker gott någon borde slå en pling till den goda Hassan och meddela att hans karriär är över. Och när man ändå är påt, ring även Neymar och pojkarna i PSG och meddela samma sak.
Citera
2020-09-08, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det är ju den enskilde som får ta det ansvaret idag vad jag sett och hört ..en sjuk person ska behöva ringa runt alla den haft kontakt med..i mina öron låter det inte "normalt"

De flesta har ändå redan kontaktat sina kontakter innan smittspåraren ringer upp. Ser du något negativt i det?
Citera
2020-09-08, 17:00
Medlem
Hur skall norge göra nu?
Öppna för Stockholm och stänga för Oslo?
Citera
2020-09-08, 17:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Jag avstod min sommarsemester i solidaritet med sjukhuspersonal. Gjorde du?
Frugan inom vården så jag tog bara 3 veckor i år.
Inte 5, inte 3 månader som de som verkligen borde jobba mer för att få ordning på landets ekonomi och arbetslöshet på grund av pandemin.
De känner sig nog rätt nöjda med hur Sverige mår. Gör du?
Citera
2020-09-08, 17:02
Medlem
wedonthavetimes avatar
Anledningen till att Norge och Danmark har fler fall än Sverige är för att man med sin aggressiva smittspårning runt smittade personer hittar asymtomatiska fall för att få stopp på spridningen.

I Sverige blir det ett mer slumpvis urval av vilka som testas istället för aggressiv testning runt bekräftat smittade personer, och då hittar vi sannolikt färre.

Jag misstänker att Norge och Danmark kommer ha en nedåtgående trend igen om någon månad när folk börjat ta läget på allvar samtidigt som man försöker hitta alla smittade. Medans vi i Sverige kommer ha en uppåtgående trend då alla asymtomatiska som vi i dagsläget missar i vår obefintliga smittspårning fått smitta fritt.

I dagsläget kan vi dock njuta av låga smittotal i statistiken. Det gör även jag som är kritiskt till FHMs agerande under det här året.

EDIT: Kan tilläggas att både Danmark och Norge testar många fler / invånare än Sverige, även om vi bättrar oss även där.
Senast redigerad av wedonthavetime 2020-09-08 kl. 17:04.
Citera
2020-09-08, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Läste nån intervju med han där han verkade uppenbart förbryllad över faktumet att han tydligen hade Covid då han kände sig i toppform. Tyckte det var en viss humor med tanke på all den skräckpropagande vissa användare i denna tråd postar dagligen. Tycker gott någon borde slå en pling till den goda Hassan och meddela att hans karriär är över. Och när man ändå är påt, ring även Neymar och pojkarna i PSG och meddela samma sak.

Testet visar bara på förekomst av virus på det ställe där man testas, dvs om de testat hans näsa med tops så kan han ha andats in virus nyligen och är inte ens smittad. Det är en riktig cirkus att testa friska människor...
Citera
2020-09-08, 17:06
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Så ca 40.000 i Sverige med dessa permanenta skador?

Om det skulle vara 80k som blivit sjuka men testen har för högt CT-värde så det är antagligen bara hälften eller färre som faktiskt blivit sjuka. Gissningsvis har 90% av de sjukhusinskrivna fått långtidsskador som de kanske aldrig återhämtar sig från. Därtill ska tilläggas de psykologiska problem som en stor majoritet av alla de insjuknade får, det är ingen grej som din restaurant kommer ersätta.
Citera
2020-09-08, 17:06
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Och ändå är borrelia farligare än Corona för merparten av människor. Fattar du då hur uppblåst Corona är?
Världens största hoax, på hejade av rädda, duktiga idioter.

Det kan vara farligare, jag vet inte. Däremot är den inte smittsam till skillnad från covid. Det finns mycket osäkerhet och ovisshet kring covid som vi inte bör nonchalera bort.
Citera
2020-09-08, 17:08
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Anledningen till att Norge och Danmark har fler fall än Sverige är för att man med sin aggressiva smittspårning runt smittade personer hittar asymtomatiska fall för att få stopp på spridningen.

I Sverige blir det ett mer slumpvis urval av vilka som testas istället för aggressiv testning runt bekräftat smittade personer, och då hittar vi sannolikt färre.

Jag misstänker att Norge och Danmark kommer ha en nedåtgående trend igen om någon månad när folk börjat ta läget på allvar samtidigt som man försöker hitta alla smittade. Medans vi i Sverige kommer ha en uppåtgående trend då alla asymtomatiska som vi i dagsläget missar i vår obefintliga smittspårning fått smitta fritt.

I dagsläget kan vi dock njuta av låga smittotal i statistiken. Det gör även jag som är kritiskt till FHMs agerande under det här året.

EDIT: Kan tilläggas att både Danmark och Norge testar många fler / invånare än Sverige, även om vi bättrar oss även där.

Dagens klokaste inlägg. Glöm inte heller att det kan finnas mörkläggningsintentioner i Sverige. Till exempel sa Uppsala Kommun att skolornas rektorer och lärare inte ska informera eleverna och föräldrarna om det det finns coronasmittad i skolan.
Citera
2020-09-08, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De flesta har ändå redan kontaktat sina kontakter innan smittspåraren ringer upp. Ser du något negativt i det?

I en artikel i dagens SvD tar man just upp detta utifrån hur man smittspårat uppe i Västerbotten vid påträffad positivt covid19. I princip alla vill ringa upp de kontakter/personer man träffat och göra dessa personer uppmärksamma på symptom och att de ska hålla avstånd o s v.

Kan tänka mig att det är lättkränkta och söndercurlade 90talister och millenials som inte tycker det är deras jobb att ringa runt de personer de träffat sista veckan.

Ska vi anställa smittspårare eller ta dom från vården, blir vården ännu mer belastad. Det finns ju en hel del sjukvård som blivit uppskjuten som behöver betas av, men det skiter väl förmodligen ovan nämnda grupper i.
Citera
2020-09-08, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Hur skall norge göra nu?
Öppna för Stockholm och stänga för Oslo?
Haha 😂 ja vilken paradox, man skrattar ju bara åt norrbaggarna.
Citera
2020-09-08, 17:12
Medlem
wedonthavetimes avatar
Jag tror många alarmister är förvånade över att det verkar vara så låg smittspridning just nu.

Det kan eventuellt bekräfta att covid-19 inte är så smittsamt som vi tidigare trodde, och ge en förklaring till hur många länder lyckades "utrota" eller delvis utrota viruset.

Om vi med endast riktlinjer om 2 meters avstånd mellan varandra kan kommer ner i dessa låga smittotal så är det inte förvånande hur Kina har kunnat få bukt med viruset.

Det ger även en hint att nästan 6000 dödsfall hade kunnat unvikas om vi tagit till hårdare metoder direkt i Februari för att efter någon månad enbart använda de riktlinjer som vi gör nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in