2020-09-08, 10:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ok. Då finns det spår av arbete på datorn omedelbart efter den sekund av uppdatering/ omladdning som skedde 23:34?
Efter att ha öppnat datorn 23:34 läste han kanske i något dokument som var öppet, och läsandet registreras ju inte.

Citat:
Även varför datorn spontansurfade just då och (nästan) aldrig annars behöver rimligen förklaras. MGM har en högst suspekt tidloggning 00:00:00, vilket bara är 26 minuter bort.
Enligt tingsrätten skall det väl ha varit ett PDF-dokument som sedan öppnades på SD:s dator 00:00, och det kan säkert stämma. Men jag förstår inte riktigt varför den här tidpunkten 00:00 skulle vara så intressant. För även om SD skulle ha varit den som utförde brottet så skulle han ju lätt ha hunnit hem till kl. 00:00.
Senast redigerad av Draifos 2020-09-08 kl. 10:24.
Citera
2020-09-08, 10:19
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ok. Då finns det spår av arbete på datorn omedelbart efter den sekund av uppdatering/ omladdning som skedde 23:34?
Nej (inte enligt IT-forensikern åtminstone) men som jag skrivit några gånger tidigare, om man enbart läser ett dokument så ger det inga spår eller om man gör något annat.
Citera
2020-09-08, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det verkar som SD inte har öppnat jobbdatorn förrän 23.34, det vill säga efter att han fått jobbmejlet 23.32.

Då blir ju såklart följd frågan om de inkommande mailen har levererats till datorn när den var avstängd. Tid 23.04 och 23.32? Jag hade trott att de borde ha levererats till datorn vid påslagningen av den isåntfall.
Citera
2020-09-08, 10:22
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Nej (inte enligt IT-forensikern åtminstone) men som jag skrivit några gånger tidigare, om man enbart läser ett dokument så ger det inga spår eller om man gör något annat.
har du hört talas om recent dokument och vilket PDF program använder herr Davidsson ?
De mesta lämnar något spår.. du är en duktig "table-cleaner" om du inte lämnar spår
Citera
2020-09-08, 10:24
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16
Då blir ju såklart följd frågan om de inkommande mailen har levererats till datorn när den var avstängd. Tid 23.04 och 23.32? Jag hade trott att de borde ha levererats till datorn vid påslagningen av den isåntfall.
Mejlen finns på en server som man kommer åt via olika enheter.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-09-08 kl. 10:31.
Citera
2020-09-08, 10:30
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
har du hört talas om recent dokument och vilket PDF program använder herr Davidsson ?
De mesta lämnar något spår.. du är en duktig "table-cleaner" om du inte lämnar spår
IT-forensikern skriver att ett PDF-dokument öppnats på datorn via en genväg på Skrivbordet. Han har uppenbarligen inte hittat några schemalagda aktiviteter på datorn, hade han gjort det hade han självklart redovisat det.

Kanske hade han (forenskern alltså) en autorefresh på sin egen dator eftersom den spontansurfat under natten. Åtminstone som en del tolkat honom.
Citera
2020-09-08, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ser du någon annan möjlig förklaring till 23:34-noteringen än den fullt rimliga som SD själv har lämnat?

SD har initialt talat om att han inte haft någon "skärmaktivitet" under den kritiska tiden/kvällen. Även om han mest hittar på så bör han ju veta i det här fallet.
Citera
2020-09-08, 10:36
Medlem
Citat:
Mejlen finns på en server som man kommer åt via olika enheter.

Jo men var det inte tidpunkten de levererats till just denna dator?
Citera
2020-09-08, 10:40
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
IT-forensikern skriver att ett PDF-dokument öppnats på datorn via en genväg på Skrivbordet. Han har uppenbarligen inte hittat några schemalagda aktiviteter på datorn, hade han gjort det hade han självklart redovisat det.

Kanske hade han (forenskern alltså) en autorefresh på sin egen dator eftersom den spontansurfat under natten. Åtminstone som en del tolkat honom.
Det är okej, du behöver inte försvara din förmåga

men öppna regedit.exe och kolla "File MRU" samt "Preferences" sektionen..
Det är en hel del som ändras där varje gång. Har Stefan Davidsson PDF porrsurfat något mer sedan det inträffade ? Något som intygar hans oskuld/"alibi" menar jag.

Själv kan jag inte så mycket, bör egentligen inte ödsla tid på något så dumt men kommer SD undan pga dumheter då blir man mörkrädd
Citera
2020-09-08, 10:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Så man bör inte förvänta sig av hans dator att den exv går igenom en rad andra processer automatiskt när den varit nedstängd? Som att kontrollera mejl (som ej är webmejl), och vad den nu kan tänkas göra? Som överskrider en sekund och som lämnar spår efter sig i registret/ historiken?
Citera
2020-09-08, 10:49
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16
Jo men var det inte tidpunkten de levererats till just denna dator?
Nej mejlet levereras till en server. Via mobilen såg han att det kom ett mejl 23.32 som handlade om ett ärende på jobbet som var lite brådis med eftersom han skulle vara borta två veckan p g a USA-resan. Sannolikt behövde han läsa något dokument som låg lokalt datorn och som han därför inte kunde komma åt via mobilen. Min gissning är att det handlade om det PDF-dokument som han senare öppnade, någon typ av "kontrollhandlingar" eller "intyg", enligt fup.
Citera
2020-09-08, 10:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
SD har initialt talat om att han inte haft någon "skärmaktivitet" under den kritiska tiden/kvällen. Även om han mest hittar på så bör han ju veta i det här fallet.
Det motsägs ju i så fall av de faktiska omständigheterna. Var hittar man den märkliga uppgiften?
Senast redigerad av Draifos 2020-09-08 kl. 11:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in