2020-09-08, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jodå, om sidan finns sedan tidigare i cacheminnet kan man dessutom få en "Rebuilt webpages" för vissa saker (finns i fup för 23.34). Där finns både first (20.29) och last visited (23.34) för fliken med googledokumentet.

Ok men borde man inte sett liknande då när S kom hem och öppnade datorn alltså efter 20.29 händelsen när han stänger ner den och cyklar hem från jobbet?
Citera
2020-09-08, 09:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är kanske för att de måste svara väldigt exakt.

De kan inte alltid svara med bara ja eller nej, utan det kan krävas att svaren preciseras. Det finns heller inget utrymme för gissningar.

Jag tycker att om man läser dels FUP och därefter lyssnar på deras teknikernas/forensikernas svar förstår man bättre helheten.

Tekniken utvecklas, men det är inte alltid det innebär att det är enklare. Den är också anledningen till att det blir mer komplicerat.
Ja, det är klart.
Det sorgliga är ju att rätten inte har tagit del av fupen, utan endast går på vad som framkommer i rättssalen.
Läser man fupen, så är det så överhängande mycket indicier som klarlägger Stefan som GM, men det framkommer inte i rättegången, där indicierna dessutom inte ska läggas ihop, utan malas sönder ett för ett, in absurdum.
Tittar man på det sak för sak, så blir det inte en hel bild.
Det är därför Stefan inte sitter på Kumla eller liknande idag..
Citera
2020-09-08, 09:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ni verkar fortfarande vara inne på att SD har haft möjlighet (tidsmässigt utrymme) att utföra brottet, och kanske kan ni väl då försöka beskriva en tidslinje som visar hur det här kan ha gått till. Det finns vad jag kan förstå tre hållpunkter:

1. Aktiviteten på SD:s dator 23:34.

2. Skrikvittnenas tidsuppgifter.

3. LW:s "Google tidslinje" som visar hur hennes mobil rörde sig:
[/quote]

För mig är det på intet vis bevisat att 23:34 aktiviteten på SDs dator kräver mänsklig aktivitet på plats hemma vid datorn.

Om Mr Barneby skulle ha rätt, då skulle hans uppgifter komma till utredningens kännedom och de skulle kunna utreda om det stämmer.
Citera
2020-09-08, 09:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
För mig är det på intet vis bevisat att 23:34 aktiviteten på SDs dator kräver mänsklig aktivitet på plats hemma vid datorn.
Ser du någon annan möjlig förklaring till 23:34-noteringen än den fullt rimliga som SD själv har lämnat?
Citera
2020-09-08, 09:46
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ni verkar fortfarande vara inne på att SD har haft möjlighet (tidsmässigt utrymme) att utföra brottet, och kanske kan ni väl då försöka beskriva en tidslinje som visar hur det här kan ha gått till. Det finns vad jag kan förstå tre hållpunkter:

1. Aktiviteten på SD:s dator 23:34.

2. Skrikvittnenas tidsuppgifter.

3. LW:s "Google tidslinje" som visar hur hennes mobil rörde sig:

Det var inte good enough med mitt förra svar på din fråga?

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Ja, jag tror att SD även hinner cykla tillbaka till BP och flytta LWs mobil, oaktat JMs uppgifter att det är 620 meter och jag menar att det snarare är 520 meter.

Jag tror dock att det kan finnas ytterligare någon GM som kanske har detta som sin uppgift.

Och jag är inte helt övertygad om att SD är GM, dock är jag övertygad om att han hinner med att vara det.
Citera
2020-09-08, 09:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
"IT-teknikern" känns inte helt trovärdig, känns inte som om han han ens vet vad han pratar om.
Likaså känns DNA-nissen inte helt säker, han undviker nästan att svara, är sjukt vag..
Jag får känslan att man av någon anledning krånglat till det, hittade det här i fup aktbilaga 163 sid 546

Citat:
Meddelande angående undersökning 103 (Analys av data)

Material Avbildning av 2018-5000-BG50942-I har förbedömts med avseende på att utföra
analys av data återfunnen i Google Chrome Cache med flaggan Last VisitedUndersökningen avbryts.

Date/Time=2018-05-14 23 :34 (lokal tid). Frågeställningen var om kopplingen mellan data
och flaggan Last Visited Date/Time har uppstått då en person interagerat med datorn eller
om den kan ha uppstått utan sådan interaktion.
Det bedöms inte att kodanalys av återfunnen kod i data från Google Chrome Cache kan ge
ett tillräckligt underlag för att kunna besvara frågeställningen, då koden delvis är
obfuskerad och dess funktionalitet till stor del beror på annan, okänd, kod. Likaså bedöms
jämförande tester i en motsvarande datormiljö inte ge resultat av någon större tyngd ur
värderingssynpunkt då alltför många okända faktorer kan spela in.
Efter att ha studerat det inskickade materialet bedöms de resultat som en fullständig analys
kan ge alltför begränsade för att motivera den arbetsinsats som krävs.
Undersökningen avbryts.
Det är inte nödvändigt att exakt förstå vad den "obfuskerade" javaskriptkoden gör, det vill säga det som hämtas från cacheminnet. Det viktiga är att man ser att det hämtas, vad och när, och att det handlar om att en webbsida laddas eller laddas om. Det sistnämnda är mycket viktigt eftersom man då måste (bort)förklara hur det kom sig att datorn spontansurfade 23.34 men varken före eller senare. Bortförklaringen behövs om man inte vill acceptera SD:s rimliga förklaring.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-09-08 kl. 09:58.
Citera
2020-09-08, 09:56
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16
Ok men borde man inte sett liknande då när S kom hem och öppnade datorn alltså efter 20.29 händelsen när han stänger ner den och cyklar hem från jobbet?
Det verkar som SD inte har öppnat jobbdatorn förrän 23.34, det vill säga efter att han fått jobbmejlet 23.32.
Citera
2020-09-08, 10:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det verkar som SD inte har öppnat jobbdatorn förrän 23.34, det vill säga efter att han fått jobbmejlet 23.32.

Hur visste han att han hade fått jobbmejlet två minuter innan om datorn var nedstängd?

Om datorn var nedsrängd, då arbetade han väl f.ö. inte med den?
Citera
2020-09-08, 10:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hur visste han att han hade fått jobbmejlet två minuter innan om datorn var nedstängd?

Om datorn var nedsrängd, då arbetade han väl f.ö. inte med den?
Via mobilen och behövde komma åt något dokument lokalt på datorn, kanske den som han senare öppnade.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-09-08 kl. 10:09.
Citera
2020-09-08, 10:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag får känslan att man av någon anledning krånglat till det, hittade det här i fup aktbilaga 163 sid 546

Det är inte nödvändigt att exakt förstå vad den "obfuskerade" javaskriptkoden gör, det vill säga det som hämtas från cacheminnet. Det viktiga är att man ser att det hämtas, vad och när, och att det handlar om att en webbsida laddas eller laddas om. Det sistnämnda är mycket viktigt eftersom man då måste (bort)förklara hur det kom sig att datorn spontansurfade 23.34 men varken före eller senare. Bortförklaringen behövs om man inte vill acceptera SD:s rimliga förklaring.

Även varför datorn spontansurfade just då och (nästan) aldrig annars behöver rimligen förklaras. MGM har en högst suspekt tidloggning 00:00:00, vilket bara är 26 minuter bort.
Citera
2020-09-08, 10:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Via mobilen och behövde komma åt något dokument lokalt på datorn, kanske den som han senare öppnade.

Ok. Då finns det spår av arbete på datorn omedelbart efter den sekund av uppdatering/ omladdning som skedde 23:34?
Citera
2020-09-08, 10:16
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Även varför datorn spontansurfade just då och (nästan) aldrig annars behöver rimligen förklaras. MGM har en högst suspekt tidloggning 00:00:00, vilket bara är 26 minuter bort.

De här xx.00.00 förekommer vid ett flertal tillfällen under 14-15/5 och jag för min del utesluter att det är något annat än planlagda händelser, typ kalender, påminnelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in