2020-08-29, 09:11
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
NA idag (bakom betalvägg)

Lite citat:

Här är nya breven som avslöjar misstänkte Hjärstamördarens kontroll: Ser att han loggar in en gång på min mail".

Under rättegången fick ex-frun frågan om vilka kommunikationsmedel som hon använde när hon samtalade med mannen. Hon radade upp flera olika meddelandetjänster. När åklagaren frågar varför de använt sig av olika sätt att samtala med varandra, svarar exfrun att hon inte vet, och att det inte fanns någon speciell anledning till det.
I mailen framkommer det en annan bild. Exfrun beskriver hur 46-åringen tycks läsa deras kommunikation i smyg.

NA har varit i kontakt med exfrun som inte vill lämna någon kommentar.

Slut citat från NA

+poäng till fisken som är vaken och vågar prata! Hoppas det blir fler som tar bladet från munnen... HD/SOA/JG!
Hur mycket mer har HD "mörkat" för polisen vad gäller SD:s beteende före/efter mordet?

Det fetade tror jag tyvärr inte kommer att hända i brådrasket.
Särskilt inte SOA.
”Alla kan göra ett misstag...” eller hur var det han sammanfattade 6 (?) års otrohet. Han kommer inte att inse/erkänna att han missbedömt SD.
Det är min starka övertygelse.
Citera
2020-08-29, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det fetade tror jag tyvärr inte kommer att hända i brådrasket.
Särskilt inte SOA.
”Alla kan göra ett misstag...” eller hur var det han sammanfattade 6 (?) års otrohet. Han kommer inte att inse/erkänna att han missbedömt SD.
Det är min starka övertygelse.

SOA stack huvudet i sanden vad gäller otroheten men någonstans måste väl det vara nog.

Kanske hade han inte läst i FUP och fått reda på att SD haft tankar på att ta hans barn/barnbarn av daga.

Nu missar han säkert inte vad som står i NA idag... att SD haft span på HD. Kanske HD valt att inte berätta allt för sin pappa liksom i förhören med polisen.

Som läget är nu så riskerar han att kanske bli av med både dotter/barnbarn på ett förskräckligt sätt. Borde få tom honom att vakna även om han tagit till sig SD som en son i familjen.
Citera
2020-08-29, 09:41
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
SOA stack huvudet i sanden vad gäller otroheten men någonstans måste väl det vara nog.

Kanske hade han inte läst i FUP och fått reda på att SD haft tankar på att ta hans barn/barnbarn av daga.

Nu missar han säkert inte vad som står i NA idag... att SD haft span på HD. Kanske HD valt att inte berätta allt för sin pappa liksom i förhören med polisen.

Som läget är nu så riskerar han att kanske bli av med både dotter/barnbarn på ett förskräckligt sätt. Borde få tom honom att vakna även om han tagit till sig SD som en son i familjen.

Man kan hoppas att han gör det rätta - men det skulle betyda att han får erkänna att han haft fel. Av det jag hört av honom under rättegången verkar ödmjukhet inte ligga för honom precis.

Jag hoppas att jag har fel.
Citera
2020-08-29, 09:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
NA idag (bakom betalvägg)

Lite citat:

Här är nya breven som avslöjar misstänkte Hjärstamördarens kontroll: Ser att han loggar in en gång på min mail".

Under rättegången fick ex-frun frågan om vilka kommunikationsmedel som hon använde när hon samtalade med mannen. Hon radade upp flera olika meddelandetjänster. När åklagaren frågar varför de använt sig av olika sätt att samtala med varandra, svarar exfrun att hon inte vet, och att det inte fanns någon speciell anledning till det.
I mailen framkommer det en annan bild. Exfrun beskriver hur 46-åringen tycks läsa deras kommunikation i smyg.

NA har varit i kontakt med exfrun som inte vill lämna någon kommentar.

Slut citat från NA

+poäng till fisken som är vaken och vågar prata! Hoppas det blir fler som tar bladet från munnen... HD/SOA/JG!
Hur mycket mer har HD "mörkat" för polisen vad gäller SD:s beteende före/efter mordet?

Det ska bli intressant att höra vad SD har förklaring till detta "stalking" beteende.
Han kan knappat använda sin krystade förklaring till varför han fotade Lena genom fönstret.

Men SD är en fena på att hitta på helt nya förklaringar, sådant som ingen annan skulle komma på till hans beteende.

Det är ett typiskt svar från HD som visar att hon döljer det hon vet, när hon svarar att hon inte vet varför de använder olika kommunikationsforum för att kommunicera. Det kan inte finnas på världskartan att hon inte minns att det var anledningen till att hon flyttade och att SD ska ha kollat henne så mycket som en gång per timme. Det är inte normalt att fundera på om bilen är buggad!

Det krossar SDs förklaring som är att han uppmuntrade både Lena och HD att träffa andra. Att han t om gav förslag. Ja, med förbehållet att de skulle vara HELT ärliga, helt öppna. Inget annat accepterades.

Faktum är att även det är ett mycket kontrollerande beteende. Men nu var det inte så att SD uppmuntrade dom till att skaffa nya förhållanden på det sättet. Det är bara han själv som vill verka hyvens. Det visar ju den totala kontrollen.

Tyvärr verkar det inte finnas mer än HDs egna ord till S*illen som bevis på denna kontroll. Man önska ju att hon hade tagit någon screenshot på detta. Men HD är inte inne på de här tankarna som Lena hade, att det är ett sjukligt och starkt farligt beteende att ha denna kontroll. Inte mer än att hon kallar det övervakning eller liknade.

Lite rädd blir man nu när detta kommer fram i NA.
Hur ställer sig SD till detta och hur påverkar det SD?
Och vad händer med HDs och S*illens förhållande nu?

Hoppas inget otäckt händer...
Jag blir nästan lite rädd.

Saxat från NA:

""Vet att jag aktivt letar efter tecken på att han varit inne i telefonen eller mina mejl. Tittade historiken och ser att han varit inne i mejlen igen...men även att han kollat var min telefon är samt min tidslinje på google. Hade ingen aning om tidslinjen. Den visar alla platser jag har varit på och hur lång tid det tar för mig att transportera mig mellan platser. Har nu stängt av den funktionen."
//
"Exfrun funderar i ett av breven på om 46-åringen kan ha buggat hennes bil och avlyssnat henne i smyg.

"Jag funderar själv mycket på vad NN gör och inte gör. Tror dock inte att han skulle placera något i bilen för att se och lyssna. Men samtidigt har han förvånat mig innan.”
"
//
""Tror jag sa igår att jag var ganska övertygad om att NN läser min mejl. Jag vet nu med säkerhet att han gör det. Ser att han cirka en gång i timmen loggar in på min mejl", skriver hon."

https://www.na.se/artikel/har-ar-nya-breven-som-avslojar-misstankte-hjarstamordarens-kontroll-ser-att-han-loggar-in-en-gang-i- timmen-pa-min-mejl
Citera
2020-08-29, 10:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja, SD har säkert ha bra förklaringar till sitt läskiga beteende.

Först och främst kommer han att förneka att det låg till på det sättet, om det inte finns bevisning till det.

Om det finns det, så kommer han säkert att säga att det var för att han älskade HD och var svartsjuk. Det var inte hennes fel att han var en dålig make och att hon behövde skiljas. Han hade varit otrogen och var henne ovärdig. Han är en gentleman och förstår det. Men han ville inte skiljas.

Problemet med detta är att den här förklaringen borde ha kommit för länge sedan.
Att han vill dölja sitt svartsjuka beteende, det gör han för att han vet att det ser illa ut med misstankarna mot honom.

Men en oskyldig människa skulle ju göra allt för att rentvå sig. Nummer ett är ju att lägga korten på bordet. Särskilt när det ena efter det andra kommer upp. Att komma två år efter mordet och krysta fram ytterligare nya förklaringar, ja det är nog bara några skribenter här inne som tror på det.

Kanske även svärföräldrarna.
Citera
2020-08-29, 10:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Den paradoxen har MrBarnaby (och jag) noterat.
Jag bortser från den eftersom jag menar att SD hinner hem till ”alibit” alldeles oavsett.
Om han är GM alltså.
Den här teorin är riktigt intressant, eftersom den till skillnad från de rena foliehattsteorierna ("spontansurfande datorn", "fjärrstyrning med mobilen", "datorn med sig bakom bullerplanket" osv. osv.) verkar vara ett mer seriöst försök att göra misstanken mot SD förenlig med de vittnesuppgifter och tider som finns angående själva brottet.

Men om du verkligen vill göra anspråk på att kunna slå hål på SD:s alibi så räcker det inte med att påstå att han hinner hem till 23:34, du måste i så fall också kunna visa att han hinner hem. Beskriv gärna en tidslinje som visar hur din teori går ihop med de tidpunkter som åklagaren menar gäller för själva brottet.
Senast redigerad av Draifos 2020-08-29 kl. 10:39.
Citera
2020-08-29, 10:33
Medlem
Ett stalkingbeteende utgör ingenting alls kring själva bevisfrågan - det är ju två helt skilda delar.

Tydligt att åkl enbart försöker hitta ett motiv (som uppenbarligen saknas..).

Den tidigare mgm - som har skyhög motivbild och fortfarande saknar alibi för tiden/platsen - är helt avförd från utredningen.

Ett skämt - oavsett vem som är gm.
Citera
2020-08-29, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det ska bli intressant att höra vad SD har förklaring till detta "stalking" beteende.
Han kan knappat använda sin krystade förklaring till varför han fotade Lena genom fönstret.

Men SD är en fena på att hitta på helt nya förklaringar, sådant som ingen annan skulle komma på till hans beteende.

Det är ett typiskt svar från HD som visar att hon döljer det hon vet, när hon svarar att hon inte vet varför de använder olika kommunikationsforum för att kommunicera. Det kan inte finnas på världskartan att hon inte minns att det var anledningen till att hon flyttade och att SD ska ha kollat henne så mycket som en gång per timme. Det är inte normalt att fundera på om bilen är buggad!

Det krossar SDs förklaring som är att han uppmuntrade både Lena och HD att träffa andra. Att han t om gav förslag. Ja, med förbehållet att de skulle vara HELT ärliga, helt öppna. Inget annat accepterades.

Faktum är att även det är ett mycket kontrollerande beteende. Men nu var det inte så att SD uppmuntrade dom till att skaffa nya förhållanden på det sättet. Det är bara han själv som vill verka hyvens. Det visar ju den totala kontrollen.

Tyvärr verkar det inte finnas mer än HDs egna ord till S*illen som bevis på denna kontroll. Man önska ju att hon hade tagit någon screenshot på detta. Men HD är inte inne på de här tankarna som Lena hade, att det är ett sjukligt och starkt farligt beteende att ha denna kontroll. Inte mer än att hon kallar det övervakning eller liknade.

Saxat från NA:

""Vet att jag aktivt letar efter tecken på att han varit inne i telefonen eller mina mejl. Tittade historiken och ser att han varit inne i mejlen igen...men även att han kollat var min telefon är samt min tidslinje på google. Hade ingen aning om tidslinjen. Den visar alla platser jag har varit på och hur lång tid det tar för mig att transportera mig mellan platser. Har nu stängt av den funktionen."
//
"Exfrun funderar i ett av breven på om 46-åringen kan ha buggat hennes bil och avlyssnat henne i smyg.

"Jag funderar själv mycket på vad NN gör och inte gör. Tror dock inte att han skulle placera något i bilen för att se och lyssna. Men samtidigt har han förvånat mig innan.”
"
//
""Tror jag sa igår att jag var ganska övertygad om att NN läser min mejl. Jag vet nu med säkerhet att han gör det. Ser att han cirka en gång i timmen loggar in på min mejl", skriver hon."

https://www.na.se/artikel/har-ar-nya-breven-som-avslojar-misstankte-hjarstamordarens-kontroll-ser-att-han-loggar-in-en-gang-i- timmen-pa-min-mejl

Att HD undanhåller saker för polisen är uppenbart. Varför vill hon inte berätta att hon känt sig stalkad av SD? Misstänker att hon även undanhållit detta för sina föräldrar, inte kul att berätta om sådant.

Blir som Du orolig över vad som kan hända när NA publicerar detta. SD har nog haft förhoppningar om att det som framkommit i FUP och fiskens avslöjande inte kommit ut till gemene man.

Nu har det avslöjats för alla och jag misstänker att det inte är helt kul i Hjärsta nu, barnen kan läsa, svärföräldrarna kan läsa... jobbig tid för SD (och närstående).

Är det något som SOA tänkt på innerst inne kanske det kommer fram med tanke på att både barn/barnbarn kan vara i fara.
Citera
2020-08-29, 11:16
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den här teorin är riktigt intressant, eftersom den till skillnad från de rena foliehattsteorierna ("spontansurfande datorn", "fjärrstyrning med mobilen", "datorn med sig bakom bullerplanket" osv. osv.) verkar vara ett mer seriöst försök att göra misstanken mot SD förenlig med de vittnesuppgifter och tider som finns angående själva brottet.

Men om du verkligen vill göra anspråk på att kunna slå hål på SD:s alibi så räcker det inte med att påstå att han hinner hem till 23:34, du måste i så fall också kunna visa att han hinner hem. Beskriv gärna en tidslinje som visar hur din teori går ihop med de tidpunkter som åklagaren menar gäller för själva brottet.
Avstånd mellan Byalagsgatan/Rättarevägen ca vid BP till Betesvägen 14B ca 500 meter.
Medelhastighet cyklister ca 15-25 km/timmen.
Då säger vi medel av medel vilket blir 20 km/timmen.
2 km/6 min.
1 km/3 min.
500 m/1,5 min.

Detta är medel av medel. Inte topphastighet. Jag tror att den som åker ”fortare än nån nånsin har gjort” i Kilsbergen (skidor, men ändå) är en hejare även på cykel. Med nyligen åtgärdade växlar.
Jag tror inte heller att han behöver ett par hundra meters startsträcka.

Jag tror helt enkelt att han hinner.

(Nu vet jag inte vilken väg han cyklar till jobbet, men enligt honom själv tar det 11 minuter. Enligt Google avstånd tar det 14 minuter, så det förefaller som om SD i vart fall cyklar fortare än den genomsnittscyklist som Google utgår ifrån. I alla fall när han ska till jobbet. Kanske även om han cyklar från en BP?)

Nota bene: jag är inte övertygad om att SD är GM, däremot är jag övertygad om att han hinner vara GM och cykla hem i tid till 23.34.16

Jag tror, med ledning av LWs mobilrörelser och skrikvittnen, att LW är död eller åtminstone döende någon gång strax efter 23.30
23.31?
23.31.15?
23.31.45?
23.32.00?
23.32.15?
23.32.45?

GM måste heller inte stanna kvar tills hon skriker sista gången. GM inser nog att hon efter de 17 slagen inte kommer att överleva.

Jag kan så klart ha fel.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-08-29 kl. 11:21. Anledning: Stavfel
Citera
2020-08-29, 11:30
Medlem
Citat:
Avstånd mellan Byalagsgatan/Rättarevägen ca vid BP till Betesvägen 14B ca 500 meter.
Medelhastighet cyklister ca 15-25 km/timmen.
Då säger vi medel av medel vilket blir 20 km/timmen.
2 km/6 min.
1 km/3 min.
500 m/1,5 min.

Detta är medel av medel. Inte topphastighet. Jag tror att den som åker ”fortare än nån nånsin har gjort” i Kilsbergen (skidor, men ändå) är en hejare även på cykel. Med nyligen åtgärdade växlar.
Jag tror inte heller att han behöver ett par hundra meters startsträcka.

Jag tror helt enkelt att han hinner.

(Nu vet jag inte vilken väg han cyklar till jobbet, men enligt honom själv tar det 11 minuter. Enligt Google avstånd tar det 14 minuter, så det förefaller som om SD i vart fall cyklar fortare än den genomsnittscyklist som Google utgår ifrån. I alla fall när han ska till jobbet. Kanske även om han cyklar från en BP?)

Nota bene: jag är inte övertygad om att SD är GM, däremot är jag övertygad om att han hinner vara GM och cykla hem i tid till 23.34.16

Jag tror, med ledning av LWs mobilrörelser och skrikvittnen, att LW är död eller åtminstone döende någon gång strax efter 23.30
23.31?
23.31.15?
23.31.45?
23.32.00?
23.32.15?
23.32.45?

GM måste heller inte stanna kvar tills hon skriker sista gången. GM inser nog att hon efter de 17 slagen inte kommer att överleva.

Jag kan så klart ha fel.

Ärligt talat förstår jag inte varför denna tid är intressant, varken som bevis eller alibi.
Det går inte att fastställa var datorn/laptopen befann sig vid tiden, ej heller om någon annan tryckte igång den.

Är det något jag missuppfattat/ej fattat?
Citera
2020-08-29, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Stefan Davidsson kan inte bevisa var han var på angivet klockslag då Lena Wesström mördades.
Varför söker han kontakt med LW minuter efteråt och för att sedan inte leta efter henne när hon anmäls försvunnen. Stefan Davidsson är likgiltig till att de hittar henne förmodad mördad.
Jerry Gray och Lena Ingman fd Brunzell intygar? att Stefan var och kollade deras trappa vid tidpunkten hon mördades. Varför ens påpeka att en just en process (dokument som parameter 2) på Stefans dator som alibi när de andra två intygar Stefans alibi ?
Nu är alla bevis undanröjda och hans alibin stärkta med tanke på förlupen tid ?
Ja somliga går i trasiga skor... de är ju så de lever herr Grå & Stefan ?

SD besökte sin kamrat JG på måndagskvällen för att hos denne inspektera en trappa, JG:s sambo kunde höra både SD och JG samtala utanför ytterdörren vilket JG:s sambo sedan berättade för polisen, besöket som SD gjorde den aktuella kvällen skedde någon gång från klockan 22:00 till cirka klockan 22:15, det var någongång vid denna tiden som en gående person upptäckte den skumma huvamannen som strök omkring nära LW:s bostad, när huvamannen hade gjort klart för sig att hen hade blivit sedd drog hen snabbt ner sin huva över huvudet och vände på klacken och sprang i väg i full fart in i det området där LW bodde.

Det kan vara tänkbart, att om inte huvamannen hade blivit avbruten av en förbigående person så kanske LW hade blivit utlurad från sin bostad tidigare på kvällen och då också hade blivit ihjälslagen bakom bullerplanket långt före klockan 23:33 på kvällen.
Citera
2020-08-29, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Saxat från NA:

//

"
//

Å fan, NA lyfter fram byken. Nu bör väl HDs farsa reagera? Och SD ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in