2020-09-08, 02:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är det inte. Så sprid inte mer falsk fakta bland lögner som artärgas till exempel.
För det vore ju rejält illa om nån trodde på dina lögner. Nån nyexad sate som läser.

Det du påstod vara att du brukade spela in patienter när de ringde för att göra anteckningar senare.
Därav inspelad Anevski.
Så håll tyst om titthål och annat sedvanligt svammel.

Men ta och sluta att posta felaktiga uppgifter i denna tråd!
Du påstod att det inte var bevisat att Oskar dog sist, att det inte var klarlagt att Hanna blivit mördad, du förstod inte vad spår av en substans innebär vid en analys post mortem, du blandade ihop sömnmedel och lugnade och nu påstår du - åter helt felaktigt - att det är förbjudet att spela in telefonsamtal man själv deltar i. Dessutom påstår du helt felaktigt att det skulle vara förbjudet att spela in patienter - vilket görs dagligen i Sverige. Såväl i filmer av titthålsoperation som i samtal.
Det är inte förbjudet, det pågår dagligen, vissa regioner har utrett det, men det finns medicinska säkerhetsskäl som skäl till det sker. Inspelningar och filmer förvaras enligt GDPR alternativt raderas kort efteråt.

Lär dig korrekta fakta eller sätt dig på händerna när du får behov att posta dina kilometer av inlägg där felaktiga statements duggar tätt. Du skitar ner tråden!
Senast redigerad av Solglittret 2020-09-08 kl. 02:37.
Citera
2020-09-08, 02:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
nu påstår du - åter helt felaktigt - att det är förbjudet att spela in telefonsamtal man själv deltar i. Dessutom påstår du helt felaktigt att det skulle vara förbjudet att spela in patienter - vilket görs dagligen i Sverige. Såväl i filmer av titthålsoperation som i samtal.

Lär dig korrekta fakta eller sätt dig på händerna när du får behov att posta dina kilometer av inlägg där felaktiga statements duggar tätt. Du skitar ner tråden!
Jag ljuger inte ett dugg.
Du får inte spela in en patient som ringer.
Dina titthål på YT struntar jag blankt i.

Mer skräp från dig:
Citat:
Många sjukvårdsanställda bär body cameras idag fr a på akuten.

Citat:
Nu visar en intern utredning som letts av regionens kanslidirektör att det saknas laglig grund för införandet av kroppskameror.

Att filma eller fotografera en patient i en utsatt situation innebär att integritetskänsliga uppgifter dokumenteras. Det strider mot såväl sekretess- som dataskyddslagstiftningen, enligt kanslidirektörens redovisning.

Justitieombudsmannen, JO, har i flera uttalanden gjort klart att det i medicinska sammanhang krävs samtycke från den som ska filmas inom hälso- och sjukvården.
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2019/februari/kroppskameror-for-vardanstallda-stoppas-i-skane/
Senast redigerad av develi 2020-09-08 kl. 02:32.
Citera
2020-09-08, 02:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag ljuger inte ett dugg.
Du får inte spela in en patient som ringer.
Dina titthål struntar jag blankt i.

Mer skräp:

Tror du verkligen att en patient som ringer till mottagningstelefonsvarare inte får spelas in...
Naturligtvis spelas operationer och samtal in, det handlar om medicinsk säkerhet.
Om en patient plötsligt blir gul efter en titthålsgalloperation, kan man gå tillbaka och se om det sitter ett klipps på choleducus eller om det är mer troligt att en liten sten täppt till. Vid en ny operation kan operatören se hur det såg ut vid förra operationen. Vid ortopediska ingrepp tas mängder av röntgenbilder, vid många operationer tas fotografier före och efter. Ultraljudsundersöknings spelas ofta in som film.
Det finns tydliga regler hur bilder och inspelningar ska förvaras, de klassas som journalhandling.

Du har uppvisat så mycket bristfällig kunskap kring medicinska och andra fakta och vad som gäller kring uppgifterna runt Bjärredhändelsen. Mest osmakligt har varit dina påhitt om hur ”de stackars hårt ansatta föräldrarna till slut blev så deprimerade att deras ”coopingsteategi” inte lämnade några andra möjligheter än att mörda barnen. Något du ansett att man bör visa empati för”

De flesta vettiga personer delar inte dina idéer. Allra helst inte som du dessutom presenterat så många faktafel under alla månader du nästa dränkt tråden med dina inlägg.
Senast redigerad av Solglittret 2020-09-08 kl. 02:45.
Citera
2020-09-08, 02:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Tror du verkligen att en patient som ringer till mottagningstelefonsvarare inte får spelas in...
Naturligtvis spelas operationer och samtal in, det handlar om medicinsk säkerhet.
Om en patient plötsligt blir gul efter en titthålsgalloperation, kan man gå tillbaka och se om det sitter ett klipps på choleducus eller om det är mer troligt att en liten sten täppt till. Vid en ny operation kan operatören se hur det såg ut vid förra operationen. Vid ortopediska ingrepp tas mängder av röntgenbilder, vid många operationer tas fotografier före och efter.
Vilket veritabelt svammel.
Nyord gallamatias.
Tror du jag blir mer impad om du skriver om färgen på galla? Bilirubin or What ever.
Wikipedianivå.

klipps?
Stent hade ju gett dig nåt stilpoäng.

Jävlar så dum...

Det här påstod du om Anevski så håll dig till ämnet:

"Du förstår fortfarande inte - i mitt yrke spelar jag vanligen in alla samtal från okända nummer för att kunna journalföra när jag har tid."

Att du sen har noll koll på att sjukvårdspersonal inte har bodycam visar mer än väl att du inte har nån koll IRL.
Likt ditt pinsamma svammel om syrabas...
Senast redigerad av develi 2020-09-08 kl. 02:55.
Citera
2020-09-08, 03:00
Medlem
Markera-allts avatar
Av rent intresse. Sekretessen över detta fall är som bekant tung.

Men när skulle det bli eventuellt möjligt att den tas bort? Fins det någon tidsram för det?
Citera
2020-09-08, 03:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Jävlar så dum...

Det här påstod du om Anevski så håll dig till ämnet:

"Du förstår fortfarande inte - i mitt yrke spelar jag vanligen in alla samtal från okända nummer för att kunna journalföra när jag har tid."

Men det är ju fullkomligt sant och görs av många läkare!

Ja jag har en inspelning av samtalet med chefsåklagaren, stod vid en affär på eftermiddagen och fick igång inspelningen efter en liten stund. De som lyssnat på inspelningen vet precis vad hon säger, det hörs bra. Och hon nämner på sin skånska dialekt exakt det jag återberättat i tråden - att det fanns tre mordoffer i villan och att forensiska fynd visat att enbart en förälder mördade bägge barnen. Dessutom berättar hon om att FUP snart skulle komma och undrade om jag ville stå på maillistan för FUP.
Allt detta finns inspelat. Och nej du får inte höra det. Tillräckligt många i min omgivning har redan lyssnat, det räcker. Att lägga ut en avskrift i denna tråd är helt meningslöst - varför skulle det övertyga någon som inte vill veta fakta.

Sanningen är att jag inte bryr mig om du eller någon annan inte tror på detta.
De som läst omaskat FUP vet att fakta stämmer. Det finns folk i denna tråd som uppger att de läst omaskat FUP.
Till slut kommer nog mer fakta om Bjärred fram, droppen urholkar stenen. Inte minst kriminalstatistiken för 2018 kommer ge ytterligare uppgifter kring barnens mördare, precis på samma sätt som det slutligen slogs fast det de flesta redan visste, att Hanna ströps ihjäl av Oskar och att det klassas som ett mord och inget annat.
Senast redigerad av Solglittret 2020-09-08 kl. 03:05.
Citera
2020-09-08, 03:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Men det är ju fullkomligt sant och görs av många läkare!
Nej, din bluff.
Det är förbjudet att spela in patienter som ringer.
Du påstår dig stå i trägårn hemma.
Uppenbart med mobil.
Ska du ljuga kan du väl iaf göra det med finess.
Gallgångar och kikhål..

Citat:
Och nej du får inte höra det. Tillräckligt många i min omgivning har redan lyssnat, det räcker. Att lägga ut en avskrift i denna tråd är helt meningslöst - varför skulle det övertyga någon som inte vill veta fakta
Tillräckligt många har hört om kudden också.
Det räcker.
Men vi kan väl byta annars. Blir nästan som gamla filmisar ju.
Citera
2020-09-08, 03:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Nej, din bluff.
Det är förbjudet att spela in patienter som ringer.
Du påstår dig stå i trägårn hemma.
Uppenbart med mobil.
Ska du ljuga kan du väl iaf göra det med finess.
Gallgångar och kikhål..

Tillräckligt många har hört om kudden också.
Det räcker.
Men vi kan väl byta annars. Blir nästan som gamla filmisar ju.

Är du helt väck? Eller full?

Det är fullständigt lagligt att spela in ett samtal när man blir uppringd, såväl med en patient som med vem som helst.

Jag blev uppringd av chefsåklagare Ar•nevski fredagen den 8/2 2019 omkring klockan 16 då jag befann mig vid en affär. Jag spelade in sista 2/3 - 3/4 del av samtalet. Det finns bevarat.

Vilken trädgård? Vilken kudde? Har du fått precis allt om bakfoten nu??
Citera
2020-09-08, 04:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Är du helt väck? Eller full?

Det är fullständigt lagligt att spela in ett samtal när man blir uppringd, såväl med en patient som med vem som helst.
Det var visst värre som du säger.
Inte trädgården hemma, utan en affär.
Antar du har en dialog med patienterna?

Låter inget vidare det här med tanke på GDPR och sekretessen.

Samt att OM personer spelas in så finns en skyldighet att det ska informeras.
Det är allt andra generella beslut som avgör det.

Det gäller dock aldrig enskild personal såsom du inbillar dig.
Förbjuden inspelning Dr Bluff. Om det vore en patient.

"Hon presenterade sig med namn och titel åklagare i Bjärredmålet. (ja jag vidhåller det)"

"Jag var helt oförberedd, var utomhus."
"stod vid en affär på eftermiddagen"

Börjar spela in för att...

"i mitt yrke spelar jag vanligen in alla samtal från okända nummer för att kunna journalföra när jag har tid."

Utan att informera om inspelning:

"AC A måste naturligtvis bekräfta det hon sa 8/2 för hon kan ju faktiskt inte veta om jag har det inspelat, eller hur."

Nu vet hon. Även hur du resonerar kring patienter - om hon läser tråden.
Du borde kontakta henne igen så du inte gör bort dig med dina inspelningar. Rådgöra med juristen.
Eller Höglund? Hon spelar nog in till höger och vänster. Sjukvård kan hon ju inget om med datalagen kanske.
Skulle inte förvåna mig om pianotanten fick i uppdrag att luska om foton, cancer och skuld.
Senast redigerad av develi 2020-09-08 kl. 04:30.
Citera
2020-09-08, 06:07
Medlem
Citat:
Det var roligt att du ställde den frågan till den som ihärdigast slagits mot alla förslag till att åka bort till värmen med sjuka barn. Postaren Remark har alltid skrivit att detta är omöjligt pga skolplikten.

Jag tror faktiskt att postaren ”Remark” helt enkelt måste lämna källor till påståenderna ovan.
Det går inte att ha dessa uppgifter som one-liners i tråden utan källor. Det förvirrar.
Antingen stämmer det - och då finns det verifierbara källor.

Eller så kommer inga källor och då kan det tills vidare sorteras in i samma fack som påståenderna nedan. Hög tid för övrigt att dessa påståenden som cirkulerar nu läggs ut som de ännu inte verifierade uppgifter de är, men väl värda att studera och begrunda:

Huset på Björkvägen 3 var i oordning, framförallt i tvättstugan var det tumult. En scen som efter slagsmål med rester av blodstänk mm. Sannolikt har alla tre morden skett i tvättstugan.
De döda har därefter burits/släpats till sina sängar
O hade hela ansiktet sönderklöst efter kampen med de andra.
De mördade hade Os DNA under sina naglar.
Det sista sms-et, som var ett musikstycke, var möjligen ett sätt att locka till sig H före överfallet på henne. Troligen mördades hon först.

Inget av detta är ännu bekräftat, finns inga källhänvisningar som kan läggas ut.
Man får ta det för vad det är och fundera över vad detta skulle kunna betyda om det är sant.
Skulle vi, om detta bekräftas, kanske alla egentligen tycka att det nog bara finns en skyldig person som verkligen iscensatte hela tragedin?

Har du begrundat ovanstående färdigt ännu eller har hittat du några nya ”fakta” i tråden som bevisar att Hanna var ett oskyldigt offer? Du har ju konsekvent fallit pladask för sånt som passar din åsikt därvidlag och bortsett från allt annat. Du fäster större tilltro till anonyma skribenter än till myndigheter. Denna märkliga källkritik och din misstro mot skola, sjukvård och polis gör att de flesta i tråden har väldigt roligt åt dina sagor om att du är överläkare.

Dina inlägg tyder mer mot titeln rättshaverist.
Senast redigerad av N.Armstark 2020-09-08 kl. 06:13.
Citera
2020-09-08, 06:56
Medlem
Citat:
Den finns en beskrivning av att flickorna vid ett tillfälle stojat i poolen under sommaren och en beskrivning av att Moa och O syntes i affären en gång i mellandagarna.

Det finns ingenstans beskrivet att flickorna varit utanför tomten utan sina fångvaktare/föräldrar sista halvåret för Moa och ännu längre tillbaka för Agnes.

Citat:
Alla ME-sjuka har inte samma eller dina besvär.

De flesta av de 50-talet ME-sjuka personer jag träffat har faktiskt ofta åkt på olika resor därför att de har mått bra av det. Många av dem beklagar sig också nu när det inte går att resa till värmen.
Precis som andra personer med olika sjukdomar mår många bra av att tillvarons tyngd lättar och klimatet är behagligare.

De ME sjuka jag behandlat har sökt för andra åkommor, ME-har varit en ytterligare sjukdom de haft. De har ibland jobbat hel eller ½-tid ibland inte kunnat jobba alls. Men de allra flesta har varit fullt i skick även att resa utomlands, vilket de också ofta gjort. Ligga i mörka rum 24/7 är absolut inget som alltid förekommer hos alla ME-sjuka. Det är viktigt att komma ihåg.

Moa hade setts i affären tillsammans med pappa Oskar under mellandagarna, 1½ vecka innan hon mördades. En kassörska som kände igen henne uppgav i en tidningsintervjuv att Moa verkade pigg och såg ut som vanligt. Båda barnen presterade utmärkt i skolarbetet och fick bra betyg.

Det är med dessa uppgifter fullt rimligt att anta att i vart fall Moa och sannolikt också den duktiga skoleleven i åk 8, Agnes, hade klarat av en resa till varmare klimat för att få spendera mer tid med sina annars hårt arbetande föräldrar.
Man kan tom få rullstolsassistans och bli ombordlyft på planet om man behöver. Det är dessutom just ofta med charter och reguljärflyg vi tar hem folk som blivit sjuka eller immobiliserade på semestern, det fungerar ofta väldigt bra ombord. Ambulansflyg är sällsynt och svindyrt.

Sanningen är väl egentligen att det inte har så stor betydelse vart de hade åkt, miljöombyte för någon som inte har en annan miljö än hemmet torde vara värdefullt i sig. Och framförallt allra mest - mer tid med föräldrarna istället för att dessa rusar till sina bilar för att pendla till jobben Malmö och Lund.

Föräldrarna prioriterade att jobba och prestera i stället för att vara hemma med barnen, precis som det var viktigt att barnen skulle fortsätta prestera i skolorna.
Prestation var viktig och gav sannolikt livet ett "egentligt värde" i föräldrarnas ögon.

Bara för ordningens skull, kan du visa en källa på påståendet om att barnen presterade utmärkt i skolarbetet och fick bra betyg. Det vore jättesnällt eftersom det är ett så bärande indicium i ditt påstående om föräldrarnas elitism och prioritering.

Om det vore som du så frekvent hävdar att barn normalt blir friska efter tre år så verkar väl prioriteringen att upprätthålla skolgången så gott det går under den perioden vara ganska självklar eller vad tycker du?

Vad i familjens beteende innan morden tyder på att man hade gett upp hoppet om barnens framtid och sett sjukdomen som livslång, om man hade gjort det så hade man väl struntat i skolgången som du tycker att man borde?

Dådet berodde på föräldrarna, inte barnen. Det mest sannolika är att katalysatorn var den introverte föräldern som inte pratade om sina barn och som slöt sig när A:s sjukdom kom på tal hos pianofröken.
Citera
2020-09-08, 08:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Dådet berodde på föräldrarna, inte barnen. Det mest sannolika är att katalysatorn var den introverte föräldern som inte pratade om sina barn och som slöt sig när A:s sjukdom kom på tal hos pianofröken.

Ja, om man inte går in i det maniska ältande om flickornas sjukdomar som Solglittret gör, öppnar det upp för att se den krassa verkligheten som den är, hur smärtsam och jobbig den än må vara att greppa.

Att båda två är lika skyldiga till morden på barnen vet vi, eftersom polisen lagt fram sin bevisning för oss och avslöjat sina slutsatser om den. Att Hanna var katalysatorn kräver dock mer kunskap om människors psykologiska fungerande för att man ska kunna inse sannolikheten i det. Denna insikt kommer troligtvis även fortsättningsvis bara att vara en viktig pusselbit för de som har denna psykologiska kunskap, eller kan ta till sig den med hjälp utifrån.

Det får man lära sig leva med. En tröst i konkarongen kan vara att de som inte förstår sannolikt inte behöver förstå, eftersom de befinner sig långt ifrån de platser i samhället där denna förståelse är särskilt viktig.
Senast redigerad av Kranskalle 2020-09-08 kl. 09:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in