2020-09-07, 23:22
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Indien har låga dödstal i förhållande till antalet smittade. Dessutom är det knappast ett land som behöver basal hjälp från FN.

Hur vet du det om jag får fråga, jag har sett hur det eskalerade i början, menar du att problemet med mat i byarna utanför storstäderna är inget problem?
Citera
2020-09-07, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Visst, antag att vi hade haft rekordvärme även i år och att det därför dött 1000 personer av värmeslag. Antag vidare att vi hade fått en svår influensa säsong så 2000 hade dött även där. Antag vidare extra mycket vinterkräksjuka så 500 till hade dött. Då hade det drivet upp dödligheten med 3500 personer. Så skulle vi kunna addera dessa 3500 till vår överdödlighet där 6000 har dött av Corona. Då skulle vi se överdödlighet på 9500, men håll med om att det skulle vara helt absurt att hävda att de 3500 har dött av Corona, bara för att de ingår i överdödligheten?

Genom att bara titta på överdödligheten kan jag garantera dig att vi kommer underskatta de coronadöda. Om vi nu inte drabbas av någon ytterligare katastrof i år. Det är därför jag menar att överdödlighet är ett ganska dåligt mått på hur många som dött i en sjukdom likt denna. Verkligheten runt omkring är långt ifrån konstant. Däremot är det ju högst troligt så att andra sjukdomar har svårare att sprida sig när vi distanserar oss.

Förmodligen kommer det att dö ca 5-6000 svenskar i år med eller av covid (15 % verkar vi kunna avskriva direkt). Det kommer också att dö ca 7000 svenskar 5-10 år för tidigt p g a av luftföroreningar (precis som tidigare år). O s v o s v. Det kommer att dö 2-3000 färre svenskar p g a av att vi numer tar hand om de äldre och håller distansering, tvättar händer o s v. You win some, you lose some.

Kan vi landa på en dödlighet i år som är i paritet med tidigare år är ju det en jättebedrift mitt i en pandemi. Det verkar dock som om du inte är nöjd med denna bedriften utan gärna vill att så många svenskar som möjligt registreras som avlidna med/av covid.
Citera
2020-09-07, 23:24
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Hur vet du det om jag får fråga, jag har sett hur det eskalerade i början, menar du att problemet med mat i byarna utanför storstäderna är inget problem?

Menar du att Indien är ett land som behöver hjälp från utlandet för att deras befolkning inte ska drabbas av svält?

Indien har resurser nog att lösa detta själv, det handlar om vilja.
FN ska kliva in när det saknas resurser.
Citera
2020-09-07, 23:27
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:

Jag kollade nyss på Worldometer och Indien är etta på antalet döda 1128 efter Brasil med 274.

Det är värre än jag trodde, 1128 döda på en dag nu med ett land med så många fattiga människor.
Citera
2020-09-07, 23:31
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Menar du att Indien är ett land som behöver hjälp från utlandet för att deras befolkning inte ska drabbas av svält?

Indien har resurser nog att lösa detta själv, det handlar om vilja.
FN ska kliva in när det saknas resurser.

Du är väl inte dummare än tåget, låt mig säga att du knappast vet vad FN ska göra?
Citera
2020-09-07, 23:32
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Indien har låga dödstal i förhållande till antalet smittade. Dessutom är det knappast ett land som behöver basal hjälp från FN.
Förhoppningsvis har Indien nått en platå men jag tror tyvärr det är en sakta ökande trend vi ser. Drygt 1k dagliga döda kan inom någon månad vara 1,5-2k.

Man testar hyfsat många, 36k/M att jämföra med Sveriges 111k/M, Turkiets 93k/M eller Frankrikes 130k/M.
Citera
2020-09-07, 23:35
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Du är väl inte dummare än tåget, låt mig säga att du knappast vet vad FN ska göra?

Du verkar en aning rörig. Jag föreslår att vi inte diskuterar med varandra.
Citera
2020-09-07, 23:35
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Förhoppningsvis har Indien nått en platå men jag tror tyvärr det är en sakta ökande trend vi ser. Drygt 1k dagliga döda kan inom någon månad vara 1,5-2k.

Man testar hyfsat många, 36k/M att jämföra med Sveriges 111k/M, Turkiets 93k/M eller Frankrikes 130k/M.

Skämtar du med mig, https://www.worldometers.info/coronavirus/country/india/
Citera
2020-09-07, 23:36
Medlem
Citat:
Jag kollade nyss på Worldometer och Indien är etta på antalet döda 1128 efter Brasil med 274.

Det är värre än jag trodde, 1128 döda på en dag nu med ett land med så många fattiga människor.

Ett tips: När du är inne på Worldometers finns det tre val ovanför tabellen med alla länder. Now Yesterday och 2 days ago. Om du väljer Yesterday, så är det lättare att jämföra länder. (Now betyder att alla inte har rapporterat in allt ännu)
Citera
2020-09-07, 23:38
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jodå. Peru som just nu är värst i världen gjorde lockdown den 15 mars med bara ett fåtal konstaterade fall. De andra länderna i Sydamerika också. Det spred sig ändå.
..och deras överdödlighet är 3 gånger högre än rapporterade dödsfall i C19.
Citera
2020-09-07, 23:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det beror på FHM goda råd och folkets minutiösa efterlevnad.

Att sen halva den arbetsföra befolkningen trängs i överfulla bussar, spårvagnar och
T-banevagnar är inget man behöver bry hjärnan med.

Det viktiga är att ha med sig måttbandet om man skulle drista sig till att ta en fika ute i friska luften, på en uteservering. Där härjar djävulen fritt, har vi fått lära oss.

Japp. Det kallas för politik, eller rättare sagt symbolpolitik. Ridåer. Skådespel. Förflytta fokus till symbolområden.
Citera
2020-09-07, 23:40
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ett tips: När du är inne på Worldometers finns det tre val ovanför tabellen med alla länder. Now Yesterday och 2 days ago. Om du väljer Yesterday, så är det lättare att jämföra länder. (Now betyder att alla inte har rapporterat in allt ännu)

Tack för tipset, men jag brukar alltid jämföra bakåt i tiden så det stämmer med andra resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in