Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Visst, antag att vi hade haft rekordvärme även i år och att det därför dött 1000 personer av värmeslag. Antag vidare att vi hade fått en svår influensa säsong så 2000 hade dött även där. Antag vidare extra mycket vinterkräksjuka så 500 till hade dött. Då hade det drivet upp dödligheten med 3500 personer. Så skulle vi kunna addera dessa 3500 till vår överdödlighet där 6000 har dött av Corona. Då skulle vi se överdödlighet på 9500, men håll med om att det skulle vara helt absurt att hävda att de 3500 har dött av Corona, bara för att de ingår i överdödligheten?
Genom att bara titta på överdödligheten kan jag garantera dig att vi kommer underskatta de coronadöda. Om vi nu inte drabbas av någon ytterligare katastrof i år. Det är därför jag menar att överdödlighet är ett ganska dåligt mått på hur många som dött i en sjukdom likt denna. Verkligheten runt omkring är långt ifrån konstant. Däremot är det ju högst troligt så att andra sjukdomar har svårare att sprida sig när vi distanserar oss.
Förmodligen kommer det att dö ca 5-6000 svenskar i år med eller av covid (15 % verkar vi kunna avskriva direkt). Det kommer också att dö ca 7000 svenskar 5-10 år för tidigt p g a av luftföroreningar (precis som tidigare år). O s v o s v. Det kommer att dö 2-3000 färre svenskar p g a av att vi numer tar hand om de äldre och håller distansering, tvättar händer o s v. You win some, you lose some.
Kan vi landa på en dödlighet i år som är i paritet med tidigare år är ju det en jättebedrift mitt i en pandemi. Det verkar dock som om du inte är nöjd med denna bedriften utan gärna vill att så många svenskar som möjligt registreras som avlidna med/av covid.