2020-09-07, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad du träffat på är ointressant. Om vuxna kan flyga hit och dit.

Vi diskuterar barn med ME.
Samt PEM.
Barn som har svårt att begränsa sig.

Att nån sett M i affären - ihop med beskrivning i boken - är typiskt PEM.

Barnneurologens ord indikerar att det fluktuerar.
"för perioder när hon inte orkar vara fullt i skolan".
Skolans bedömning är att hon under prövotiden har det svårt.

"sängliggande under större delen av tiden: ibland orkade hon inte ens med den undervisning som erbjöds."

När ska du begripa vad ansträngningsutlöst är?
När ska du begripa att det är just att se frisk ut med bakslag som är problemet?

Att hon ses i affären säger inte ett dugg om hur hon såg ut dagen efter.

Du är öht inte förankrad i given fakta och du är faktaresistent om PEM.
Glittret har enligt egen utsago aldrig träffat på barn med ME - om jag inte minns fel. Däremot är följande citat direkt från Glittrets fingrar:

Man finner inga "stora", män eller kvinnor på viktiga positioner i samhället, som också är bra på sina yrken och trivs med tillvaron - som plötsligt insjuknar i dessa diffusa ogreppbart symtom som ME eller fibromyalgi!

Det är tyvärr sanningen att dessa saker företrädesvis alltid drabbar någon som är missnöjd med jobbet eller tillvaron, partnern, sitt utseende, sin vikt, sin ekonomi eller sina ouppfyllda drömmar. Sjukskrivningen och sjukdomsbehandlngen blir då en ny "sysselsättning" med möjlighet att få massvis av sympati från omgivningen.
Citera
2020-09-07, 20:16
Medlem
afKnollentotts avatar
Det är återigen tråkigt att läsa att morden på de båda barnen förringas. Att morden påstås bero på deras eventuella sjukdomar.

Faktum är: Att, dåren O mördade både sina barn och hustrun H. Själv hängde sig den patetiske figuren i en sladdvinda, efter väl förättat värv.

Stackars barn
Citera
2020-09-07, 20:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kranskalle
Det är svårt att argumentera emot att det hade varit bättre att familjen åkte till Thailand istället för föräldrarna beslutade sig för att döda sig själva och sina barn. Samtidigt, var det knappast där dikotomin nödvändigtvis låg: varmt land eller dö.

Finns väl egentligen ingenting som inte hade varit bättre än att ta död på hela familjen?
Men är inte det lite för banalt för att behöva sägas?

Påminner mest om den skämtsamma modifieringen av ett känt ordspråk:
Hellre frisk och rik än sjuk och fattig.
Jo, det är ju så.

Varför tog de inte in på SPA.
Varför tog de inte en weekend på ett hotell.
Varför for de inte över till Danmark.

Allt hade väl avlastat hjärnorna, om än temporärt.

Jag kan göra listan lång med med mysfaktorer.

Senare var det nog snarare ett akut behov av KBT än typ Thailand som vore av värde..

Varför tog inte H ledigt?
De hade ju råd. Det betonas ju hela tiden.

Varför sköt inte kärringen björnen med sopkvasten...
Citera
2020-09-07, 20:53
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Det är återigen tråkigt att läsa att morden på de båda barnen förringas. Att morden påstås bero på deras eventuella sjukdomar.

Faktum är: Att, dåren O mördade både sina barn och hustrun H. Själv hängde sig den patetiske figuren i en sladdvinda, efter väl förättat värv.

Stackars barn

Instämmer, precis så är det - barnen har sedan många sidor helt glömts bort. Nu handlar det om att häckla andra postare och Höglund, och att försöka skylla allt på en förälder.
Just det som man var så upprörd över när det drabbade Oskar - exakt samma sak gör man nu med Hanna.

Hurvida man ska skylla på Hanna som mentalt påstås ha drivit honom till det enligt vissa postare här i tråden, är svårt att avgöra utan mer inblick i deras relation - något som ingen av oss i tråden verkar ha. Även terrorister anser ju att de drivits till sina mord av den som ockuperade deras land

Nej, jag tror inte att en timid, omvittnat mjuk, omtänksam, petit och vänlig kvinna kan besitta sådana demoniska egenskaper att hon kan driva en framgångsrik, vältalig, karriärist till make till att mörda det en far håller allra heligast - sina egna barn.
Definitivt inte heller inte med brutala mordmetoder som tar lång tid i anspråk och innebär stora plågor för barnen.

Bollen studsar fram och tillbaka. Om Hanna var deprimerad - varför var hon det. Berodde det på Oskar? Var Oskar deprimerad pga Hanna?? Det har förnekats av polisen att någon av föräldrarna skulle varit drivande, inte heller finns tecken på någon bakomliggande psykisk sjukdom i form av svår verklighetsfrånvänd depression.

Förklaring till morden står sannolikt att finna i avskedsbrevet - de såg inget framtida liv i egentlig mening för barnen. Barnen skulle få ett liv - men det dög sannolikt inte. Varför deras framtid inte skulle bli så framgår inte i omaskat brev eller FUP, men polisen uppgav att det berodde på barnens sjukdom.
Det är nog därför fullt rimligt att anta att det föräldrarna definierade som "egentligt liv" inte skulle kunna uppnås av barnen. Barnen skulle inte kunna prestera nog enligt föräldrarnas kravspec.
Därför mördade Oskar dem, därför skrev båda under att de planerade att döda sina barn.

Nej båda föräldrarna deltog inte vid morden på barnen - detta genomförde Oskar själv. Precis som mordet på Hanna var hans verk. Även Chefjuristen Ani*'ski uppgav samma sak - endast fynd efter en mördare har hittats vid morden på båda barnen.

Av avskedsbrevet framgår att Hanna, precis som Oskar, ville döda barnen och därefter skulle båda ta sina liv. Nu tog Hanna inte sitt liv, hon mördades. Det är fullt möjligt att morden precis som hennes suicid inte blev som de från början kommit överens om. Oskar kanske plötsligt tog saken i egna händer utan Hannas vetskap där och då, han kan även ha dödat Hanna först.

Så länge det inte finns några fynd som visar att Hanna själv deltagit vid morden på barnen, kan man helt enkelt inte förutsätta att hon varit med vid själva morden. Däremot har hon deltagit i planeringen att mörda barnen, oklart när det skulle ske.

Av polisutredningen borde Hanna därför uppges vara misstänkt för anstiftan av två mord.
Oskar borde uppges vara misstänkt för att, medels strypning och kvävning, mördat tre personer.

Allt annat är polisens, och kanske anhörigas?, försök att blanda bort korten.
Snart kommer statistiken för barnamord under 2018 att presenteras. Det var inte så många flickor på 14 och 11 år som mördades 2018. Då kommer också könet på gärningsmannen att framgå.
Precis som statistiken klassificerade att Hanna mördats när maken ströp ihjäl henne - ännu ett kvinnomord i nära relation med mördaren i statistiken.
Kanske till polisens och flera trådpostares förtret avslöjar statistik mycket.
Senast redigerad av Solglittret 2020-09-07 kl. 21:21.
Citera
2020-09-07, 21:03
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Instämmer, precis så är det - barnen har sedan många sidor helt glömts bort. Nu handlar det om att häckla andra postare och Höglund, och att försöka skylla allt på en förälder.
Just det som man var så upprörd över när det drabbade Oskar - exakt samma sak gör man nu med Hanna.

Nej jag tror inte att en timid, omvittnat mjuk, omtänksam petit och vänlig kvinna kan besitta sådana demoniska egenskaper att hon kan driva en framgångsrik, vältalig, karriärist till make till att mörda det en far håller allra heligast - sina egna barn.
Definitivt inte heller inte med brutala mordmetoder som tar lång tid i anspråk och innebär stora plågor för barnen.

Bollen studsar fram och tillbaka. Om Hanna var deprimerad - varför var hon det. Berodde det på Oskar? Var Oskar deprimerad pga Hanna?? Det har förnekats av polisen att någon av föräldrarna skulle varit drivande, inte heller finns tecken på någon bakomliggande psykisk sjukdom i form av svår verklighetsfrånvänd depression.

Hurvida man ska skylla på Hanna som mentalt påstås ha drivit honom till det enligt vissa postare här i tråden, är svårt att avgöra utan mer inblick i deras relation - något som ingen av oss i tråden verkar ha. Även terrorister anser ju att de drivits till sina mord av den som ockuperade deras land.

Förklaring till morden står sannolikt att finna i avskedsbrevet - de såg inget framtida liv i egentlig mening för barnen. Barnen skulle få ett liv - men det dög sannolikt inte. Varför deras framtid inte skulle bli så framgår inte i omaskat brev eller FUP, men polisen uppgav att det berodde på barnens sjukdom.
Det är nog därför full rimligt att anta att det föräldrarna definierade som "egentligt liv" inte skulle kunna uppnås av barnen. Barnen skulle inte kunna prestera nog enligt föräldrarnas kravspec.
Därför mördade Oskar dem.

Nej båda föräldrarna deltog inte vid morden på barnen - detta genomförde Oskar själv. Precis som mordet på Hanna var hans verk. Även Chefjuristen Ani*'ski uppgav samma sak - endast fynd efter en mördare har hittats vid morden på båda barnen.

Av avskedsbrevet framgår att Hanna, precis som Oskar, ville döda barnen och därefter skulle båda ta sina liv. Nu tog Hanna inte sitt liv, hon mördades. Det är fullt möjligt att morden precis som hennes suicid inte blev som de från början kommit överens om. Oskar kanske plötsligt tog saken i egna händer utan Hannas vetskap där och då, han kan även ha dödat Hanna först.

Så länge det inte finns några fynd som visar att Hanna själv deltagit vid morden på barnen, kan man helt enkelt inte förutsätta att hon varit med vid själva morden. Däremot har hon deltagit i planeringen att mörda barnen, oklart när det skulle ske.

Av polisutredningen borde Hanna därför uppges vara misstänkt för anstiftan av två mord.
Oskar borde uppges vara misstänkt för att, medels strypning och kvävning, mördat tre personer.

Allt annat är polisens, och kanske anhörigas?, försök att blanda bort korten.
Snart kommer statistiken för barnamord under 2018 att presenteras. Det var inte så många flickor på 14 och 11 år som mördades 2018. Då kommer också könet på gärningsmannen att framgå.
Kanske till polisens och flera trådpostares förtret.

Således, får man ge Svensson och hans anhang - rätt.

Det var i samklang, med anhöriga, skolan och kvarterspolisen som informationen, den vältalige och synnerligen skrivkunnige O - tillika författare av förklaringsbrevet, lyckades förmedla ursäkterna.

Jag vill spy !
Citera
2020-09-07, 21:07
Medlem
Citat:

Vi har inte all kunskap idag - långt ifrån. Men folk som lider av psykiska, psykologiska eller omgivnings- och situationsutlösta problem tenderar att "förkroppsliga"- somatisera sina besvär. Dels för att det för egen del är en mer begriplig förklaring och dels för att samhället lättare förstår och accepterar att personen i fråga då är "sjuk" och oförmögen att arbeta, gå i skolan eller delta i det sociala livet.

Vi ställer helt enkelt en del diagnoser på symptom där vi inte kan finna någon medicinsk förklaring till det hela - sk uteslutningsdiagnoser. Folk som uppvisar dessa besvär mår ofta dåligt och söker hjälp med ljus och lyckta, men de kanske söker på fel ställe dvs inom den somatiska vården. De söker "kroppsliga" orsaker till sina besvär. Vitaminbrist, effekter efter vaccinering, förgiftningar, strålning, el-allergi etc. Och de försöker behandla dessa "kroppsliga" orsaker med allehanda olika metoder. Den ena tokigare än den andra, de luras av penningsugna kvacksalvare, ofta utomlands och ibland enstaka svenska läkare som skriver ut hästdoser av vitaminer elller årslånga antibiotikabehandlingar.

Det är hårt att konstatera att exempelvis fibromyalgi, kronisk trötthet och ME är en del av dessa diagnoser, tyvärr. Att något får en diagnos betyder inte att det samtidigt är en kroppslig sjukdom - diagnosen i sig kan lika gärna vara en beskrivning på ett symptom. I Socialstyrelsens ICD-10 klassifikation har även tummsugning (F98,8),problem med chefen (Z65), dålig ekonomi (Z59), skilsmässa (Z63,5) klassificeringskoder - utan att vara medicinska sjukdomar.

Det gäller att komma ihåg inlägg som dessa när offerkoftan åker på. Hur någon som kallar sig läkare gör likhetstecken mellan ME och tumsugning eller dålig ekonomi.
Citera
2020-09-07, 21:52
Medlem
Jag är verkligen skeptisk till att 2 unga flickor drabbas av ett dylikt trötthetssyndrom. Med facit i hand så kan man fundera kring hur dessa barn hade det när de levde. Kan finnas många helt skruvade skäl till att föräldrarna valde att isolera barnen helt från omvärlden. Man kan bli sängliggande trött och apatisk av många skäl. Münchhausen by proxy kanske? Med tanke på hur störda de här föräldrarna var måste man ha ett öppet sinne kring helheten. Ja, läkare har ställt diagnos på flickorna, men precis som med många andra oklara diffusa diagnoser så är det ingen exakt vetenskap, det är ett antagande, ett arbetsredskap att försöka förklara varför flickorna i Bjärred inte orkade något.
Citera
2020-09-07, 21:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Vi diskuterar barnen för fullt just nu.
Om PEM.

Tror nog du kan ta av dig ett par lager offerkofta, "doktorn"..
Det är nog du som snarare skyllt genomgående på en förälder i flera år ihop med pianotanten och en svans. Som tycks ha kapats rejält.
Citat:
Nej, jag tror inte att en timid, omvittnat mjuk, omtänksam, petit och vänlig kvinna kan besitta sådana demoniska egenskaper att hon kan driva en framgångsrik, vältalig, karriärist till make till att mörda det en far håller allra heligast - sina egna barn.
Den petita och mjuka dubbelmördaren Hanna ville se sina döttrar döda.

Demoniskt heligt?

Moa är kvävd.
Mordiska mödrar kväver tyvärr sina barn.
Så metoden är föga bättre för kvinnor.
Citat:
Förklaring till morden står sannolikt att finna i avskedsbrevet - de såg inget framtida liv i egentlig mening för barnen.
Tror jag också.
Ett enda stort symbiotiskt "ingen av oss" och "vi".
För övrigt så verkar "beslut tidig höst" sammanfalla väl med att skolan beskriver M mycket dålig under perioden 18-28 september.

Där tror jag H faller igenom totalt.

Sen kan det ändå hållas öppet med hopp om att det inte är ME.
Vilket det tyvärr är.. Besked december, sen slarvigt testamente och avskedsbrev samma datum.

Kan H likt många andra mödrar som mördar haft en mer tight relation med sin minsta?
Hon kanske inte kan avgränsa M från sig själv.
O har klappat ihop han med, troligen helt utmattad såsom han far runt.
Hanna vill dö och O likaså.
Eller så kanske O inte kan leva utan H.
Som vill dö.

I sin patologiska relation utan gränser blir de överens om att döda barnen.

.
Citera
2020-09-07, 21:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kranskalle
Det finns ett ganska stort antal personer i tråden som berättat att de har ME eller är anhöriga till människor med ME. De beskriver precis som du skriver en stor variation av olika symptom och begränsningar i deras liv som en följd av dessa. En sak har alla dock varit helt överens om: att du inte har annat än mycket ytliga kunskaper om ME och dess konsekvenser. Detsamma ser jag i huvudtråden för ME/CFS och där vänder sig även de som har arbetet med ME-patienter professionellt starkt emot dig.

Nej du har fel, mina kunskaper om ME-sjuka, baserat på alla de som jag behandlat och pratat mycket med, är idag rätt stora. Klinikerna likt Brage och Stora Sköndal möter i allmänhet de svårast sjuka med mest besvär, det gör inte jag eller andra kliniker med andra specialiteter där ME sjuka dyker upp med andra åkommor. Bland dessa med ME finns mycket lindrigt sjuka liksom de som har det väldigt jobbigt, de är dock i minoritet..

Symptomspektrat vid ME är mycket stort och varierande. Vissa har en ME-diagnos, men deras omgivning märker det inte, de lever ett normalt liv och jobbar heltid. De uppger att de bara måste ta hand om sig lite mer än gemene man.
Barnen i Bjärred presterade bra i skolämnena, fick bra betyg, man planerade för Agnes återgång till skolan framåt våren och hennes gymnasiestudier. Moa gick till affären, till synes pigg och normalt frisk.

Hur stora besvär barnen hade i december/januari vet faktiskt ingen av oss. De kan ha mått mycket bättre eller mått sämre. Vi kan därför naturligtvis inte förutsätta att de var svårt sjuka sängliggande heller.
Det är ett tankefel att utgå från att de blivit sämre. Dessutom talar studie-resultaten vid barn-ME för att båda framöver sannolikt skulle bli avsevärt bättre eller helt bra. I Agnes fall kanske redan i närtid inom några månader. Hon kan möjligen redan känt av en förbättring stracks innan hon mördades.

De flesta andra postare har inte heller delat din åsikt om ME.
Absolut inte heller de läkare som varje månad träffar ME-sjuka.

Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Nu har jag inte läst ikapp tråden än, men, ja, det finns definitivt grader, och det finns perioder där man är nästan helt normal.

Jag har haft den där åkomman, sedan 2008, som en av effekterna av att ha haft TBE. De första 3-4 åren var jag betydligt sämre än nu, eller snarare, jag hade ännu inte fått hjälp med att förstå hur man kan managera sjukdomen. Jag mådde psykiskt mycket sämre, och blev därför ännu tröttare, mådde ännu sämre, och kände av mer värk m.m.

Det gäller bl.a. att sluta gräva ner sig i det som man inte kan göra, och istället göra "något annat" kanske på en annan nivå, det gäller att hitta rätt mix av (fysisk) träning, att lära sig att vila innan en aktivitet (alla aktiviteter, roliga såväl som mindre roliga tar kraft), att acceptera att 1-2 dagar efter en större aktivitet kanske det blir att vila på sängen större delen av dagen, och att ibland (men bara ibland) så måste man avstå något.

Muskelvärk och ledvärk t.ex., minskar med för individen lagom mängd av rätt sorts träning, för mycket eller för lite ökar den.

Blir jag sjuk i en trivial förkylning, så blir jag sjuk väldigt mycket längre än "vanliga människor" (typ 3 veckor istället för några dagar).

Jag lever ett rikt liv med trevliga fritidsaktiviteter, socialt umgänge, och intellektuell stimulans.

Och började må otroligt mycket bättre "i knoppen" (och därmed hela jag), när jag slutade letade efter en bot som inte finns...

Jag tvivlar starkt på att flickorna skulle vara så sjuka så att de inte kunde få någon livskvalitet om någon av dem ens hade ME/CFS.
I den mån unga personer får sjukdomen, så brukar den oftast gå över, men det kan ta några år.

Att isolera dem i hemmet med hemundervisning, och samtidigt ställa krav på skolresultat, är fullständigt nipprigt om de hade samma sjukdom som mig.
Man borde istället tagit bort kraven på skolresultat, och uppmuntrat till lagom deltagande i de roligaste skolaktiviteterna (med kompisar), och sett till att de fick tillgång till KBT terapi, sjukgymnast, och omväxling.
Att älta sjukdom gör en bara sjukare och mer fixerad vid sjukdomen.

Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Just det, ME är någon form av slaskdiagnos man tar till när man inte hittar någon annan förklaring alternativt när sjukvården tröttnat på individer som så gärna vill ha en diagnos. Och eftersom ingen här har någon som helst aning om vad de kan ha drabbats av drar de till med detta "ME". Vilket plötsligt blir en sanning för en del.

Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Nej Elisbeth har inte fel, hon utgår från kliniska undersökningar.
http://www.mynewsdesk.com/se/danderyds_sjukhus/documents/slutrapport-av-me-cfs-projektet-paa-danderyds-sjukhus-30226
I denna rapport redogör man tydligt för de undersökningar man har gjort
på Danderyds sjukhus.

Att de som har ME hittar fel på kliniska tester genom att säga att man VET
baserat på sina egna upplevelser,det betyder ju inte att det gäller för alla
som upplever sig ha ME.
Senast redigerad av Solglittret 2020-09-07 kl. 22:07.
Citera
2020-09-07, 22:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Moa är kvävd.

Jasså, det säger du.
Såvitt jag vet har ingen berättat vilket barn som kvädes respektive ströps ihjäl.
Det framgår inte heller ur de maskade obduktionsrapporterna i FUP.
Men det är ditt uttalade statement att det var Moa?
Källa?
Citera
2020-09-07, 22:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Jasså, det säger du.
Såvitt jag vet har ingen berättat vilket barn som kvädes respektive ströps ihjäl.
Det framgår inte heller ur de maskade obduktionsrapporterna i FUP.
Men det är ditt uttalade statement att det var Moa?
Källa?
Det kan du räkna ut via omdiskuterat lugnande eller läkemedelspåverkat tillstånd som ältats till leda i tråden.
Citera
2020-09-07, 22:11
Medlem
Jag har litet svårt att tro att flickorna i Bjärred var så sjuka att de tillbringade en stor del av dagen sängliggande i ett mörkt rum, eller med ansiktsmask. I så fall hade man nog avslutat - pausat – hemundervisningen. Kanske kunde flickorna vara aktiva under delar av dagen, men var i övrigt tvungna att ligga och vila?

Men att använda den tydligen mycket begränsade aktiva tiden under dagen till skolarbete, vore väl grymt. I varje fall under en längre tidsperiod. Det måste vara svårt att kämpa med sjukdom om man aldrig får möjlighet att göra någonting som lättar upp humöret och som känns åtminstone litet roligt. Det är så klart inga problem med att göra studieuppehåll för den som är väldigt sjuk.

Fast antagligen skulle skolpersonalen ha sagt till om de tyckte att det inte var motiverat att bedriva hemundervisning i den omfattning som man gjorde? Om man ansåg att det var annat som flickorna behövde och att det kunde vara befogat med studieuppehåll? Det är därför jag drar slutsatsen att barnen kanske ändå inte hade den allra svåraste formen av ME. Sedan har jag ju förstått att sjukdomen kan gå väldigt mycket upp och ner, och att hälsoläget kan växla.

Om det nu inte var så att flickorna tyckte att just skolarbete var väldigt roligt. Jag tror faktiskt inte att någon förälder skulle tvinga sina barn att ägna dagens ”piggare stund” till skolundervisning, om det var uppenbart att barnet behövde få göra någonting annat.

Vi vet ju inte om föräldrarna hade anställt någon person som kom hem till flickorna när inte lärarna var där. Kanske fanns det en sådan anställd person – det känns så grymt och dystert annars, att två riktigt sjuka barn skulle umgås enbart med varandra. Två sjuka, och antagligen ledsna barn, som skulle försöka klara av att hantera sina sjukdomar…Eller så tyckte föräldrarna kanske att "flickorna har ju i alla fall varann."

Jag har över huvud taget väldigt svårt att skapa en bild av hur barnens tillvaro kan ha sett ut, den där sista terminen som de var i livet.

Att föräldrarna jobbade på som vanligt, kanske ändå berodde på att de faktiskt hade bestämt sig redan tidigt på hösten, för att alla skulle dö. Kanske var det därför som föräldrarna inte gjorde någon större förändring av sina egna yrkessituationer, utan bara lät allting rulla på. Man såg ingen anledning att försöka med något annat upplägg av familjelivet, eller att pröva om den ena eller andra åtgärden skulle kunnat ha någon liten positiv effekt. Föräldrarna såg ingen mening med förändringar – allt var redan bestämt, tidigt under hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in