2020-09-07, 20:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Jag också . . . samt stora doser C-vitamin.
Moderata doser zink, selen, magnesium etc.

Och quercetin.. quercetin o zink samverkar.
Citera
2020-09-07, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Tycker mer det verkar som de använder sugröret och dansen.

Deras nya kraftfulla åtgärder är väl att ha samma begränsningar gällande folksamlingar som oss, dvs 50st Och att krogarna skall stänga 00.00.

Hammeren brugte vi i foråret, nu er der kun dansen tilbage. Den foregår med test, sporing og lokale tiltag.
I slutningen af juli/starten af august fik vi slået et udbrud i Århus ned med de samme restriktioner og denne gang er Jylland indtil videre upåvirket af nye regler.

Spændende om det samme kan lade sig gøre i Storkøbenhavn og Odense, eller reglerne kommer til at vare længere end 14 dage.
Citera
2020-09-07, 20:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Hammaren är bara tillgänglig en gång. Minns att jag blev kraftigt ifrågasatt, för att inte säga hånad, när jag påpekade att lockdowns var en engångsgrej i April. Det var ju bara att stänga ner igen om smittan "mot förmodan" skulle blossa upp igen. Kändes som ett ganska vedertagen sanning i denna tråd att smittan inte skulle komma tillbaka i någon större utsträckning efter avslutad lockdown i de länder som inte "tillät smittspridning".
Men nu sitter vi ju här med markant ökning överallt.

Tycker ditt resonemang haltar betänkligt. Smittspridningen är som högst i de länder som hade högst smittspridning även i förra vändan (möjligen då med undantag Sverige).
Frankrike, Spanien och Storbritannien har kraftigt ökande smitta och de hade alla hög smitta även i mars/april. Länder som Norge och kanske framförallt Finland som kört hårdare med lockdowns tycks klara sig även den här gången. Norge hade visserligen ett utbrott lokalt, men de tycks ta kontroll även över det.

Det är mycket vi inte vet om viruset, men en sak vet vi i alla fall. Viruset smittar genom kontakter. Kör man lockdown på riktigt syftar det ju till att minska eller helt utesluta alla kontakter. Då är det omöjligt att viruset kan sprida sig. Kan inte viruset sprida sig så minskar smittan.
Citera
2020-09-07, 20:27
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Anders Tegnells strategi gick ut på att smittan skulle skölja genom befolkningen, och därefter avta. Vi har sett Folkhälsomyndighetens illustration med smittspridningskurvan. Genom att låta viruset spridas, så skulle immunitet utvecklas, och vi skulle komma igenom epidemin.

Nu förefaller det som att immuniteten inte fungerar på det sätt som Anders Tegnell hade hoppats. Resultatet av Anders Tegnells idiot-strategi, är att smittan har fått stadigt fäste i befolkningen. I nuläget skulle det därför vara svårt att trycka ner virusets förekomst. Ifall flockimmuniteten inte inträder, så har Anders Tegnell försatt svenska folket i en besvärlig knipa.
Sitter vi inte i samma sits som den övriga befolkningen på jorden då 🤔?
Jag talar inte om vad som utspelat sig under det senaste halvåret utan om just nu och framtiden. Viruset är ju mer spritt i många andra länder jämfört med Sverige.
Om inte vi har en omfattande immunitet, vem har det då?
Citera
2020-09-07, 20:29
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Stockholm ökade antalet testade under vecka 36 till 23000 (ca 16000 v35). 1,2% var positiva.

Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Halland ökade från 3,7t test vecka 35 till 6t test vecka 36.

https://www.regionhalland.se/om-region-halland/smittskydd/information-om-det-nya-coronaviruset/laget-i-halland-covid-19/

När siffrorna för hela riket kommer imorgon (eller onsdag) kommer de troligen att visa 100000 utförda PCR-tester.
Citera
2020-09-07, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ifall vi aldrig blir av med viruset, så hade det kanske varit en fördel att åtminstone minimera förekomsten så mycket som möjligt.

Anders Tegnells strategi gick ut på att smittan skulle skölja genom befolkningen, och därefter avta. Vi har sett Folkhälsomyndighetens illustration med smittspridningskurvan. Genom att låta viruset spridas, så skulle immunitet utvecklas, och vi skulle komma igenom epidemin.

Nu förefaller det som att immuniteten inte fungerar på det sätt som Anders Tegnell hade hoppats. Resultatet av Anders Tegnells idiot-strategi, är att smittan har fått stadigt fäste i befolkningen. I nuläget skulle det därför vara svårt att trycka ner virusets förekomst. Ifall flockimmuniteten inte inträder, så har Anders Tegnell försatt svenska folket i en besvärlig knipa.

Hur förklarar du situationen i Skåne kontra Stockholm just nu? Spelar immuniteten inte in någonting enligt dig?
Enligt mig, så tyder mycket på att den partiella immuniteten just påverkar.
I vilken utsträckning vågar jag inte gissa.
Citera
2020-09-07, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tycker ditt resonemang haltar betänkligt. Smittspridningen är som högst i de länder som hade högst smittspridning även i förra vändan (möjligen då med undantag Sverige).
Frankrike, Spanien och Storbritannien har kraftigt ökande smitta och de hade alla hög smitta även i mars/april. Länder som Norge och kanske framförallt Finland som kört hårdare med lockdowns tycks klara sig även den här gången. Norge hade visserligen ett utbrott lokalt, men de tycks ta kontroll även över det.

Spanien,Frankrike och Storbritannien hade alla hårdare lockdowns än Norge och Finland dock. Norge hade knappt lockdown och Finland agerade relativt smart och isolerade delar av landet. Något vi borde gjort med Region Stockholm i Mars enligt mig men det är en annan diskussion.
I många av de "hårda" lockdownländerna (minus möjligen NZ och Kina) har smittan blossat upp igen med full kraft. Så jag ser inte din poäng.
Citera
2020-09-07, 20:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Spanien,Frankrike och Storbritannien hade alla hårdare lockdowns än Norge och Finland dock. Norge hade knappt lockdown och Finland agerade relativt smart och isolerade delar av landet. Något vi borde gjort med Region Stockholm i Mars enligt mig men det är en annan diskussion.
I många av de "hårda" lockdownländerna (minus möjligen NZ och Kina) har smittan blossat upp igen med full kraft. Så jag ser inte din poäng.

Förstår inte hur du kan missa min poäng. Spanien, Frankrike och Storbritannien införde ju sina hårdare restriktioner EFTER det att smittan blossat upp. Norge och Finland har arbetat förebyggande.
När skadan redan är ett faktum och det förekommer mycket samhällsspridning är det svårt att på kort tid se effekterna av lockdowns. Det har vi sett både i Italien, Spanien, Frankrike och Storbritannien. Trots tidigare hög smittspridning är de ånyo hårt drabbade.

Länder som arbetat förebyggande som Norge, Finland, men även Tyskland har klarat sig bättre.
Citera
2020-09-07, 20:46
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Jag har rätt och du har fel. Om man dör i cancer och har covid-19 i kroppen dör man fortfarande inte av covid-19.

Om man dör av Covid och har cancer i kroppen så dör man fortfarande inte av cancer.
Citera
2020-09-07, 20:47
Medlem
Citat:

Det är mycket vi inte vet om viruset, men en sak vet vi i alla fall. Viruset smittar genom kontakter. Kör man lockdown på riktigt syftar det ju till att minska eller helt utesluta alla kontakter. Då är det omöjligt att viruset kan sprida sig. Kan inte viruset sprida sig så minskar smittan.

Personligen tror jag att mycket handlar om vilket grepp viruset hade om landet när det upptäcktes..
Det verkar variera något otroligt mellan länder som kört exakt lika strategi.
Citera
2020-09-07, 20:48
Medlem
Citat:
Förstår inte hur du kan missa min poäng. Spanien, Frankrike och Storbritannien införde ju sina hårdare restriktioner EFTER det att smittan blossat upp. Norge och Finland har arbetat förebyggande.
När skadan redan är ett faktum och det förekommer mycket samhällsspridning är det svårt att på kort tid se effekterna av lockdowns. Det har vi sett både i Italien, Spanien, Frankrike och Storbritannien. Trots tidigare hög smittspridning är de ånyo hårt drabbade.

Länder som arbetat förebyggande som Norge, Finland, men även Tyskland har klarat sig bättre.

Och då handlar mycket om när smittan fick grepp. Det vet vi inte genom att kolla på första fallet.
Det säger bara när man testade första personen positivt.
Citera
2020-09-07, 20:48
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Jag har rätt och du har fel. Erkänn det och sluta göm dig för sanningen.

Fastställd dödsorsak i studien var Covid i 85% av fallen. I 15% av fallen var dödsorsaken något annat.

Trodde detta var avklarat men tydligen kan du inte släppa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in