2020-09-07, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Fast Västerbottningar är nog i minoritet på Universitetet.
Nej. Huvuddelen av studenterna där är från Norrbotten och Västerbotten. På vissa profilierade utbildningar som tandläkare (DrAlban) och läkare så är det dock många från andra delar av landet, men för dussinutbildningarna kommer de flesta från "närområdet".
Citera
2020-09-07, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
”Någon” påstod att det låga antalet var pga att det handlade om Västernorrland med så låg smittspridning.
Då påpekade jag att det är ett universitet det handlar om, inte någon test på stan.
Det innebär att det inte bara är folk från orten som testas, utan folk från hela landet.
Jag blir förbannad på folk som försöker komma med absurda argument för att bevisa någon domedags-tes.

Hur smittspridningen kommer utveckla sig, vet vi om en vecka ungefär..
Nu är det Västerbotten, inte Sundsvall (Västernorrland) vi pratar om. De flesta studenterna i Umeå är från Norrbotten och Västerbotten.
Citera
2020-09-07, 16:17
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fattar du inte hur jävla snett det gått om man måste arrestera en gammal tant som sitter på en parkbänk bara för att hon inte har en blöja över munnen? Sedan den sopan som smyger sig upp bakifrån och tar mobilen från den andra som filmar, det kan väl knappast vara lagligt? Nä fy fan vilket jävla pissland.
Ja det är inte jag som har skrivit lagen i Australien. Man kan väl tycka att det kanske är lite överdrivet med krav på munskydd för personer som sitter utomhus på en parkbänk.

Det spelar dock ingen roll. Hon hade säkert fått både en och två uppmaningar av konstaplarna att ta på sig en mask (och blev säkert erbjuden ett gratismunskydd också), men vägrade.

Vad skulle poliserna göra i den situationen?
Citera
2020-09-07, 16:18
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nej. Huvuddelen av studenterna där är från Norrbotten och Västerbotten. På vissa profilierade utbildningar som tandläkare (DrAlban) och läkare så är det dock många från andra delar av landet, men för dussinutbildningarna kommer de flesta från "närområdet".
40% av de 8000 har varit utanför regionen i närtid. Tror det var 140 stycken som hade varit utrikes.
Citera
2020-09-07, 16:19
Medlem
Citat:

Jo, det står så här på Region Västerbottens hemsida:
"Av de som deltagit hittills har en klar majoritet befunnit sig i Sverige och Västerbotten tiden närmast före provtagningen – cirka 140 personer har vistats i andra länder. Runt 40 procent av deltagarna – cirka 3 200 personer – har även vistats i andra delar av Sverige före provtagningen."
Citera
2020-09-07, 16:19
Medlem
crisscrosss avatar
Stockholm ökade antalet testade under vecka 36 till 23000 (ca 16000 v35). 1,2% var positiva.
Citera
2020-09-07, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Och glöm aldrig den episka tråden:
(FB) När tror ni Sverige har 852 döda om dagen (dvs ett estonia)

Jag har banne mig missat den tråden.
Den är ju fantastisk. Vissa frekventa postare i denna tråden har ju gissat på 8 april. Blir väldigt svårt att ta något de säger på allvar efter att ha läst det..
Var iofs svårt redan sen tidigare.
Citera
2020-09-07, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Menar du stoppa smittspridningen som i att utrota smittan 🤔?

Såvitt jag vet är flockimmunitet det enda sättet att stoppa en pandemi, men där kanske jag har fel?

Givetvis försvårar det för seriösa länder som Nya Zeeland att det finns oansvariga länder som exempelvis Sverige.
Citera
2020-09-07, 16:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Ja det är inte jag som har skrivit lagen i Australien. Man kan väl tycka att det kanske är lite överdrivet med krav på munskydd för personer som sitter utomhus på en parkbänk.

Det spelar dock ingen roll. Hon hade säkert fått både en och två uppmaningar av konstaplarna att ta på sig en mask (och blev säkert erbjuden ett gratismunskydd också), men vägrade.

Vad skulle poliserna göra i den situationen?

Problemet är att den situationen ens uppstår. Helt bisarrt. Och det finns alltså en del folk som önskar det vore likadant i Sverige. Man måste fan vara sinnessjuk för att ha sådana åsikter.
Citera
2020-09-07, 16:27
Medlem
Citat:
Nu är det Västerbotten, inte Sundsvall (Västernorrland) vi pratar om. De flesta studenterna i Umeå är från Norrbotten och Västerbotten.
Sluta svamla, du far med osanning. Är stort antal studenter från hela Sverige, även utrikes.
Citera
2020-09-07, 16:32
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Givetvis försvårar det för seriösa länder som Nya Zeeland att det finns oansvariga länder som exempelvis Sverige.
Du svarar inte på frågorna.

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Menar du stoppa smittspridningen som i att utrota smittan 🤔?

Såvitt jag vet är flockimmunitet det enda sättet att stoppa en pandemi, men där kanske jag har fel?

Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Problemet är att den situationen ens uppstår. Helt bisarrt. Och det finns alltså en del folk som önskar det vore likadant i Sverige. Man måste fan vara sinnessjuk för att ha sådana åsikter.
"Jag följde bara order".
Det finns många som längtar efter en Stark Ledare och enkla lösningar. Någon som räddar oss undan pandemin och pekar med hela handen. Över allt ser vi nedmonteringen människors fri- och rättigheter.
Senast redigerad av DoraF 2020-09-07 kl. 16:37.
Citera
2020-09-07, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-

Du menar Sverige och resterande 98% av världens länder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in