2020-09-07, 19:50
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men, det gör väl även det här.? SARS dök väl upp första gången 2002?
Har det utvecklats något vaccin mot SARS-CoV? Så jag vet finns inget vaccin mot något coronavirus.

Citat:
Sedan är det förstås en fråga vad som betecknas som ett nytt virus och/eller en tidigare variant på ett sedan tidigare känt virus.
Svininfluensan är en ny subtyp av det influensavirus som orsakade Spanska sjukan, influensa A (H1N1)
Det virus som orsakar svinfluensa kallas A(H1N1)pdm09.
Det vaccineras varje år mot säsongsinfluensan och WHO väljer varje år ut vilka varianter av säsongsinfluensa som det ska vaccineras mot.

När det gäller det vaccin som nu utvecklas mot SARS-CoV-2 så finns det inget coronavaccin sedan tidigare som mackan använda sig av. Men det är fullt möjligt att när vi har ett fungerande vaccin mot SARS-CoV-2 kommer man kunna göra varianter av det så som redan görs för säsongsinfluensa.

Citat:
Men nu gällde ju frågan vaccinet. Uppenbarligen gick det bra att både utveckla, producera och vaccinera med vaccin som inte testats på tiotusentals personer, för att sedan låta dessa personer utsättas i samhället för att mäta respons.
Vilka nya vaccin har släppts ut på marknaden utan att först att genomgått en klinisk testning?
Citera
2020-09-07, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Fakta:
Statistik över antal avlidna i covid-19

Antalet avlidna fram till den 31 augusti 2020: 5 692

Av dessa har 90 procent (5 103 av 5 692) laboratoriebekräftad covid-19 enligt Folkhälsomyndighetens databas över smittade.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Om du har annan information om spörsmålet var god och och kontakta Socialstyrelsen och presentera din fakta.
Fortsätt tro på lögner om det känns bra. Mer än hälften av dom nästan 6000 dog inte av corona.
Citera
2020-09-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är möjligt att strategin var korrekt men utförandet var det absolut inte. Sverige misslyckades med att skydda riskgrupper och äldreomsorgen övergick till att vara rena dödsfabrikerna. Jag tycker man sedan länge kan se att "lockdowns" inte är ett bra det heller dock.

Det håller ja med om, vi klanta till det rejält o fick in smittan hos äldre...
Ganska säker på det beror på att väldigt många invandrare jobbar inom vården och dom har mkt högre arbetsmoral än Svenskar och går o jobbar ändå.
Citera
2020-09-07, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Då kan man likagärna säga att gammal med kol är riskfritt och man dör inte i det, utan man dör av överansträngning, covid eller hjärtstopp.

Man kan vrida det hur man vill.

Har du en aning om hur många gamla som bor i Sverige? Många! Vet du hur många som är riskgrupp med t ex astma, fetma, diabetes, metabolt syndrom, cancer, cancerbehandling och autoimmunitet? Ganska många.

Dvs det är väldigt svårt för människor att veta om covid är en risk eller inte. Många äldre skulle klara covid. Många i riskgrupp skulle klara covid.

Men man vet ju inte. Därför är folk försiktiga.

Det låter på många som om vi har 9 miljoner helt friska unga människor i Sverige och 1 miljon gamla eller sjuka. Så är det inte. Med en ganska gammal befolkning finns även många medelålders med krämpor som kan komma med tiden.

Du anser att man måste vara döende redan för att dö i covid. Det är ett ganska häpnadsväckande påstående.
Jag har rätt och du har fel. Om man dör i cancer och har covid-19 i kroppen dör man fortfarande inte av covid-19.
Citera
2020-09-07, 19:54
Medlem
qwerty-66s avatar
Vitamin D studie i Spanien med dubbel blindtest.

Extrem skillnad i risk för att hamna på IVA mellan de som fick D vitamin jämfört med de som inte fick.

Har käkat D vitamin sen pandemin började o det ser ju ut att vara rätt med tanke på siffrorna Spanjorerna kom fram till.

https://youtu.be/V8Ks9fUh2k8
Citera
2020-09-07, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du har en väldigt låg IQ som i ditt fall yttrar sig i en oförmåga att tänka kritiskt och dra slutsatser.

Med tanke på detta så kastar jag antagligen pärlor åt svin här, men jag föreslår ändå att du tar en titt på den här videon där en läkare reder ut begreppen och förklarar hur man ska tänka angående dödlighet och covid-19.
https://www.youtube.com/watch?v=_TECf3xSFbU

Jag tror man kan extrapolera detta till tidigare rapporter om att "endast 15% av coronadöda hade covid-19 som dödsorsak i Västergötland".

Folkhälsomyndigheten rapporterar att det har dött nästan 6 000 i covid-19. Data från SCB visar på en överdödlighet av mer än 5 500 sedan mitten av mars (statistiskt säkert; p-värde på 0,000000000). Hur förklarar du överdödligheten om dessa personer inte dog i corona?
Jag har rätt och du har fel. Erkänn det och sluta göm dig för sanningen.
Citera
2020-09-07, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Tycker mer det verkar som de använder sugröret och dansen.

Deras nya kraftfulla åtgärder är väl att ha samma begränsningar gällande folksamlingar som oss, dvs 50st Och att krogarna skall stänga 00.00.

Hammaren är bara tillgänglig en gång. Minns att jag blev kraftigt ifrågasatt, för att inte säga hånad, när jag påpekade att lockdowns var en engångsgrej i April. Det var ju bara att stänga ner igen om smittan "mot förmodan" skulle blossa upp igen. Kändes som ett ganska vedertagen sanning i denna tråd att smittan inte skulle komma tillbaka i någon större utsträckning efter avslutad lockdown i de länder som inte "tillät smittspridning".
Men nu sitter vi ju här med markant ökning överallt.
Citera
2020-09-07, 20:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
Som jag ser det är det i princip enbart allmän vaccinering som kan stoppa coronavirusets hänsynslösa framfart. Om sjukdomen sprids fritt kommer ändå inte alla smittas av det och den kommer fortsätta finnas kvar lite varstans.

Det är ytterst få sjukdomar, om ens någon, som försvinner av sig själv via genomgången infektion. Att hoppas på flockimmunitet via genomgången infektion kommer bara att resultera i att vi aldrig blir av med viruset.

Ifall vi aldrig blir av med viruset, så hade det kanske varit en fördel att åtminstone minimera förekomsten så mycket som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
Sverige tycks bisarrt nog ända ha som utgångspunkt att coronaviruset ska få en allmän spridning och att samtliga ska få sig en dos av viruset men jag kan inte se att det kommer bli något slut på smittspridningen. Individer som tillhör riskgrupperna kommer få leva i fortsatt ovisshet och skräck under en lång tid framöver.

Anders Tegnells strategi gick ut på att smittan skulle skölja genom befolkningen, och därefter avta. Vi har sett Folkhälsomyndighetens illustration med smittspridningskurvan. Genom att låta viruset spridas, så skulle immunitet utvecklas, och vi skulle komma igenom epidemin.

Nu förefaller det som att immuniteten inte fungerar på det sätt som Anders Tegnell hade hoppats. Resultatet av Anders Tegnells idiot-strategi, är att smittan har fått stadigt fäste i befolkningen. I nuläget skulle det därför vara svårt att trycka ner virusets förekomst. Ifall flockimmuniteten inte inträder, så har Anders Tegnell försatt svenska folket i en besvärlig knipa.
Citera
2020-09-07, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Extrem skillnad i risk för att hamna på IVA mellan de som fick D vitamin jämfört med de som inte fick.

Har käkat D vitamin sen pandemin började o det ser ju ut att vara rätt med tanke på siffrorna Spanjorerna kom fram till.

Har sagt det förut men tål att upprepas. Arla berikar mjölk med D-vitamin. Det är gott nyttigt, gott och hjälper våra bönder ekonomiskt! Så drick ordentligt med mjölk gott folk!
Citera
2020-09-07, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Jag också . . . samt stora doser C-vitamin.
Moderata doser zink, selen, magnesium etc.
Citera
2020-09-07, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Ditt problem kräver psykiska åtgärder. För övrigt tror jag inte ett skit på uppgifterna i ditt inlägg. Du är en lögnare helt enkelt.

Att inte känna folk som drabbats av Covid-19 är nog mer ovanligt är tvärtom. Framförallt om man bor i en storstad.
Det är absolut ingenting ovanligt. Jag känner flertalet. Dock har ingen blivit speciellt sjuk. Det enda är det här med luktsinnet som tar en jävla tid att få tillbaka till full kaliber.
Citera
2020-09-07, 20:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Har sagt det förut men tål att upprepas. Arla berikar mjölk med D-vitamin. Det är gott nyttigt, gott och hjälper våra bönder ekonomiskt! Så drick ordentligt med mjölk gott folk!

Är troligen en stor anledning till att Sverige klarat sig så pass bra. Kanske mest en demografi som inte intar d-vitamin berikade produkter som farit illa av covid19 i Sverige?

Att minska risken för IVA med 25 gånger är sanslöst mycket. Men kräver antagligen högre doser d vitamin än vad som finns i mjölk så tänker inte sluta med pillren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in