Citat:
Nej att jämföra Flink med kriminella vore djupt orättvist, det anser jag också.
Jag menar snarare att jämföra med polisen, men de sköt ju som du skrev med Sig Sauer och det blir inte rättvist på det sättet. Menade mer hur bra man kan skjuta med ordentligt med övningstimmar med sina vapen, och kanske mer stresskjutning där man skjuter när man är djupt i stresskonen. Att wanna be gangsters skjuter helt snett räknar man ju med när man ser hur de håller vapnen.
Flink sköt förmodligen de stackars lottorna helt utan förvarning och de var nog lätta mål. Men han sköt även en väktare i sin bil och en cyklist, men jag vet inte på vilka avstånd så det blir lite svårt med jämförelse.
Jag menar snarare att jämföra med polisen, men de sköt ju som du skrev med Sig Sauer och det blir inte rättvist på det sättet. Menade mer hur bra man kan skjuta med ordentligt med övningstimmar med sina vapen, och kanske mer stresskjutning där man skjuter när man är djupt i stresskonen. Att wanna be gangsters skjuter helt snett räknar man ju med när man ser hur de håller vapnen.
Flink sköt förmodligen de stackars lottorna helt utan förvarning och de var nog lätta mål. Men han sköt även en väktare i sin bil och en cyklist, men jag vet inte på vilka avstånd så det blir lite svårt med jämförelse.
Jo och särskilt på håll är det ju rätt så annorlunda med den träffbild du kan få med en Anna Karin.
Antalet övningstimmar med vapnen, mängdträningen från skolan är faktiskt bra vad gäller polisen, mer verklighetstrogna övningar kanske hade behövts dock. Men både nödvärnsdraget och höjd beredskap momenten är ju framtagna för att realistiska förhållanden, men dessa moment görs på 7 m, och inte 20 m som här.
Vad jag menar är att missar under sådana här förhållanden inte är konstigt. Risken för förlupna kulor skall beaktas ja, men när det kommer till situationer då nödvärnet ställs mot den faktorn så går nödvärnet före eftersom lag( ansvarsfrihetsgrunderna i brottsbalken) går före förordning( skjutkunggörelsen) .
Tilläggas bör också att om det varit mer erfaren personal och ang vapen kunnig polispersonal,som stött på killen när han viftade med vapnet så hade inte hans chanser att överleva varit större utan mindre då dessa skjutit både tidigare( läser man deras pm ser man att dom väntade farligt länge innan dom verkligen öppnade eld) och fyllt honom med ännu mera bly.