Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Håller med om att det är bra med den låga smittspridningen, men ska det verkligen så mycket till för att det ska vända uppåt? Jag tror inte det.
Det räcker väl med att några hemvändande turister från Spanien, Frankrike eller Storbritannien bär på smittan så är det väl kört igen? Eller att turister från något land hälsar på här i Sverige och drar med sig smittan. USA, Sydamerika eller whatever. Jag tycker snarare att det känns extremt skört. Stabilt lågt, men skört.
Det som hände i feb/mars kan lätt hända igen. Andelen med antikroppar är inte särskilt hög. Och den låga andelen som har antikroppar tycks inte ha det speciellt länge. Frågan är ens om de har de året ut om de blev smittade i mars? Mycket tyder på att så inte är fallet.
Det enda som definitivt kommer sätta stopp för pandemin är när vi fått ett vaccin.
Ja, jag håller med.
Av de som testats i Norbotten hade bara 40 stycken antikroppar.
”Bara 40 norrbottningar hade antikroppar
PUBLICERAD IDAG 14:10
För de som vill se flockimmunitet i Norrbotten är resultaten från första veckan av provtagning i Norrbotten dyster. Enbart 3,2 procent av de provtagna påvisade antikroppar mot covid-19, det visar smittskyddsläkare Anders Nystedts sammanställning.
Från och med första september erbjuds alla norrbottningar test om de har antikroppar mot covid-19. I tisdags startade testerna och region Norrbotten som utbildat ett 70-tal personer räknar med att hälften av norrbottningarna kommer att ta provet.
– 1 232 prover är tagna så här långt. 40 personer, alltså 3,2 procent var positiva, säger smittskyddsläkaren.”
svt.se