2020-09-07, 17:30
Medlem
Svenskitaliensk studie om kawasakibarn.

Nu har en grupp svenska och italienska forskare analyserat blodprover från 13 barn som har behandlats för MIS-C vid Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm och vid ett barnsjukhus i Rom. Proverna har sedan jämförts med blodprover från 28 patienter som fått Kawasakis sjukdom före pandemin och från barn med mild covid-19.

Studien, som har publicerats i den vetenskapsliga tidskriften Cell, visar att MIS-C kännetecknas av en stor utsöndring av inflammatoriska cytokiner. Jämfört med Kawasakis sjukdom fann forskarna även en högre halt av ett slags antikroppar som kan förvärra sjukdomsförloppet genom att angripa kroppens egna proteiner.

https://www.nyteknik.se/innovation/livshotande-covidsymtom-hos-barn-kartlagda-7000545?source=carma&utm_custom[cm]=336989950,33270&=
Citera
2020-09-07, 17:35
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vad menar du med "utrota smittan"? Menar du utrota globalt? Eller utrota lokalt?

Ifall du syftar på att utrota globalt, så har Nya Zeeland naturligtvis inte möjlighet att åstadkomma detta.
Med utrotning menar jag att smittan inte längre finns kvar fritt i världen utan enbart som prover i laboratorier.
Så är det med smittkoppor. Det är den enda sjukdomen som människan lyckats utrota.

Ert enskilt land eller område kan tillfälligt nästan bli fritt från en smitta, som t ex Sverige och TBC.

Citat:
Men du kan inte skuldbelägga Nya Zeeland för att andra länder låter smittan frodas. Därför förstår jag inte hur du ville skuldbelägga Nya Zeeland för att dom är beroende av att andra länder utvecklar vaccin. Det är inte Nya Zeeland som har skapat behovet av vaccin.

Jag har inte skuldbelagt NZ utan jag har tvärtom tydligt skrivit att landet är i sin fulla rätt att göra som det gör.
Jag menar att NZ:s strategi är helt beroende av att det kommer ett vaccin inom en rimligt nära framtid.
Senast redigerad av DoraF 2020-09-07 kl. 18:06.
Citera
2020-09-07, 17:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Regeringens stöd till folket genom försäkringskassan är ju lite av ett skämt.

De trummade stort på att de "avskaffade" karensavdraget. Först var ersättningen max 700 kr/dag före skatt, men är nu höjd till 804 kr/dag före skatt. Det innebär att man går i taket redan vid en nivå på 17.700:- per månad.

Sedan har vi ersättningen till riskgrupper som inte kan jobba på distans. Även där ligger taket på cirka 800 kr/dag före skatt. Dvs, en deltidsanställd på 50% kommer få 8800 kr före skatt i månaden. Kul Jul. Denna peng gäller bara tom sista sep och något nytt beslut om förlängning är inte fattat. Dessutom har de satt kraven så högt vad gäller riskgrupp att ytterst få omfattas. Man måste vara närmast halvdöd innan man får någon ersättning.

Sammantaget gör väl detta att folk går och arbetar även fast de borde stanna hemma. Gäller både karensavdraget och riskgrupper. Många får ingen ersättning och de som ändå får ersättning har inte råd att ta emot den, eftersom den är alldeles för låg. Jag tycker det är rent ut sagt skamligt. Det borde åtminstone kunna vara a-kassenivå och gränsen för vad som utgör riskgrupper borde följa läkarvetenskapen.
Citera
2020-09-07, 17:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag har inte skuldbelagt NZ utan jag har tvärtom tydligt skrivit att landet är i sin fulla rätt att göra som det gör.
Jag menar att NZ:s strategi är helt beroende av att det kommer ett vaccin inom en rimligt nära framtid.

Det mesta tyder ju på att det faktiskt också kommer bli fallet. I vart fall om man bedömer att 5-6 månader ytterligare är en rimlig tid.
Citera
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast det fanns väl inte ett enda europeiskt land som hade ett utbrett munskyddsanvändande i början av utbrottet? Det är ju inte direkt munskydd som var skillnaden i början. Och nu ser det ju värre ut i många länder där folk tvingas ta på sig skiten. Varför är det så?
I början var det stängda gränser som var skillnaden - och jag vill minnas att Australien var tidiga där. Vilket var helt rationellt med tanke på kunskapsläget vid just den tidpunkten.

Beslutsfattarna i Australien lystnade väl på forskarlag som sa att i ett bästa möjliga-scenario så skulle vi vara färdiga med kliniska försök innan slutet av juli och sen kanske skulle kunna börja vaccinera utsatta grupper efter det
https://www.youtube.com/watch?v=HK7I86wjTUk

Dessvärre tog det ju längre tid än så, men dom försökte ju i alla fall - till skillnad från FHM som direkt kastade in handduken och inte skulle stoppa några flyg. Det var väl inte förrän EU tvingade FHM som vi slutligen stängde gränsen för icke-europeer.

Påstår du att det är värre i länder där folk har munskydd? Jag vet inte... Jag tittar på videoklipp från Japan där folk går runt med munskydd. Japan har 13 ggr större befolkning men bara en 1/4 av Sveriges dödsfall. Ser det värre ut - hur tänker du då? "Less is more"?
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
SARS 1 är inte utrotat.
Smittkoppor har utrotats och snart är även polio utrotat.
Senaste kända smittade av SARS-Cov1 ,som jag antar ni pratar om, var 2004 så det finns inte kvar hos människor iaf. Att det återigen kan hoppa över från fladdermössen i den där grottan är en annan sak.
Citera
2020-09-07, 17:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Håller med om att det är bra med den låga smittspridningen, men ska det verkligen så mycket till för att det ska vända uppåt? Jag tror inte det.

Det räcker väl med att några hemvändande turister från Spanien, Frankrike eller Storbritannien bär på smittan så är det väl kört igen? Eller att turister från något land hälsar på här i Sverige och drar med sig smittan. USA, Sydamerika eller whatever. Jag tycker snarare att det känns extremt skört. Stabilt lågt, men skört.

Det som hände i feb/mars kan lätt hända igen. Andelen med antikroppar är inte särskilt hög. Och den låga andelen som har antikroppar tycks inte ha det speciellt länge. Frågan är ens om de har de året ut om de blev smittade i mars? Mycket tyder på att så inte är fallet.

Det enda som definitivt kommer sätta stopp för pandemin är när vi fått ett vaccin.

Ja, jag håller med.

Av de som testats i Norbotten hade bara 40 stycken antikroppar.

”Bara 40 norrbottningar hade antikroppar
PUBLICERAD IDAG 14:10
För de som vill se flockimmunitet i Norrbotten är resultaten från första veckan av provtagning i Norrbotten dyster. Enbart 3,2 procent av de provtagna påvisade antikroppar mot covid-19, det visar smittskyddsläkare Anders Nystedts sammanställning.
Från och med första september erbjuds alla norrbottningar test om de har antikroppar mot covid-19. I tisdags startade testerna och region Norrbotten som utbildat ett 70-tal personer räknar med att hälften av norrbottningarna kommer att ta provet.

– 1 232 prover är tagna så här långt. 40 personer, alltså 3,2 procent var positiva, säger smittskyddsläkaren.”

svt.se
Citera
2020-09-07, 17:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är en helt bisarr lag, det är det som är problemet. Tycker du att en gammal tant på en parkbänk är en brottsling bara för att hon inte bär munskydd? Efterblivet.
Det går att tycka synd om en gammal tant om hon bryter mot lagen men inte när kärringen dör av covid-19.
Citera
2020-09-07, 17:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, jag håller med.

Av de som testats i Norbotten hade bara 40 stycken antikroppar.

”Bara 40 norrbottningar hade antikroppar
PUBLICERAD IDAG 14:10
För de som vill se flockimmunitet i Norrbotten är resultaten från första veckan av provtagning i Norrbotten dyster. Enbart 3,2 procent av de provtagna påvisade antikroppar mot covid-19, det visar smittskyddsläkare Anders Nystedts sammanställning.
Från och med första september erbjuds alla norrbottningar test om de har antikroppar mot covid-19. I tisdags startade testerna och region Norrbotten som utbildat ett 70-tal personer räknar med att hälften av norrbottningarna kommer att ta provet.

– 1 232 prover är tagna så här långt. 40 personer, alltså 3,2 procent var positiva, säger smittskyddsläkaren.”

svt.se

Ja, säga vad man vill, men inte tusan är det antikropparna i befolkningen som satt stopp för smittspridningen i vare sig Norrbotten som i resten av Sverige. Andelen är på tok för låg för det. Inte ens de riktigt utsatta områdena har mer än 15% med antikroppar. Mätt som rikssnitt ligger nivån väl under 10%. På många håll finns inga antikroppar alls.
Citera
2020-09-07, 17:50
Medlem
Citat:
Problemet är den stora samhällssmittan som Sveriges FHM tillät med regeringens goda minne. Det tillät man inte hos våra grannar vilket återspeglar sig i deras mycket lägre dödstal.

Jo men det finns länder som agerat precis som våra grannländer också men med sämre resultat.

Finns ju regioner i Sverige som klarat sig lika bra som våra grannländer och i vissa fall bättre, handlar mer om hur hårt drabbad man va när restriktionerna i Sverige kom.

Sthlm hade behövt agera 2 veckor tidigare än Norge och det är inte säkert att det en hjälpt eftersom det är svårt att nå ut med information till dom områden som drabbade hårdast.
Citera
2020-09-07, 17:53
Medlem
Citat:
Problemet är den stora samhällssmittan som Sveriges FHM tillät med regeringens goda minne. Det tillät man inte hos våra grannar vilket återspeglar sig i deras mycket lägre dödstal.

Ja men nu när smittan ökar på nytt i Danmark så använder väl danskarna den bespottade svenska strategin. Eller ser du att den avviker väldigt mycket från vår hållning. Hur kommer det att gå för Danmark fortsättningsvis ? Skall de stänga butiken på nytt ?
Citera
2020-09-07, 17:55
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är inte SARS1 utrotat? Trodde det bara fanns kvar i något lab.
Jo, jag hörde nyligen att WHO hade utropat Afrika som en Poliofri kontinent och det var rätt nyligen.
Vet inte om Polio finns kvar någon annanstans.
Enligt WHO finns SARS-CoV kvar hos djur och det finns en möjlighet att människor kan smittas igen, även om risken förmodligen är mycket liten.

https://www.who.int/ith/diseases/sars/en/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in