2020-09-07, 17:06
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vad är Nya Zeelands strategi, enligt dig?

Jag vet inte så mycket om Nya Zeelands situation, mer än att Nya Zeelands ambition är att minimera smittspridningen, istället för att bara bromsa smittspridningen.

Citat:
Det uppstod inga pandemier innan människan började resa mellan kontinenterna. En lösning på problemet är naturligtvis att vi helt upphör med globala resor ...

Ja, vi kan behöva tänka i dom banorna, att minska det globala resandets omfattning. Det globala resandet gör oss sårbara för epidemier. Ifall vi inte klarar att upptäcka nya smittsamma sjukdomar tillräckligt snabbt, så behöver vi minska på sårbarheten genom att minska på resandet.

Citat:
... och helst inte förflyttar oss annat än till fots, för att minimera kontakterna och därmed smittspridningen mellan människor.

Nja .... Fordonstrafik kan vara tillåten. Men flygandet mellan kontinenter kan behöva ifrågasättas.

När en smittsam sjukdom uppstår, så kan gränserna behöva stängas helt. För att detta ska vara möjligt, så är det en stor fördel att vara självförsörjande i så stor utsträckning som möjligt. Det behöver finnas inhemsk tillverkning av åtminstone dom viktigaste förnödenheterna.

Det är farligt att vara alltför beroende import. I synnerhet är det farligt att ha såpass liten lagerhållning att flödet över gränserna behöver ske oavbrutet. Nästa epidemi kan vara mycket farligare än Covid-19.
Citera
2020-09-07, 17:14
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Har du hört talas om något som kallas för vaccin? Du vet att man även kan uppnå flockimmunitet genom dem va?

Kom nu inte och dra någon vals om "men vi visste inte att det var vaccin på väg - att det skulle gå så fort". Jo - vi visste att det fanns mycket förutsättningar för det.

Jag citerar ett inlägg jag själv skrev i slutet av januari (när du var upptagen med att fundera på melodifestivalen och ncov inte ens hade dykt upp på din radar):
Självklart.

Citat:
Pandemin kommer inte att vara över förrän vi nått flockimmunitet, antingen genom ett vaccin, genomgången infektion eller en kombinaton av båda.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-09-07, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Stockholm ökade antalet testade under vecka 36 till 23000 (ca 16000 v35). 1,2% var positiva.
Halland ökade från 3,7t test vecka 35 till 6t test vecka 36.

https://www.regionhalland.se/om-region-halland/smittskydd/information-om-det-nya-coronaviruset/laget-i-halland-covid-19/
Citera
2020-09-07, 17:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Menar du stoppa smittspridningen som i att utrota smittan 🤔?

Såvitt jag vet är flockimmunitet det enda sättet att stoppa en pandemi, men där kanske jag har fel?

Man kan utrota viruset som i fallet med SARS 1. Ett annat sätt är botemedel/läkemedel som i fallet med smittkoppor eller HIV. Sedan har vi vaccin mot exempelvis TBC eller Mässlingen. Vaccin ser också ut att bli det som sätter P för det här viruset.
Citera
2020-09-07, 17:22
Medlem
Prinsessbakelses avatar
Citat:
Pandemin kommer inte att vara över förrän vi nått flockimmunitet, antingen genom ett vaccin, genomgången infektion eller en kombinaton av båda.

Som jag ser det är det i princip enbart allmän vaccinering som kan stoppa coronavirusets hänsynslösa framfart. Om sjukdomen sprids fritt kommer ändå inte alla smittas av det och den kommer fortsätta finnas kvar lite varstans.

Det är ytterst få sjukdomar, om ens någon, som försvinner av sig själv via genomgången infektion. Att hoppas på flockimmunitet via genomgången infektion kommer bara att resultera i att vi aldrig blir av med viruset.

Sverige tycks bisarrt nog ända ha som utgångspunkt att coronaviruset ska få en allmän spridning och att samtliga ska få sig en dos av viruset men jag kan inte se att det kommer bli något slut på smittspridningen. Individer som tillhör riskgrupperna kommer få leva i fortsatt ovisshet och skräck under en lång tid framöver.
Citera
2020-09-07, 17:25
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Menar du stoppa smittspridningen som i att utrota smittan 🤔?

Såvitt jag vet är flockimmunitet det enda sättet att stoppa en pandemi, men där kanske jag har fel?

Vad menar du med "utrota smittan"? Menar du utrota globalt? Eller utrota lokalt?

Ifall du syftar på att utrota globalt, så har Nya Zeeland naturligtvis inte möjlighet att åstadkomma detta.

Men du kan inte skuldbelägga Nya Zeeland för att andra länder låter smittan frodas. Därför förstår jag inte hur du ville skuldbelägga Nya Zeeland för att dom är beroende av att andra länder utvecklar vaccin. Det är inte Nya Zeeland som har skapat behovet av vaccin.
Citera
2020-09-07, 17:26
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Halland ökade från 3,7t test vecka 35 till 6t test vecka 36.

https://www.regionhalland.se/om-region-halland/smittskydd/information-om-det-nya-coronaviruset/laget-i-halland-covid-19/
Uppsala gick från 600 om dagen till 800 om dagen. Om de 8000 på Umeå universitet läggs till Västerbottens lär de ha ökat ordentligt också. Kanske når vi 100 000 provtagna för vecka 36? Den lilla ökningen av antalet fall är då definitivt inte speciellt oroande.
Citera
2020-09-07, 17:26
Medlem
DoraFs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag vet inte så mycket om Nya Zeelands situation, mer än att Nya Zeelands ambition är att minimera smittspridningen, istället för att bara bromsa smittspridningen.
Tidigare hävdade du att om andra länder gjort som NZ så skulle inget vaccin behövas.
Jag är uppriktigt nyfiken på hur du menar.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Kan man säga att Nya Zeelands strategi sker på bekostnad av andra länder?

Ifall alla länder hade gjort som Nya Zeeland, så hade det inte funnits behov av vaccin.

Det är andra länders strategi, som gör att Nya Zeeland har behov av vaccin.

Citat:
Ja, vi kan behöva tänka i dom banorna, att minska det globala resandets omfattning. Det globala resandet gör oss sårbara för epidemier. Ifall vi inte klarar att upptäcka nya smittsamma sjukdomar tillräckligt snabbt, så behöver vi minska på sårbarheten genom att minska på resandet.

Nja .... Fordonstrafik kan vara tillåten. Men flygandet mellan kontinenter kan behöva ifrågasättas.

När en smittsam sjukdom uppstår, så kan gränserna behöva stängas helt. För att detta ska vara möjligt, så är det en stor fördel att vara självförsörjande i så stor utsträckning som möjligt. Det behöver finnas inhemsk tillverkning av åtminstone dom viktigaste förnödenheterna.

Det är farligt att vara alltför beroende import. I synnerhet är det farligt att ha såpass liten lagerhållning att flödet över gränserna behöver ske oavbrutet. Nästa epidemi kan vara mycket farligare än Covid-19.
Det sker en rörelse i riktning mot att minska beroendet av tillverkning i t ex Kina. Den är ofrånkomlig, tror jag.
Med tanke på att den globala turistindustrin är en av världens största näringar kommer det att skaka om världen ordentligt om inte resandet tar fart igen.
Citera
2020-09-07, 17:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Vaddå dödsfabriker? Är väl typ totalt 1 av 100 på SÄBO som avlidit i COVID19. Visst, 1% är ju rätt mycket men nån jävla dödsfabrik är det ju inte.
Du måste titta på de äldreboenden som fick in smittan. I Skåne finns det där över 50% dog, det är nog flest i landet tror jag.
Citera
2020-09-07, 17:28
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Man kan utrota viruset som i fallet med SARS 1. Ett annat sätt är botemedel/läkemedel som i fallet med smittkoppor eller HIV. Sedan har vi vaccin mot exempelvis TBC eller Mässlingen. Vaccin ser också ut att bli det som sätter P för det här viruset.
SARS 1 är inte utrotat.
Smittkoppor har utrotats och snart är även polio utrotat.
Citera
2020-09-07, 17:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
happ så dom var lika dåliga som oss då att hindra att smittan kom in där så då har dom misslyckats där lika mycket som Sverige. Dom hade bara flyt att dom inte vart lika hårt drabbade som Sverige.

Majoriteten av dom döda kommer från äldreboenden och folk som haft hemtjänst.

Riskgrupper på sjukhus och riskgrupper som klarar att ta hand om sig själv har klarat sig väldigt bra.

Så synd att kommunikation och hygienrutiner inte funkade bättre på äldreboenden/hemtjänst i början av epidemin.

Problemet är den stora samhällssmittan som Sveriges FHM tillät med regeringens goda minne. Det tillät man inte hos våra grannar vilket återspeglar sig i deras mycket lägre dödstal.
Citera
2020-09-07, 17:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
SARS 1 är inte utrotat.
Smittkoppor har utrotats och snart är även polio utrotat.

Är inte SARS1 utrotat? Trodde det bara fanns kvar i något lab.
Jo, jag hörde nyligen att WHO hade utropat Afrika som en Poliofri kontinent och det var rätt nyligen.
Vet inte om Polio finns kvar någon annanstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in