2020-09-07, 15:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Vad skall alla domedagsprofeter nu säga?, som sitter i sina sunkiga lögenheter och hela tiden vrålar LOVKDOWN......
Eller vänta bara, snart smäller det...

Sverige är alltså det land som gjorde rätt från början och det kan vi tacka AT för👍👍
Min lägenhet är allt annat än sunkig, jag har två balkonger med havsutsikt och dessutom har jag aldrig skrikit efter lockdown.

Jag, och de flesta andra som håller med mig, anser att Sverige borde vidtagit striktare årgärder som t. ex. Distansundervisning för alla utom de yngsta som behöver passas, karantän för återvändare från länder med hög smittspridning, karantän för hela familjen om någon har covid-19, munskydd i kollektivtrafiken osv.
Citera
2020-09-07, 15:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
smittan kom in på äldreboenden, så där misslyckades man. Men man verkar ha lärt sig av sina misstag eftersom smittan är borta där nu.

Så det är bara där du har ett misslyckande i den Svenska strategin.

alla andra länder kommer börja apa efter Sverige nu också så Schack matt av Tegnell och CO.
Alla våra grannländer har samma procentandel äldre som dött, lägg ner det med äldreboenden som ursäkt.
Citera
2020-09-07, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
De går mot samma restriktioner som Sverige. Så antingen anser du att Sverige gör rätt eller att Danmark gör fel (även om jag inte tror du begriper detta).

Det har jo hele tiden været planen at skubbe problemerne til vi var klar til at bekæmpe dem. Smitten kan ikke undgås.
Hvis vi ender med at lukke helt ned igen, eller hvis det kommer ind på ældrehjemmene med 15-20 døde pr dag i flere dage, har vi fejlet totalt.

Er i på vej til at forøge forsamlingerne efter 5 måneder med max 50? En del af vores nye tilfælde kan sikkert tilskrives bryllupper m.m som blev udskudt i foråret.
Citera
2020-09-07, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är möjligt att strategin var korrekt men utförandet var det absolut inte. Sverige misslyckades med att skydda riskgrupper och äldreomsorgen övergick till att vara rena dödsfabrikerna. Jag tycker man sedan länge kan se att "lockdowns" inte är ett bra det heller dock.

Vaddå dödsfabriker? Är väl typ totalt 1 av 100 på SÄBO som avlidit i COVID19. Visst, 1% är ju rätt mycket men nån jävla dödsfabrik är det ju inte.
Citera
2020-09-07, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Vaddå dödsfabriker? Är väl typ totalt 1 av 100 på SÄBO som avlidit i COVID19. Visst, 1% är ju rätt mycket men nån jävla dödsfabrik är det ju inte.
Överord och Stockholmsfokus möjligen men det finns extremt många tomma platser inom Region Stockholms äldreomsorg för tillfället. Har jag förstått det hela rätt så har det inte funnits så här många platser förut någonsin. Det säger väl en del.
Citera
2020-09-07, 15:09
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Kan du berätta för mig var +0 iva i Danmark kommer ifrån? Alltså i jämförelse med Sverige!
Om du inte använder samma kriterier för båda länderna så tycker jag att du skall sluta ha med den siffran..

Jag uppfattar det som att du för Sverige anger nya fall, och i fallet med Danmark använder förändring i antalet inlagda. Äpplen och päron du vet..
Iva i danmark var -1 idag så noll är fel.
Citera
2020-09-07, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Halvhjertet lockdown.

Behøver jeg at hive tallene frem? og nævnte jeg ikke lige at det ikke var voldsomme stramninger?
Citera
2020-09-07, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Alla våra grannländer har samma procentandel äldre som dött, lägg ner det med äldreboenden som ursäkt.

happ så dom var lika dåliga som oss då att hindra att smittan kom in där så då har dom misslyckats där lika mycket som Sverige. Dom hade bara flyt att dom inte vart lika hårt drabbade som Sverige.

Majoriteten av dom döda kommer från äldreboenden och folk som haft hemtjänst.

Riskgrupper på sjukhus och riskgrupper som klarar att ta hand om sig själv har klarat sig väldigt bra.

Så synd att kommunikation och hygienrutiner inte funkade bättre på äldreboenden/hemtjänst i början av epidemin.
Citera
2020-09-07, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Behøver jeg at hive tallene frem? og nævnte jeg ikke lige at det ikke var voldsomme stramninger?
Exakt. Halvhjertet lockdown
Citera
2020-09-07, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Vad menar du med det? Det vet väl alla..
Hade det varit 20 st, had e du skrivit. OMG, andra vågen är här, massmördare, avgå Tegnell.
Nu var det 2 st av 8000. Är inte det jävligt bra? Det visar ju att vi har väldigt lite smittspridning just nu.
Poängen är att en universitetsmiljö är perfekt för att få stor smittspridning. Det räcker att en enda smittad lyckas föra vidare till andra på universitetet så kan det gå väldigt snabbt.
Citera
2020-09-07, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nej det räcker inte med en smittad.
Jo, om den för smittan vidare till flera andra så räcker det med en enda.
Citera
2020-09-07, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Ännu en orsak till varför Sverige borde ha stängt sina gränser och infört karantän i februari/mars. Då kunde vi ha räddat liv. Exportsektorn skulle drabbas, det visste vi. Men vi hade i alla fall möjlighet att se till att färre människor dör på grund av covid.

Nu är det för sent att stänga gränserna. Däremot är det inte för sent att smittspåra/isolera som Tyskland gör. Att stänga högtadie och gymnasieskolor samt universitet borde också ske.
Räddat liv 😂
Vi ser inte ut att gå mot överdödlighet iår, ska förklara för dig så du förstår....merparten av de som dött i Corona var redan halvvägs ner i graven. Frågan är om de ens dog av Corona eller någon av de andra sjukdomar de med av.

Corona är en lite vassare influensa, inget mer. Tur vettigt och klokt folk sitter i styrande positioner, inte labila känslomänniskor som tror saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in