2020-09-06, 19:08
  #90805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Svensk väljaropinion är Sveriges radios sätt att markera självständighet gentemot SVT och en del i att försvara vansinnet med att vi ska ha två separata organisationer med byråkrater där den ena delen sänder ljud och bild (SVT) medan den andra sänder bara ljud (SR).
Well, nu har ju Ekots sammanvägning funnits i 10 år medan SVT:s Novusmätning är betydligt nyare (2017) och blev en grej för att TV4 drog åt svångremmen. Så om det är nån som markerar i samnanhanget är det knappast SR.
2020-09-06, 19:20
  #90806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Well, nu har ju Ekots sammanvägning funnits i 10 år medan SVT:s Novusmätning är betydligt nyare (2017) och blev en grej för att TV4 drog åt svångremmen. Så om det är nån som markerar i samnanhanget är det knappast SR.

Du har helt rätt. I stand corrected.
2020-09-07, 09:47
  #90807
Medlem
Haddock93s avatar
Är det inte lite intressant att media verkar ha ändrat taktik gällande SD? Istället för att prata om partiet har man nu lagt locket på och lyft fram M och nu senast KD som kommer med ett SD förslag. Man nämner dock inget om SD där.

Problemet för media är att detta kommer många år för sent för att få effekt. Nu när alla talar om SDs politik och hemmaplan kommer folk inse: SD hade rätt.

Förresten vet någon när nästa OU kommer?
2020-09-07, 11:03
  #90808
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Är det inte lite intressant att media verkar ha ändrat taktik gällande SD? Istället för att prata om partiet har man nu lagt locket på och lyft fram M och nu senast KD som kommer med ett SD förslag. Man nämner dock inget om SD där.

Problemet för media är att detta kommer många år för sent för att få effekt. Nu när alla talar om SDs politik och hemmaplan kommer folk inse: SD hade rätt.

Förresten vet någon när nästa OU kommer?

Kortsiktigt kan medias taktik ge M och KD röster från 5-partiblocket, men de kommer migrera vidare till SD när t.ex. internt missnöje syns i KD, eller när KD återigen röstar för en liberalare migrationspolitik i riksdagen. Det är vad jag hoppas i alla fall, att tveksamma först lockas till M och KD av medias fokus på dem men sedan när de börjar se vilka som ligger bakom dessa förslag från början går till SD. Bättre än att media bara lyfter MP och FI i alla fall. Det verkar faktiskt som journalisterna inte är lika mycket miljöpartister längre. De övergav FI, kommer de nu överge MP?
2020-09-07, 11:45
  #90809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Är det inte lite intressant att media verkar ha ändrat taktik gällande SD? Istället för att prata om partiet har man nu lagt locket på och lyft fram M och nu senast KD som kommer med ett SD förslag. Man nämner dock inget om SD där.

Problemet för media är att detta kommer många år för sent för att få effekt. Nu när alla talar om SDs politik och hemmaplan kommer folk inse: SD hade rätt.

Förresten vet någon när nästa OU kommer?

Det har varit pinsamt tydligt nu den senaste månaden att media släpper fram M väldigt mycket och försöker tiga bort SD. Det kan nog innebära att en del av flödet från Femgänget som annars skulle gått till SD nu går till M/KD istället, men å andra sidan kan effekten också bli att det totala flödet till M//KD/SD blir ännu större på det här sättet. Ängslig medelklass som annars skulle stannat hos Femgänget lockas över till de anständiga M/KD medan arbetarklassen med sitt sunda förnuft fortsätter migrera till SD lik förbannat.

Nästa OU bör vara Sifo nu på fredag.
2020-09-07, 12:19
  #90810
Medlem
Givetvis försöker media haussa M och ställa SD i skuggan. Detta gynnar indirekt S, eftersom valet blir tydligare: antingen Löfven eller Kristersson. En röst på SD blir ju en röst på M, så S måste bara vara ett acceptabelt alternativ till M. Ju mer SD fogar sig i detta blocktänkande, desto sämre kommer det paradoxalt nog gå för det hypotetiska blocket (fler sossar stannar med Löfven när Kristersson är alternativet) och ju bättre det går för M, desto större svängrum att hoppa i säng med Lööf efter valet. Tro inte annat än att både Lööf och Löfven föredrar en balanserande liberal Kristersson framför ett "blågult konservativt block", som ju än så länge mest är projicerade önskedrömmar från SD-anhängare.

Intressant att KD föreslår fängelser-i-hemlandet, vilket ju är ren kretsloppsmigration. Det går ju utmärkt att rekrytera även anställda från utanförskap och skapa kringföretag runt fängelserna. Detta kan sedan expanderas i det oändliga.

Viktigt är ju att få riskkapitalisterna och diaspororna med på återvandringståget - och tvinga kyrksamma idealister att vara så goda som moralen kräver genom att hjälpa på plats för att hjälpa flest och mest rättvist. Kyrktanten måste utbildas att vara god, näringslivet att tjäna pengar, "civilsamhället" i att skapa ett bättre liv i hemlandet än i svenskt utanförskap.

SD behöver inte göra annat än att växa och därmed tvinga övriga partier att härmas. Men man växer inte genom att själva härma övriga partier, utan genom att betona kontrasterna.

M måste sättas på plats och tvingas välja mellan sina nyliberaler och sina hederliga väljare. Ett utmärkt sätt skulle som sagt vara att kräva pausad kvotflyktingmottagning enligt dansk sossemodell i god tid innan valet som ett bevis på att M verkligen menar allvar.

Ni märker ju efterhand att alla dessa förslag inte är det minsta kontroversiella, när de väl förs fram av andra partier än SD. En pausad kvotflyktingmottagning kan t o m S föreslå, eller M på eget initiativ. Om SD ställer ultimatum mot M att göra det, skapar det dock antagligen lagom mycket känslor att SD kommer i fokus igen och får mothugg av MUF och MP, vilket är bättre än att sitta på avbytarbänken som nu.
2020-09-07, 12:20
  #90811
Moderator
Strix m/94s avatar
Vi är i dagarna nästan exakt halvvägs till nästa val. Det innebär att möjligheterna att förutsäga ett valresultat är behäftat med betydande problem, det är nästan lika svårt som att förutsäga vädret på densamma valdagen. Oväntade händelser och processer, i år visat genom coronaepidemien, kan få genomslag i opinionen, och möjligen också i valresultat. Om sådana händelser gynnar SD eller inte kan man inte säkert veta i förväg. Corona har inte gjort det, i alla fall inte så här långt, medan däremot våldsvågen sannolikt gjort det.

Sedan får man inte glömma, vilket de borgerliga partierna ofta gjort, att valrörelser är S kanske starkaste gren. SD har nog också missbedömt detta ibland. Jag som numera inte tar ställning för partier, utan endast emot, konstaterar att även om SD nog inte har något "tak", såsom ofta diskuterats i tråden, så är det rimligt anta att man får allt besvärligare att få nya väljare ju längre bortom 20% man kommer. Beräkningar, som är vanskliga i sig själv, bör således omfatta en avtagande effekt längre bort i tillväxt kurvan. Sedan kan skift i tillväxten förekomma, uppåt och nedåt. Men, linjära eller till och med exponentiella tillväxter är osannolika - givet att inget dramatiskt händer.
2020-09-07, 15:18
  #90812
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Vi är i dagarna nästan exakt halvvägs till nästa val. Det innebär att möjligheterna att förutsäga ett valresultat är behäftat med betydande problem, det är nästan lika svårt som att förutsäga vädret på densamma valdagen. Oväntade händelser och processer, i år visat genom coronaepidemien, kan få genomslag i opinionen, och möjligen också i valresultat. Om sådana händelser gynnar SD eller inte kan man inte säkert veta i förväg. Corona har inte gjort det, i alla fall inte så här långt, medan däremot våldsvågen sannolikt gjort det.

Sedan får man inte glömma, vilket de borgerliga partierna ofta gjort, att valrörelser är S kanske starkaste gren. SD har nog också missbedömt detta ibland. Jag som numera inte tar ställning för partier, utan endast emot, konstaterar att även om SD nog inte har något "tak", såsom ofta diskuterats i tråden, så är det rimligt anta att man får allt besvärligare att få nya väljare ju längre bortom 20% man kommer. Beräkningar, som är vanskliga i sig själv, bör således omfatta en avtagande effekt längre bort i tillväxt kurvan. Sedan kan skift i tillväxten förekomma, uppåt och nedåt. Men, linjära eller till och med exponentiella tillväxter är osannolika - givet att inget dramatiskt händer.

Förr hade OU svårt att fånga upp SD-väljare. Kan det nu vara detsamma med S väljare? Hur benägna är asylinvandrare och bidragsberoende att svara på OU? Kan S ha ett par dolda %-enheter liggande där och väntande på valdagen?

SD känner till S fulspel och resurser i valrörelsen (S stängde väl ned deras hemsida ett år?) men de har sagt att senast blev de ändå överrumplade av deras fräckhet och falskhet när de t.ex. använde hyresrättsföreningen till att dreva att SD skulle införa marknadshyror trots att de är emot det. Och efter valet förhandlar S direkt med c om att införa just marknadshyror. Det går liksom inte att värja sig mot sådant. SDs dementier hörs inte över de högljudda lögnerna.
2020-09-07, 15:21
  #90813
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Håller helt med.
Läser ofta, framförallt senaste veckorna hur illa ett konservativt block vore får de skulle aldrig gå att samarbeta med SD osv osv ursäkter osv osv etc..
Jag tror nästan alla inom M+kD+SD vill samarbeta ihop, kanske en del gammelsossar som gått till SD inte vill se Moderatpolitik men alternativet nu när S säljer bort allt dom gick till val till för att få makten är ju så mycket värre.
Jag misstänker Löfven jobbar dygnet runt för att inte få allt att falla isär.
Det står ju varje vecka om saker som kan spräcka regeringen. Vi får ju ingen riktning vi ska gå åt. Alla små partiet ska ha sitt och det blir symbolpolitik av allt medan Sverige sakta med säkert går under.
Nej ett konservativt block skulle få både folket och de partier som ingår att enas betydligt bättre än läget är nu för de i regeringsställning med stödhjulen.
Vadå konservativt block?
Velpottan Kristersson kör idag på som han gjorde innan senaste valet. Inte en jäkel har en susning om vilket regeringsalternativ M siktar på.
Inte ens M-väljarna vet idag vilket regeringsalternativ som man föreslås att rösta på.

Ja, Kristersson håller dörren öppen för SD samtidigt som han håller den stängd. SD borde ställa krav på Kristersson, det är dags att tala ur skägget.

Och är det så att SD inte får klara besked som passar SD, så borde SD köra sitt eget race och samtidigt förklara att M får samregera med C, S och MP.
Om man inte får raka besked så kan man istället tvinga M in i det kvarvarande regeringsalternativ som en majoritet av M-väljarna inte kommer att acceptera.

Om inte annat, ett sätt för SD att ta över missbelåtna M-väljare.
2020-09-07, 15:27
  #90814
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Förr hade OU svårt att fånga upp SD-väljare. Kan det nu vara detsamma med S väljare? Hur benägna är asylinvandrare och bidragsberoende att svara på OU? Kan S ha ett par dolda %-enheter liggande där och väntande på valdagen?

Jag tror inte att man kan utesluta det, både av tekniska och andra orsaker. Exempelvis tror jag få kunde fånga upp "klanröstningen" i valet 2018. Lokalt särpräglat väljarbeteende kan vara särskilt svårt att fånga i nationellt upplagda OU.

Citat:
SD känner till S fulspel och resurser i valrörelsen (S stängde väl ned deras hemsida ett år?) men de har sagt att senast blev de ändå överrumplade av deras fräckhet och falskhet när de t.ex. använde hyresrättsföreningen till att dreva att SD skulle införa marknadshyror trots att de är emot det. Och efter valet förhandlar S direkt med c om att införa just marknadshyror. Det går liksom inte att värja sig mot sådant. SDs dementier hörs inte över de högljudda lögnerna.

Nej, det har varit övriga partiers problem i decennier. Trots detta är det just svårt att värja sig. S kan hitta på något nytt ohederligt trick när man minst anar det.
2020-09-07, 15:40
  #90815
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Vadå konservativt block?
Velpottan Kristersson kör idag på som han gjorde innan senaste valet. Inte en jäkel har en susning om vilket regeringsalternativ M siktar på.
Inte ens M-väljarna vet idag vilket regeringsalternativ som man föreslås att rösta på.

Ja, Kristersson håller dörren öppen för SD samtidigt som han håller den stängd. SD borde ställa krav på Kristersson, det är dags att tala ur skägget.

Och är det så att SD inte får klara besked som passar SD, så borde SD köra sitt eget race och samtidigt förklara att M får samregera med C, S och MP.
Om man inte får raka besked så kan man istället tvinga M in i det kvarvarande regeringsalternativ som en majoritet av M-väljarna inte kommer att acceptera.

Om inte annat, ett sätt för SD att ta över missbelåtna M-väljare.

Det är en fin balansgång. Om SD går för hårt åt M så kan de förlora väljare på att de aldrig kommer få något inflytande, om de redan nu utesluter samarbete med något parti. De måste pressa M men samtidigt lämna en reträttväg för M in till den Sverigevänliga värmen. Då kan M-väljarna hjälpa SD genom att ange SD i OU för att pressa Reinfeldtsliberalerna i M. Annars kan det bli ett sådant Annie Lööf hörn de målar in sig i. Inte SD-stöd och inte stödhjul åt S. Nu löste ju Annie det genom att klafsa rätt ut genom den nymålade rödfärgen hon målat in sig med, och hällde hela rödfärgburken över huvudet. Men SD har ju moral.
2020-09-07, 15:40
  #90816
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Vadå konservativt block?
Velpottan Kristersson kör idag på som han gjorde innan senaste valet. Inte en jäkel har en susning om vilket regeringsalternativ M siktar på.
Inte ens M-väljarna vet idag vilket regeringsalternativ som man föreslås att rösta på.

Ja, Kristersson håller dörren öppen för SD samtidigt som han håller den stängd. SD borde ställa krav på Kristersson, det är dags att tala ur skägget.

Och är det så att SD inte får klara besked som passar SD, så borde SD köra sitt eget race och samtidigt förklara att M får samregera med C, S och MP.
Om man inte får raka besked så kan man istället tvinga M in i det kvarvarande regeringsalternativ som en majoritet av M-väljarna inte kommer att acceptera.

Om inte annat, ett sätt för SD att ta över missbelåtna M-väljare.

Nej det gör han inte. Innan valet turnerade han med Kristersson+Lööf tröja, nu har dom inte haft kontakt alls sen hon valde Löfven.
Enligt Jimmie själv har dom kontakt varje vecka nu sen i våras. Innan hade dom ingen kontakt alls.
I juni öppnade Ulf för att SD kan bli ett samarbetsparti för en M-led regering. Det är stora skillnader nu jämfört med två år sen. Det kan ingen förneka.
Jag tror samarbetet kommer utvecklas inför valet.
Att M+KD sökt stöd och anpassat budgeten för att få SDs stöd är ett steg.
Jag håller med att SD måste sätta press, men M är inte samma parti och har inte samma förhållningssätt som innan valet mot SD.
SD bör kräva att vara med och förhandla budgeten. Vem vet, kanske har vi en samlad oppositionsbudget i höst(tveksamt) men kanske i vår?

Jag tror raka besked kommer komma i de flesta frågor, framförallt kring budgeten.
Tyvärr tror jag inte vi kommer få besked om M+KD kan ta med SD in i regeringen om de får majoritet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in