2020-09-06, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att Finland agerat bra håller jag med dig om. De tog tidigt kontroll över smittan och lät den inte spridas vind för våg som i Sverige. För en person i riskgrupp har Finland varit ett tryggare land hela tiden.
Väldigt många nationer lägger alla sin ägg i vaccinskorgen dock. Däribland Finland. Kommer det inte ett tryggt och välfungerade vaccin i relativ närtid så måste landet öppna upp mot omvärlden aldelles oavsett .Och då närmar man sig Sveriges mer liberala synsätt kring viruset per automatik då vi lever i globalismens tidevarv kring ekonomier och fri rörlighet. I Sverige just nu förefaller Covid inte längre lika dramatiskt. Får man skiten så får man. Har man antikroppar så har man. I Finland låter helt annorlunda när jag pratar med folk boendes över havet. Det finns en genuin rädsla för Covid. Om inte vaccinet är så effektivt som vi alla hoppas, och man tvingas tillåta samhällssmitta som en del av vardagen, behöver man svälja rädslan och hitta en ny strategi.
Citera
2020-09-06, 21:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det spelar ingen roll, fattar du trögt? Det är såna här grejer man får lära sig när man pluggar virologi. Man lär sig räkna timmar, inte antal kända fall. Vi kände till R0 redan första januari. Därifrån till februari är det tillräckligt lång tid för att viruset skulle sprida sig i hela världen. Det är sånt man lär sig första veckan i skolan. Tegnell hade pluggat i många år. Han var inkompetent från första början.

Pluggar du viriologi på högskola/universitet?
Eller är du kanske utbildad viriolog?

Tillåt mig tvivla:

Du är nog bara en av dessa pojkrums-viriologer på flashback. Som, "naturligtvis" vet bättre än experter med mångårig erfarenhet.

Märk väl att inte ens Olsen kritiserade Folkhälsomyndigheten ifrån början
Citera
2020-09-06, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
"Alle lande bruger nu afstand og håndsprit efter svensk model" Det var vi aldrig kommet på selv, tak Sverige.

Jeg læser den som en bestilt artikel. Hvidvask med andre ord.
Hvis jeres myndigheder er så sikre på at høj immunitet beskytter jer, forventer jeg fulde hockey/håndbold haller, når turneringerne starter.
For slet ikke at tale om fodboldstadions som jo er udendørs.

Nu var det ju inte dig jag önskade svar från...
Dock, med tanke på utvecklingen i Danmark den sista tiden vore kanske lite ödmjukhet klädsamt.
Citera
2020-09-06, 21:18
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Pluggar du viriologi på högskola/universitet?
Eller är du kanske utbildad viriolog?

Jag har pluggat virologi på högskola ja. Inte mycket men tillräckligt för att fatta att statsepidemiologer inte ska basera sina beslut enbart på antal kända smittade under ett pandemiutbrott av ett nytt virus. Man lär sig räkna timmar, inte antal personer som sökt vård. Herregud, jävla idiotier.
Citera
2020-09-06, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad menar du med uthållig? Just ev antibiotikaresistens lär ju inte påverka så mycket då corona är ett virus och inte en bakterie. Ökad kunskap i vården är ju bra men den påverkar ju inte smittspridningen i samhället.

Googla uthållig vetja. ., men har väl med vårt nordiska kynne att göra. Att man inte kan ta till antibiotika i vissa länder kan vara en viktig faktor i behandlingen.

MEN nu har jag inte detta med smittspridning att göra. Många länder testar mer, många som är yngre än 40-50 verkar inte bry sig nämnvärt. Sveriges strategi bygger också på eget ansvar, delaktighet och grupptryck, istället för statlig kontroll. Detta är betydligt effektivare i längden
Citera
2020-09-06, 21:23
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
...Dessutom har Sveriges BNP fallit mer än Danmarks, Norges och Finlands BNP.

Men vänta nu, ursäkta en rookie i tråden: Är det alltså genom att mäta BNP-förändringen som man avgör hur framgångsrikt ett land varit i coronabekämpningen?
Citera
2020-09-06, 21:25
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag har pluggat virologi på högskola ja. Inte mycket men tillräckligt för att fatta att statsepidemiologer inte ska basera sina beslut enbart på antal kända smittade under ett pandemiutbrott av ett nytt virus. Man lär sig räkna timmar, inte antal personer som sökt vård. Herregud, jävla idiotier.
???
Kan du utveckla detta för en lägre stående. Antal timmar??
Citera
2020-09-06, 21:26
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Om jag nu skall lägga mig i diskussionen, så menar jag att vi måste sluta jämföra och tävla mot våra grannar!
Detta är ingen tävling, och har aldrig varit.

I Danmark verkar tyvärr även inläggningarna öka. DET är ett dåligt tecken.
Om Danmark fortsätter så medans Sverige fortsätter minska inläggningarna är Sverige just nu i en bättre situation smittmässigt.

Jag önskar dock att alla länder, framförallt våra broderfolk slipper detta..
Om inläggningarna fortsätter öka kraftigt i Danmark kommande dagar så kan man nig ana att de har betydligt fler smittade än de hittar. Sverige har ju ett längre tag haft liknande siffror som Danmark har nu vad gäller bekräftat smittade men väldigt få inläggningar. Känns mer och mer som att Danmark är där Sverige var i våras. Men det kommer visa sig den vecka som kommer.

Sverige är ju inte heller på säker mark. Det kan såklart explodera här med när som helst.
Citera
2020-09-06, 21:28
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Om inläggningarna fortsätter öka kraftigt i Danmark kommande dagar så kan man nig ana att de har betydligt fler smittade än de hittar. Sverige har ju ett längre tag haft liknande siffror som Danmark har nu vad gäller bekräftat smittade men väldigt få inläggningar. Känns mer och mer som att Danmark är där Sverige var i våras. Men det kommer visa sig den vecka som kommer.

Sverige är ju inte heller på säker mark. Det kan såklart explodera här med när som helst.
Tack för sansat inlägg.
Citera
2020-09-06, 21:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Hur många är många egentligen när det kommer till behov av rehab? Klart är att vissa multisjuka kommer behöva långvarig rehab efter genomgången infektion. Angående vårdskulden så är det ett stort problem överallt. Dessa förbannde vårdköer var ett problem redan innan Covid 19 i Sverige.

Tengele gissas friskt....

Medelåldern på rehab var 55 år. De gamla o multisjuka får ingen rehab.

Vårdskuld i Stockholm pga covid19

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/06/dyr-nota-for-vardskulden-i-stockholm/
Citera
2020-09-06, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Kan någon förklara varför så få dör nu när det verkar som att smittan sprids så mycket. Tänker på Europa.
Det är precis samma dödlighet som innan.

Den enda skillnaden är att man hade ett massivt mörkertal i antalet smittade i våras, som man inte har nu.

När UK officiellt hade 5,000 nya fall per dag, under en period i våras, så var den verkliga siffran närmare 300,000 nya fall per dag.

Av de som smittades dog ungefär 0.3 procent (900/dag).

Det här betyder att 10,000 nya fall per dag leder till 30 döda per dag (med två-tre veckor eftersläpning). Titta på Spanien, Frankrike eller Tyskland, så ser du att den ekvationen går ihop exakt, om smittspårningen hittar 50-70 procent av alla fall.
Citera
2020-09-06, 21:39
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Nej, dom slapp inte vårdskulden

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/08/28/forslag-upphandlingar-ska-losa-vardskulden/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in