2020-09-06, 19:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Länder som tidigare varit hårt drabbade får nu sin andra våg. Spanien, Storbritannien, Frankrike har nu de högsta talen sedan i våras. Jag skulle bli förvånad om det inte brakar lös här i Sverige också. Det gör mig orolig för man har väl snarare sänkt beredskapen? Känns klart olustigt det här. Skulle önska att Sverige bara gjorde en rejäl lockdown till vi har ett vaccin.
Citera
2020-09-06, 19:52
Medlem
Rocklöv pudlar och tar avstånd från de 22 haversisternas debattartikel looool haha verkar som att Björn Olsen smugit ut bakvägen oxå hmmmmm uppenbart att luften börjar gå ur hela alarmiströrelsen
Citera
2020-09-06, 19:53
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Allt tyder på att det inte blir någon överdödlighet i Sverige. Så nej, det hade inte tjänat något till med mer nedstängning. De nordiska länder som stängde skolor i panik har gått ut och sagt att det inte kommer ske igen och att det var ett stort misstag. En överreaktion, likt de flesta beslut om nedstägningar.

De kraftiga ökningar vi ser i Danmark och Norge nu har aviserats tidigare av ex Tegnell. Ju mer tiden går, allt tydligare blir det att Sverige valde en bra väg, inte felfri, men en bättre väg än de flesta andra länder.

Hur definierar du en bra strategi? Sverige har flest smittade och döda per capita i Nordeuropa. Dessutom har Sveriges BNP fallit mer än Danmarks, Norges och Finlands BNP.
Citera
2020-09-06, 19:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej, det hade inte hjälpt med en nedstängning i mars i Stockholm, det hade varit försent. Däremot hade det varit en stor påverkan om den sociala distanseringen börjat i mitten av februari.

Problemet är bara det att italienarna upptäckte sitt första inhemska fall först en vecka senare, den 21 februari. Vid denna tidpunkt var det ingen som kände till att fall redan fanns i t.ex Frankrike, Storbritannien och USA. Så ingen visste att smittan redan fanns i Sverige, förutom den kinesiska kvinna som själv uppsökt sjukvården på ett ansvarsfullt sätt. Den 26 februari rapporterades det om det andra covid-19 fallet i Sverige, som varit i Italien

Men hade Folkhälsomyndigheten haft en sierska så hade man, förstås vetat om vad som skulle hända, och agera därefter. Men det visste man inte. Så sent som den 2 mars såg man ingen inhemsk smittspridning, men ändrade sig sedan snabbt.
Citera
2020-09-06, 19:54
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Länder som tidigare varit hårt drabbade får nu sin andra våg. Spanien, Storbritannien, Frankrike har nu de högsta talen sedan i våras. Jag skulle bli förvånad om det inte brakar lös här i Sverige också. Det gör mig orolig för man har väl snarare sänkt beredskapen? Känns klart olustigt det här. Skulle önska att Sverige bara gjorde en rejäl lockdown till vi har ett vaccin.

Varför skulle det inte göra det?
Citera
2020-09-06, 20:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Varför skulle det inte göra det?

Jag vet inte. En del tycks tro att vi skulle uppnått flockimmunutet och att det är anledningen till att det lugnade ned sig under sommaren. Jag tror snarare på andra anledningar. Fuktigare luft, semestrar och inte minst sommarlov. Nu får vi väderombyte, semestrar är slut och sedan någon vecka är barnen tillbaks i skolorna. Vi får se vad som händer och om vi har flockimmunitet, vilket jag inte tror på.
Citera
2020-09-06, 20:06
Medlem
Citat:

Skillnaden är ju bl a att dessa länder kört en hård lockdown = lägre grad av immunitet än Sverige. Sen finns det andra faktorer också, sätt att leva/umgås t ex. Sommar och värme är ju fortfarande i dessa länder, vilket t o m kan vara smittdrivande med AC o s v
Citera
2020-09-06, 20:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Hur definierar du en bra strategi? Sverige har flest smittade och döda per capita i Nordeuropa. Dessutom har Sveriges BNP fallit mer än Danmarks, Norges och Finlands BNP.

Glöm inte långtidseffekterna av att ha varit drabbad av covid19. Många kräver lång rehab.

Sen har vi även den stora vårdskulden Sverige byggde upp vilket våra grannländer till stor del slapp.
Citera
2020-09-06, 20:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Skillnaden är ju bl a att dessa länder kört en hård lockdown = lägre grad av immunitet än Sverige. Sen finns det andra faktorer också, sätt att leva/umgås t ex. Sommar och värme är ju fortfarande i dessa länder, vilket t o m kan vara smittdrivande med AC o s v
Samtliga dessa länder hade ju en smittspridning som var hög och liknade den vi hade i Sverige under våren.

AC kanske skulle kunna vara en faktor, men å andra sidan är det ju inte så varmt i Storbritannien.
Citera
2020-09-06, 20:15
Medlem
Citat:
Samtliga dessa länder hade ju en smittspridning som var hög och liknade den vi hade i Sverige under våren.

AC kanske skulle kunna vara en faktor, men å andra sidan är det ju inte så varmt i Storbritannien.

Jag tror att vi svenskar är lite mer disciplinerade och att vår strategi är mer uthållig.
En faktor som också är gynnade är att vi har låg grad av antibiotikaresistens om man jämför med södra Europa. Det intressanta är väl att se om IVA-fall ökar.
Det positiva inför hösten/vintern är att sjukvården har lärt sig mkt om hur behandla/lindra covid
Citera
2020-09-06, 20:19
Medlem
Citat:
Typ allt talar för att det hade varit en väldigt korkad och suboptimal åtgärd. Det tror jag du också vet innerst inne...
Citera
2020-09-06, 20:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31

Plus att de svenska restriktionerna och rekommendationerna är anpassade för att bekämpa smittspridningen mest effektiv. Men det hade inte hjälpt om det inte vore för att stora delar av befolkningen valt att följa dem långsiktigt och anpassa dem som en del av vardagslivet.

Personligen tror jag inte att befolkningens immunitet är så omfattande som Folkhälsomyndigheten tror. Men även 10-15 procent total immunitet, (alltså inklusive T-cellsimmunitet), bidrar till att bromsa smittspridningen något, så spelar restriktioner och rekommendationer, som folk följer, huvudrollen när det kommer till att hålla nere smittspridningen.

I våra grannländer är nog bara några procent av befolkningen immuniserad. Så där spelar efterföljande av restriktioner och rekommendationer en ännu större roll än i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in