2020-09-06, 18:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Menar du att Sverige ska ha 5000 IVA-platser stadigt? Hört talas om sjuksköterskebrist?

Ja, men om vi får en större andra våg? Vad finns det för beredskap? Man växlade ju upp ordentligt i våras. Byggde fältsjukhus m.m. Allt sådant är väl nedplockat nu? Vaccin kanske dröjer ett halvår. Vad har man för plan då om det behövs 5000 IVA platser om en månad eller två?
Citera
2020-09-06, 18:52
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Människorna har själva fått fundera över hur, ibland, de diffusa rekommendationerna skall appliceras i deras eget liv. När folk själva fått bestämma, exakt, hur de skall följa rekommendationerna så känner de sig delaktiga i dem och har då lättare att följa dem i längden. Detta är, naturligtvis, en helt medveten och mycket Smart strategi ifrån regeringen och myndigheternas sida.
Bra Ola. Jag har själv funderat på vad det är FHM egentligen rekommenderat. Är det att vi ska sikta mot flockimmunitet eller inte? Men antar att de siktat mot att sjukvården ska hinna med utan att detaljstyra det hela.
Din analys kan faktiskt vara klockren.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Att man ännu inte har ökat på antalet som får samlas.

Hur svårt är det att begripa?

Ber om ursäkt för att min danska är så dålig. Är ny i tråden så jag har inte lärt mig alla uttrycken från Tveskaeg ännu. Men bättring utlovas!
Till mitt försvar måste jag anföra att min danska halvsyster, Jette Smart, fick samtliga hjärnceller från våra föräldrar.
Senast redigerad av Inge.Smart 2020-09-06 kl. 18:54.
Citera
2020-09-06, 18:58
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
är du full eller? 10 gånger mer per miljon invånare? Isånnafall måste du kolla andelen positivt testade per capita.

1.57% var positiva vecka 35 i Sverige, känns ju inte så aktuellt att hålla på att jämföra nåt medelvärde på hela epidemin när vi inte testat på samma sätt hela tiden.

vad hade Danmark för siffror förra veckan?
Är väl bättre att jämföra fall per miljon invåndare, Danmark passerade oss förra veckan:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&year=latest&time=202 0-03-01..2020-09-06&country=SWE~DNK&region=World&casesMetric=true&i nterval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&picker Metric=location&pickerSort=asc
Citera
2020-09-06, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Är väl bättre att jämföra fall per miljon invåndare, Danmark passerade oss förra veckan:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&year=latest&time=202 0-03-01..2020-09-06&country=SWE~DNK&region=World&casesMetric=true&i nterval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&picker Metric=location&pickerSort=asc

Jo men artikeln var väl en kritik mot att dom inte gick att jämföra för att vi inte testa tillräckligt genom att ta medelvärdet över hela perioden för att säga att vi för testar lite. Kolla senaste tiden om det är dom siffrorna vi jämför ,vad spelar det för roll nu att vi testade lite i början av epidemin i Sverige.

1.56% var det förra veckan och så lågt har det aldrig varit. Det var därför jag var nyfiken på vad Danmark hade för siffror nu.

edit
https://www.expressen.se/kvallsposten/danska-lakarens-svar-sverige-testar-for-lite/

Citat:
Om mer än fem procent av provsvaren är positiva indikerar det för mig att det har testats för lite. Det spelar en enorm roll att vi testar så många i Danmark jämfört med Sverige, säger han till TV2.

– Därför kan man inte slå fast utifrån det här talet att det är färre smittade i Sverige än i Danmark just nu

Sverige har inte över 5% just nu så den där danska läkaren är ute och cyklar
Senast redigerad av painkiler 2020-09-06 kl. 19:12.
Citera
2020-09-06, 19:13
Medlem
Citat:
Jo men artikeln var väl en kritik mot att dom inte gick att jämföra för att vi inte testa tillräckligt genom att ta medelvärdet över hela perioden för att säga att vi för testar lite. Kolla senaste tiden om det är dom siffrorna vi jämför ,vad spelar det för roll nu att vi testade lite i början av epidemin i Sverige.

1.56% var det förra veckan och så lågt har det aldrig varit. Det var därför jag var nyfiken på vad Danmark hade för siffror nu.

Om jag nu skall lägga mig i diskussionen, så menar jag att vi måste sluta jämföra och tävla mot våra grannar!
Detta är ingen tävling, och har aldrig varit.

I Danmark verkar tyvärr även inläggningarna öka. DET är ett dåligt tecken.
Om Danmark fortsätter så medans Sverige fortsätter minska inläggningarna är Sverige just nu i en bättre situation smittmässigt.

Jag önskar dock att alla länder, framförallt våra broderfolk slipper detta..
Citera
2020-09-06, 19:24
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Det har alla normalbegåvade förstått från början. Bara foliehattar och domedagsprofeter som är nog dumma att tro lockdowns skulle fungera. 😂

Nu kommer land efter land kopiera Sverige, sen kommer foliehattarna sitta här och vara efterkloka och ändra narrativ i all oändlighet, sånna är dom tokskallarna!
De nordiska länderna har varit ungefär lika öppna ganska länge nu. Om våra grannar slipper någon större ökning av antalet döda visar det tvärtom att deras "lockdown" var väldigt effektiv. De stängde ner kort och sen har man kunnat leva ungefär som vanligt. För mig som stockholmare blir det en sorglig insikt. Det krävdes aldrig någon halvårslång karantän med militärer på gatorna. Några veckors nedstänging i mars hade kanske räckt för att förhindra den massiva överdödligheten i Stockholm.
Citera
2020-09-06, 19:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
De nordiska länderna har varit ungefär lika öppna ganska länge nu. Om våra grannar slipper någon större ökning av antalet döda visar det tvärtom att deras "lockdown" var väldigt effektiv. De stängde ner kort och sen har man kunnat leva ungefär som vanligt. För mig som stockholmare blir det en sorglig insikt. Det krävdes aldrig någon halvårslång karantän med militärer på gatorna. Några veckors nedstänging i mars hade kanske räckt för att förhindra den massiva överdödligheten i Stockholm.

Kanske, kanske inte. Man har sparat på
äldreomsorgen i 20 till 30 år nu. Under den tiden har de som beviljats plats på ett särskilt boende blivit allt krassligare och skörare. Samtidigt som dåligt utbildad personal med usla anställningsvillkor, (ibland har man inte ens kunnat förstå och prata tillräckligt bra), brist på skyddsutrustning i början av pandemin samt chefer, som i många fall, inte skött sitt jobb.

Svårt att se hur man skulle ha klarat att vända den skutan på bara 2-3 veckor av lookdown.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-09-06 kl. 19:37.
Citera
2020-09-06, 19:33
Medlem
Citat:
De nordiska länderna har varit ungefär lika öppna ganska länge nu. Om våra grannar slipper någon större ökning av antalet döda visar det tvärtom att deras "lockdown" var väldigt effektiv. De stängde ner kort och sen har man kunnat leva ungefär som vanligt. För mig som stockholmare blir det en sorglig insikt. Det krävdes aldrig någon halvårslång karantän med militärer på gatorna.Några veckors nedstänging i mars hade kanske räckt för att förhindra den massiva överdödligheten i Stockholm.
Det är ju detta som inte nödvändigt är så jävla bensäkert med tanke det poltiska läge vi har och har haft. Det svenska välfärsamhället är ett totalt luftslott.
Citera
2020-09-06, 19:35
Medlem
Citat:

Nej, det hade inte hjälpt med en nedstängning i mars i Stockholm, det hade varit försent. Däremot hade det varit en stor påverkan om den sociala distanseringen börjat i mitten av februari.
Citera
2020-09-06, 19:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej, det hade inte hjälpt med en nedstängning i mars i Stockholm, det hade varit försent. Däremot hade det varit en stor påverkan om den sociala distanseringen börjat i mitten av februari.

För varje dag extra utan adekvata åtgärder så fortsatte epidemin växa exponentiellt.

Så självklart spelade det stor roll att Tengele medvetet väntade längre än grannländerna med åtgärder i syfte att snabba på resan mot flockimmunitet.

En vecka extra fördröjning kunde ju dubbla epidemin ungefär beroende på R talet.
Citera
2020-09-06, 19:44
Medlem
Citat:

edit
https://www.expressen.se/kvallsposten/danska-lakarens-svar-sverige-testar-for-lite/

Sverige har inte över 5% just nu så den där danska läkaren är ute och cyklar

Vi udførte knapt 250000 test i uge 35 og fandt 650-700 positive.
Antallet testede personer er en hel del lavere, men det tilsvarende svenske tal kendes, så vidt jeg ved, ikke.
Citera
2020-09-06, 19:45
Medlem
Citat:
Allt tyder på att det inte blir någon överdödlighet i Sverige. Så nej, det hade inte tjänat något till med mer nedstängning. De nordiska länder som stängde skolor i panik har gått ut och sagt att det inte kommer ske igen och att det var ett stort misstag. En överreaktion, likt de flesta beslut om nedstägningar.

De kraftiga ökningar vi ser i Danmark och Norge nu har aviserats tidigare av ex Tegnell. Ju mer tiden går, allt tydligare blir det att Sverige valde en bra väg, inte felfri, men en bättre väg än de flesta andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in