Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Det vore trevligt om C faktiskt började gå ner mot 4 % som i denna mätning, då skulle C-ledningen tvingas ompröva sitt val att tillhöra det vänsterliberala blocket. SD större än M är så klart trevligt också.
Det vore inte alls trevligt. Det skulle betyda att det blir fler partier som måste vara med och förhandla fram högerregeringen. Det är bättre om det enbart är (M), (KD) och (SD). Försöker (C) slingra sig tillbaka för att få vara med och dela på de Sosse-kritiska rösterna minskar möjligheterna att enas kring ett gemensamt regeringsalternativ för höger-oppositionen.
Annie Lööf och (C) tillför inget till högersidan helt enkelt. Det är bättre om de stannar kvar tillsammans med kommunisterna till vänster.
Skälet till att (S) kunnat vara så stora historiskt är ju att de i praktiken var ensamma till vänster, eftersom enbart kompletta galningar röstade VPK på den tiden där Sovjetunionen tydligt visade hur deras drömsamhälle såg ut i praktiken. Nu skall vänster-rösterna delas med (MP), (C), (L), och ett (V) som inte längre tyngs av Sovjetunionen.
Just att det finns fler partier i regeringsalternativet till vänster är en minst lika starkt förklaring till att (S) tappar väljare som att (SD) växer.
Rent krasst är det nog bättre för högeroppositionen om både (MP) och (L) klarar sig kvar i riksdagen. Blir regeringsalternativet till vänster alltför splittrat kan nog en del väljare byta till (M) bara för att få en handlingskraftig regering. Byter (C) till högersidan och (MP) och (L) åker ut så skall du se att vi är tillbaka på 40% för (S) och 10% för (VPK) igen. Det vore inte en förbättring...