2020-09-06, 15:13
  #90793
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det vore trevligt om C faktiskt började gå ner mot 4 % som i denna mätning, då skulle C-ledningen tvingas ompröva sitt val att tillhöra det vänsterliberala blocket. SD större än M är så klart trevligt också.

De får gärna fortsätta tillhöra vänsterliberala blocket..

Det enda jag bryr mig om är att SD hamnar över 25%. . Det kommer troligtvis medföra att S+SD blir större än forna alliansen.. Likaså så kommer troligtvis SD+KD+M få egen majoritet i riksdagen... Det tvingar Svetsarn eller Dvärgen att samarbeta med SD.. Visst kan de kringgå detta med S+M regering, men det gör ju att de partierna tappar slagkraft i framtiden.. Hur många M väljare vill exempelvis fortsättningsvis rösta på M om rösten samtidigt är en röst på den forna huvudkonkurrenten? Viktigt är också att L eller MP åker ur... Helst båda.. Jag tror inte S har något emot en väldigt mycket stramare flyktingpolitik.. Tyvärr har MP lyckats förhandla fram öppna dörrar de senaste tio åren, med resultatet att Sverige har blivit ett skitland att leva i...
2020-09-06, 15:32
  #90794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det vore trevligt om C faktiskt började gå ner mot 4 % som i denna mätning, då skulle C-ledningen tvingas ompröva sitt val att tillhöra det vänsterliberala blocket. SD större än M är så klart trevligt också.

Det vore inte alls trevligt. Det skulle betyda att det blir fler partier som måste vara med och förhandla fram högerregeringen. Det är bättre om det enbart är (M), (KD) och (SD). Försöker (C) slingra sig tillbaka för att få vara med och dela på de Sosse-kritiska rösterna minskar möjligheterna att enas kring ett gemensamt regeringsalternativ för höger-oppositionen.

Annie Lööf och (C) tillför inget till högersidan helt enkelt. Det är bättre om de stannar kvar tillsammans med kommunisterna till vänster.

Skälet till att (S) kunnat vara så stora historiskt är ju att de i praktiken var ensamma till vänster, eftersom enbart kompletta galningar röstade VPK på den tiden där Sovjetunionen tydligt visade hur deras drömsamhälle såg ut i praktiken. Nu skall vänster-rösterna delas med (MP), (C), (L), och ett (V) som inte längre tyngs av Sovjetunionen.

Just att det finns fler partier i regeringsalternativet till vänster är en minst lika starkt förklaring till att (S) tappar väljare som att (SD) växer.

Rent krasst är det nog bättre för högeroppositionen om både (MP) och (L) klarar sig kvar i riksdagen. Blir regeringsalternativet till vänster alltför splittrat kan nog en del väljare byta till (M) bara för att få en handlingskraftig regering. Byter (C) till högersidan och (MP) och (L) åker ut så skall du se att vi är tillbaka på 40% för (S) och 10% för (VPK) igen. Det vore inte en förbättring...
2020-09-06, 15:37
  #90795
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det vore inte alls trevligt. Det skulle betyda att det blir fler partier som måste vara med och förhandla fram högerregeringen. Det är bättre om det enbart är (M), (KD) och (SD). Försöker (C) slingra sig tillbaka för att få vara med och dela på de Sosse-kritiska rösterna minskar möjligheterna att enas kring ett gemensamt regeringsalternativ för höger-oppositionen.

Annie Lööf och (C) tillför inget till högersidan helt enkelt. Det är bättre om de stannar kvar tillsammans med kommunisterna till vänster.

Skälet till att (S) kunnat vara så stora historiskt är ju att de i praktiken var ensamma till vänster, eftersom enbart kompletta galningar röstade VPK på den tiden där Sovjetunionen tydligt visade hur deras drömsamhälle såg ut i praktiken. Nu skall vänster-rösterna delas med (MP), (C), (L), och ett (V) som inte längre tyngs av Sovjetunionen.

Just att det finns fler partier i regeringsalternativet till vänster är en minst lika starkt förklaring till att (S) tappar väljare som att (SD) växer.

Rent krasst är det nog bättre för högeroppositionen om både (MP) och (L) klarar sig kvar i riksdagen. Blir regeringsalternativet till vänster alltför splittrat kan nog en del väljare byta till (M) bara för att få en handlingskraftig regering. Byter (C) till högersidan och (MP) och (L) åker ut så skall du se att vi är tillbaka på 40% för (S) och 10% för (VPK) igen. Det vore inte en förbättring...

Jag har ett personligt agg mot AL därför ser jag henne gärna misslyckas.

Så det bästa är om de vänsterliberala partierna är så jämnstora som möjligt? C, L, MP och V alla runt 8 %?
2020-09-06, 15:43
  #90796
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Anledningen till att ett konservativt block är det ultimata är för att var och en av de tre partierna kan plocka folk från alla delar och hörn av landets befolkning.

Moderaterna: Kan ta röster från vanliga svenskar, invandrare, kvinnor

Kristdemokraterna: Kan ta röster från vanliga svenskar, ofta äldre, och har potential att få med sig väldigt många kvinnor från t.ex. centerpartiet och S.

SD: Plockar på sig merparten av de svenska männen och arbetarröster. Samlar på sig mycket av den etniskt svenska befolkningen. Har en och annan utomeuropeisk invandrarröst och får mycket röster från europeiska invandrare från bland annat Polen, Ungern osv. Har utifrån förutsättningarna rätt okej väljarandel från medelålders kvinnor och uppåt även om männen har störst slagsida. Men det jämnas ut av att KD och M tar en del unga kvinnor.

Så M, KD & SD tar röster från medelklass-svennen, invandraren, unga och äldre kvinnor, arbetarväljare, män i alla åldrar.

Nu gäller det bara att röstmaximera.

Håller helt med.
Läser ofta, framförallt senaste veckorna hur illa ett konservativt block vore får de skulle aldrig gå att samarbeta med SD osv osv ursäkter osv osv etc..
Jag tror nästan alla inom M+kD+SD vill samarbeta ihop, kanske en del gammelsossar som gått till SD inte vill se Moderatpolitik men alternativet nu när S säljer bort allt dom gick till val till för att få makten är ju så mycket värre.
Jag misstänker Löfven jobbar dygnet runt för att inte få allt att falla isär.
Det står ju varje vecka om saker som kan spräcka regeringen. Vi får ju ingen riktning vi ska gå åt. Alla små partiet ska ha sitt och det blir symbolpolitik av allt medan Sverige sakta med säkert går under.
Nej ett konservativt block skulle få både folket och de partier som ingår att enas betydligt bättre än läget är nu för de i regeringsställning med stödhjulen.
2020-09-06, 15:44
  #90797
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag har ett personligt agg mot AL därför ser jag henne gärna misslyckas.

Så det bästa är om de vänsterliberala partierna är så jämnstora som möjligt? C, L, MP och V alla runt 8 %?

Vet inte om det vore det bästa eftersom (C) och (L) bevisligen är oerhört destruktiva för Sverige men det skulle nog maximera chansen för högerregeringar framöver.

Maximal splittring på vänstersidan med så många partier som möjligt som skall dela på rösterna ger svaga regeringar som inte kan driva igenom någon politik. Samtidigt färre och större partier på högersidan färre problem att skapa regeringar och bättre chanser att enas om bra politik.

Skall man taktisera lite tror jag att det bästa för Sverige vore om (C), (L) och (MP) tillsammans blev större än (S) i nästa val och att dessa partier sedan gick samman och krävde större inflytande över vänster-regeringsalternativet än (S) just i kraft av mandatfördelningen. Kanske till och med krävde statsministerposten i framtiden. Då hade vi mer eller mindre garanterat ett rejält kliv högerut när det gäller ekonomisk politik. Det vore en betydligt bättre seger för Annie Lööf än att hon försöker slingra sig tillbaka till borgerligheten och sno röster från (M) och blockera (SD).
2020-09-06, 15:52
  #90798
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det vore inte alls trevligt. Det skulle betyda att det blir fler partier som måste vara med och förhandla fram högerregeringen. Det är bättre om det enbart är (M), (KD) och (SD). Försöker (C) slingra sig tillbaka för att få vara med och dela på de Sosse-kritiska rösterna minskar möjligheterna att enas kring ett gemensamt regeringsalternativ för höger-oppositionen.

Annie Lööf och (C) tillför inget till högersidan helt enkelt. Det är bättre om de stannar kvar tillsammans med kommunisterna till vänster.

Skälet till att (S) kunnat vara så stora historiskt är ju att de i praktiken var ensamma till vänster, eftersom enbart kompletta galningar röstade VPK på den tiden där Sovjetunionen tydligt visade hur deras drömsamhälle såg ut i praktiken. Nu skall vänster-rösterna delas med (MP), (C), (L), och ett (V) som inte längre tyngs av Sovjetunionen.

Just att det finns fler partier i regeringsalternativet till vänster är en minst lika starkt förklaring till att (S) tappar väljare som att (SD) växer.

Rent krasst är det nog bättre för högeroppositionen om både (MP) och (L) klarar sig kvar i riksdagen. Blir regeringsalternativet till vänster alltför splittrat kan nog en del väljare byta till (M) bara för att få en handlingskraftig regering. Byter (C) till högersidan och (MP) och (L) åker ut så skall du se att vi är tillbaka på 40% för (S) och 10% för (VPK) igen. Det vore inte en förbättring...
Din efterblivna åsna. MP och L måste ut föratt SD ska kunna få inflytande.
2020-09-06, 16:12
  #90799
Medlem
Sverigedemokraterna har vid en ökningstakt om 2-3 procent 24 procent i december. Det viktiga blir att se var Sverigedemokraterna stabiliserar sig. Fram emot mars månad kan man tydligare se var Sverigedemokraterna har stabiliserat sig. Förhoppningen är att de i mars bibehållit sina 24 procent från december.
2020-09-06, 16:30
  #90800
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Din efterblivna åsna. MP och L måste ut föratt SD ska kunna få inflytande.

Nej, (SD) får inflytande genom att (M), (KD) och (SD) har gemensam syn på mycket och dessa partier tillsammans får majoritet i riksdagen.

Det (C), (MP) och (L) numera gör är att splittra vänstersörjan. Samtidigt som (C) och (L) gör vänster-alkternativet mer höger när det gäller ekonomi. Visst vore det bra om (MP) försvann eftersom de är så utomordentligt usla och vänstersörjan förr eller senare kommer återkomma i regeringsställning. När det gäller (L) är dock det viktigaste att de stannar till vänster och tar röster från övriga vänster-partier. Då hjälper de till att dra hela politiken åt höger. De är inte lika samhällsskadliga som (MP).
2020-09-06, 16:56
  #90801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Haha. Det är ju helt ologiskt och galet att man bränner pengar på nåt så simpelt som att själv göra ett snitt av vad tre kända opinionsinstitut säger.

Gratis pengar för Sifo med andra ord...
Tvivlar på att de tar betalt för Ekots sammanvägning med tanke på att Novus gjorde den gratis i PR-syfte innan de dumpade jobbet på Sifo.

För övrigt är det inte ett enkelt genomsnitt. Man väger efter antal intervjuer och man räknar bort delar av mätperioder som ligger utanför månaden. Fortfarande ett litet skitjobb, ja, men det handlar om 15 minuter, inte 15 sekunder.
2020-09-06, 18:13
  #90802
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Din efterblivna åsna. MP och L måste ut föratt SD ska kunna få inflytande.
Förklara vad du menar? Jag förstår inte alls.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tvivlar på att de tar betalt för Ekots sammanvägning med tanke på att Novus gjorde den gratis i PR-syfte innan de dumpade jobbet på Sifo.

För övrigt är det inte ett enkelt genomsnitt. Man väger efter antal intervjuer och man räknar bort delar av mätperioder som ligger utanför månaden. Fortfarande ett litet skitjobb, ja, men det handlar om 15 minuter, inte 15 sekunder.
Även det går att automatisera så att det tar 15 millisekunder.

En annan fråga är vad vi ska med dessa sammanvägningar till. De säger ingenting som vi inte redan visste.
__________________
Senast redigerad av Friherr 2020-09-06 kl. 18:15.
2020-09-06, 18:53
  #90803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Förklara vad du menar? Jag förstår inte alls.


Även det går att automatisera så att det tar 15 millisekunder.

En annan fråga är vad vi ska med dessa sammanvägningar till. De säger ingenting som vi inte redan visste.

Svensk väljaropinion är Sveriges radios sätt att markera självständighet gentemot SVT och en del i att försvara vansinnet med att vi ska ha två separata organisationer med byråkrater där den ena delen sänder ljud och bild (SVT) medan den andra sänder bara ljud (SR).
2020-09-06, 18:55
  #90804
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Förklara vad du menar? Jag förstår inte alls.


Även det går att automatisera så att det tar 15 millisekunder.

En annan fråga är vad vi ska med dessa sammanvägningar till. De säger ingenting som vi inte redan visste.
Enligt Ekots svensk väljaropinion:

https://sverigesradio.se/artikel/7503696

SD 1 vecka innan valet: 17,7
SD dagen innan valet: 17,6
Valresultat: 17,53

Det skulle jag hävda är den mest pricksäkra SD-prognosen av alla inför valet 2018, och därmed sa den definitivt något som ingen visste. Den prickade valresultatet nästan perfekt medan alla här hånskrattade och trodde på YouGov.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in