2020-09-05, 13:22
  #90781
Medlem
Haddock93s avatar
https://mobile.twitter.com/BengtHojer/status/1301991336170737665

Tydligen ska en SD politiker spridit nazism igen när man egentligen inte skrev något kontroversiellt alls.

Länkar till twitter för vill inte ge klick till sån dynga.

Expressen är näringslivet och näringslivet vill verkligen inte att SD ökar mer än M. Så jävla uppenbart nu.
2020-09-05, 14:11
  #90782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Jag verkar vara rätt ensam här i tråden om att tro att det är M som har bäst chanser att bli största parti framöver. SD växer också, absolut, men jag tror ni underskattar vilken vinnarposition M har. Varför ska ängsliga januarimänniskor som börjar tvivla på den fantastiska mångkulturen gå hela vägen till Det Oanständiga Partiet när de kan välja det bekväma legitima M som också utlovar mindre invandring och hårdare tag mot brottsligheten?
Precis. de naiva kvinnor och liknande som tidigare röstat på Centerpartiet och Liberalerna men nu inser att mer och mer går till helvete kommer gå till M, aldrig till SD. SD är för de svenskar som är mest anti invandring, medan M mer är ett mellanmjölksalternativ för de som vill minska invandringen, ha hårdare straff och liknande.
2020-09-05, 18:31
  #90783
Bannlyst
Anledningen till att ett konservativt block är det ultimata är för att var och en av de tre partierna kan plocka folk från alla delar och hörn av landets befolkning.

Moderaterna: Kan ta röster från vanliga svenskar, invandrare, kvinnor

Kristdemokraterna: Kan ta röster från vanliga svenskar, ofta äldre, och har potential att få med sig väldigt många kvinnor från t.ex. centerpartiet och S.

SD: Plockar på sig merparten av de svenska männen och arbetarröster. Samlar på sig mycket av den etniskt svenska befolkningen. Har en och annan utomeuropeisk invandrarröst och får mycket röster från europeiska invandrare från bland annat Polen, Ungern osv. Har utifrån förutsättningarna rätt okej väljarandel från medelålders kvinnor och uppåt även om männen har störst slagsida. Men det jämnas ut av att KD och M tar en del unga kvinnor.

Så M, KD & SD tar röster från medelklass-svennen, invandraren, unga och äldre kvinnor, arbetarväljare, män i alla åldrar.

Nu gäller det bara att röstmaximera.
__________________
Senast redigerad av flashenbacken1 2020-09-05 kl. 18:34.
2020-09-05, 20:38
  #90784
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Precis. de naiva kvinnor och liknande som tidigare röstat på Centerpartiet och Liberalerna men nu inser att mer och mer går till helvete kommer gå till M, aldrig till SD. SD är för de svenskar som är mest anti invandring, medan M mer är ett mellanmjölksalternativ för de som vill minska invandringen, ha hårdare straff och liknande.
Nej.
Har man förstått att den enda lösningen är swexit, stängd gräns och återvandring av kriminella,
våldsamma MENA-iter så röstar man på AfS.

SD är mellanmjölk. För i helvete, danska sossarna framstår som NMR i jämförelse.

M är för globalistliberaler som vill ha fortsatt massinvandring och ett sjuttiofjärde jobbskatteavdrag.


Att inte svensson skickat upp SD till 40% i opinionen efter denna helvetessommar är inget annat än sinnessjukdom.
Nej, de hoppar till M. De har ju Sonesson (kommunpolitiker med noll reell makt) och Bali (med noll makt).
2020-09-06, 08:22
  #90785
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
SD har verkligen svårt att översätta resultat i OU till resultat i val. SD har nu haft högre i OU än i valet 2018 sedan december 2017. Valresultatet var en katastrof.

https://val.digital/Party-SD/

Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Precis. de naiva kvinnor och liknande som tidigare röstat på Centerpartiet och Liberalerna men nu inser att mer och mer går till helvete kommer gå till M, aldrig till SD. SD är för de svenskar som är mest anti invandring, medan M mer är ett mellanmjölksalternativ för de som vill minska invandringen, ha hårdare straff och liknande.

Tydligen en ny OM från Sentio.
Är det någon som vet detaljer?

https://nyheteridag.se/plus/fortsatt-overtag-for-konservativt-block-i-sentiomatning/
2020-09-06, 09:13
  #90786
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Tydligen en ny OM från Sentio.
Är det någon som vet detaljer?

https://nyheteridag.se/plus/fortsatt-overtag-for-konservativt-block-i-sentiomatning/


S 26,7% (+1,2)
V 10,0% (+1,5)
MP 5,0% (-0,1)

C 5,1% (-0,7)
L 2,8% (+0,3)

SD 22,4% (-1,7)

M 20,3% (+-0)
KD 5,4% (-0,3)

Övriga 2,4% (-0,1)

https://twitter.com/StatistiskO
2020-09-06, 11:55
  #90787
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ja det är denna skara som rör sig mellan S och SD som gjorde att SD rasade neråt sin botten kring 18-19% när pandemin kom och gjorde att man blev största parti innan. Visst var det även några Moderater som kom till SD när de blev störst men väldigt många Socialdemokrater med.
De här är veliga väljare som följer strömmen men som har betydligt lättare att gå till SD än M. Åtminstone i OU.
Skulle tippa på att de är just de väljarna jag skrev i tidigare inlägg. Kvinnor inom vården och fackliga arbetare inom LO och dylikt. SD blev ju större än S inom LO när de blev största parti om jag minns rätt och då var det väldigt många kvinnor inom TCO och dylikt som gick över till partiet.
Och ja, det är ett styrkebesked att SD kan växa utan dragkraft från gammelmedia.
1. Det innebär att när övriga partiet pratar om invandring, lag&ordning och även välfärd så kopplar folk direkt det i hjärnan att rösta SD. Speciellt vid så grova brott.
2. När man ser M och S stå och debattera ser man 2 partiet som båda är skyldiga till förfallet.
3. Att SD äger sociala medier är väldigt viktigt för partiet. Detta är en nackdel för övriga partier, de har inte samma slagkraft på sociala medier.
4. Att SD har en orubblig bas på kring 19% gör att partiet inte kan tappa väljare men kan lätt få nya och segla upp som största parti.
En övrig intressant iakttagelse är att om V får en annan partiledare som är för radikal kommer många Socialdemokrater kanske bli tveksamma till att gå till V och hellre välja SD.

Ja SD har blivit så stora att även de som förut ogillat dem vet ju att det är de som är mest trovärdiga i flera frågor speciellt invandringspolitiken. Och när allt fler nu erkänner för sig själva att det är invandringen som ligger bakom kriminaliteten så är SD mest trovärdiga.

S-kvinnorna som övergav S i OU innan corona kommer att bli enklare att vinna tillbaka till SD för var gång de dristat sig att inte kryssa S i en OU. Trollformeln är bruten, har man en gång haft tanken att SD kanske är bättre än S så har S förlorat makten över en.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://mobile.twitter.com/BengtHojer/status/1301991336170737665 Tydligen ska en SD politiker spridit nazism igen när man egentligen inte skrev något kontroversiellt alls. Länkar till twitter för vill inte ge klick till sån dynga.
Expressen är näringslivet och näringslivet vill verkligen inte att SD ökar mer än M. Så jävla uppenbart nu.

Ja media verkar ha en drive igen mot SD. Dels hålla dem utanför debatten och samtidigt låta statsfinansierade EXPO använda deras plattformar för sin regimpropaganda.

Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Precis. de naiva kvinnor och liknande som tidigare röstat på Centerpartiet och Liberalerna men nu inser att mer och mer går till helvete kommer gå till M, aldrig till SD. SD är för de svenskar som är mest anti invandring, medan M mer är ett mellanmjölksalternativ för de som vill minska invandringen, ha hårdare straff och liknande.

Man skall aldrig säga aldrig. Nu kanske de inte kan tänka sig SD men när de vant sig vid att se M som sitt parti så kan de radikaliseras ytterligare.
2020-09-06, 12:05
  #90788
Bannlyst
Vad är meningen med att Ekot (svensk väljaropinion)beställer en sammanvägning av mätningarna från tre olika opinionsinstitut genom Sifo? De kan ju lika gärna göra det själva? Det behövs knappast någon doktor i statistik för att göra det.

Opinionsinstituten som baseras på sammanvägningen är Sifo, Novus och Ipsos.
__________________
Senast redigerad av flashenbacken1 2020-09-06 kl. 12:17.
2020-09-06, 12:27
  #90789
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Vad är meningen med att Ekot (svensk väljaropinion)beställer en sammanvägning av mätningarna från tre olika opinionsinstitut genom Sifo? De kan ju lika gärna göra det själva? Det behövs knappast någon doktor i statistik för att göra det.

Opinionsinstituten som baseras på sammanvägningen är Sifo, Novus och Ipsos.

Förväntar du dig att en socialistisk organisation som får 8 miljarder i budget varje år oavsett vad de presterar ska bete sig rationellt och kostnadseffektivt?
2020-09-06, 12:34
  #90790
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Förväntar du dig att en socialistisk organisation som får 8 miljarder i budget varje år oavsett vad de presterar ska bete sig rationellt och kostnadseffektivt?
Haha. Det är ju helt ologiskt och galet att man bränner pengar på nåt så simpelt som att själv göra ett snitt av vad tre kända opinionsinstitut säger.

Gratis pengar för Sifo med andra ord...
2020-09-06, 13:45
  #90791
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
S 26,7% (+1,2)
V 10,0% (+1,5)
MP 5,0% (-0,1)

C 5,1% (-0,7)
L 2,8% (+0,3)

SD 22,4% (-1,7)

M 20,3% (+-0)
KD 5,4% (-0,3)

Övriga 2,4% (-0,1)

https://twitter.com/StatistiskO

Det vore trevligt om C faktiskt började gå ner mot 4 % som i denna mätning, då skulle C-ledningen tvingas ompröva sitt val att tillhöra det vänsterliberala blocket. SD större än M är så klart trevligt också.
2020-09-06, 13:50
  #90792
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Vad är meningen med att Ekot (svensk väljaropinion)beställer en sammanvägning av mätningarna från tre olika opinionsinstitut genom Sifo? De kan ju lika gärna göra det själva? Det behövs knappast någon doktor i statistik för att göra det.
Opinionsinstituten som baseras på sammanvägningen är Sifo, Novus och Ipsos.

Ja och det blir ju inte objektivt när de som gör den är ett av de tre instituten. Undrar vilken OU de viktar upp? Otroligt löjligt att fortsätta med detta när det blir allt färre institut som är med. Kommer de fortsätta med bara två stycken också?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in