2020-09-06, 14:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Der er jo stor forskel på, hvor mange svenskere og danskere der tager til Finland.

Sant, men de finländska reglerna är som de är. Hoppas dock att det lugnar ned sig för er också.
Citera
2020-09-06, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag vill absolut inte att någon ska dö eller ens bli sjuk men det är klart att om Danmark drabbas hårt nu av andravågen och om sverige kommer undan så ger det ju legitimitet till sveriges hantering av pandemin. Sen vore det bästa om alla slapp skiten. Förstå vad skönt om coronan bara försvann. Det sura äpplet tror jag till och med Tegnell kan ta.

Jeg begynder at tro regeringen kommer til at forsinke den planlagte åbning på onsdag, men alle i Danmark vil hellere have bølgen nu, end i foråret. Specielt hvis det er 4-6 måneders immunitet der gælder.
Citera
2020-09-06, 15:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Testa att gå en kurs i läsförståelse. Du behöver den. JAG jobbar inom sjukvården.
Nån annans mamma tjatar om handtvätt och har fester, men knappast JAG.

Två olika personer med väldigt olika åsikter (uppenbarligen). Såklart det blir märkligt när du mixar olika personers åsikter till en.

Lol! Snacka om flashback-anarki!

Jag citerade följande inlägg som jag svarade på, och som du, tydligen trodde var riktat i mot dig:

Citat:
Jag har alltid varit en ärlig människa och säger precis som det är. Jag, mina syskon och mina föräldrar har egentligen aldrig diskuterat saken. Vi kör bara på som vanligt. Visst pratat vi om viruset ibland och mamma tjatar om att vi ska tvätta händerna. Att undvika att ses har aldrig varit på tal. När min bror fyllde år för en månad sedan sågs vi typ 15 pers i en lägenhet.

Dock, vet i fan vad jag fick "jobbar på sjukhus" ifrån när jag gått igenom de gamla inläggen.
Citera
2020-09-06, 15:03
Medlem
Jag tror att fler och fler inser att pandemin inte kan stävjas genom panikåtgärder, som fullständiga nationella lockdowns, utan kräver långsiktiga anpassningar, eventuellt i kombination med kraftfullare åtgärder vid geografiskt begränsade utbrott. Harmonisering av coronarestriktioner vid resor inom EU ligger också nära tillhands.

Dessutom tror jag fler och fler länder kommer att försöka fastställa hur många av de som avlidit har haft covid-19 som en direkt dödsorsak. Jag vet att vissa ser detta som ett spel med siffror, men det är ett sätt att tona ner krisen, vilket många länder är i stort behov av.

Förhoppningsvis har världen lärt sig något inför kommande kriser och pandemier.
Citera
2020-09-06, 15:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag vet inte om den svenska pandemiplan, som uppdaterades så sent som i november 2019 är offentlig. Annars så var, i stort sätt, alla de svenska åtgärderna på plats i mitten av mars.

Oj. Det är ju 2 månader efter krisen i Wuhan. Jag tänker mig att vid en epidemi, så ska man mobilisera motåtgärder snabbt, inte efter 2 månader.

Citat:
Sedan har man iof "skruvat lite på det hela", men i stort sett gick och går den svenska strategin ut på att:

Begränsa smittspridningen så mycket som möjligt, utan att det innebär allvarliga risker för den övergripande folkhälsan, även på sikt.

Skydda det äldre äldre, (som vi delvis misslyckades med även om de flesta äldre äldre blev och är skyddade).

"Platta ner kurvan" så att inte sjukvården blir överbelastad. (Vilket vi lyckades med. Ett misslyckande här hade kunnat bli riktigt, riktigt, förödande).

Citat:
Bygger strategin på att låta viruset ta dom offer som viruset vill ha? Det är i så fall en metod som bygger på vetenskap; nämligen Darwins läror.

Nej, och det vet du mycket väl! Annars så hade vi haft närmare 70 000 döda gamlingar nu och tusen tals yngre dödsoffer, samt en helt kollapsad sjukvård, som gjort att tidigare fullt behandlingsbara sjukdomar och tillstånd, plötsligt, blivit dödliga. skulle man nog kunnat tala om fasansfulla dödstal i Sverige, plus ett helt kollapsat samhälle.

Den strategi som du har beskrivit, är nästan samma sak som att låta viruset ta det viruset vill ha, men med förbehållet att man skulle försöka skydda riskgrupperna. Åtminstone påstods det att riskgrupperna skulle skyddas; jag ifrågasätter ambitionerna att verkligen skydda riskgrupperna.

Strategin ligger inte långt ifrån Darwin.
Citera
2020-09-06, 15:11
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Lol! Snacka om flashback-anarki!

Jag citerade följande inlägg som jag svarade på, och som du, tydligen trodde var riktat i mot dig:

Dock, vet i fan vad jag fick "jobbar på sjukhus" ifrån när jag gått igenom de gamla inläggen.
Jag Jobbar inom sjukvården så det var där jag kom in i bilden

Inlägget du svarade på för ett tag sen var därför även riktat mot mig.
Senast redigerad av Sook 2020-09-06 kl. 15:14.
Citera
2020-09-06, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Jag tror att fler och fler inser att pandemin inte kan stävjas genom panikåtgärder, som fullständiga nationella lockdowns, utan kräver långsiktiga anpassningar, eventuellt i kombination med kraftfullare åtgärder vid geografiskt begränsade utbrott. Harmonisering av coronarestriktioner vid resor inom EU ligger också nära tillhands.

Dessutom tror jag fler och fler länder kommer att försöka fastställa hur många av de som avlidit har haft covid-19 som en direkt dödsorsak. Jag vet att vissa ser detta som ett spel med siffror, men det är ett sätt att tona ner krisen, vilket många länder är i stort behov av.

Jeg ved snart ikke. I Danmark har vi en 3-4 "folkesygdomme" som rigtig mange har og som de har kunnet leve fint med i mange år.
Problemet er at de alle bliver akut livsfarlige i kombination med Covid-19.
Citera
2020-09-06, 15:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno

Japp, det verkar som att den just långsiktiga svenska strategin fungerar bäst i längden.

Möjligtvis så kan motståndarna till den hänvisa till Nya Zeeland, (som dock är en isolerad ö-nation) och Finland samt, möjligtvis Norge,( om det inte har börjat "ploppa" där också).

Misslyckandet att skydda vissa av våra äldre äldre på de speciella boenden samt i hemtjänsten kommer de dock alltid att hänvisa till. Detta trots att liknande misslyckanden också skett i lockdown-länderna Storbritannien, Belgien, Italien och Spanien.
Citera
2020-09-06, 15:17
Medlem
vinlands avatar
Bara en tanke här, om vi ser till alla veckorapporter som folk lägger ut om smittade/avlidna.

Vuxna inkubationstid: 2-14 dar med genomsnitt 5 dagar i inkubation
Ungdomar 10 till c:a 18 år: 14-30 dagar med okänt genomsnitt.

Folk hem efter semester/skärgården/lantstället c:a 10 augusti. Senast den 23/8 borde det ha synts.
Skolstarten för grundskolan i Sth var onsdagen 19 august. Senast 16/9 borde det då synas.
Tidigast smitta den 2/9 för ungdomarna sett från skolstarten, men det tar ett par dar att röra runt den.
Då bör det börja klättra nu på måndag i statistiken om vi nu har en andra våg på g.

Vad säger statistik-gänget här ?

AB idag bland insändarna - ingen trevlig läsning precis...:
Citat:
Hej! Jag har precis börjat gymnasiet och det är redan många lärare som stannar hemma pga att de är sjuka, i vissa klasser är det inte många alls för att barnen har blivit sjuka och många av mina kompisar är också sjuka. Det är så mycket trängsel i kollektivtrafiken speciellt på morgonen och även i skolan. Vi har redan haft 3 distans lektioner för att lärarna inte var där. Kan ni fråga FHM om det kan bli aktuellt med att ha distansundervisning igen eftersom det här är bara jobbigt och irriterande när alla måste stanna hemma vid symptom. Många halkat efter och lärare kommer inte till skolan
Orolig elev
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Senast redigerad av vinland 2020-09-06 kl. 15:37.
Citera
2020-09-06, 15:23
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
1,03 är dessutom bara ett medelvärde, RE talet kan lika gärna ligga lite under 1. Hade RE talet varit 3 eller högre, så hade jag blivit lite bekymrad.
Men nu är "Tege" inte bekymrad, så varför skulle jag vara det?

R-värdet kan vara missvisande för den oinvigde, men är viktigt då det visar vart vi är på väg. Smittspridningen kan dock mycket väl vara 10 ggr så hög vid ett R-värde på 0,8 som vid ett R-värde på 1,5.

Allt beroende på hur utbredd samhällsspridningen är vid mätpunkten.
Citera
2020-09-06, 15:25
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Jeg ved snart ikke. I Danmark har vi en 3-4 "folkesygdomme" som rigtig mange har og som de har kunnet leve fint med i mange år.
Problemet er at de alle bliver akut livsfarlige i kombination med Covid-19.
Vilka folksjukdomar har Danmark som Sverige inte har?

Synd om diabetiker, det är ju ganska utbrett här också. Och alla som har mer sällsynta autoimmuna sjukdomar, såklart.

Tjockisar inte lika mycket. Börja banta så ni inte tar upp vårdplatser.
Citera
2020-09-06, 15:38
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Såg att Danmark testar fyra gånger fler än Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Som sagt Danmark har fler smittade nu för de tester fler, enkel matematik
[u] https://www.expressen.se/kvallsposten/danska-lakarens-svar-sverige-testar-for-lite/[/url]

Eh - Va? Hur räknar du?
Om Sverige hade testat lika mycket som Danmark hade vi haft 400.000 smittade. (konstaterade)

Danmark har testat 2,6 miljoner . och fått 18000 konstaterade smittade
Sverige testat 1,1 milj - och fått konstaterat 85000 smittade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in