Pinsam artikel i Expressen. Det låter stort när katten skiter. ”Vinden har vänt”, utbrister Expressen (för förtioelfte gången).
Har andra länder nåt alternativ? Är inte detta något de själva haft i åtanke?
Har följt det man gjort i Italien, och där har man hela tiden också vädjat till folkets egenansvar. Man har även varit uppmuntrande. Samma rubriker som här om festande folk som slarvar med avstånd och festar loss, vilket ju tyder på en ”liknande” strategi ”som” Sverige.
Gällande kommunikationen och transparens har de varit överlägsna jämfört med Sverige.
Premiärminister Conte har i dagarna gått ut och sagt att det inte kommer att bli nån mer nedstängning.
Andra länder kan jag inte tala för, men nog tror jag att man också där har haft och har en ”rådgivande” nivå med i det hela.
Citat:
”Alla gör som Sverige – ingen vill erkänna det”
Citat:
Bilden av Sveriges coronahantering har förändrats, enligt experter som Svenska Dagbladet har pratat med.
Nu talar flera om en revansch för Sverige – och att andra länder nu inför samma taktik när de ställs inför nya utbrott.
– I dag följer alla länder i Europa mer eller mindre metoden från den svenska modellen, men ingen skulle erkänna det, säger professorn Antoine Flahault till tidningen.
Citat:
Medborgare uppmanas i stället att lyssna på råd om avstånd och hygien.
– Nya nedstängningar vore katastrofalt för ekonomierna. Nu försöker man den svenska metoden. Där har man lyckats få medborgarna att förstå och delta i kampen mot viruset utan tvingande lagar och regler, säger Flahault till tidningen.
Cherrypicking? (Det här har varit på tapeten tidigare.):
Citat:
SvD har också pratat med David Nabarro, särskilt sändebud för corona vid WHO och chef för Institute of Global Health Innovation vid Imperial College London. Även han anser att delar av Sveriges coronastrategi förtjänar beröm.
Det här tycker jag snarare speglar bilden väl:
Citat:
Andra experter är dock inte lika övertygade. I SvD:s artikel säger Marc Van Ranst, vid det belgiska Folkhälsoinstitutet att ”Sverige baktalas, glorifieras, baktalas och glorifieras igen”.
https://www.expressen.se/nyheter/alla-gor-som-sverige--ingen-vill-erkanna-det/
Jag väljer att än en gång citera statsvetaren Bo Rothstein från i våras (och det gäller uppenbarligen än):
Citat:
– Sverige har haft en missriktad nationalism, man har sett detta som ett slags landskamp, och då ska man heja på hemmalaget, ”Sverige är alltid bäst”. Men detta handlar ju om att en förfärlig massa äldre och sköra personer har strukit med, förmodligen helt i onödan, säger Bo Rothstein till Aftonbladet.
https://www.oskarshamns-nytt.se/covid-19-sverige-har-den-allra-hogsta-dodligheten-i-hela-varlden/